Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi B
|
Lærer(e)
|
Signe Høeg Kildegaard
|
Hold
|
2024 Ps/3.g Ps (3.g Ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Velkommen på B-niveau
Vi rykker sammen fra flere c-niveau-hold til ét B-niveau.
Kernestoffet er grundlæggende det samme, så vi skal være enige om vores fundament - vi indleder med repetition af de overordnede linjer (slutnote-dok).
I årets løb vil vi lave små "throwbacks" til hhv. udviklingspsykologi, kognitiv psykologi, social psykologi og personlighedspsykologi. Herudover bliver undervisningen temaorienteret med mulighed for fordybelse og nye vinkler på og med kernestoffet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tema 1: Løgnere og mordere
Vi indleder psykologi B med at undersøge psykologien bag løgne og mord.
Hvem lyver, hvornår lyver mennesker, hvordan kan løgne måske afsløres eller i det mindste sandsynliggøres?
Hvem er i risiko for at blive myrdet, og hvem er morderen?
Udviklingspsykologi (Kari Killlén: omsorgssvigt - causes of aggression)
Personlighedspsykologi (dark triad)
Personlighedsforstyrrelser (Hare: psychopathy check list ? Wøbbe)
Kommunikationspsykologi (Per Kaae)
Faglige forklaringer på ondskab (Bandura: moralsk frakobling)
Kvalitativ og kvantitativ metode (cases, interview, statistik)
Ift. kernestof er der mest fokus på personligheds- og socialpsykologi - OG metode.
Faglige mål:
– redegøre for centrale psykologiske teorier og undersøgelser
– inddrage forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger
– demonstrere kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning
– formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tema 2: Parforhold og partnervalg
Set ud fra eksempelvis tilknytningsteori, kognitive skemaer, socialpsykologiske dynamikker og neuropsykologiske målinger:
Hvad er romantisk kærlighed?
Hvorfor forelsker vi os i dem, vi forelsker os i?
Hvad fremhæver Willi, Sternberg, Bowlby, Hazan & Shaver, Girard, Diamond, Fisher, og VIlkkelsøe?
Supplerende kulturpsykologiske betragtninger.
Ift. kernestof er der fokus på udviklingspsykologi, personligheds- og socialpsykologi - OG metode.
Materiale bl.a. fra Risager, Magnus (red.): PsykB Systime 2025
Faglige mål:
– redegøre for centrale psykologiske teorier og undersøgelser
– inddrage forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger
– demonstrere kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning
– formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Feltarbejde
I skal have jord under neglene - ud i felten og undersøge en psykologisk problemstilling
Et af de faglige mål på psyk B er, at I skal kunne demonstrere kendskab til hvordan viden genereres inden for psykologi, og derfor skal I designe og gennemføre mindre former for feltundersøgelser, herunder kunne præsentere og forholde jer til resultaterne med brug af et metodisk begrebsapparat
Det betyder, at I skal arbejde med, hvordan en psykologisk problemstilling kan formuleres og komme med forslag til, hvordan den kan undersøges empirisk. I den forbindelse bør I også kunne forholde jer til forklaringsværdien og rækkevidden af det empiriske arbejde, som er gennemført, fx med brug af begreber som validitet og reliabilitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Tema 3: Tab og traume
Vi skal se på når mennesket er i krise, og når mennesket gennemlever sorg.
Tab/traumer, sorgarbejde/coping, patologisk sorg (samt diskussion af krisebegrebet).
Davidsen-Nielsen & Leick, Cullberg (og Bonanno).
Ift. kernestof har vi mest fokus på udviklingspsykologi, kognitiv psykologi, personlighedspsykologi OG metode..
Faglige mål:
– redegøre for centrale psykologiske teorier og undersøgelser
– udvælge og anvende relevant psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til denne viden på et fagligt grundlag
– inddrage forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger
– kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tema 4: Lykke og trivsel
Hvad er lykken? Hvordan opnår vi lykken?
Kan positiv psykologi give svaret?
Positiv psykologi er en gren af psykologien, der er særligt fokuseret på dét, der fungerer godt for mennesker.
Materiale bl.a. fra Ravn og Wolf: PSYKOLOGI - FRA CELLE TIL SELFIE Columbus 2025
Vi skal arbejde med signaturstyrker, flow, trivsel, lykke og syntetisk lykke.
Teoretikerne er bla. Csikszentmihalyi, Seligman, Lyubomirsky og Gilbert.
Ift. kernestof er der mest mest på kognitiv psykologi og socialpsykologi - OG metode.
Faglige mål:
– redegøre for centrale psykologiske teorier og undersøgelser
– inddrage forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Tema 5: Konflikter mellem mennesker
Et lille forløb om konflikter med afsæt i årsager og eskaleringer i en nabokrig.
Materiale primært fra Risager, Magnus (red.): PsykB Systime 2025
Teorier af Galtung (konflktrekanten) , Glasl (konflikttrappen), Honneth (anerkendelse), Munch-Jurisic (ubehag)
Kernestof: kognitiv psykologi, personlighedspsykologi, socialpsykologi - OG metode
Faglige mål:
– inddrage forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Tema 6: Klimapsykologi
Klimapsykologien forsøger at forstå menneskers reaktion og handling på klimaproblematikken og om muligt bidrage med løsninger. Gennem arbejdet i dette forløb bliver vi klogere på os selv og andre, mens repeterer og supplerer psykologisk viden om menneskers adfærd, reaktioner, udvikling og mentale processer.
Materiale primært fra Engedal, Heidi Koldtoft: "Bæredygtig bevidsthed - om klimapsykologi" (Systime 2023)
Stoknes (5 barrierer), nudging, Festinger (kognitiv dissonans), Ash (konformitet), Bandura (moralsk frakobling), Boykoff (coping), Lertzman (personlighedstyper ift. klima)
Ift. kernestof er der mest fokus på kognitiv psykologi og socialpsykologi - OG metode.
Faglige mål:
– redegøre for centrale psykologiske teorier og undersøgelser
– inddrage forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition
Repetition af pensum
Klar til eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64285579841",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64285579841",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64285579841"
}