Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Jens Lopes Andersson
|
Hold
|
2023 En/b (1b En, 2b En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
HJÆLPEMIDLER
De to første moduler bruges til at introducere os selv og hinanden (på engelsk), udlevere bøger, gennemgå planer og lectio, samt at introducere tilladte hjælpemidler:
Følgende hjælpemidler er tilladt, og vil være tilgængelige til både den skriftlige og den mundtlige eksamen og vil løbende blive brugt i undervisningen:
https://www.collinsdictionary.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://dictionary.cambridge.org/
https://www.merriam-webster.com
https://ordnet.dk/
https://abc.ordbogen.com/
Sidst men ikke mindst:
https://beta.ordbogen.com/da/#/
Til både mundtlige og skriftlige prøver er det IKKE tilladt:
- At benytte kunstig intelligens, der genererer original tekst, fx chatbots, da en besvarelse således ikke længere eksaminandens egen, selvstændige besvarelse.
- At foretage søgninger på nettet, fx ved brug af Google.
- At benytte hele portaler, ibogsbiblioteker og lignende, der muliggør søgning i større samlinger af digitalt materiale, der ikke har været benyttet i undervisningen.
- At benytte netadgangen til at tilgå interaktive programmer (fx Wolfram Alpha, Google Translate, Google Earth eller Grammarly).
- At kommunikere med omverdenen (fx Messenger, WhatsApp)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
American Dreams and Nightmares (EXAM)
I dette forløb defineres begrebet "den amerikanske drøm" så præcist og nuanceret som muligt. Brugen af begrebet diskuteres i følgende tekster:
- "A Model of Christian Charity" af John Winthdrop, 1630 (tale)
- Declaration of Independence, 1776 (historisk dokument)
- "The New Colussus" af Emma Lazarus, 1883 (digt)
- "The Puritan" af Karl Shapiro, 1944 (digt)
- "I Have a Dream" af Martin Luther King, 1963 (tale)
- "Just call me Arnold" af Arnold Schwarzenegger, 1980 (interview)
- "Date With Evelyn" af Bret Easton Ellis i American Psycho, 1991 (uddrag af roman)
- "American Oxygen" af Rhianna, 2015 (musikvideo)
Særlige fokuspunkter:
• USA’s historie
• How to analyse a poem, a song and an extract from a novel
• How to analyse a speech & rhetorical devices
• Basic knowledge about sentence analysis
Skriftlig arbejdes med forskellen på resumé og analyse.
Arbejdsformer:
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
-
In class, you will work with pp. 1-2 i this text by Patrick J. Kiger:
-
John Winthrop speech.pdf
-
Her er nogle links, som vi vil bruge i timen:
-
Thornøe, Poul: Get it right, Gyldendal 2013; sider: 28-47, 54-65
-
Du må gerne springe hen over emner, som du ikke finder komplicerede, men du skal sikre dig, at du kan svare på følgende:
-
Please read:
-
6.2 Non-fiction text
-
Disse opgaver laves i timen:
-
- Hvad er forskellen på et hjælpeverbum og et hovedverbum?
-
Vocabulary exercise:
-
This poem was first published in 1883, and i 1903, it was printet on the plague mounted inside the Statue of Liberty. Please, read it and look op words you don´t understand:
-
Also, read about how to analyse a sonnet (the petrarchian):
-
How the American Dream Works:
-
Læs kapitlet ekstensivt
-
Laves i timen:
-
5.8 Centraltid
-
First, you must read the text and look up words you don´t understand:
-
Please read and translate The Puritan by Carl Shapiro for today:
-
Please, read p. 3 in Kiger´s text about The American Dream:
-
Please read the text:
-
Also, read p. 5: "The evolution of the American Dream" in Kiger´s article:
-
Here, you can read about how to analyse the style of writing:
-
Read the text, look up words you don´t udnerstand:
-
Also, read pp. 3-5: "The evolution of the American Dream" in Kiger´s article (again):
-
For today, you must read and listen to the following text/soundbite from "USA´s udfordringer":
-
How to analyze a film.pdf
-
Look at the list of text that we have worked with in class recall what they are about: • "A Model of Christian Charity" af John Winthdrop (1630) • Declaration of Independence (1776) • "The New Colussus" af Emma Lazarus (1883) • "The Puritan" af Karl
-
Se undervisningsbeskrivelsen og feedback til tidligere afleveringer, og forbered dig især på faglige begreber, som du ikke tidligere har haft tjek på.
-
Read about Ernest Hemingway:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hemingway and Minimalism
I dette forløb arbejdes der med nærlæsning, analyse og fortolkning med afsæt i 'The Iceberg Technique'.
Med udgangspunkt i de faglige begreber: ”language”, ”style”, ”setting” og ”symbolism” forberedes eleverne, i arbejdet med tekster af Hemmingway og Carver, på såvel den skriftlige som den mundtlige analyse, og der lægges op til selvstændig fortolkning i analysen af den minimalistiske skrivestil.
I øvrigt arbejdes med sætningsanalyse af tekster af de to forfattere.
Fokus: Analyse af fiktion
Tekster, der kan perspektiveres til (links findes kernestof):
- "Writers Gallery: Ernest Hemingway", i Fields of Vision, Vol. 2
- "Hemingways Writing Style", i National Endovement for The Arts (p. 18)
- "Mr. and Mrs. Elliot", af Ernest Hemingway, i The Little Review, 1921
- "A Serious Talk" af Raymond Carver, i What We Talk About Love, 1985, (pp. 98-106)
- "Cat in The Rain" by Ernest Hemingway, i In Our Time, 1925, (pp. 117-124)
- "Hills Like White Elephants", i Men Without Women, 1927 (pp. 29-32)
- "The Old Man and The Sea" af Ernest Hemingway, 1952 (pp. 1-13)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hip Hop
In this theme, you will work with American hip hop as a literary genre. You will be introduced to the history of hip hop and the characteristics of rap. Text from the chapter Beat It in Open Wide will take you through the four phases of hip hop and will end with a section about women in hip hop and the rap debate.
The learning target is text analysis, and two websites will be useful in deciphering the language:
- www.genius.com
- www.urgbandictionary.com
On page 186 in Open Wide (in the folder in lectio called Hip Hop) there is a list of characteristics of rap and on page 187 (also in the folder), there is a to rap analysis and these tools will also be helpful in your analysis.
Finally, in groups you will write and compose a rap song.
Focus:
- Text analysis
- Innovation
- Co-operation
|
Indhold
|
Kernestof:
-
A Short History Of Hip Hop.pdf
-
The Message by Grandmaster Flash.pdf
-
First, read the lyrics:
-
To be used in class:
-
First, look at the lyrics:
-
Stan by Eminem.pdf
-
First, read the lyrics without sound.
-
Model for Film Analysis.pdf
-
Love is Blind.pdf
-
The Rap Debate.pdf
-
Prepare a five-minutes presentation of your rapper or rap group. Your presentation should include biographical facts about the artist and excerpts from their texts with comments on the use of style and language. Remember, that everyone in the group m
-
Today you are goint to make a rap in a group.
-
Preparing for today´s class:
-
Sonia, Martha, Smilla, Camilla and JulieLaurits, Kasper, August and AugustKaare, Oskar, Jay and FrederikAndrea, SigneUffe, Oliver Emma and Milla
-
For today you must bring some homemade lyrics and suggest chorous for your group:
-
Sonia, Martha, Smilla, Camilla and JulieLaurits, Kasper, August and AugustKaare, Oskar, Jay, Frederik, Oliver og UffeAndrea, Signe, Emma and Milla
-
Structure the song. Now that you have a good idea of the sound your completed song will have, arrange your rhyme into verses (16 bars apiece). You can start each verse with nearly any rhyme, but it's a good practice to end with a rhyme that makes a p
-
Sonia, Martha, Smilla, Camilla and Julie: Write some moreLaurits, Kasper, August and August: Ad libs and breaksKaare, Oskar, Jay, Frederik, Oliver og Uffe: The groups opinion - reviseAndrea, Signe, Emma and Milla: Find a beat
-
Memorize your song. Rap your lyrics over your beat until you have memorized every breath and you are sick of hearing them. Only then will you be ready to produce your song. To help you memorize the lyrics, match movements with words. Also, remember t
-
1b En - Lyrics.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
ELF
Dette forløb handler om English as a Lingua Franca (ELF)
Vi starter med kapitlerne fra World of English; Global English og English as a Lingua Franca, og reflekterer over vores egen rolle som brugere af sproget.
Hertil hører øvelser med udgangspunkt i kongruens og idiomatik.
Derefter følger et par tekster af Peter Trudge, hvor der er fokus på forskellen mellem standard og ikke-standard engelsk, og hermed trænes evnen til code-shifting.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Climate Change or Climate Crisis? (EXAM)
Dette forløb beskæftiger sig med klimaet og herskende diskurser herom. Udgangspunktet er bogen Climate Action og diskursanalysen, og dermed analyseres medier som Fox og The Guardian for igennem diskursanalysen at arbejde med sproget som en afspejling af vores virkelighedsopfattelse.
Fokuspunkt:
- News criteria
- Diskursanalyse
Grammatisk fokus:
- Kongruens
- Adjektiver
- Genitiv
Paralleltekster:
- "Causes, Effects and Actions" i Cliamate Action (lærerbog)
- "Climate Change or Climate Crisis?", af Dimitrinka Atanasova og Hjersti Fløttum, 2019 (teori)
- Climate Action: "Transcript, DiCaprio" (tale)
- "Discourse Analysis" i The English Handbook (lærebog)
- "Our House is on Fire" af Greata Thunberg, 2019 (tale)
- Selvvalgte artikler fra The Guardian og Fox News
Grammatik:
Get it RIght:
3.1 Kongruens - hvad er det?
12.4 Gradbøjning af adjektiver
10.6 Genitiv
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
India and Post-Colonial Perspectives (EXAM)
Dette forløb starter med en kort intro til Indiens historie og post-kolonial teori. Derefter arbejdes med Kiplings White Man´s Burden. Herefter sættes fokus på et uddrag af George Orwell´s Burmese Days, og der skal også stiftes bekendtskab med Indiens løsrivelse fra Storbritannien og Ghandi som historisk person, hvormed der også reflekteres over det engelske sprogs rolle i Indien som Lingua Franca. Det gøres ved at arbejde med og med filmen Gandhi (1982), instrueret af Attenborough, for derefter at drøfte postkolonial teori og metode, og også et uddrag af Conan Doyle´s Sign of Four læses som et eksempel på den excotistiske fremstilling. Som afslutning vendes tilbage til Kipling og hans novelle Lispeth.
Fokus:
Viden om Indiens løsrivelse fra UK og postkolonial teori: Homi Bhabhas begreb mimicry.
Paralleltekster:
- "Mimic Men", "Orientalism" og "Postcolonial Criticism" I Narrating India (teori)
- "Minute on Education" af Thomas Babington Macalay, 1835 (tale)
- "Lispeth" af Joseph Rudyard Kipling, 1886 (novelle)
- "The Sign of Four", af Sir Arthur Conan Doyle, 1890 (uddrag og roman)
- "The White Man´s Burden" af Joseph Rudyard Kipling, 1899 (digt)
- "Burmese Days" af George Orwell, 1934 (uddrag af roman)
- "Karma" af Kushwant Singh, 1950 (novelle)
- "Gandhi" instrueret af Richard Attenborrough, 1982 (film)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I class, you will work in the following groups:
-
Pre-reading for next class:
-
To be used in class:
-
WHAT IS INDIA?
