Holdet 2024 la/2c la - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Lars Ove Lassen
Hold 2024 la/2c la (2-3.g la)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundbog
Titel 2 Humor og samfund – Plautus og Martial
Titel 3 Vergils Aeneide
Titel 4 Dansk middelalder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Humor og samfund – Plautus og Martial

Humor og samfund – Plautus og Martial

Vi læser Plautus Komedie ”Menaechmi” og epigrammer af Martial (fortsat fra grundbogsforløb). Plautus læses som eksempel på en mere ”folkelig” kultur under republikken og Martial som en mere elitær underholdning fra kejsertiden. Vi taler særligt om Plautus og Republikken. Kan den græske baggrund for komedien (både rent scenisk samt kulturhistorisk) og brødrenes (særligt Menaechmus fra Epidamnus) ageren ses som tegn på en ny verdensopfattelse blandt romere i forbindelse med overgangen fra polis-stat til imperium? Hvad er det for arketypiske karakterer, der optræder hos Plautus, og er der også tale om arketyper hos Martial?

Andre temaer er: Antikke teksters overlevering og emendation, kønssyn i Menaechmi (herunder virtusbegrebet, Kinaidai, og senere, i kejsertiden, lex Iulia, samt seksualitet), puniske krige, Rom som polis og udviklingen mod det romerske imperium (præ kejsertid)

Følgende læses på latin:
Menaechmi:
Prologus (17-31)
akt 1, scene 2, linje 143-146
AKT 2, SCENE 2 (275-283)
AKT 2, SCENE 3 (369 – 375)
AKT 3, SCENE 2 (473-477 + 486)
AKT 3, SCENE 2 (504-513)
Akt 5, Scene 1, linje 706 – 726
Akt 5, scene 2 (862-863 + 868-881)
I alt 98 vers 5 bogsider
Martials digte: 3.8, 5.43, 1.64, 1.38, 11.64, 12.20, 7.3, 2.38, 10.8, 1.63, 1.47, 5.29, 1.10, 11.63, 2.87, 3.11, 11.62, 11.102, 1.73, 4.17, 9.10, 11.44 (også under grundbogsforløb)
Martials digte er læst kursorisk
2 bogsider (Martial læses hen over hele året)
Perspektiverende:
2 sider fra Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen om komedien
1 side fra Gyldendals Teaterleksikon om Plautus
2 sider skemaer og oversigt fra The Cambridge Companion to Roman Comedy v. Dinter, M. T. (Ed)) og W.M. Lindsay: An Introduction to Latin Textual Emendation
slide om Kinaidoi og om lex iulia - svarende til 3 sider

Ialt
7 siders latin
8 siders baggrundsstof

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Vergils Aeneide

Forløbets omdrejningspunkt er første sang fra Vergils Æneide. Der læses uddrag fra denne første sang, der til sammen danner en sammenhængende historie om Æneas ankomst til Karthago og hans møde med Dido.
Centrale emner:
Æneiden som epos (den græske inspiration, det episke tema, metrum, myte og historie (Karthago), episke og dramatiske konventioner (intertekstualitet og Hamartia), romerske værdier - pietas, virtus)
Æneiden som politisk værk (Augustus – den første kejser, Karthago)
I forløbet indgår et præsentationsprojkekt, som 2.g'erne laver til 3.g'erne (der er i gang med SRP).

Der læses:
Vers:
1-8 + 148-154 + 223-232 + 411-413 + 439-447 + 613-618 + 657-666 + 748-756
2,5 bogsider, (62 vers)
Sekundærstof:
Billede: Walter Crane: Paris dømmer i skønhedskonkurrencen, 1909 (fokus på myten om skønhedskonkurrencen og årsagen til den trojanske krig) = 1,5 sider
Billede: G.C. Eimmart: Neptun stopper stormen, 1688 (fokus på romerske idealer (virtus og pietas) og fremstillingen af kejser Augustus og Æneiden som ”propaganda”) = 2 sider
Billede: Jean-Auguste-Dominique Ingres: Thesis & Zeus, 1811 (fokus på Æneidens brug af motiver fra Odysseen og Illiaden, på romernes forståelse af Hellas, og på intertekstualitet) = 1 side
Billede: Pietro da Cortona: Venus forklædt som jæger møder Aeneas, ca. 1630 (fokus på gudernes leg med mennesker som motiv i episk digtning, om Aeneas slægtskab med guderne og den mytiske helt). = 1,5 sider
Mønt: Zeugitana fra Kartago (Tanit + hest) c. 300 f.kr. (fokus på bystater i middelhavet, Rom og Kartago, grundlæggelsesmyter) = 1 side
Billede: Pompeo Batoni: Dido og Aeneas, 1747 (Fokus på Dido og Æneas’ kærlighedshistorie og Æneiden som (vest-)europæisk kulturarv) = 1 side
2 Slideshows om helte, og om intertekstualitet 5 sider
Homer, Illiadens 1. sang, vers 500-525 1 side
OVID: Metamorfoser bog XI vers 221-265 + bog XIV vers 75-90 2 sider
ialt 16 siders perspektiverende litteratur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Dansk middelalder

Fokus på danske middelalderkrøniker og historieskrivning, oversigt over middelalderen og refleksioner af antikken. I forløbet læser vi Lejrekrøniken og taler om overgangen fra romersk imperium til "lande" hvor lokalsprogene langsomt bliver mere dominerende. Der er særligt øje for forskellene med udgangspunkt i Romerriget: Pax Romana er væk, hvad nu? Hvorfor har kunst og billedsproget ændret sig? Hvordan er middelalderens syn på tanke og levned anderledes? Vi genoptager temaet om teksternes overlevering og emendation, og taler om mulige danske træk i Lejre-munkens tekst.
Centrale termer til forståelse er: Translatio Imperii, interpretatio christiana, synkretisme, dualisme, sproglige kalker.
I forløbet er vi på ekskursion til Frederiksborg, der tales om latinske indskrifter og latinsk betydning i efterantikken og elever laver fremlæggelser.

Vi læser:
Latinsk tekst: (5 sider)
Compendium Saxonis om svantevits fald (1 side) (kursorisk)
Chronicon lethrense (3 sider) (statarisk)

glimt fra (1,side):
Annales Colbazenses (Efter Ellen Jørgensen: Annales Danici Medii Ævi, 1920) - meget statarisk
heraldiske symboler og mottoer (ekskursion til Frederiksborg)


Baggrundsstof (10  sider)
Slides og bearbejdet materiale på baggrund af:
Pil Dahlerup - Dansk litteratur, middelalder bind 1
Cl. Gertz - Scriptores minores historiae Danicae, medii aevi
Peter Kurrild-Klitgaard  “For “frihed i fred og fællesskab”: Storkorsvåben for Anders Fogh Rasmussen
kalkmalerier fra Kirkerup kirke, La Maesta af Duccio
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer