Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Henrik Kristoffersen
|
Hold
|
2023 Ty/Ty2 (1.g Ty2, 2.g Ty2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Historisk overblik
Titel 1: Historisk overblik
Indhold: Der er primært læst og arbejdet med bogen Die Lisa – eine deutsche Geschichte. Her har fokus været at skabe et overblik over tysk historie fra omkring 1900 frem til murens fald og den tyske genforening. Udover at tjene som introduktion til den tyske historie i det forrige århundrede, følger vi også Lisas liv med glæder og sorger. Samtidig har teksten givet anledning til at introducere og repetere grammatiske emner som den bestemte og ubestemte artikel og præpositioner. Der er her blevet arbejdet med Wie Geht´s – Gyldendal.
I dette modul har der desuden været en ekskursion til julemarkedet i Lübeck.
Kernestof:
Kordon, Klaus (Text) & Schmimmel, Peter (Ill): Die Lisa – eine deutsche Geschichte. Beltz & Gelberg 2007. 6 sider.
Kordon, Klaus & Schmimmel: Arbeitsheft Die Lisa – eine deutsche Geschichte. Beltz & Gelberg 2007. Thematik. Die Geschichte des 20. Jahrhunderts, dargestellt an der Lebensgeschichte der Lisa. Handlungsort: Berlin
Leben in den Trümmern 1945:
https://www.youtube.com/watch?v=uUnvfCjgMmw
„Stolpersteine“ als Orte der Erinnerung
file:///Users/henrikkristoffersen/Downloads/Stolpersteine-als-Orte-der-Erinnerung-Alltagsdeutsch-Manuskript - Stolpersteine als Orte der Erinnerung-Manuskript-1-6.pdf
AfD – Stolpersteine als Stein des Anstoßes / DW Deutsch
https://www.youtube.com/watch?v=CNOgVt0TEyU&t=17s
Stolpersteine. Eine App unterstützt das Gedenken:
https://learngerman.dw.com/de/stolpersteine-eine-app-unterstützt-das-gedenken/l-63713117/lm
file:///Users/henrikkristoffersen/Downloads/Stolpersteine-Eine-App-unterstuetzt-das-Gedenken-Top-Thema-mit-Vokabeln-Manuskript-und-Wortschatz%20-%20Top-Thema-mit-Vokabeln-2022-11-11-Stolpersteine-Eine-App-unterstuetzt-das-Gedenken-Manuskript-und-Wortschatz-3.pdf
https://www.stolpersteine-luebeck.de/start
Nicole – Ein bisschen Frieden
https://www.youtube.com/watch?v=CJDxnWFqpiA
Supplerende stof:
Der "Geschäftsboykott" am 1. April 1933:
https://www.dhm.de/lemo/kapitel/ns-regime/ausgrenzung-und-verfolgung/geschaeftsboykott-1933.html
https://ncff.dk/fileadmin/NCFF/Dokumenter/Karrierelaering_tysk/Tysk_Interaktiv.pdf
https://karrierebibel.de/sprichwoerter/
https://www.facebook.com/dw.travel/videos/time-lapse-berlin-from-1945-to-today/558322991821843/
https://www.luebecker-bucht-ostsee.de/luebeck
Omfang: Ca. 25 moduler og 30 sider
Særlige fokuspunkter: Tekstanalyse og mundtlighed. Den bestemte artikel, finitte og infinitte verbalformer, personlige pronominer.
Væsentligste arbejdsformer: Diverse elevaktiverende undervisningsformer samt oversættelsesarbejde. Det skriftlige arbejde har været referatopgaver om Die Lisa.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
26,1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Meine Karriere
Titel 2: Meine Karriere
Emnets titel: Meine Karriere
Emnets faglige fokus:
At redegøre på tysk for væsentlige, udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold med hovedvægten på Tyskland efter 1945. Forløbet opfylder læreplanens krav om, at arbejdet med tysk sprog, tekst og kultur integreres således, at fagets discipliner opleves som em helhed. Der arbejdes med det udvidede tekstbegreb, som består ag en række af genrer, teksttyper og medier: det skrevne og det digitale; det visuelle og det auditive - adskilt eller i kombination. Dette skaber en god og varieret undervisning, hvor tekstudvalget ikke udelukkende skal være tekstbåret, men også kan bestå af en bred vifte af analoge og digitale teksttyper, herunder også filmfiler, lydfiler og billeder. I dette modul er der blevet arbejdet med adjektiver og pronominer.
I dette forløb er der blevet læst forskellige tekster og arbejdet med de forskellige faktorer, der spiller en væsentlig rolle ved ens erhvervsvalg. Forløbet har fokuseret på unges uddannelse vha. forskellige emner og teksttyper. Følgende områder er blevet behandlet:
Beskrivelse af, hvilket erhverv du drømmer om.
Hvad forventer du af din fremtidige arbejdsplads.
”Generation Z”.
Begrebet ”New Work”.
Hvilken rolle spiller arbejde for mennesker.
Arbejdsløshed.
Eleverne træner følgende læreplansmål og kernestof:
• læse og forstå forskellige typer og genrer.
• bruge faste udtryk og vendinger i forbindelse med meningstilkendegivelse.
• anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier.
• på tysk at redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster.
Kernestof:
Deichkind (2008): Arbeit nervt (sang og musikvideo):
https://www.youtube.com/watch?v=Py-_ZKDfkrk
Eppendorf, Katharina Meyer zu und Catiana Krapp (2017): Ich bin süchtig nach Geld: https://genau.ibog.gyldendal.dk/?id=144
Gräßler, Sophie (2016): Generation Z – Willkommen in der Arbeitswelt: https://genau.ibog.gyldendal.dk/?id=143
Zech, Monika und Annabarbara Gysel (2013): Vor dem Sprung in die Ar- beitswelt: https://genau.ibog.gyldendal.dk/?id=142
Ruck-Pauguét, Gina (1977): Arbeitslos
https://genau.ibog.gyldendal.dk/?id=146
Supplerende stof:
Tysk interaktiv karrierelæring
file:///Users/henrikkristoffersen/Downloads/Tysk_Interaktiv_karrierel%C3%A6ring-7.pdf
Genau!:
”MEINE KARRIERE” (”Einstieg zum Thema“): https://genau.ibog.gyldendal.dk/?id=141
Omfang: Ca. 25 moduler og 30 sider
Særlige fokuspunkter: Tekstanalyse og mundtlighed. Det udvidede tekstbegreb benyttes i form af fors. genrer, teksttyper og medier: det skrevne og det digitale; det visuelle og det auditive - adskilt eller i kombination. Der er arbejdet med mundtlige præsentationer af teksterne.
Omfang: Ca. 20 moduler og 40 sider
Væsentligste arbejdsformer: Diverse elevaktiverende undervisningsformer.
• Klasseundervisning og -diskussion
• Læreroplæg
• Eleverne arbejder overvejende i par og smågrupper med samtaleøvelser om dagligdagsting og smådiskussioner - dette er primært brugt som ”opvarmningsøvelse” til selve timen.
• Der er blevet arbejdet med ordforrådstilegnelse i forlængelse og tilknytning til temaet og de læse og sete titler.
• Virtuelle arbejdsformer
• Projektarbejdsform
• Skriftligt arbejde både med og uden hjælpemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Referat "Die Lisa - eine deutsche Geschichte"
|
21-01-2024
|
Eine Bewerbung schreiben
|
28-01-2024
|
Arbeitslos - deine Haltung äußern
|
09-02-2024
|
'Die Volkswagen-Story'
|
25-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
EKS: deutsche Unternehmen
Titel 3: Unternehmen
Emnets titel: Unternehmen
Emnets faglige fokus:
At redegøre på tysk for væsentlige, udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold med hovedvægten på Tyskland efter 1945. Forløbet opfylder læreplanens krav om, at arbejdet med tysk sprog, tekst og kultur integreres således, at fagets discipliner opleves som em helhed. Der arbejdes med det udvidede tekstbegreb, som består ag en række af genrer, teksttyper og medier: det skrevne og det digitale; det visuelle og det auditive - adskilt eller i kombination. Dette skaber en god og varieret undervisning, hvor tekstudvalget ikke udelukkende skal være tekstbåret, men også kan bestå af en bred vifte af analoge og digitale teksttyper, herunder også filmfiler, lydfiler og billeder.
I dette forløb er der blevet læst forskellige tekster og set forskellige dokumentarfilm om forskellige tyske virksomhed. Forløbet har arbejdet med Tyskland og dets forskellige erhvervsforhold og firmastrukturer – set i sammenligning med danske virksomheder. Forløbet har fokuseret på det det faktum at Tyskland er Tyskland er Danmarks vigtigste handelspartner og har derfor også stor betydning for dansk økonomi – deraf vigtigheden at kunne tale tysk. Vi skal arbejde med forskellige tyske virksomheder og udtrykket "Made in Germany". Der har blandt andet været fokus på den tyske bilbranche, som stadig er vigtig for det tyske erhvervsliv. Desuden er emnet discount blevet behandlet.
Eleverne træner følgende læreplansmål og kernestof:
• læse og forstå forskellige typer og genrer.
• bruge faste udtryk og vendinger i forbindelse med meningstilkendegivelse.
• anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier.
• på tysk at redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster.
Kernestof:
Einstieg – Unternehmen: https://tyskbogen.systime.dk/?id=210 - c618
Die Welt der Unternehmen: https://tyskbogen.systime.dk/?id=217 - c849
Guerilla-Marketing: https://tyskbogen.systime.dk/?id=217 - c637
So entstand Aldi: https://www.merkur.de/wirtschaft/aldi-sued-nord-geschichte-discounter-dynastie-theo-karl-albrecht-13302722.html
Ziesemer, Bernd: Adidas und Co. kehren Asien den Rücken:https://genau.systime.dk/?id=156 - c621
• Dramadokumentar: Die Volkswagen-Story ZDF-Doku Deutschlands große Clans (CFU)
• Dramadokumentar: Die Adidas-Story ZDF-Doku Deutschlands große Clans
• Dramadokumentar (TV-film): Die Aldi-Brüder (CFU)
• Dokumentar: Haupsache billig? Das System Discounter 2019 ZDFzoom: https://www.youtube.com/watch?v=jXiCs7IMZoo
Supplerende stof:
Boerse.de (2018): Größte Unterehmen in Deutschland (internetside): https://www.boerse.de/wissen/groesste-unternehmen-deutschland
Omfang: Ca. 22 moduler og 30 sider
Særlige fokuspunkter: Informationssøgning via hjemmesider, tekstanalyse og mundtlighed. Det udvidede tekstbegreb benyttes i form af fors. genrer, teksttyper og medier: det skrevne og det digitale; det visuelle og det auditive - adskilt eller i kombination. Der er arbejdet med mundtlige præsentationer af teksterne. I det skriftlige arbejde er der blevet gået i dybden med en præsentation af en selvvalgt tysk virksomhed, samt analyse af en relevant reklame fra virksomheden.
Der har i forløbet været fokus på udvalgte tyske virksomheder samt tyske produkters image.
Eleverne har derved fået et indblik i tyskfagets erhvervsmæssige kernestof. Der var også fokus på den tyske bilbranche, da den er er vigtig for det tyske erhvervsliv. Derudover har eleverne stiftet bekendtskab med udtrykket ”Made in Germany” og tyske produkters image. Der blevt inddraget og brugt diverse dokumentarudsendelser om tyske erhvervsliv, f.eks om ALDI og VOLKSWAGEN’s familiefejder. Udsendelserne skulle bidrage til en bedre forståelse af og et større kendskab til to store koncerner i det tyske erhvervsliv. I løbet af dokumentarerne skulle eleverne tage noter for at styrke deres evne til både at lytte til fremmedsproget og derefter udtrykke sig mundtligt.
Grammatisk er der blandt andet været fokus på verber, præpositioner der styrer enten akkusativ eller dativ samt modalverber.
Omfang: Ca. 20 moduler og 40 sider
Væsentligste arbejdsformer: Diverse elevaktiverende undervisningsformer.
• Klasseundervisning og -diskussion.
• Læreroplæg.
• Eleverne arbejder overvejende i par og smågrupper med samtaleøvelser om dagligdagsting og smådiskussioner - dette er primært brugt som ”opvarmningsøvelse” til selve timen.
• Der er blevet arbejdet med ordforrådstilegnelse i forlængelse og tilknytning til temaet og de læse og sete titler.
• Virtuelle arbejdsformer.
• Projektarbejdsform i form af gruppearbejde om Ritter Sport, der er blevet præsenteret.
• Skriftligt arbejde både med og uden hjælpemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
EKS: Landeskunde
Titel 4: Landeskunde
Emnets titel: Landeskunde
Emnets faglige fokus og mål:
At redegøre på tysk for væsentlige, udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold med hovedvægten på de tysktalende lande i Europa, dvs. Tyskland, Østrig og Svhweiz både før og efter 1945. Forløbet giver en introduktion til landenes alsidige kultur og historie. Forløbet opfylder læreplanens krav om, at arbejdet med tysk sprog, tekst og kultur integreres således, at fagets discipliner opleves som en helhed. Der arbejdes med det udvidede tekstbegreb, som består ag en række af genrer, teksttyper og medier: det skrevne og det digitale; det visuelle og det auditive - adskilt eller i kombination. Grammatisk er der blevet arbejder med sammensatte verber.
Eleverne træner følgende læreplansmål og kernestof:
• læse og forstå forskellige typer og genrer.
• bruge faste udtryk og vendinger i forbindelse med meningstilkendegivelse.
• anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier.
• på tysk at redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster.
Kernestof:
Aus aktuellem Anlass (Systime)
Kap. 1 Landeskunde
- Einstieg
1.2 Deutschland und Berlin
- 1.2.1 Übersicht
- 1.2.2 Geschichte
- 1.2.5 Berliner Kiezleben
- 1.2.6 Berliner Street-Art gegen die Gentrifizierung
Gruppearbeit 3: Lieder über Berlin
https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=152 - c287
1.3 Österreich und Wien
- 1.3.1 Übersicht
- 1.3.2 Geschichte
- Die Habsburger – Hochzeiten statt Kriege (Auszug): https://ausaktuellemanlass.systime.dk/?id=158#c318
- 1.3.3 Politik
- 1.3.4 Wien
Corsage fra 2022
1. og 6. afsnit af Sisi" tysk-østrigsk dramaserie fra 2021.
Omfang: Ca. 30 moduler og 40 sider
Særlige fokuspunkter: Tekstanalyse og mundtlighed. Det udvidede tekstbegreb benyttes i form af fors. genrer, teksttyper og medier: det skrevne og det digitale; det visuelle og det auditive - adskilt eller i kombination. I det skriftlige arbejde er der blevet gået i dybden med en præsentation af en selvvalgt tysktalende by eller Bundesland. Desuden har de samme grupper arbejder i dybden med dramaserien Sisi – om Kejserinde Elisabeth af Østrig. Hver gruppe har arbejdet med et afsnit, hvor de dels har arbejdet med at gengive et handlingsreferat af afsnittet, dels lavet en analyse, hvor deres iagttagelser fra afsnittet er blevet underbygget med eksempler og dels perspektiverede til andre tekster og film om Sisi.
Væsentligste arbejdsformer: Diverse elevaktiverende undervisningsformer.
• Klasseundervisning og -diskussion
• Læreroplæg
• Eleverne arbejder overvejende i par og smågrupper med samtaleøvelser om dagligdagsting og smådiskussioner - dette er primært brugt som ”opvarmningsøvelse” til selve timen.
• Virtuelle arbejdsformer
• Projektarbejdsform og fremlæggelse i grupper: som dels har arbejdet med selvvalgt sang om Berlin, dels om præsentation af et Bundesland samt fremlæggelse af et afsnit fra tysk-østrigsk dramaserie fra 2021om Kejserinde Sisi.
• Skriftligt arbejde om teamet Landeskunde.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Landeskunde: Entdeckungsreise durch Deutschland
|
02-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
EKS: Vergangenheitsbewältigung & Erinnerungskultur
Vergangenheitsbewältigung & Erinnerungskultur
Emnets faglige fokus:
At redegøre på tysk for væsentlige, udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold med hovedvægten på Tyskland efter 1945. Erindringskulturen og bearbejdelsen af Holocaust og nationalsocialismen vil være omdrejningspunktet og blive belyst – hvad betyder det f.eks. for den tyske selvopfattelse. Her er et af nøgleordene Vergangenheitsbewältigung, hvor nazismen i overført betydning har skullet gennemleve sin anden historie i kraft af, hvordan det efternazistiske samfund skulle overvinde, omgå og bearbejde dets nazistiske fortid og dets involvering i naziregimets forbrydelser – tolkningen og erindringen af nazismen. Med udgangspunkt i elevernes viden og indsigt i naziregimets grusomheder og ondskaber med medløbertendens, ideologisk undertrykkelse, fornægtelse m.v. lægges der i stilladseringen endnu et lag til deres forståelse af medmenneskelighed. Dette sker for at styrke og støtte dem i deres udvikling til demokratiske medborgere og bidrage til deres almendannelse.
- at få viden om forholdene i Tyskland ved afslutningen på 2. verdenskrig.
- at opnå indsigt i bearbejdningen af Holocaust og nationalsocialismen i Tyskland.
- at få forståelse for, hvordan nationalsocialismen har præget tysk mentalitet, kultur, politik og omverdenens syn på tyskerne.
- at reflektere over, hvordan man kan/skal forholde sig til fortiden og skyldspørgsmålet og derigennem perspektivere til andre tekster og emner m.m.
- die Stunde Null, Nachkriegszeit
- Trümmerliteratur, Erinnerungsorte
- Eleverne har arbejdet med filmen IM LABYRINTH DES SCHWEIGENS. Der er blevet arbejdet med personkarakterstik, vigtige citater og speccefikke scener fra filmen.
Eleverne træner følgende læreplansmål og kernestof:
• læse og forstå forskellige typer og genrer.
• bruge faste udtryk og vendinger i forbindelse med meningstilkendegivelse.
• anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier.
• på tysk at redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster.
Anvendte materialer med kildeangivelse:
Undervisningsmaterialet har blandt andet benytte kildetekster i form af Oral History, der har været med til at fremme elevernes mulighed for at identificere sig med konkrete oplevelser og personlige fortællinger. Her har bottom-up perspektiveringen være med til at understøtte det næste læringstrin både i form af generel viden, og i takt med elevernes sprogudvikling.
Kernestof:
Borchert, Wolfgang: Nachts schlafen die Ratten doch (in: Leb wohl mein Freund. Moderne deutsche Prosa, Systime 1995) https://gattungen.systime.dk/?id=146 Kurzgeschichte – Trümmerliteratur.
Kister, Kurt: Trotzdem mein Großvater (1989). Niemals vergessen 4.4 Nationalsozialismus. Systime 2016-2018. https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=159
Alltag im Holocaust – eine KZ-Aufseherin erinnert sich: https://www.youtube.com/watch?v=bvbiFnaQtgQ
https://www.youtube.com/watch?v=G4qGkB75WHA (Ny T)
Videointerview: "Hilde M." Niemals vergessen 3.2 Erinnerungskultur. Systime 2016-2018. https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=137
Leben in den Trümmern: https://www.youtube.com/watch?v=uUnvfCjgMmw
Film: Ricciarelli, Guilio: Im Labyrinth des Schwiegens, Deutschland 2014
Sang: Die Prinzen – Deutschland: https://www.youtube.com/watch?v=gF2kl7K-sP0
Film: IM LABYRINTH DES SCHWEIGENS. 2014
Supplerende stof:
-Einstieg: Vergangenheitsbewältigung
(i: Thellesen, Marie Søgaard: Niemals vergessen Systime, 2016, s. 8-11)
-Erinnerungskultur:
(i: Thellesen, Marie Søgaard: Niemals vergessen Systime, 2016, s. 20 + s. 26-27)
-Begriffskarte Film:
(i: https://gattungen.systime.dk/?id=136)
-Quellenkritik im Internet:
(i: https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=206)
Auf Uns: Erinnerungsorte: Einstieg
https://www.zeitzeugen-portal.de/
Omfang: Ca. 24 moduler / 50 sider
Særlige fokuspunkter: Kursisterne har kunnet få respons på en række mundtlige samt skriftlige modulopgaver, og de har kunnet få vejledning. Grammatikarbejdet har dels været koncerteret om repetition af den bestemte og ubestemte artikel, genusregler, verbers placering i henholdsvis hoved og ledsætninger samt sætningsopbygning (TE-KA-MO-LO) og possessive pronominer. Sprogligt arbejdes der både med ordforrådstilegnelsen af enkelte centrale ord fra de gennemgået tekster understøttet af Chunks og Gambitter.
Væsentligste arbejdsformer:
• Klasseundervisning
• Arbejde i smågrupper med samtaleøvelser om dagligdagsting og smådiskussioner - dette er primært brugt som ”opvarmningsøvelse” til selve timen.
• Der er blevet arbejdet med ordforrådstilegnelse i forlængelse og tilknytning til temaet og de læse og sete titler.
• Virtuelle arbejdsformer
• Projektarbejdsform
• Skriftligt arbejde om emnet
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Im Labyrinth des Schweigens
|
09-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
EKS: DDR
Titel: DDR – Fra diktatur til genforening
Fagligt fokus
Forløbet fokuserer på Den Tyske Demokratiske Republiks (DDR) historie, samfundsopbygning og arv, med vægt på de kulturelle, politiske og sociale aspekter, der formede livet i DDR. Eleverne arbejder med analyse af film, tekster og historiske kilder for at få en dybere forståelse af DDR som et andet Tyskland. Et særligt fokus ligger på begreber som Ostalgie, propaganda og individets rolle i et totalitært system, samt hvordan DDR-tiden vurderes i retrospekt.
Desuden trænes eleverne i at koble kulturel og historisk indsigt med sproglige færdigheder gennem arbejde med grammatik (modalverber, temporalsætninger), ordforråd og skriftlige opgaver. Eleverne arbejder analytisk og kreativt med både historiske og personlige perspektiver.
Materialeoversigt
Forløbet bygger på en række forskellige materialer:
Film og tilknyttede opgaver:
Good Bye, Lenin! som grundlag for temadiskussioner og personkarakteristikker (Good bye Lenin - Die Personen.docx, GoodbyeLenin.docx).
PowerPoint-løsninger og opgaver relateret til filmen (Power Point Lösungen Aufgabe 1 Good Bye Lenin.pptx).
Tekster og artikler:
Baggrundsmateriale om DDR, f.eks. Die Deutsche Demokratische Republik.docx og DDR - Das andere Deutschland (1-3, 5).pptx.
Good bye, Lenin - Artikel.docx: Refleksion over filmens fremstilling af DDR-tiden.
Teksten Ein anderes Deutschland war möglich, som introducerer kritiske perspektiver på DDR.
Mario Röllig | Niemals vergessen og Hubertus Knabe: Personlige vidnesbyrd om undertrykkelse i DDR.
Sprogligt fokus:
Grammatikøvelser med modalverber (Modalverben1.jpeg, Modalverben2.jpeg) og temporalsætninger (Temporalsätzekopi.pptx).
Ordforrådsøvelser og træning relateret til DDR-temaet (5.9 Vokabelübungen | Niemals vergessen).
Billed- og tekstanalyse:
Materiale som kobler tekst og billeder: DDR - Text und Bild verbinden PDF.pdf.
Analyse af DDR's børnekultur gennem Pioniere (WDR Kinder).docx og visualiseringer fra IMG_1212.jpeg.
Supplerende materiale:
Multimedieindhold som videoer og sange fra Tyskbogen. Grundbog til niveau B og A (6.1.2 Im Internet, 6.1.3 Videos und Songs).
Forløbets struktur
Introduktion til DDR:
Historisk kontekst og baggrund ved hjælp af tekster og PowerPoint-præsentationer (DDR - Das andere Deutschland).
Diskussion af dagliglivet i DDR og dets særlige samfundsstrukturer.
Analyse af Good Bye, Lenin!:
Fokus på filmens tematik, herunder Ostalgie og synet på DDR før og efter Murens fald.
Gruppefremlæggelser med personkarakteristikker fra filmen.
Historiske perspektiver:
Tekster som Mario Röllig | Niemals vergessen og Hubertus Knabe giver indsigt i DDR's undertrykkelse og personlige konsekvenser.
Tekstbaseret analyse af Ein anderes Deutschland war möglich.
Sproglig fordybelse:
Arbejde med grammatiske strukturer som modalverber og temporalsætninger i konteksten af DDR-materiale.
Udvidelse af ordforråd gennem tematiske øvelser og opgaver.
Fordybningsopgaver:
Tre skriftlige opgaver:
Analyse af Good Bye, Lenin!
Tekstanalyse af Der Lügenberg – Ein großes Gefängnis.
Essay: DDR – Eine Gesellschaft in der Rückschau.
Afsluttende refleksion:
Diskussion af DDR’s betydning i dagens Tyskland.
Kreative eller skriftlige opgaver, hvor eleverne reflekterer over temaet.
Omfang: Ca. 30 moduler og 50 sider
Læringsmål
Eleverne skal kunne analysere kulturelle og historiske problemstillinger i DDR’s kontekst.
Eleverne skal forbedre deres sproglige kompetencer, især inden for grammatik og skriftlig fremstilling.
Eleverne skal kunne perspektivere DDR-tiden til nutidens Tyskland og reflektere kritisk over emner som Ostalgie og samfundsforandringer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
EKS: Gemeinschaften und Erwartungen
Emnets faglige fokus:
At redegøre på tysk for væsentlige, udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold med hovedvægten på Tyskland efter 1945. Forløbet opfylder læreplanens krav om, at arbejdet med tysk sprog, tekst og kultur integreres således, at fagets discipliner opleves som em helhed. Der arbejdes med det udvidede tekstbegreb, som består ag en række af genrer, teksttyper og medier: det skrevne og det digitale; det visuelle og det auditive - adskilt eller i kombination. Dette skaber en god og varieret undervisning, hvor tekstudvalget ikke udelukkende skal være tekstbåret, men også kan bestå af en bred vifte af analoge og digitale teksttyper, herunder også filmfiler, lydfiler og billeder. Desuden er der inddraget østrigske tekster.
Forløbet har fokuseret på unges identitet vha. forskellige emner og teksttyper, Fokus ligger på værdi som et mellemmenneskeligt fænomen: vi giver hinanden værdi i de fællesskaber, som vi indgår i - hvor alle har en værdi uafhængigt af køn, religion, kultur, sociale eller personlige forskelle. I forløbet arbejdes der med undertemaer som eksempelvis: Unsicherheit, Erwartungen, Mitmenschlichkeit og Vielsseitigkeit. Med udgangspunkt i elevernes viden og indsigt i disse temaer lægges der i stilladseringen endnu et lag til deres forståelse af medmenneskelighed. Dette sker for at styrke og støtte dem i deres udvikling til demokratiske medborgere og bidrage til deres almendannelse. Valget at fire tekster overholder minimumsantal for et forløb, og dets rækkefølge er dels bestemt ud fra tekstens kompleksitet både i form af ordforråd og indhold, samt timerens øvrige sammensætning af grammatiske emner.
Eleverne træner følgende læreplansmål og kernestof:
• læse og forstå forskellige typer og genrer.
• bruge faste udtryk og vendinger i forbindelse med meningstilkendegivelse.
• anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier.
• på tysk at redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster.
Anvendte materialer med kildeangivelse:
De anvendte tekster beskæftiger sig med samfundsrelevante temaer som seksualitet, identitetsdannelse. køn, kropsidealer, integration og kulturmøde med Tyskland som multikulturelt indvandringsland.
I dette modul har der desuden været en udflugt til Lübeck med fokus på Vergangenheitsbewältigung og Willy Brandt.
Kernestof:
Auer, Martin: Ich habe (Gedicht) fra lyrikonline.org. Udgivelsesdato kendes ikke.
Engelmann, Julia: Bestandsaufnahme (Gedicht/Lied)
Herrndorf, Wolfgang: Tschick (Auszug)
Forster, Mark: Au Revoir (Lied)
Kampusch, Natascha: 10 Jahre Freiheit
DW Deutsch lernen - Beauty-Filter: zu schön, um echt zu sein
Film: Akin, Fatih: Tschick, Deutschland 2016
Supplerende stof:
Begriffskarte Lyrik:
(i: https://gattungen.systime.dk/?id=134)
Wolfrum, Edgar: Geschichte der Erinnerungskultur in der DDR und BRD. Geschichte und Erinnerung – bpd Bundeszentral für politische Bildung 26.08. 2008: https://www.bpb.de/themen/erinnerung/geschichte-und-erinnerung/39814/geschichte-der-erinnerungskultur-in-der-ddr-und-brd/
Omfang: Ca. 24 moduler / 40 sider
Særlige fokuspunkter: Grammatisk bliver der gennemgået hovedreglerne i korrekt anvendelse af adjektiver, præpositioner samt verbers placering i hoved- og bisætninger. Skriftligt øves der i tekstproduktion med og uden tilladte elektroniske hjælpemidler i klassen. Det udvidede tekstbegreb benyttes i form af fors. genrer, teksttyper og medier: det skrevne og det digitale; det visuelle og det auditive - adskilt eller i kombination.
Væsentligste arbejdsformer:
• Klasseundervisning
• Eleverne arbejder overvejende i par og smågrupper med samtaleøvelser om dagligdagsting og smådiskussioner - dette er primært brugt som ”opvarmningsøvelse” til selve timen.
• Der er blevet arbejdet med ordforrådstilegnelse i forlængelse og tilknytning til temaet og de læse og sete titler.
• Virtuelle arbejdsformer
• Projektarbejdsform
• Skriftligt arbejde
Tilladte elektroniske hjælpemidler:
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.dwds.de/
https://www.duden.de/
https://www.wort-suchen.de/synonyme/
https://ordnet.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Wirtschaftwunder - Wirtschaftskrise.
Emnets faglige fokus:
Formålet med forløbet har været at give eleverne en fagligt og kulturelt funderet forståelse af Tysklands økonomiske og samfundsmæssige udvikling fra efterkrigstiden og frem til i dag med særligt fokus på Wirtschaftswunder og aktuelle Wirtschaftskrisen. Temaet giver mulighed for at arbejde med både historie, identitet og samfundsforhold samt for at sætte det i perspektiv til samtidens Tyskland og globale strømninger.
Vi har inddraget filmen Das Wunder von Bern som emotionel og historisk indgang til efterkrigstidens samfund, og eleverne har arbejdet med såvel fiktive som ikke-fiktive tekster. Undervejs har vi også trukket linjer frem til nutidige problemstillinger som Schuldenbremse, energikrise og globalisering. Arbejdet har mundet ud i mundtlige og skriftlige opgaver, gruppearbejde og minioplæg.
Læringsmål og kompetencer:
Eleverne har i dette forløb arbejdet med at:
redegøre for centrale samfundsforhold i efterkrigstidens og nutidens Tyskland
analysere og diskutere fiktive og ikke-fiktive tekster på tysk
udvide deres ordforråd med fokus på økonomi, arbejde, forbrug og samfund
anvende relevante grammatiske strukturer og faste vendinger i mundtlig og skriftlig kommunikation
træne mundtlig præsentation og diskussion som forberedelse til eksamen
Kernestof og anvendte materialer:
Film: Das Wunder von Bern (regi: Sönke Wortmann, 2003)
Kapitel 5: Wirtschaftskrise – Wirtschaftswunder, Tyskbogen. Grundbog til niveau B og A
Artikler fra Planet Wissen:
Der Traum vom guten Leben
Vollbeschäftigung
„Made in Germany“
Konsum und Wohlstand
Heinrich Böll: Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral
Aktualitetsstof:
„Keine baldige Reform der Schuldenbremse in Sicht“ (Tagesschau.de)
Introduktion til begreber som Soziale Marktwirtschaft, Schuldenbremse, Gastarbeiter
Rollespil og casebaserede opgaver: Welthandel und Globalisierung
Besøg på Goethe-Institut og SMK med fokus på tysk kunst og tysk/dansk historie
Grammatik og sproglige fokuspunkter:
Modalverber og uregelmæssige verber
Svage verber i præsens og perfektum
Sætningsopbygning, herunder hoved- og bisætninger
TE-KA-MO-LO-reglen
Ordforrådstilegnelse med fokus på samfund, erhverv og identitet
Chunks og redemidler til brug i mundtlig eksamen
Arbejdsformer:
Klasseundervisning og diskussion
Gruppearbejde og elevfremlæggelser
Skriftlige refleksioner og grammatikøvelser
Projektbaseret arbejde med research og oplæg
Eksamenstræning og feedback
Kulturmøde og analyse i forbindelse med institutionsbesøg (Goethe Institut og SMK)
Omfang: Ca. 20 moduler og 40 sider
Særlige fokuspunkter:
Eleverne har løbende modtaget mundtlig og skriftlig feedback på øvelser og fremlæggelser. Undervisningen har søgt at fremme deres evne til både at forstå og formidle centrale historiske og aktuelle problemstillinger på tysk, og samtidig styrke deres kommunikative færdigheder frem mod eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62935116918",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62935116918",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62935116918"
}