-
Here´s some theory for the theme:
-
Jay will make a presentation about his trips to India
-
Let´s begin with the words form last time:
-
In class, we will begin working with Burmese Days:
-
Gruppe 1
-
Please bring your worksheet from Tuesday´s lesson:
-
Also, think about which novel you would like to read this year. You can choose between:
-
First of all, read the extract carefully in the link to Wider Contexts below. It´s important that you look up the words you don´t understand, either in ordbogen.com or in one of the English-English online dictionaries:
-
Please notice small changes in the groups:
-
Thornøe, Poul: Get it right, Gyldendal 2013; sider: 59-60, 75-81
-
Læs § 5.5 om Pluskvamperfektum (før datid)
-
Burmese Days - please read the excerpt again and answer as many of the study questions as possible:
-
Hvis du ikke allerede har gjort det, skal du installere ordbogsappen på din telefon: ordbogen_offline_vejledning.pdf
-
In class, you are going to analyse the short story with a post-colonial approach, as it is described in Narrating India:
-
Karma by Kushwat Singh.docx
-
Gandhi’s first act of civil disobedience | June 7, 1893 | HISTORY
-
Karma by Kushwat Singh 2425.docx
-
Skema til formativ samtale.docx
-
Please do some research about India before class:
-
Vi starter med de tre sidste spørgsmål fra sidste mandag:
-
Especially, in the scenes we are going to watch today, we will look for an answer for the following questions:
-
In this quizlet there are questions and answers about the movie:
-
We will begin the class with repetition of a fundamental question from the post colonial approach:
-
After watching the last part, you will be able to answer the last questions:
-
Please repeate the answers from last time at home:
-
Lispeth, by Rudyard Kipling (1886)
-
Today, you must work the text in your groups:
-
Lispeth.pdf
-
Ved rent grammatisk at ændre på formuleringer, kan man få sætninger med samme indhold til at lyde forskelligt. Læs om det i dagens tekst, hvor du skal finde svar på følgende:
-
The first extract is from chapter VIII: The Baker Street Irregulars. The second is from chapter XII: The Strange Story of Jonathan Small.
-
Do you know Sherlock Holmes?
-
The Sign of Four -extract.pdf
-
Must be read in order to answer question 6:
-
In class, you will work with either historicial criticism og discourse analyses: - Historical criticism - from Narrating India (2).pdf - Discourse analysis - from Narrating India.pdf - Orentalism - from Narrating India.pdf
-
Orientalism explained by TRT World:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde (EXAM)
Dette forløb dækker kernestoffet: værklæsning.
I læsecirkler arbejdes med bogen. Der skrives resumeer af udvalgte kapitler og arbejdes med personkarakteristik og værkanalyse. Ikke mindst drages paralleller til samfundsforhold i victoriatiden.
Fokuspunkt: nærlæsning
Paralleltekster:
- "The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde" af Robert Louis Stevenson (roman)
- Tekster under emnet Scotland
|
Indhold
|
Kernestof:
-
First of all, read about the author (also, watch the video):
-
Read the first chapter of Dr Jekyll and Mr. Hyde: Story of the door | The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde
-
Remember to coordinate in your groups, if you have a presentation after the Christmas break:
-
Noter og highlights bliver automatisk gemt. Her er et billede som illustrerer hvor man skal klikke for at se det:
-
These are your new groups:
-
Search for Mr. Hyde | The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde While-reading
-
Study group - Freeze Frame.docx : Kasper, August B, Sonia og Julie
-
Please read the second chapter:
-
Øvelserne laves i timen
-
Thornøe, Poul: Get it right, Gyldendal 2013; sider: 66-74, 112-113, 145-147
-
Læs kapitlet om udvidet tid
-
Using the historical approach to literary analysis
-
Study group: Laurits, Oliver, Andrea og Milla A
-
Please the 3rd chapter:
-
Passiv versus aktiv
-
Vi forstætter med arbejdet med udvidet tid, så læs eller genlæs kapitlet herom i Get it Right - HUSK BOGEN!
-
Reader - response exercise
-
The Carew murder case | The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde
-
Timen starter med en præsentation af
-
Prepare a summary in English of chapter 1-4 from Dr. Jekyll and Mr. Hyde
-
Dramatize the incident at the window
-
Prøve i resumé og verbaltider:
-
1) Read the chapter and look up words you don´t understand
-
Her er øvelserne til Get it Right:
-
Se § 11.2 om de syv undergrupper af pronomener (stedord)
-
Læs § 12.9 og først og afledte adverbier
-
For pair work in class: Spin the wheel:
-
Incident of Dr. Lanyon | The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde
-
Please read the chapter carefully, using the vocabolary:
-
Only read paragraph 1-50:
-
The last night | The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde
-
Also look at the quotes we talked about last time:
-
Dr. Lanyon"s narrative | The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde
-
If you prefer to write an essay about a short story (which is fiction), you must read this guide from the English Handbook:
-
Pease read the fist half of the chapter for today: paragraph 1-17:
-
Plase read the rest of the chapter for today (from paragraph 18)
-
Focus on Dr. Jekyll´s explanation to his scientific experiment and the consquences
|
Omfang
|
Estimeret:
35,00 moduler
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Scotland (EXAM)
Dette forløb foregår både før, under og efter studieturen til Edinburgh 7-11 april 2025. Som optakt til forløbet har vi læst Dr. Jekyll og Mr. Hyde, og vil i forlængelse heraf tage udgangspunkt begrebet Caledonian antisyzygy, som det beskrives af G. Gregory Smith i 1919:
"the presence of duelling polarities within one entity, considered to be characteristic of the Scottish temperament sometimes shortened to antisyzygy"
I grupper arbejders med at præsentere kontrastfyldte fænomener som klasseskel, nationalitet og kultur, og begreberne levendegøres ved besøg i en kulmine, Edinburghs undergrund, statuer, museer og Castle of Edinburgh.
Parelleltekster:
- "Fáilte, or Welcome to Scotland!", i Worlds of Scotland (lærebog)
- "One nation, two minds" i Worlds of Scotland (lærebog)
- "Darren McGarvey: Common People" og "Does Class Exist?", 2021 (Dokumentar)
- "Guidbye"
- "Resurrection Club" af Chistoffer Wallace, 2000 (uddrag af roman i Worlds of Scotland)
- "Posh Cunt" af Chris McQeer, 2007, i Worlds of Scotland (novelle)
- Studieturen og produktion af egen dokumentar inklusiv voxpop og begrebet Caledonian Antizysygy
OBS: Der vil løbende blive henvist til romanen Dr. Jekyll and Mr. Hyde ifb. med perspektiveringen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
These videos will be watched in class:
-
In class, we are also going to explore Scottish Litterature:
-
First of all, you must read the introduction to the chapter:
-
First, read this from Worlds of Scotland:
-
Then, read this extract from Christopher Wallace´s novel The Resurection Club (1999):
-
Video 1: Class: Does social class still exist? (1:33)
-
Darren McGarvey (1984_ ), who goes by the stage name Loki, is a Scottish rapper and social commentator, born and raised in Pollok, a poverty-stricken social housing area in Glasgow. In these four video clips from the 2021 BBC documentary Darren McGar
-
In class, we will begin drawing a map of the places mentioned in the text we read to weekes ago:
-
Edinburgh 25 endeligt.docx
-
2bEn Ny Rejseplan 35214 pr. 10.01.2025.pdf
-
In class, we will continue with the
-
I timen gives i øvrig feedback på essayet, og der henvises til følgende fra At skrive på engelsk:
-
Remember the vox pop from before the study tour?
-
Today, weel finish the study questions about McGarvey´s investigation on language and class:
-
Her er jeres undervisninsbeskrivelse:
-
This text will be used as an example of an exam text, related to the theme Scotland:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
10
|
Repetition og eksemanestræning
Den mundlige eksamen trænes i grupper, som fremlægger om eksamensemnerne.
Den skriftlige eksamen trænes ift. grammatik, sprogopgaver og essayskrivning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63263015204",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63263015204",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63263015204"
}