Holdet 2024 pro/pr2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Programmering C
Lærer(e) Kasper la Cour
Hold 2024 pro/pr2 (2-3.g pr2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Udforskning i Python
Titel 2 Variable, løkker, if-elif-else, funktioner
Titel 3 Programdele, biblioteksmoduler og 2D python arrays
Titel 4 Juleprojekt
Titel 5 Arbejdsgange og dokumentation
Titel 6 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Udforskning i Python

Grundlæggende programmering [i Python]

Editor til Python:
fx Thonny: https://thonny.org/

E-bøger og andre online resourcer:
"Programmering":  https://programmering.systime.dk/
"A Byte of Python": https://python.swaroopch.com/basics.html
"Introduction to Python": https://vscodeedu.com/courses/intro-to-python
"w3schools": https://www.w3schools.com/python/default.asp
"skolegpt": https://skolegpt.dk/

Datatyper og datastrukturer
- primitive datatyper (int, str, float, bool)
- python lists
- python dictionaries

Input/output
- print()
- input()


Nedenfor er koncepter fra forløbet oplistet. Og dertil er knyttet forklarende afsnit eller kapitler fra e-bogen "Programmering" i [], og fra "A Byte of Python" i {}.

Koncepter:
- Programmeringssprog:
     [afsnit 1.2 og kapitel 2]
- Datastrukturer
     [afsnit 1.5, 1.7 og kapitel 4]
     {Data Structures}
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 2 Variable, løkker, if-elif-else, funktioner

If-elif-else
- if a==b:
    # do stuff
  elif a>b:
    # do stuff
  else:
    # do stuff

For
- for i in range(42):
    # do stuff for each value of i

While
- while condition:
    # do stuff while condition is True

String-metoder
- "HeLLo".lower() --> "hello"
- "HeLLo".islower() --> False

Funktioner
- funktionsdefinition:
  def printHello(name):
      message = "Hello " + name
      print(message)
- funktionskald:
  printHello("Amanda")
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Programdele, biblioteksmoduler og 2D python arrays

Nedenfor er koncepter fra forløbet oplistet. Og dertil er knyttet forklarende afsnit eller kapitler fra e-bogen "Programmering" i [], og fra "A Byte of Python" i {}.

Biblioteksmoduler [afsnit 3.6] {Modules og Standard Library} (Unit 1 - Importing Modules)
- import myModule
- from myModule import myFunction
- from myModule import *

tkinter (modul til python-gui's)
- import tkinter as tk
  root = tk.Tk()
  root.geometry("250x250")
  tk.Label(master=root, text="Hello, world!",fg="black",bg="white").pack()
  root.mainloop()
  
2D (Python) arrays
- arr = [ [1,2,3], [12,0,2] ]
  arr[0][0] --> 12
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 4 Juleprojekt

Udvikling af program i grupper af 1-3 elever med selvvalgt problemstilling og med tilhørende aflevering af produkt samt dokumentation.

Afleveringsbeskrivelse:
0) vedhæft I et omfang af 1-2 sider (ekslusiv kode) et dokument med
     - kort beskrivelse af projektet
     - refleksion inden programmeringsarbejdet
     - forklaring af programmets forskellige blokke (funktioner, moduler) (evt. løkker og
       forgreninger)
     - refleksion efter programmeringsarbejdet
1) vedhæft kode-filen/filerne som zip-fil
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde
Titel 5 Arbejdsgange og dokumentation

Indblik og øvelser i algoritmer, rutediagrammer og pseudokode.

Kapitel 5 i systime's "Programmering" | https://programmering.systime.dk/?id=146
- algoritmer
- rutediagrammer:
- pseudokode: https://kinsta.com/dk/videnbase/hvad-er-pseudkode/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 Eksamensprojekt

Eksamensprojektet udarbejdes i grupper af 1-3 elever og tager udgangspunkt i projektoplægget som er vedhæftet afleveringen.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde