Holdet 2024 Mu/2-3.g Mu - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Musik B
Lærer(e) Jens Lopes Andersson
Hold 2024 Mu/2-3.g Mu (2-3.g Mu)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hjælepmidler
Titel 2 Transponering og sammenspil
Titel 3 Groove og melodik
Titel 4 Dvorak
Titel 5 Et musikalsk produktionsprojekt (EKSAMEN)
Titel 6 Jazz (Eksamen)
Titel 7 Sammenspil
Titel 8 Repetition og eksamenstrænint

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hjælepmidler

Til den mundtlige eksamen, vil det hverken være tilladt at kommunikere med omverdenen eller AI.
Til gengæld vil der være adgang til instrumenter og en PC med den lyd, som skal bruges til eksamenspørgsmålet.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Transponering og sammenspil

I dette forløb blandes teori og praksis, og kvintcirklen repeteres med henblik på at kunne transponere til tonearter som passer sangerens ambitus.

Fokuspunkter
Musikkundskab:
- faste fortegn og tonearter - kvintcirklen
- Trin og funktioner - T, Sp, Dp, S, D, Tp
- Reharmonisering - Bidominanter og vekseldominant

Musikudøvelse:
- Waiting in Vain
- The Chain
- The Reaper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Groove og melodik

Dette forløb fokuserer på to grundlæggende musikalske parametre: Groove, tonalitet og harmonik. Der tages udgangspunkt i kapitler i Rockmusik i tid og rum. Desuden præsenteres programmet musescore, som bruges til at illustrere vigtige pointer.

Fokuspunkter:
- At benævne instrumenternes slag i takten
- At benævne samtidighed og modrytmer instrumenterne imellem
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Dvorak

Dette forløb er tager udgangspunkt i en Koncert med Copenhagen Phill, som holdet slutter af med at gå ind og se i DRs koncertsal. Som opvarmning laves en melodisk analyse af 2. sats af Dvoraks 9. symfoni.
Herunder arbejdes med pentatone skalaer

Fokuspunkter:
- Melodisk analyse
- Pentatone skalaer
- Dvorak i USA

Info:
Dvořák / Symfoni nr. 9, ”Fra den nye verden”
Nyskrevne symfoniske fortællinger uropføres mellem symfoniens satser
Manuskript og instruktion / Christian Lollike
Komponist / Matias Vestergård
Videoscenografi / Astrid Steiner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Et musikalsk produktionsprojekt (EKSAMEN)

Problemstilling: Hvordan for vi folk til at danse?
Projektet tager primært udgangspunkt i kapitlet Groove i ”Rockmusik i tid og rum” (pp. 82-100), men andre kapitler fra bogen skal også inddrages alt efter hvad I vil fokusere på.

I skal i gruppen skrive 3-4 sider om projektet:
- Sammen skal i udarbejde et grooveskema på 4 takter, hvor hver enkelt bandmedlems rolle indgår.
- Hvert gruppemedlem skal derudover udfylde ét af de andre analyseskemaer med navn på.
- Alle skemaer + en indspilning af jeres arrangement vedhæftes som bilag.

I projektet skal I først redegøre for jeres fortolkning af jeres selvvalgte nummer - hvorfor har I taget de valg I har taget - hvad var intentionen med at lave om, på originalen og har I en bestemt målgruppe i tankerne?

Derefter skal hovedparten af jeres rapport bestå af analyser, hvor I primært bruger de faglige begreber fra ”Puls/taktrammen” (p. 86), men sørg også for at bruge begreber som komplementaritet, aktivitetsniveau og nuancering.
I analysen skal I indsætte screenshots af jeres analyseskemaer - hvorfor medvirker netop dette valg til, at musikken er god at danse til?

Til sidst skal I i diskussionen kort drøfte, om jeres indspilning er vellykket. Fungerede de valg I har taget efter hensigten eller er der noget I ville have gjort anderledes?

OBS: Det er analysen der tæller, så vær ikke bekymret for lydkvaliteten på optagelsen. Det er jeres evne til at reflektere over de musikalske valg som tæller.

Rapporten uploades på lectio inden den 29. november. Bilagene (skemaer) vedhæftes, men tæller ikke med i de 4 sider.



Arbejdsformer: sammenspil med indspilning / skrivning i grupperne

Fokuspunkter: form-, rytmisk, tonal/harmonsik, rytmisk og stemningsanalyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Jazz (Eksamen)

I dette forløb introduceres jazzens historie som kulturelt fænomen. Fire hovedgenrer karakteriseres: bigband-jazz, standard jazz, modaljazz og Free Jazz og der stiftes bekendtskab med det internt musikalske relevante parametre som harmonik og rytmik.
Endelig søges svar på eksternt musikalske spørgsmål om jazzens historie, kunstformer og kulturelle sfære.



Fokuspunkter:
- Harmonik
- Rytmik
- Improvisation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Sammenspil

Der er fokus på spammenspillet med henblik på opførsel ved forårskoncert og til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer