Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Freja Kristiansen, Jakob Søndergaard, Jonas Skafte
|
Hold
|
2023 id/b (1b id, 2b id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Basket
Basket
Forløbsbeskrivelse:
Fokus på afleveringer (kaste og gribe) – 2-hånd brystaflevering, 1-hånds push og studs-afleveringer, overhovedet afl, baseball kast. . Fokus på drible teknikker - lavt tyngdepunkt under knæet/hoften– alm. driblinger – Crossover – evt. bagomryggen – imellem benene. Jump stop, (1-2 stop) Fokus på finter – V-cut – roll mm. backdoor cut, give and go, Pick and Roll.
Desuden arbejder vi med forskellige skudformer (primært skud, hopskud og lay-up), dybde og bredde i banen, Zoneforsvar og mandsopdækning, samt simple screeninger og angrebsåbninger.
Lektier:
Afleveringer. Basketball ABC, teknik og taktik. Friedrich, R., Hauge, J. & Nedergaard, O s. 12-13
Driblinger. Basketball ABC, teknik og taktik. Friedrich, R., Hauge, J. & Nedergaard, O
34-37
Skud, Lay-up. Basketball ABC, teknik og taktik. Friedrich, R., Hauge, J. & Nedergaard, O
20-31
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Spring og parkour
Fakta: Læringsmål
Praktiske læringsmål
Få færdigheder til at kunne skabe bevægelsesmønstre på steder, hvor bevægelse ikke er tiltænkt, alene og sammen med andre.
Erfaring med at arbejde kontrolleret med risiko.
Erfaring med at lære nye bevægelsesmønstre gennem brug af sociale medier.
Erfaring med at filme og præsentere video af egen kropslig praksis.
Teoretiske læringsmål
Redegøre for bevægelseskulturelle ligheder og forskelle mellem den traditionelle spring og parkour.
Reflektere over omgivelsernes såvel som vores tillærte færdigheders betydning for vores lyst og evne til bevægelse
Lektier
3. Kropskulturens historie i Danmark 0,4
3.1 Oplysningstiden og den tyske gymnastik 1,6
3.2 Bønderne og den svenske gymnastik 1
5.1 Motivation 0,2
5.1.1 Den sociale indlæringsteori 0,6
5.1.2 Flow-teorien 0,8
QR-opstilling og ordbog.pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Grundtræning i en idrætsatletisk kontekst
Eleverne skal i dette forløb lave deres egne grundtræningsprogrammer. Herunder skal de:
- Udvælge et fokus for programmet
- Argumentere for varigheden af arbejdsintervaller og pauser
- Udvælge øvelser og argumentere for deres relevans ift. programmets fokus (fx hvilke muskler der trænes)
- Argumentere for opbygning af eget program
- Gennemføre eget program både teknisk og fysisk
- Evt. følge musikkens rytme/udtryk og argumentere for musikvalg (hvis musik benyttes)
- Udvælge og argumentere for, hvilken idrætsgren grundtræningsprogrammet kan understøtte atleter i deres træning
- Reflektere over andre programmers opbygning og formål
Teori:
11.4 Træning 4,7
11.5 Muskeltræning 3,8
11.6 Bevægelse og bevægelsestræning
Teori:
Introduktion til anaerob og aerob træning, herunder kondital, kontinuerlig træning og intervaltræning.
Introduktion til styrketræning, herunder muskeludholdenhed og muskelstyrke. Muskelfibre Type I og type II.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Floorball
Faglige mål
Tekniske:
Beherske basale tekniske elementer så som forhånds-baghåndsdribling, pasning, modtagning og trækskud.
Taktiske:
Beherske basale taktiske boldspilselementer så som spilbarhed, placeringsevne med og uden bold samt overlap.
Teoretiske:
Kendskab til de mest basale floorballregler, samt kendskab til fokuspunkter i forbindelse med de indlærte tekniske elementer (disciplinspecifik). Kendskab til begrebet ”maksimal iltoptagelse” samt kendskab til, hvorledes denne kan optimeres gennem floorball/intervalarbejde samt intensitetens betydning i forbindelse med træning. Herunder kendskab bib-test som måler kondital.
Kendskab til sundhedsfremmende effekt på floorball kan have på forskellige danske befolkningsgrupper. Hertil opnå forståelse for floorballs sundhedsfremmende potentiale udover fysiologiske effekter.
Test: Bib-test
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hiphop
Formål med forløbet er:
- At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil og heraf lærer at bevæge sig i hiphoppen udtryk.
- At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform.
- At eleverne får konstrueret en bred vifte af bevægelser de frit kan sammensætte.
- At eleverne efter endt forløb føler større sikkerhed i at skulle fremvise koreografi.
Faglige mål for forløbet:
- At eleverne kan udføre basistrin og udarbejde en koreografier med mange gentagelser. Herunder at inddrage ’bounce’ (den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.)
- At eleverne er i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele, og anvende det i koreografi.
- At eleverne kender til og kan udføre forskellige freezes. Isoleret og i kombination med koreografi.
- At eleverne kan fremvise trin fra små koreografi vi fælles har gennemgået med fokus på udtryk og bevægelseskvalitet.
At eleverne kan følge rytmen i musikken–herunder begynde på 1-slaget og kan identificere musik med 4/4.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Vollyball
Fokus på grundteknikker, baggerslag, fingerslag, smash, serv (underhånd, evt. overhånd), blokade.
Opstillinger (evt. indløb).
1. Tekniske grundlag: Eleverne arbejder intensivt med serv, smash og pasningsteknikker. De lærer at mestre servens variation, smashens kraft og præcision samt nøjagtige pasninger for at opnå en solid teknisk base.
2. Regler og taktisk forståelse: Ud over de grundlæggende teknikker dykker eleverne dybere ned i sportens regler og taktikker. De lærer om rotationsprincipper, korrekt positionering på banen og vigtigheden af samarbejde og kommunikation.
3. Varieret træning: forløbet tilpasses med en blanding af tekniske øvelser og matchlignende situationer. Eleverne øver sig på at udføre teknikker under pres og fokuserer på at forbedre deres respons og reaktionsevne.
4. Kamplignende oplevelser: For at integrere læringen i spilssituationer deltager eleverne i kampe mod hinanden. Dette giver dem mulighed for at anvende de tilegnede teknikker og taktikker i en realistisk spilkontekst, hvor de også udvikler deres beslutningstagningsevner under pres.
Teori:
- Teamsm kohæsioner og sammenhold: https://gyldendalsidraetspsykologi.systime.dk/?id=190#c489
-Idrætspsykologi kap. 5 i Idræt C: https://idraetc.systime.dk/?id=179&L=0
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Atletik
Forløbet i atletik introducerer eleverne til de grundlæggende discipliner i atletik: spring, kast og løb. Herunder skal de stifte bekendtskab med længdespring, spydkast og/eller kuglestød samt sprint og stafetløb. I disciplinerne skal eleverne have kendskab til stemskridt, centrale bevægelsen, skridtlængde, fatning, tilløbsrytme, aflevering, stødbevægelse og benarbejde.
Teori:
Stifte bekendtskab med Dansk Atletik Forbund og OL samt IOC – hvad er et forbund og en komité?
Kap. 6.1 Musklerne i Idræt C – teori i praksis
Kap. 11.3 Træningslære i Idræt C – teori i praksis
Test: Cooper-test
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Lancier
Ift. galla
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62925827279",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62925827279",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62925827279"
}