Holdet 2023 Sa/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Mette Matthiassen
Hold 2023 Sa/c (1c Sa, 2c Sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Hvad er et demokrati?
Titel 2 Forløb#2 Hvordan former samfundet vores identitet?
Titel 3 Forløb#3 Har vi ulighed i Danmark?
Titel 4 Forløb#4 Hvad er god økonomi?
Titel 5 Forløb#5 Køn og ligestilling i Danmark og verden
Titel 6 Forløb#6 Vag i USA 2024
Titel 7 Forløb#7 Intro til matematik i samfundsfag
Titel 8 Forløb#8 Hvilket samfund lever vi i?
Titel 9 Forløb#9 Juridiske institutioners rolle i samf
Titel 10 Forløb#10 Globale krisers forbundenhed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Hvad er et demokrati?

I Danmark har vi et demokratisk samfund, men hvad er egentlig et demokrati? Hvem har magten, hvem kan få indflydelse på politiske beslutninger, og er der kun én form for demokrati? Gennem et tematisk fokus på bæredygtighed arbejder vi med politik, demokratiforståelse, magtbegreber, lovgivningsprocessen i Danmark, retssystemet, og medborgerskab. Vi har fokus på det politiske system og politiske beslutningsprocesser i Danmark, men afslutningsvis kigger vi også lidt på arbejdet med bæredygtighed i internationale organisationer som FN og EU.

Faglige mål:
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng

Bog: Luk Samfundet Op! Blå udgave. Kap. 6
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Hvordan former samfundet vores identitet?

I dette forløb sætter vi fokus på socialisering og identitetsdannelse, sociale og kulturelle forskelle, forskellige samfundstyper, og forholdet mellem samfundet og individet. Eleverne skal som udgangspunkt have indsigt i det traditionelle samfund/landbrugssamfund, det moderne samfund, det senmoderne samfund, og undersøge samtidens betydning for unges identitetsdannelse.

Faglige mål:
- Forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer.
- Formulere viden om faglige sammenhænge med anvendelse af faglige begreber.

Kernestof:
• Identitetsdannelse og socialisation
• Sociale og kulturelle forskelle
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Har vi ulighed i Danmark?

I dette tværdisciplinære forløb skal vi undersøge i hvilken grad, vi har uligheder i Danmark. Undervejs skal eleverne stifte bekendtskab med begreber som ulighed, fattigdom, habitus og kapitalformer, forskellige livsformer og levevilkår i Danmark.

Faglige mål:
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer.
- Undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet.

Kernestof:
- Velfærdsprincipper, herunder stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf.
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng.
- Magt og demokratiopfattelsers samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
- Sociale og kulturelle forskelle.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Hvad er god økonomi?

Hvad er god økonomi? Med udgangspunkt i dette spørgsmål skal eleverne arbejde med teori, begreber, modeller og figurer, samt træne at anvende kernestoffet til at analysere og forstå aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark relateret til økonomisk politik, herunder hvordan aktuelle begivenheder i udlandet påvirker den danske økonomi og politiske beslutninger i Danmark. Eleverne vil undervejs i forløbet blive bekendt med Maslow's behovspyramide, det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, konjunktursvingninger, finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik, forskellige økonomiske systemer og velfærdsmodeller. Med samfundsøkonomi som det centrale fokus, vil vi også undervejs diskutere spørgsmålet, om det (fortsat) giver mening, at tænke i en vækstbaseret samfundsøkonomi, når jordens ressourcer er begrænsede? Og blive klogere på, hvad trivselsøkonomi er for noget.

Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden om økonomi og politik til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og løsninger herpå
- Forklare og diskutere konsekvenser af politisk styring og markedsstyring
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer

Kernestof:
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Køn og ligestilling i Danmark og verden

I dette forløb skal vi undersøge, hvordan det aktuelt står til med ligestillingen i verden, med fokus på ligestilling mellem kønnene. Undervejs skal eleverne blive bekendt med begreberne køn og ligestilling, forskellige sociologiske teorier om køn, køn i et politisk perspektiv, og køn i et globalt perspektiv. Vi kigger også nærmere på, hvordan der arbejdes med køn i internationale organisationer som FN, samt hvordan forskellige grupper kæmper for at fremme ligestilling og stoppe kønsbaseret vold. Her vil vi have et særligt fokus på protesterne i Iran, missing and murdered Indigenous women i USA og Canada, kønsbaseret vold i forbindelse med krigen i Ukraine, og hvordan der arbejdes med at stoppe kønsbaseret vold i Danmark og EU.

Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- formulere præcise faglige problemstillinger og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt

Bøger:
Storr-Hansen, Anna, Kia Ditlevsen, og Tine Studstrup. Køn og Ligestilling, Forlaget Columbus, ibog via Systime.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Vag i USA 2024

Hvem bliver USA's næste præsident? Gennem et tværdisciplinært forløb, der sætter fokus på det amerikanske præsidentvalg 2024, skal eleverne opnå kendskab til amerikansk politik og socio-økonomiske forhold. Vi kigger nærmere på det politiske system, magt, forfatningen, valgmåder og vælgeradfærd, stormløbet på Kongressen, forskelle og uligheder, og retten til fri abort. Afslutningsvis skal vi diskutere, hvad udfaldet af det amerikanske præsidentvalg kommer til at få for betydning for det amerikanske samfund.

Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande

Bøger:
USA - politik, økonomi og samfund, kap. 1 (Hovedpunkter)
USA's udfordringer, kap. 1, 2 og 3
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Intro til matematik i samfundsfag

I dette korte forløb sætter vi fokus på, hvordan matematik anvendes i samfundsfag. Forløbet introducerer ikke noget matematik, som I ikke allerede kender fra matematikfaget. Formålet er at forstå at anvende og kunne forholde sig til forskellige kvantitative data og beregninger i en samfundsfaglig kontekst, fx i forhold til at analysere økonomiske nøgletal, sammenligne udvikling i BNP på tværs af lande, og forholde sig til statistisk usikkerhed omkring meningsmålinger ifm. folketingsvalg. Gennem forløbet skal vi beregne og tolke indekstal, procentvis vækst, procentandele og mål for statistisk usikkerhed, samt udarbejde og tolke lineær regression. Inden for samfundsfaget bruger vi excel til at lave beregninger og modeller.

Faglige mål:
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed..

Bøger:
- Mat i samf
- Knæk koden – skriftlig eksamen i samfundsfag
- Den lillehjælper til samfundsfag
- Sådan laver du beregninger i samfundsfag
- Sådan skriver du i samfundsfag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8 Hvilket samfund lever vi i?

Hvad kendetegner det samfund, vi lever i i dag? Og den måde vi lever sammen på? Er det individualisme, er det fællesskaber, er det digitalisering, er det kontrol, er det frihed, er det forskellighed, forståelse, lighed eller ulighed? I dette sociologiforløb bygger vi videre på det, vi lærte om sociologi, samfundstyper, socialisering, identitetsdannelse, levevilkår og livsformer i 1.g. Hvor vi i 1.g især havde fokus på, hvordan samfundet former os som individer, går vi i dette forløb lidt mere i dybden med selve samfundet gennem forskellige teoretiske perspektiver på, hvordan vores samfund har udvikling sig fra det traditionelle, til det moderne og senmoderne samfund, og hvilken betydning det har for den måde, vi lever på i dag. Vi skal bl.a. stifte bekendtskab med teoretikere som Émile Durkheim, Max Weber, Karl Marx og Michel Foucault.

Bøger: Sociologibogen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#9 Juridiske institutioners rolle i samf

I dette forløb sætter vi fokus på juridiske institutioners rolle i samfundet. Eleverne skal stifte bekendtskab med grundloven, magtens tredeling, retssystemet, den parlamentariske styringskæde, lovgivningsprocessen, samt international lovgivning og internationale domstole. Herunder, relevante danske og internationale aktører som politikere, ministerier, interesseorganisationer, græsrodsbevægelser, medierne, eksperter, og internationale organisationer som FN og EU. Eleverne vil gennem forløbet blive bekendt med centrale begreber som: retsstat, parlamentarisme, magtens tredeling, præcedens, folkeretten, territorialhøjhed og suverænitet, sædvaneret, traktat, konvention, menneskerettigheder, the ICC, komplementaritetsprincippet, the ICJ, den humanitære folkeret, magtanvendelse (jus ad bellum og jus in bello), R2P, sanktioner, og adgang til retfærdighed.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- retssystemets opbygning og lovgivningsprocessen i Danmark
- grundloven
- international lov og ret
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data

Bøger:
- Ret og rimelighed – retssystemet, retfærdighed og kriminalitet, kap. 1, 5 og 8
- Luk Samfundet Op! Kap. 6
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#10 Globale krisers forbundenhed

I dette tværdisciplinære forløb dykker vi ned i forskellige globale kriser, med et særligt fokus på krisernes forbundenhed. Vi kigger nærmere på den globale klimakrise, biodiversitetskrise, fødevarekrise, sundhedskrise, energi- og økonomiske krise, både fra et globalt, nationalt, og lokalt perspektiv. Vi stifter bekendtskab med begreber som planetære grænser, antropocæn, sikkerhed, aktør, og cirkulær- og trivselsøkonomi, og forsøger at forstå, hvad begrebet ’bæredygtighed’ egentlig betyder og indebærer. Vi skal diskutere, hvad de vigtigste problematikker er, og hvordan forskellige aktører som FN, den danske regering, og sociale bevægelser forholder sig til- og forsøger at løse de globale udfordringer, vi står over for. Vi skal herunder snakke international politik, lovgivning, økonomi, og krisernes indvirkning på vores måde at leve på.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Kernestof:
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin

Bøger:
- Klima og bæredygtighed – i samfundsfagligt perspektiv, kap. 2, 3 og 4
- Bæredygtighed – en samfundsfaglig temabog om verdensmålene, kap. 8
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer