Holdet 2024 fi/2-3.g fi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e) Anders Vestergaard Mortensen
Hold 2024 fi/2-3.g fi (2-3.g fi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den antikke tanke
Titel 2 Etik og moral - det gode liv
Titel 3 Fremtidens menneske
Titel 4 Politisk filosofi - det gode samfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den antikke tanke

Forløbet handler om oldtidens filosofi (i grove træk) med fokus på metafysikken. Vi læser om filosofiens "fødsel" i Lilleasien og om grundene til, at den opstod som et alternativ til mytisk-religiøse forklaringsmodeller. Vi læser sekundærlitteratur om Thales, Parmenides, Heraklit og Demokrit med fokus på spørgsmålet om, hvad virkeligheden er, samt på forholdet mellem "væren" og "forandring". Herefter læser vi om logik og argumentationsteori med særlig vægt på den klassiske logik iflg. Aristoteles, bl.a. om modsigelsesprincippet. Vi læser primærtekster af Aristoteles (to uddrag fra "Metafysikken") og Platon (et uddrag fra "Staten") med fokus på Aristoteles' årsagslære og Platons idélære (der begge læses som kommentarer til væren/forandring-diskussionen).
Til allersidst læser og taler vi om filosofiens virkningshistorie efter oldtiden, særligt ift. middelalderens skolastiske filosofi, men også ift. senere vigtige grundbegreber som ontologi og epistemologi, samt oplysningstidens skarpere skelnen mellem rationalisme og empirisme.

Pensum (69,5 s.):
Uddrag fra bogen 'Man bør tvivle om alt - og tro på meget' (.pdf'en 'Filosofi og filosoferen', 7,5 s.)
Uddrag fra bogen 'Erkendelse og sandhed' (.pdf'en 'Den antikke tanke', 18,5 s.)
Uddrag fra bogen 'Refleksion - Grundbog i filosofi' (.pdf'en 'Logik og argumentationsteori', s. 21-35)

Fra bogen 'Teknologi og filosofi 1 - Teknologifilosofiens historie', i alt 28 s.:
s. 9-30 (om Platon og Aristoteles + introduktion til middelalderen)
s. 36-43 (introduktion til renæssancen + om Francis Bacon)

Ekstra primærtekst:
Uddrag fra Aristoteles' "Metafysikken" (.pdf'en 'Aristoteles og kontradiktionsprincippet', 3s.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Etik og moral - det gode liv

Forløbet introducerer de tre hovedstrømninger indenfor etik og moralfilosofi, nemlig nytteetikken/utilitarismen, pligtetikken/deontologien og dydsetikken. Nytteetikken eksemplificeres v. Jeremy Bentham, og vi læser et uddrag fra hans "Indføring i principperne for moral og lovgivning", hvorefter vi nuancerer teorien med inddragelse af John Stuart Mills regelutilitarisme. Pligtetikken (og handlingsetikken mere bredt) eksemplificeres af Immanuel Kant og et uddrag fra værket "Grundlæggelse af sædernes metafysik". Med dydsetikken spoler vi først helt tilbage til Aristoteles, og hopper så (næsten) tilbage til nutiden, hvor vi læser og diskuterer et uddrag fra Rosalind Hursthouses "Om dydsetik". Centralt i emnet står forskellen på situationsetik og universel etik, samt forskellen på normativ og deskriptiv etik, og de nævnte teorier diskuteres især ud fra disse dikotomier.

Pensum (32,5 s. + en dokumentarfilm på 50 min.)

I bogen 'Teknologi og filosofi 2 - Teknologien og det moderne menneske':
s. 10-20 (om Kant og Bentham, dvs. pligtetikken og nytteetikken)
s. 32-42 (om Jonas og Kemp, dvs. den moderne teknologietik)

Regelutilitarismen (Word-dokument med uddrag fra hhv. 'Politikens filosofileksikon' og bogen 'Eksistens og ansvar', 1 s.)

Uddrag fra bogen 'Mennesket i verden - grundbog til filosofi' (.pdf'en 'Dydsetik', i alt 8 s.)

Dokumentarfilm: 'Dolly - Historien om det klonede får'/'Dolly: The Sheep that Changed the World' (tilgået via CFU, 50 min.)

Ekstra primærtekster:
Kant og Singer om dyr (.pdf, 3,5 s.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fremtidens menneske

Forløbet handler om mennesket, men fra en etisk vinkel: debatten handler ikke blot om, hvad et menneske er, men hvad vi BØR være - og om i hvilket omfang vi skal gøre brug af teknologi for at "forbedre" menneskeracen. Desuden bygger forløbet videre på elevernes viden (fra forrige forløb) om etisk teori.
Vi fokuserer på debatten om "transhumanismen". Vi starter med Hans Jonas og teknologietikken (som vi også kender fra forrige forløb), og derefter læser og diskuterer vi forskellige synspunkter fra nulevende tænkere, bl.a. Nick Bostrom, Francis Fukuyama, Kasper Lippert-Rasmussen og Morten Dige. I forbindelse med sidstnævnte introduceres eleverne også kort til eksistentialismen og et eksistentialistisk perspektiv på transhumanisme og teknologietik.

Pensum (25,5 s. + filmklip):

I bogen 'Teknologi og filosofi 2 - Teknologien og det moderne menneske':
s. 80-99 (Lippert-Rasmussen, Fukuyama og Bostrom samt Morten Diges forslag til en eksistentialistisk kritik af transhumanismen)

I bogen 'Eksistens og ansvar - Praktisk filosofi'):
s. 103 + s. 122-128 (intro til eksistentialismen + om Sartre)

Klip fra spillefilmen 'Gattaca' (instr. Andrew Niccol, 1997)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Politisk filosofi - det gode samfund

Forløbet handler om politisk filosofi med fokus på forholdet mellem magt og retfærdighed. Vi lægger ud med at læse et uddrag fra Herodots "Historie" om forskellen på (og fordele og ulemper ved) monarki, oligarki og demokrati. Vi gennemgår kort Platons tanker om en moralsk idealstat og går videre til at læse og tale om Machiavellis senere adskillelse af politik og moral. Herefter retter vi fokus mod en række teorier, der på forskellig vis arbejder med idéen om en samfundskontrakt: Hobbes' idé om Suverænen (illustreret med et uddrag fra værket "Leviathan"), Rousseaus samfundspagt, John Rawls' socialliberale teori om den oprindelige position og uvidenhedens slør og endelig Robert Nozicks minimalstatsteori. Til allersidst taler vi om Karl Marx hhv. Hannah Arendts kritik af magten og økonomien i moderne tid og læser et uddrag fra "Menneskets vilkår", "Det kommunistiske manifest" og "Kritik af den politiske økonomi", sidstnævnte med fokus på begrebet "historisk materialisme", der danner grundlag for en diskussion af begrebsparret 'idealisme/materialisme'.

Pensum (43,5 s.):

I bogen 'Teknologi og filosofi 1 - Teknologifilosofiens historie':
s. 64-78 (om Marx og Arendt)

I bogen 'Eksistens og ansvar - Praktisk filosofi':
s. 69-88 (om Machiavelli, Hobbes, Rousseau, Rawls og Nozick)

Uddrag fra bogen 'Mennesket i verden - grundbog til filosofi' (.pdf'en 'John Rawls', 7.5 s.)

Ekstra primærtekster:
Uddrag fra Hobbes' 'Leviathan' (.pdf, 1,5 s.)
Uddrag fra Herodots 'Historie' (.pdf'en 'Forfatningsdebatten', 2 s.)

Supplerende stof:
Janie Har / AP: San Francisco board open to reparations with $5M payouts
https://apnews.com/article/san-francisco-black-reparations-5-million-36899f7974c751950a8ce0e444f86189
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer