Titel
9
|
Forløb#9 Juridiske institutioners rolle i samf
I dette forløb sætter vi fokus på juridiske institutioners rolle i samfundet. Eleverne skal stifte bekendtskab med grundloven, magtens tredeling, retssystemet, den parlamentariske styringskæde, lovgivningsprocessen, samt international lovgivning og internationale domstole. Herunder, relevante danske og internationale aktører som politikere, ministerier, interesseorganisationer, græsrodsbevægelser, medierne, eksperter, og internationale organisationer som FN og EU. Eleverne vil gennem forløbet blive bekendt med centrale begreber som: retsstat, parlamentarisme, magtens tredeling, præcedens, folkeretten, territorialhøjhed og suverænitet, sædvaneret, traktat, konvention, menneskerettigheder, the ICC, komplementaritetsprincippet, the ICJ, den humanitære folkeret, magtanvendelse (jus ad bellum og jus in bello), R2P, sanktioner, og adgang til retfærdighed.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- retssystemets opbygning og lovgivningsprocessen i Danmark
- grundloven
- international lov og ret
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Bøger:
- Ret og rimelighed – retssystemet, retfærdighed og kriminalitet, kap. 1, 5 og 8
- Luk Samfundet Op! Kap. 6
|