Holdet 2023 En/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Jens Lopes Andersson
Hold 2023 En/b (1b En, 2b En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 HJÆLPEMIDLER
Titel 2 American Dreams and Nightmares (EXAM)
Titel 3 Hemingway and Minimalism
Titel 4 Hip Hop
Titel 5 ELF
Titel 6 Climate Change or Climate Crisis? (EXAM)
Titel 7 India and Post-Colonial Perspectives (EXAM)
Titel 8 The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde (EXAM)
Titel 9 Scotland (EXAM)
Titel 10 Repetition og eksemanestræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 HJÆLPEMIDLER

De to første moduler bruges til at introducere os selv og hinanden (på engelsk), udlevere bøger, gennemgå planer og lectio, samt at introducere tilladte hjælpemidler:

Følgende hjælpemidler er tilladt, og vil være tilgængelige til både den skriftlige og den mundtlige eksamen og vil løbende blive brugt i undervisningen:
https://www.collinsdictionary.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://dictionary.cambridge.org/
https://www.merriam-webster.com
https://ordnet.dk/
https://abc.ordbogen.com/
Sidst men ikke mindst:
https://beta.ordbogen.com/da/#/


Til både mundtlige og skriftlige prøver er det IKKE tilladt:

- At benytte kunstig intelligens, der genererer original tekst, fx chatbots, da en besvarelse således ikke længere eksaminandens egen, selvstændige besvarelse.
- At foretage søgninger på nettet, fx ved brug af Google.
- At benytte hele portaler, ibogsbiblioteker og lignende, der muliggør søgning i større samlinger af digitalt materiale, der ikke har været benyttet i undervisningen.
- At benytte netadgangen til at tilgå interaktive programmer (fx Wolfram Alpha, Google Translate, Google Earth eller Grammarly).
- At kommunikere med omverdenen (fx Messenger, WhatsApp)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 American Dreams and Nightmares (EXAM)

I dette forløb defineres begrebet "den amerikanske drøm" så præcist og nuanceret som muligt. Brugen af begrebet diskuteres i følgende tekster:

- "A Model of Christian Charity" af John Winthdrop, 1630 (tale)
- Declaration of Independence, 1776 (historisk dokument)
- "The New Colussus" af  Emma Lazarus, 1883 (digt)
- "The Puritan" af  Karl Shapiro, 1944 (digt)
- "I Have a Dream" af  Martin Luther King, 1963 (tale)
- "Just call me Arnold" af  Arnold Schwarzenegger, 1980 (interview)
- "Date With Evelyn" af  Bret Easton Ellis i American Psycho, 1991 (uddrag af roman)
- "American Oxygen" af Rhianna, 2015 (musikvideo)

Særlige fokuspunkter:

• USA’s historie
• How to analyse a poem, a song and an extract from a novel
• How to analyse a speech & rhetorical devices
•      Basic knowledge about sentence analysis

Skriftlig arbejdes med forskellen på resumé og analyse.

Arbejdsformer:
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hemingway and Minimalism

I dette forløb arbejdes der med nærlæsning, analyse og fortolkning med afsæt i 'The Iceberg Technique'.
Med udgangspunkt i de faglige begreber: ”language”, ”style”, ”setting” og ”symbolism” forberedes eleverne, i arbejdet med tekster af Hemmingway og Carver, på såvel den skriftlige som den mundtlige analyse, og der lægges op til selvstændig fortolkning i analysen af den minimalistiske skrivestil.
I øvrigt arbejdes med sætningsanalyse af tekster af de to forfattere.

Fokus: Analyse af fiktion

Tekster, der kan perspektiveres til (links findes kernestof):

- "Writers Gallery: Ernest Hemingway", i Fields of Vision, Vol. 2
- "Hemingways Writing Style", i National Endovement for The Arts (p. 18)
- "Mr. and Mrs. Elliot", af Ernest Hemingway, i The Little Review, 1921
- "A Serious Talk" af Raymond Carver, i What We Talk About Love, 1985, (pp. 98-106)
- "Cat in The Rain" by Ernest Hemingway, i In Our Time, 1925, (pp. 117-124)
- "Hills Like White Elephants", i Men Without Women, 1927 (pp. 29-32)
- "The Old Man and The Sea" af Ernest Hemingway, 1952 (pp. 1-13)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hip Hop

In this theme, you will work with American hip hop as a literary genre. You will be introduced to the history of hip hop and the characteristics of rap. Text from the chapter Beat It in Open Wide will take you through the four phases of hip hop and will end with a section about women in hip hop and the rap debate.
The learning target is text analysis, and two websites will be useful in deciphering the language:
- www.genius.com
- www.urgbandictionary.com
On page 186 in Open Wide (in the folder in lectio called Hip Hop) there is a list of characteristics of rap and on page 187 (also in the folder), there is a to rap analysis and these tools will also be helpful in your analysis.
Finally, in groups you will write and compose a rap song.

