Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Anders Vestergaard Mortensen
|
Hold
|
2024 fi/2-3.g fi (2-3.g fi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den antikke tanke
Forløbet handler om oldtidens filosofi (i grove træk) med fokus på metafysikken. Vi læser om filosofiens "fødsel" i Lilleasien og om grundene til, at den opstod som et alternativ til mytisk-religiøse forklaringsmodeller. Vi læser sekundærlitteratur om Thales, Parmenides, Heraklit og Demokrit med fokus på spørgsmålet om, hvad virkeligheden er, samt på forholdet mellem "væren" og "forandring". Herefter læser vi om logik og argumentationsteori med særlig vægt på den klassiske logik iflg. Aristoteles, bl.a. om modsigelsesprincippet. Vi læser primærtekster af Aristoteles (to uddrag fra "Metafysikken") og Platon (et uddrag fra "Staten") med fokus på Aristoteles' årsagslære og Platons idélære (der begge læses som kommentarer til væren/forandring-diskussionen).
Til allersidst læser og taler vi om filosofiens virkningshistorie efter oldtiden, særligt ift. middelalderens skolastiske filosofi, men også ift. senere vigtige grundbegreber som ontologi og epistemologi, samt oplysningstidens skarpere skelnen mellem rationalisme og empirisme.
Pensum (69,5 s.):
Uddrag fra bogen 'Man bør tvivle om alt - og tro på meget' (.pdf'en 'Filosofi og filosoferen', 7,5 s.)
Uddrag fra bogen 'Erkendelse og sandhed' (.pdf'en 'Den antikke tanke', 18,5 s.)
Uddrag fra bogen 'Refleksion - Grundbog i filosofi' (.pdf'en 'Logik og argumentationsteori', s. 21-35)
Fra bogen 'Teknologi og filosofi 1 - Teknologifilosofiens historie', i alt 28 s.:
s. 9-30 (om Platon og Aristoteles + introduktion til middelalderen)
s. 36-43 (introduktion til renæssancen + om Francis Bacon)
Ekstra primærtekst:
Uddrag fra Aristoteles' "Metafysikken" (.pdf'en 'Aristoteles og kontradiktionsprincippet', 3s.)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Førsokratisk filosofi.flipchart
-
Filosofi og filosoferen.pdf
-
Den antikke tanke.pdf
-
Den antikke tanke, arbejdsspørgsmål.docx
-
Aristoteles og kontradiktionsprincippet.pdf
-
Skepticisme.flipchart
-
Logik og argumentationsteori.pdf
-
Noma og nazismen.pdf
-
Læs kronikken om "Noma og nazismen" (uploadet til filosofitimen i tirsdags) og se, hvor mange fejlslutninger, du kan finde!
-
Skolen i Athen.flipchart
-
Ingen lektier til i dag. Vi samler kort op på logik-øvelserne fra sidst og går så i gang med Platon.
-
Platons idélære, arbejdsspørgsmål.docx
-
Læs kapitlet om Platons idélære igen (i pdf'en "Den antikke tanke") og sørg for at have gode noter til spørgsmål 1-7 (dvs. dem, der er uploadet til timen i fredags).
-
Platon, uddrag af 'Staten', 6. bog.pdf
-
I bogen 'Teknologi og filosofi 1: Teknologifilosofiens historie' skal du læse s. 9-13, altså introduktionsteksten til Platons filosofi. Noget af det vil være gentagelser, men der er også et par nye pointer med...
-
Tag endnu et kig på Platons hulelignelse ('Teknologi og filosofi 1', s. 13-16) og tag noter til sp. 2-6 (arbejdsspørgsmålene på s. 17).
-
Lektien til i dag er den samme som til i fredags.
-
I 'Teknologi og filosofi 1', s. 19-22: Læs introteksten om Aristoteles samt uddraget fra 'Metafysikken'. Du skal ikke lave opgaverne (endnu).
-
Læs resten af kapitlet om Aristoteles (s. 23-27 i bogen) til i dag, og tag noter til arbejdsspørgsmålene (på s. 26 og 27).
-
Arven fra antikken.flipchart
-
Læs om middelalderens filosofi til i dag, dvs. s. 28-30 i bogen. Man behøver ikke at lave opgaverne.
-
Antik etik.flipchart
-
Kants gravsten.flipchart
-
Læs om renæssancen og Francis Bacon (inkl. det første uddrag fra 'Novum Organum') til i dag - dvs. s. 36-39 i bogen. Du må også meget gerne overveje arbejdsspørgsmålene på s. 37 og 39.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Etik og moral - det gode liv
Forløbet introducerer de tre hovedstrømninger indenfor etik og moralfilosofi, nemlig nytteetikken/utilitarismen, pligtetikken/deontologien og dydsetikken. Nytteetikken eksemplificeres v. Jeremy Bentham, og vi læser et uddrag fra hans "Indføring i principperne for moral og lovgivning", hvorefter vi nuancerer teorien med inddragelse af John Stuart Mills regelutilitarisme. Pligtetikken (og handlingsetikken mere bredt) eksemplificeres af Immanuel Kant og et uddrag fra værket "Grundlæggelse af sædernes metafysik". Med dydsetikken spoler vi først helt tilbage til Aristoteles, og hopper så (næsten) tilbage til nutiden, hvor vi læser og diskuterer et uddrag fra Rosalind Hursthouses "Om dydsetik". Centralt i emnet står forskellen på situationsetik og universel etik, samt forskellen på normativ og deskriptiv etik, og de nævnte teorier diskuteres især ud fra disse dikotomier.
Pensum (32,5 s. + en dokumentarfilm på 50 min.)
I bogen 'Teknologi og filosofi 2 - Teknologien og det moderne menneske':
s. 10-20 (om Kant og Bentham, dvs. pligtetikken og nytteetikken)
s. 32-42 (om Jonas og Kemp, dvs. den moderne teknologietik)
Regelutilitarismen (Word-dokument med uddrag fra hhv. 'Politikens filosofileksikon' og bogen 'Eksistens og ansvar', 1 s.)
Uddrag fra bogen 'Mennesket i verden - grundbog til filosofi' (.pdf'en 'Dydsetik', i alt 8 s.)
Dokumentarfilm: 'Dolly - Historien om det klonede får'/'Dolly: The Sheep that Changed the World' (tilgået via CFU, 50 min.)
Ekstra primærtekster:
Kant og Singer om dyr (.pdf, 3,5 s.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fremtidens menneske
Forløbet handler om mennesket, men fra en etisk vinkel: debatten handler ikke blot om, hvad et menneske er, men hvad vi BØR være - og om i hvilket omfang vi skal gøre brug af teknologi for at "forbedre" menneskeracen. Desuden bygger forløbet videre på elevernes viden (fra forrige forløb) om etisk teori.
Vi fokuserer på debatten om "transhumanismen". Vi starter med Hans Jonas og teknologietikken (som vi også kender fra forrige forløb), og derefter læser og diskuterer vi forskellige synspunkter fra nulevende tænkere, bl.a. Nick Bostrom, Francis Fukuyama, Kasper Lippert-Rasmussen og Morten Dige. I forbindelse med sidstnævnte introduceres eleverne også kort til eksistentialismen og et eksistentialistisk perspektiv på transhumanisme og teknologietik.
Pensum (25,5 s. + filmklip):
I bogen 'Teknologi og filosofi 2 - Teknologien og det moderne menneske':
s. 80-99 (Lippert-Rasmussen, Fukuyama og Bostrom samt Morten Diges forslag til en eksistentialistisk kritik af transhumanismen)
I bogen 'Eksistens og ansvar - Praktisk filosofi'):
s. 103 + s. 122-128 (intro til eksistentialismen + om Sartre)
Klip fra spillefilmen 'Gattaca' (instr. Andrew Niccol, 1997)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Politisk filosofi - det gode samfund
Forløbet handler om politisk filosofi med fokus på forholdet mellem magt og retfærdighed. Vi lægger ud med at læse et uddrag fra Herodots "Historie" om forskellen på (og fordele og ulemper ved) monarki, oligarki og demokrati. Vi gennemgår kort Platons tanker om en moralsk idealstat og går videre til at læse og tale om Machiavellis senere adskillelse af politik og moral. Herefter retter vi fokus mod en række teorier, der på forskellig vis arbejder med idéen om en samfundskontrakt: Hobbes' idé om Suverænen (illustreret med et uddrag fra værket "Leviathan"), Rousseaus samfundspagt, John Rawls' socialliberale teori om den oprindelige position og uvidenhedens slør og endelig Robert Nozicks minimalstatsteori. Til allersidst taler vi om Karl Marx hhv. Hannah Arendts kritik af magten og økonomien i moderne tid og læser et uddrag fra "Menneskets vilkår", "Det kommunistiske manifest" og "Kritik af den politiske økonomi", sidstnævnte med fokus på begrebet "historisk materialisme", der danner grundlag for en diskussion af begrebsparret 'idealisme/materialisme'.
Pensum (43,5 s.):
I bogen 'Teknologi og filosofi 1 - Teknologifilosofiens historie':
s. 64-78 (om Marx og Arendt)
I bogen 'Eksistens og ansvar - Praktisk filosofi':
s. 69-88 (om Machiavelli, Hobbes, Rousseau, Rawls og Nozick)
Uddrag fra bogen 'Mennesket i verden - grundbog til filosofi' (.pdf'en 'John Rawls', 7.5 s.)
Ekstra primærtekster:
Uddrag fra Hobbes' 'Leviathan' (.pdf, 1,5 s.)
Uddrag fra Herodots 'Historie' (.pdf'en 'Forfatningsdebatten', 2 s.)
Supplerende stof:
Janie Har / AP: San Francisco board open to reparations with $5M payouts
https://apnews.com/article/san-francisco-black-reparations-5-million-36899f7974c751950a8ce0e444f86189
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs om Morten Dige og hans eksistentialistiske kritik af transhumanismen (bogen s. 95-99) og tag noter til spørgsmålene på s. 98.
-
Forfatningsdebatten.pdf
-
Opgaver til Herodot.docx
-
Genlæs uddraget fra Herodot til i dag og overvej spørgsmålene (begge dele er uploadet til filosofitimen i tirsdags).
-
Opsamling på transhumanismen 2025.docx
-
Vi fortsætter arbejdet med jeres filosofiske filmanmeldelser fra sidst!
-
Lektien til i dag er at genopfriske uddraget fra "Forfatningsdebatten" (Herodot), inkl. arbejdsspørgsmål. Og så et par tillægsspørgsmål: Er det samfund, der skildres i filmen "Gattaca" (1997), et godt samfund? Hvorfor / hvorfor ikke? Er det et retfær
-
Opgaver til Machiavelli.docx
-
I bogen (el. pdf'en "Magt og ret") skal man til i dag læse s. 73-80 (fra overskriften "Hobbes' Leviathan" til overskriften "Rawls' kontraktteori"). Besvar følgende spørgsmål: 1. Hvad dækker begrebet "kontraktteori" over - helt generelt? 2. Forklar ko
-
Leviathan (Thomas Hobbes, 1651).pdf
-
Ingen lektier til i dag. Vi spoler tilbage til noget af det, vi har beskæftiget os med tidligere, og fortsætter med politisk filosofi efter SRP-perioden.
-
Vi ser andet (og sidste) afsnit af dokumentarserien om det athenske demokrati, og så har vi filosofi-spørgetime - så husk at tænke over, om der er noget, I gerne vil have gennemgået igen.
-
Skriv et kort udkast til en "samfundskontrakt", dvs. en hypotetisk aftale mellem borgerne i samfundet om, hvordan samfundet skal indrettes bedst muligt. Du må gerne lade dig inspirere af f.eks. Hobbes' "Leviathan", Rousseaus tanker om almenviljen ell
-
John Rawls.pdf
-
Ideologiske minimunsdefinitioner.flipchart
-
Læs de sidste to sider af pdf'en om John Rawls (uploadet til sidste time) - dvs. afsnittet "Kritik af Rawls".
-
Læs om Nozicks minimalstat til i dag. Det er i bogen 'Eksistens og ansvar' eller pdf'en 'Magt og ret', s.85(nederst)-88.
-
Til i dag skal man læse introduktionen til Marx samt uddraget fra "Det kommunistiske manifest" - dvs. s. 66-69 i bogen "Teknologi og filosofi 1". Man må også meget gerne tænke over spørgsmålene på s. 69.
-
San Francisco board open to reparations with $5M payouts
-
Læs afsnittet "En materialistisk historieopfattelse" (s. 70-71 i bogen), hvis du ikke fik gjort det sidste gang. Tænk også gerne over over sp. a, b og c.
-
I timen læser vi desuden introduktionen til Hannah Arendt samt uddraget fra "Menneskets vilkår" (dvs. bogen s. 72-77).
-
Tag noter til arbejdsspørgsmålene på s. 77 i bogen (opgaver til Arendts "Menneskets vilkår"). Dvs. du skal også læse teksten færdig, hvis du ikke nåede det i timen i fredags...
-
I timen læser vi det sidste af kapitlet om Arendt, dvs. s. 77-78, og arbejder med opgaverne på s. 78.
-
Funktionærens ondskab.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64340881488",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64340881488",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64340881488"
}