Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kommunikation/IT C
|
Lærer(e)
|
Anna Fenger-Grøn
|
Hold
|
2024 kit/3.g k/it (3.g kom-it)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mediehistorie og kommunikationsmodeller
Kort mediehistorisk overblik samt introduktion til faget.
Litteratur: Peder Meyhoff m.fl: Kommunikation og it C, Systime, kap. 1 "Introduktion" og kap. 2 "Medier og kommunikation" (herunder kap. 2.1, 2.2, 2.4 og 2.5)
Eleverne har arbejdet med forskellige tekniske opfindelser med betydning for udviklingen inden for kommunikation og internet. og er blevet præsenteret for forskellige kommunikationsmodeller med særlig fokus på den moderne kommunikationsmodel.
Særlige fokuspunkter: kommunikationsmodeller og mediehistorie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forundersøgelse og målgrupper
Caseopgave med fokus på målgrupper og kvalitativ og kvantitativ data.
Eleverne har produceret en plakat i Photoshop med fokus på formidling og målgrupper.
Litteratur: Peder Meyhoff: Kommunikation og it C kap. 3: Forundersøgelser.
Centrale begreber: SWOT, SMART, Segmenteringsmodeller som Minerva, Gallups Kompas, Conzoom, Persona, fokusgrupper og spørgeskema.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Æstetik og layout
Forløb om grundlæggende layoutprincipper. Eleverne producerer en plakat
Litteratur: Meyhoff m.fl: Kommunikation og it C kap. 4: Grafisk design, 5: Farvesystemer (herunder 5.1, 5.2. og 5.3) og kap. 6. Layout og typografi).
Introduktionsfilm omom gestaltlovene: Gestalt Psychology and Why It's Essential for Good Design.
Centrale begreber: AIDA, KISS-princippet, gestaltlove, kompositionsprincipper (balance og det gyldne snit), farver (farveskemaer, farvecirkler, farvesymbolik, farveharmonier: monokrom, analog, komplementær)
Fokusområder: Gestaltlove, skriftfamilier (antiqva, grotesk, display) kompositionsprincipper, AIDA, KISS og farveteori.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Online kampagner
Markedsføring på sociale medier med fokus på etiske udfordringer. Introduktion om markedsandele og danskernes sociale mediebrug samt markedsføring på sociale medier.
Eleverne har analyseret reklamer på sociale medier med henblik på influencermarketing samt lavet øvelser i Adobe Illustrator og Adobe Firefly.
Projektarbejde i grupper, hvor eleverne har lavet en reklame til en selvvalgt influencer. Mundtligt oplæg og skriftlig opgave.
Litteratur:
Meyhoff m.fl: Kommunikation og it C kap. 9: Sociale medier og kap. 7.3.2 Maslows behovspyramide.
Begreber: Influencertyper (makro, mikro megainfluencere), Push-/Pull-effekt, Search og Display markedsføring, Kunderejse, ESP, USP og ISP, Maslows behovspyramide, Netværkskommunikation, to-trinsteorien, LEAP-modellen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Influencermarketing
|
21-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensopgave og repetition
Projektopgave med fokus på kampagner. Opgaven er dels lavet i timerne; dels derhjemme (6 timers fordybelsestid). Der arbejdes i selvvalgte grupper ud fra temaer i grundbogen: Drugging i nattelivet, turist i lokalområdet samt influencermarketing.
Litteratur: Meyhoff m.fl: Kommunikation og it kap. 10: "Eksamen" samt relevante kapitler i forhold til de enkelte projekter.
Projektet indeholder en rapport og et eller flere medieprodukter alt efter omfang af produkterne.
Efter afleveringsfristen er der repetitionsøvelser i form af Kahoot og Jeopardy.
Bemærk, at der i forløbet er en længere afbrydelse på 5 uger grundet påske, SRP og terminsprøver.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektbeskrivelse
|
24-03-2025
|
Eksamensopgave
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64340811720",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64340811720",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64340811720"
}