Focus:
- Text analysis
- Innovation
- Co-operation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 ELF

Dette forløb handler om English as a Lingua Franca (ELF)
Vi starter med kapitlerne fra World of English; Global English og English as a Lingua Franca, og reflekterer over vores egen rolle som brugere af sproget.
Hertil hører øvelser med udgangspunkt i kongruens og idiomatik.
Derefter følger et par tekster af Peter Trudge, hvor der er fokus på forskellen mellem standard og ikke-standard engelsk, og hermed trænes evnen til code-shifting.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Climate Change or Climate Crisis? (EXAM)

Dette forløb beskæftiger sig med klimaet og herskende diskurser herom. Udgangspunktet er bogen Climate Action og diskursanalysen, og dermed analyseres medier som Fox og The Guardian for igennem diskursanalysen at arbejde med sproget som en afspejling af vores virkelighedsopfattelse.

Fokuspunkt:
- News criteria
- Diskursanalyse

Grammatisk fokus:
- Kongruens
- Adjektiver
- Genitiv

Paralleltekster:
- "Causes, Effects and Actions" i Cliamate Action (lærerbog)
- "Climate Change or Climate Crisis?", af Dimitrinka Atanasova og Hjersti Fløttum, 2019 (teori)
- Climate Action: "Transcript, DiCaprio" (tale)
- "Discourse Analysis" i The English Handbook (lærebog)
- "Our House is on Fire" af Greata Thunberg, 2019 (tale)
- Selvvalgte artikler fra The Guardian og Fox News

Grammatik:
Get it RIght:
3.1 Kongruens - hvad er det?
12.4 Gradbøjning af adjektiver
10.6 Genitiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 7 India and Post-Colonial Perspectives (EXAM)

Dette forløb starter med en kort intro til Indiens historie og post-kolonial teori. Derefter arbejdes med Kiplings White Man´s Burden. Herefter sættes fokus på et uddrag af George Orwell´s Burmese Days, og der skal også stiftes bekendtskab med Indiens løsrivelse fra Storbritannien og Ghandi som historisk person, hvormed der også reflekteres over det engelske sprogs rolle i Indien som Lingua Franca. Det gøres ved at arbejde med  og med filmen Gandhi (1982), instrueret af Attenborough, for derefter at drøfte postkolonial teori og metode, og også et uddrag af Conan Doyle´s Sign of Four læses som et eksempel på den excotistiske fremstilling. Som afslutning vendes tilbage til Kipling og hans novelle Lispeth.

Fokus:

Viden om Indiens løsrivelse fra UK og postkolonial teori: Homi Bhabhas begreb mimicry.

Paralleltekster:

- "Mimic Men", "Orientalism" og "Postcolonial Criticism" I Narrating India (teori)
- "Minute on Education" af Thomas Babington Macalay, 1835 (tale)
- "Lispeth" af Joseph Rudyard Kipling, 1886 (novelle)
- "The Sign of Four", af Sir Arthur Conan Doyle, 1890 (uddrag og roman)
- "The White Man´s Burden" af Joseph Rudyard Kipling, 1899 (digt)
- "Burmese Days" af George Orwell, 1934 (uddrag af roman)
- "Karma" af Kushwant Singh, 1950 (novelle)
- "Gandhi" instrueret af Richard Attenborrough, 1982 (film)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 8 The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde (EXAM)

Dette forløb dækker kernestoffet: værklæsning.
I læsecirkler arbejdes med bogen. Der skrives resumeer af udvalgte kapitler og arbejdes med personkarakteristik og værkanalyse. Ikke mindst drages paralleller til samfundsforhold i victoriatiden.

Fokuspunkt: nærlæsning

Paralleltekster:
- "The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde" af Robert Louis Stevenson (roman)
- Tekster under emnet Scotland

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 9 Scotland (EXAM)

Dette forløb foregår både før, under og efter studieturen til Edinburgh 7-11 april 2025. Som optakt til forløbet har vi læst Dr. Jekyll og Mr. Hyde, og vil i forlængelse heraf tage udgangspunkt begrebet Caledonian antisyzygy, som det beskrives af G. Gregory Smith i 1919:
"the presence of duelling polarities within one entity, considered to be characteristic of the Scottish temperament sometimes shortened to antisyzygy"
I grupper arbejders med at præsentere kontrastfyldte fænomener som klasseskel, nationalitet og kultur, og begreberne levendegøres ved besøg i en kulmine, Edinburghs undergrund, statuer, museer og Castle of Edinburgh.

Parelleltekster:
- "Fáilte, or Welcome to Scotland!", i Worlds of Scotland (lærebog)
- "One nation, two minds" i Worlds of Scotland (lærebog)
- "Darren McGarvey: Common People" og "Does Class Exist?", 2021 (Dokumentar)
- "Guidbye"
- "Resurrection Club" af Chistoffer Wallace, 2000 (uddrag af roman i Worlds of Scotland)
- "Posh Cunt" af Chris McQeer, 2007, i Worlds of Scotland (novelle)
- Studieturen og produktion af egen dokumentar inklusiv voxpop og begrebet Caledonian Antizysygy

OBS: Der vil løbende blive henvist til romanen Dr. Jekyll and Mr. Hyde ifb. med perspektiveringen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde