Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Karen Maria Baadsgaard-Jensen, Nine Ahlin Wartacz
|
Hold
|
2024 bi/2-3.g bi (2-3.g bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Evolution! og Celler
Hvad er evolution og hvordan skal vi anskue det med biologiens øjne? Det skal I arbejde med i dette emne! Vi lærer også om forskellige celler og ser på hvad DNA er!
Vi anvender systimes bog "biologi i udviklingen - C-niveau" kap.7 Evolution.
Kernestof:
- Pro- og Eukaryote celler (fortsat fra NV)
- cellers funktioner
- Evolutions mekanismer
- Endosymbiont hypotesen
- Samspil imellem arter og deres miljø
Øvelser:
- ClickMix
- Calminalcules
- Menneskedyret: https://app.menneskedyret.dk/
Forsøg:
- blodtype bestemmelse - med fokus på hvordan forskellige populationer har forskellig genetisk aftryk på fx blodcellerne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Livets mindste bestanddel - Cellen
Biologi er læren om alt levende, så vores næste emne skal handle om den mest basale livsform, nemlig; cellen. Vi skal lære om prokaryote og eukaryote celler - herunder om bakterier, planteceller, svampeceller og dyreceller. Vi ser på hvordan disse celler er opbygget, deres organeller samt disses funktioner. Vi skal lære om cellemembranen og hvordan stoffer transporteres ind og ud af celler og herunder lave forsøg med osmose.
vi skal også lære om enzymer og deres reaktionshastighed, og vi tager et kort kig på kroppens organssystemer
Eksperimentielt:
- osmose i kartofler
- Bromelin i ananas
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DNA og Genetik
Vi starter dette forløb med at resumere forløbet om celler kort - og dernæst at lære om hvordan (og hvorfor) celler deller sig. Mitose - vækstcelledeling - og meiose - kønscelledeling - er afgørende processer for at vi kan føre livet videre.
Dernæst zoomer vi ind på det der er blevet kaldt for livets molekyle, nemlig DNA. Vi ser på dets opbygning og organisering og lærer hvordan man ret nemt kan oprense det i laboratoriet. En proces som er grundlaget for mange molekylærbiologiske metoder.
I sammenhæng til mitose og meiose, ser vi også på hvordan DNA replikeres. Og til sidst lærer vi om hvordan DNA koder for hvordan vi fx ser ud: proteinsyntese.
Eksperimentielt:
- DNA ekstrahering fra frugt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fremlæggelser afleveringsmappe
|
28-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Genteknologiske metoder
Kap 5 i Biologi i udviklingen, sidste afsnit
metoder der gennemgås:
- PCR metoden
- gelelektroforese
- Søjlekromatografi
forsøg:
- Søjlekromatografi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kost og sundhed
Kost og sundhed er et foløb hvor I skal lære om kulhydrater, lipider og proteiner, og hvordan de nedbrydes i vores fordøjelsessystem. vi ser desuden på langsomme og hurtige kulhydrater og hvordan de kan påvirke vores blodsukker, over en periode af 1 time, fra indtagelse i fastetilstand. I får også et indblik i fordøjelsen, og hvordan insulin hhv glukagon fungerer i dette system.
Øvelse:
som øvelse skal I sammensætte og lave et måltid, som vi laver i hjemmekundskab.
Forsøg:
- blodsukkermåling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
MIKRO - FYSIO - ØKO
MIKROBIOLOGI med Karen
FYSIOLOGI med Karen
- FOKUS på et udvalgt organsystem (kredsløbet) og forsøg dertil
- fokus på hormonel regulering hos kvinder og mænd
ØKOLOGI med Nine
Generelt et fokus på økosystemer i naturen, specielt fokus på søen, og feltundersøgelse af Bagsværd sø, hvor der blev foretaget en makroindeksering
Økologi og naturen:
- fotosyntese og respiration
- samspil mellem arter og deres omgivende miljø
- energistrømme
- C, N, P kredsløbet
- biodiversitet
- trofiske niveau samt fødekæder.
Forsøg:
- algers fotosyntese og respiration.
- Makroindeksering af sø.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
2. Mikrobiologi | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Arbejdsspørgsmål mikro.docx
-
Mikrobiologi.pptx
-
8. Økologi - globalt og lokalt | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Carbons kredsløb | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
DA TIMERNE ER VIRTUELLE SKAL I SVARE PÅ SPØRGSMÅLENE I OPSUMMERINGEN SÅ VIDT MULIGT
-
Mikrobiel vækst | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Opgaver om den mikrobielle vækstkurve.docx
-
Kondition og energiproduktion | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Kondition, anaerob træning, muskler slides 23 bio.pdf
-
spørgsmål om vandløbets abiotiske og biotiske faktorer.docx
-
9. Vandløb | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Undersøgelse: Vandløbskvalitet | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Blodkredsløbet | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Vitalkapacitet_forsøg (1).docx
-
Blodkredsløb slides.pdf
-
Hjertets opbygning og funktion | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Lungerne og blodkredsløbet.pptx
-
info til login:
-
Økosystem, habitat, abiotiske og biotiske faktorer
-
9.3 Liv i vandløbene | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
9.4 Bestemmelse af vandløbskvalitet | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
9.5 Når vandløbet bliver forurenet | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
https://maps.app.goo.gl/Jit4jBVNhV2xNkri7
-
Opsummering og vigtige begreber | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
4.10 Motion kropsvægt og livsstil | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Arbejdsark til menstruationscyklus.docx
-
6.5 Menstruationscyklus | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Ted Talk af Suzanne Simard.docx
-
6.3 Mandens kønsorganer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64341071654",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64341071654",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64341071654"
}