Bagsværd Kostskole og Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 Mu/2-3.g Mu - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau
Musik B
Lærer(e)
Jens Lopes Andersson
Hold
2024 Mu/2-3.g Mu (
2-3.g Mu
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Hjælepmidler
Titel 2
Transponering og sammenspil
Titel 3
Groove og melodik
Titel 4
Dvorak
Titel 5
Et musikalsk produktionsprojekt (EKSAMEN)
Titel 6
Jazz (Eksamen)
Titel 7
Sammenspil
Titel 8
Repetition og eksamenstrænint
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Hjælepmidler
Til den mundtlige eksamen, vil det hverken være tilladt at kommunikere med omverdenen eller AI.
Til gengæld vil der være adgang til instrumenter og en PC med den lyd, som skal bruges til eksamenspørgsmålet.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Transponering og sammenspil
I dette forløb blandes teori og praksis, og kvintcirklen repeteres med henblik på at kunne transponere til tonearter som passer sangerens ambitus.
Fokuspunkter
Musikkundskab:
- faste fortegn og tonearter - kvintcirklen
- Trin og funktioner - T, Sp, Dp, S, D, Tp
- Reharmonisering - Bidominanter og vekseldominant
Musikudøvelse:
- Waiting in Vain
- The Chain
- The Reaper
Indhold
Kernestof:
I timen skal vi synge og transponere følgende:
Medbring et nummer med højst tre akkorder
Genlæs noget om kvintcirklen her:
Sammenspilsgruppe 1 (musiklokalet kl. 14:30-15:09):
Til i dag skal du have øvet på dit instrument:
I timen præsenteres opgaven til 5/9 om trinanalyse
Øv på de sange I har aftalt. Det er vigtigt, at du øver både til og uden musik:
Til i dag skal du læse § 2.3-2.4 i "Nøgle til musikken" om trin- og funktionsanalyse
Grønager, Jørgen: Nøgle til musikken, Systime; sider: 43-54
Hej alleJeg har nu skrevet sidetal på lektien til i morgen: 43-47.Trinanalysen er det vigtigste og hvis I har tid kan I også læse om funktionsanalyse til på tirsdag.Husk bogen: Nøgle til musikkenBh Jens
Forslag til sang: WHERE THE WILD ROSES GROW.docx
Let it Be.pdf
vekseldominant | Musikipedia
Bare læs videre hvis det har interesse (jazz):
Læs først om fremmest om bidominanter og vekseldominant i papirversionen af Nøgle til musikken. Teorien i Systime her er den samme, men eksemplerne er anderledes:
Sammenspilsgruppe 1 (musiklokalet kl. 14:30-15:09): Dark Red:
Alle øver på Waiting in Vain - og man må selv vælge instrument!
Ekstra:
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Groove og melodik
Dette forløb fokuserer på to grundlæggende musikalske parametre: Groove, tonalitet og harmonik. Der tages udgangspunkt i kapitler i Rockmusik i tid og rum. Desuden præsenteres programmet musescore, som bruges til at illustrere vigtige pointer.
Fokuspunkter:
- At benævne instrumenternes slag i takten
- At benævne samtidighed og modrytmer instrumenterne imellem
Indhold
Kernestof:
Sammenspilsgruppe 1 (musiklokalet kl. 14:20-14:40): Dark Red:
Øv i øvrigt på akkorder og sang i Waiting in Van. Lyt, syng og spil til originalen:
Aare, Anders m.fl.: Rockmusik i tid og rum, Systime; sider: 16-19, 82-100
Hvad er ifølge forfatterne af "Rockmusik i tid og rum" forskellen på tid og rum i musikken?
I timen skal vi arbejde med Musescore, så du skal som forberedelse til timen prøve at downloade programmerne:
Grønager, Jørgen: Nøgle til musikken, Systime; sider: 71-85
Læs om rytmik i "Nøgle til musikken"
Hvad er forskellen på betonede og ubetonede slag?
Hvad er ifølge forfatterne til "Rocmusik i tid og rum" forskellen på Beatmarkering og modrytme?
Øv på de sange i har aftalt i gruppen:
Grooveskemaer - lyd
Afsnit
Hvad er i følge Nøgle til musikken forskellen på betonede og ubetonede slag? Hvad er ifølge forfatterne til "Rocmusik i tid og rum" forskellen på Beatmarkering og modrytme?
Øv på jeres nye fokuspunkt:
Komplementaritet og nuancering
I dag skulle i gerne være klar til en indspilning, så:
Hvad er synkoper?
Øv på jeres numre
Omfang
Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Dvorak
Dette forløb er tager udgangspunkt i en Koncert med Copenhagen Phill, som holdet slutter af med at gå ind og se i DRs koncertsal. Som opvarmning laves en melodisk analyse af 2. sats af Dvoraks 9. symfoni.
Herunder arbejdes med pentatone skalaer
Fokuspunkter:
- Melodisk analyse
- Pentatone skalaer
- Dvorak i USA
Info:
Dvořák / Symfoni nr. 9, ”Fra den nye verden”
Nyskrevne symfoniske fortællinger uropføres mellem symfoniens satser
Manuskript og instruktion / Christian Lollike
Komponist / Matias Vestergård
Videoscenografi / Astrid Steiner
Indhold
Kernestof:
Grønager, Jørgen: Nøgle til musikken, Systime; sider: 30
Læs meget kort om pentatone skalaer og spil og lyt til dem på et klaviatur
Dvorak kompendie.pdf Bare læs og lyt til side 1-5 i pdfen (side 17-21 i kompendiet )
Til i dag skal du lave din egen pentatone melodi på 4-16 takter
Læs også om Dvorak og pentatone skalaer, hvis du ikke allerede har gjort det:
Back on 74 gruppe optager i musiklokalet, mens Banjomus og The Boy With the Arab Strap arbejder på deres MPP:
Start med en fælles groove analyse, og vælg derefter et analyse skema per person - OBS: hver person i gruppen skal stå for at sætte jeres nummer ind i en analysemodel (som læses om i tilsvarendende kapitler i bogen).
Aare, Anders m.fl.: Rockmusik i tid og rum, Systime; sider: 90-91
Genlæs især definitionen af komplementaritet
The New World by Antonin Dvorak
Dvorak kompendie.pdf
I dagens anledning er der sat ord på opsætningen, og her kan du læse manuskriptet:
The Boy With the Arab Strap har musiklokalet - I SKAL I DAG LAVE EN INDSPILNING, SOM SENDES TIL jlbagkost.dk
I skal hver især læse ovenstående sider svarende til jeres analyseskema og medbringe Rockmusik i tid og rum, for at kunne lave jeres analyser:
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Et musikalsk produktionsprojekt (EKSAMEN)
Problemstilling: Hvordan for vi folk til at danse?
Projektet tager primært udgangspunkt i kapitlet Groove i ”Rockmusik i tid og rum” (pp. 82-100), men andre kapitler fra bogen skal også inddrages alt efter hvad I vil fokusere på.
I skal i gruppen skrive 3-4 sider om projektet:
- Sammen skal i udarbejde et grooveskema på 4 takter, hvor hver enkelt bandmedlems rolle indgår.
- Hvert gruppemedlem skal derudover udfylde ét af de andre analyseskemaer med navn på.
- Alle skemaer + en indspilning af jeres arrangement vedhæftes som bilag.
I projektet skal I først redegøre for jeres fortolkning af jeres selvvalgte nummer - hvorfor har I taget de valg I har taget - hvad var intentionen med at lave om, på originalen og har I en bestemt målgruppe i tankerne?
Derefter skal hovedparten af jeres rapport bestå af analyser, hvor I primært bruger de faglige begreber fra ”Puls/taktrammen” (p. 86), men sørg også for at bruge begreber som komplementaritet, aktivitetsniveau og nuancering.
I analysen skal I indsætte screenshots af jeres analyseskemaer - hvorfor medvirker netop dette valg til, at musikken er god at danse til?
Til sidst skal I i diskussionen kort drøfte, om jeres indspilning er vellykket. Fungerede de valg I har taget efter hensigten eller er der noget I ville have gjort anderledes?
OBS: Det er analysen der tæller, så vær ikke bekymret for lydkvaliteten på optagelsen. Det er jeres evne til at reflektere over de musikalske valg som tæller.
Rapporten uploades på lectio inden den 29. november. Bilagene (skemaer) vedhæftes, men tæller ikke med i de 4 sider.
Arbejdsformer: sammenspil med indspilning / skrivning i grupperne
Fokuspunkter: form-, rytmisk, tonal/harmonsik, rytmisk og stemningsanalyse.
Indhold
Kernestof:
Aare, Anders m.fl.: Rockmusik i tid og rum, Systime; sider: 30-41
Hvad kendetegner de tre niveauer?
Grønager, Jørgen: Nøgle til musikken, Systime; sider: 41-50
Hvad kendetegner de 4 standard formtyper?
Vi starter timen med en fællessang:
Banjomus er i musiklokalet - I SKAL I DAG LAVE EN INDSPILNING, SOM SENDES TIL jlbagkost.dk
Musik på hjernen.docx
Back on 74 - I SKAL I DAG LAVE EN INDSPILNING, SOM SENDES TIL jlbagkost.dk
Last Christmas indspiller igen
Til i dag skal i have læst på det kapitel i Rockmusik i tid og rum, som hører til jeres individuelle analyseskema
Råskitsen til jeres projekt afleveres
Jeres opgave skal, som der står i jeres opgavebeskrivelse, indeholde:
Start fx med at samle jer bilag:
Der læses korrektur og rettes til
(Hvis I ikke er færdige er det selvfølgelig 1. prioritet at blive det)
Projekterne præsenteres for klassen
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Jazz (Eksamen)
I dette forløb introduceres jazzens historie som kulturelt fænomen. Fire hovedgenrer karakteriseres: bigband-jazz, standard jazz, modaljazz og Free Jazz og der stiftes bekendtskab med det internt musikalske relevante parametre som harmonik og rytmik.
Endelig søges svar på eksternt musikalske spørgsmål om jazzens historie, kunstformer og kulturelle sfære.
Fokuspunkter:
- Harmonik
- Rytmik
- Improvisation
Indhold
Kernestof:
Swing | Musikipedia
Jazz-kompendium.pdf
I timen analyserer vi lidt på Koko af Ellington, og som opvarming til dette skal i derhjemme se denne fantastiske (og korte) forklaring på kontrasten mellem trombonen og saxofonernes frasering:
Stationslæring
Grønager, Jørgen: Nøgle til musikken, Systime; sider: 33-42, 45-47, 51, 53-54
Læs så vidt muligt hele kapitlet
Læs om firklange og bidominanter - hvad er forskellen på en lille 7´er og en maj7?
Lyt til, læs og spil Autumn Leaves - hvilken toneart er det, og kan du spotte en bidominant?
I timen skal vi lave en harmonisk analyse af Autumn leaves, og du skal derfor læse side 45-47 om trinanalyse i Nøgle til musikken samt side 51 om den tonale kadance i mol.
Læs s. 52-64 i denne underholdende og indsigtsrige beretning om be-boperaen:
I timen skal I grupper lave jeres egen jazz-fortolkning ved blandt andet at re-harmonisere ved at tilføje 7´ere og 9´ere.
Til i dag skal du lære at spille disse sange:
Kirketonearter og modalharmonik | Popmusik & modalharmonik
image.png
Flamenco-Sketches - øvelser.pdf
Læs om frygisk:
Lyt: Miles Davis - Flamenco Sketches (Official Audio)
I dag skal I have aftalt en lektie til næste uge:
Øv på den sang i skal synge til prøven på torsdag:
1) Øv på kvintskridtsekvensen i 1-2 tonearter
- Kl. 8:20: Julie, Sonia, og August: Hallelujah
De grupper, som ikke er i musiklokalet træner hørelære i biologilokalet:
Lyt til den sang, som i har aftalt i gruppen
2b: Be my Baby i musikokalet: Be My Baby.docx
I timen vil der blive tid til at forberede præsentationen på fredag, og her kan man vælge ud fra hvad man synes kunne være interessant, ift. hvad man hører på én af disse optagelser:
Læs 271-272 (de to første sider af kapitel 13)
Hvis der er til overs træner vi trinøvelser:
Forbered Jeres præsentation af en selvvalgt kunstner fra bogen The Creative Spirit:
Grupperne præsenterer om:
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Sammenspil
Der er fokus på spammenspillet med henblik på opførsel ved forårskoncert og til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Vi starter alle med trinøvelse 1:
3a: Egen sang/el cuarto de Tula i Musik - del teksten fra sidst inden timen
August tager snacks med
2b: Brazil i Musik: Brazil.docx - øv akkorder og sang
Koncert for holdet kl. 9:30: Wicked Game
2b: Brazil: øv akkorder og sang - vi starter med en samba
Når I har øvetid, skal i først og fremmest have afgjort, hvilken anden sang i vil spille til forårskoncert/eksamen
3a: Egen sang - i musik - som forberedelse skal I har øvet jer, så I er klar til at lave en indspilning i dag. Tal også om hvilket andet nummer i vil arbejde med. (Upside Down?)
2b: Brazil: Brazil øv akkorder og sang i musiklokalet
2a: Wicked Game og Caravan finder noget til opgaven d. 25. marts i musik
Esben tager kage med
2b i musik: laver optagelse af Barsil og Be My Baby
3a i musiklokalet: Upside Down + Egen sang
2a lok 40
2b indspiller sine to numre og opfører i musiklokalet
2a i musiklokalet: Wicked Game / Caravan optagelse og fremførelse
2b Optager i musiklokalet i 7. modul
Til i dag skal I have øvet jer på de to numre, som I skal spille til forårskoncerten d. 2. maj
Øv også på fællessangen:
Simon: husk trombone
3as eget nummer: Sofus finder på fills
Mads tager kage med;)
Øv på dine numre
2b sarter i musik
Øv på dine numre og fællessangen
I dag fremføres numrene som koncert for holdet
Plan:
I dag fremføres numrene som koncert for holdet som var det en koncert
I dag har du ansvaret for dit instrument:
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 42
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Repetition og eksamenstrænint
Såvel det internt som det ekstern musikalske trænes i blandede grupper.
Fokus:
-MPP
-Jazz
Indhold
Kernestof:
Til i dag skal du have scannet (gennemset) jeres undervisningsbeskrivelse:
I timen forklares i øvrigt hvordan man fx kan forberede sig til eksamensspørgsmålet til fredag (i morgen).
Her er et eksempel på et delvist eksamensspørgsmål indenfor emnet: Jazz:
Se i øvrigt komendiet om Dvorak og det pentatone:
Husk at lytte: Charlie Parker - Now's The Time
Se undervisningsbeskrivelsen:
Aare, Anders m.fl.: Rockmusik i tid og rum, Systime; sider: 61-66
I timen repeteres bluesformen, som du kan læse om i Rockmusik i tid og rum, pp. 61-66.
I dag skal vi se et eksempel et eksamenspørgsmål med udgangspunkt i modaljazz.
Flamenco Sketches.docx Giant Steps Muse.docx
Hvis i skal til eksamen i musik mødes vi og øver jeres numre.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64285499940", "T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64285499940", "H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64285499940" }