Holdet 2024 eø/eø - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Andreas Børresen
Hold 2024 eø/eø (2-3.g eø)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Virksomheden og dens omverden. LVO kap. 1
Titel 2 Forløb#2 Strategi
Titel 3 Forløb#3 Marketing
Titel 4 Forløb#4 Regnskab og regnskabsanalyse
Titel 5 Forløb #5 Organisation og Ledelse
Titel 6 Forløb#6 Projekt og simuleret virksomhed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Virksomheden og dens omverden. LVO kap. 1

Vi anvender Lærebogen "Luk virksomheden op"
https://lvo.ibog.forlagetcolumbus.dk/og læser hele kapitel 1

PENSUM: HELE KAPITEL 1

Virksomheden
- Forskellige virksomhedstyper (producent, grossist, detailvirksomheder)
-  Markeder og forretningsmodeller (B2B, B2C, D2C, B2G, B2C2C)

- Iværksætteri - fokus på måder at få støtte op: Fokus på:
  --- EIFO, Kickstarter, erhvervshus hovedstaden, banklån, Capino

- Innovation og Produktlivscyklus

- Virksomhedens værdikæde

- Virksomhedens vision / purpose driven companies

- Forretningsmodeller (1) / BM Canvas (kort intro - igen under strategi)

Omverden, interessenter og rammevilkår
- Brancherapporter og markedsanalyser - hvad er det og hvordan anvendes de?

- Virksomhedsformer
- Eksterne finansieringsmuligheder

Mål søgt opfyldt:
”Redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår”


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Forløb#2 Strategi

Luk Virksomheden Op # kapitel 2 Strategi
PENSUM KAPITEL 2

Strategi forløb hvor vi bl.a. diskuterer hvad strategi er, markeds karakteristika, SWOT, Steeple, konkurrenceformer, positionering, Blue Ocean Strategi, vækst, interessenter og CSR

2.1 - 2.2.
Strategi og markedskarakteristik

2.3-2.4 SWOT og TOWS

2.5 Steeple og interessenter

2.6 - 2.8 Konkurrenceform, ipositionering og markedsstrategi

2.9-2.11 Blue Ocean, BCG og Vækst

2.12 CSR


Undervisning suppleres med artikler og video. Forløbet indledes med individuel 2-pager om en opstart af en valgfri virksomhed   

Lektier lægges i Lectio samt der er læsning og opgaveløsning i klassen

Didaktiske overvejelser:
Tavleundervisning, egen opgaveløsning, fremlæggelser

Mål søgt opfyldt:

”Redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår”

”Anvende viden om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder.”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Marketing

Luk virksomheden op Kapitel 3 # Marketing

PENSUM KAPITEL 3

Vi gennemgår bl.a.

3.1 + 3.2 K- 3.3. Købsbeslutninger og kundetyper

3.4 Branding

3.5, 3.6 og 3.7 Marketing Mix, de 7 P'er, produktsortiment, priser og priselasticitet

3.8 - 3.10 Place og Promotional mix

3.11 Produkt livcyklus analysen


”Anvende viden om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder.”

Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Regnskab og regnskabsanalyse

"Luk Virksomheden op" Kapitel 4 frem til 4.9 "Hvornår er en investering en god idé

PENSUM: KAPITEL 4

Emner der vil blive gennemgået.

4.1 - 4.4 Årsrapport, break even analyse, omsætning, resultatopgørelse
4.5 - 4.7 Balancen, afskrivninger og sammenhæng mellem balance og resultatopgørelse
4.8 Regnskabanalyse

Vi gennemgår de forskellige elementer i regnskabet og balancen. Vi diskuterer hvordan resultatopgørelsen og balancen er forbundet. Vi udarbejder Break Even analyser i Excel og vi gennemgår de forskellige nøgletalsanalyser som indekstalanalyse, afkastningsgrad, egenkapitalens forrentning, overskudsgraden, dækningsgraden, kapacitetsgrad, aktivernes omsætningshastighed og likviditetsgrad

Vi læser frem til 4.9 "Hvornår er en investering en god idé"

Faglig målsætning: ”Anvende viden om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens
bæredygtighed”
Indhold
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb #5 Organisation og Ledelse

Vi arbejder med kapitel 5 og kapitel 6  og gennemgår forskellige organisationsformer, herunder diskussion om hvad en organisation er, organiske og mekanistiske organisationer, valg af organisationsform som den funktionelle, Matrix organisation, divisionsopbygning samt Greiners model.  

PENSUM: KAPITEL 5 og 6. Organisation, ledelse og organisation

5,1 - 5.3 Hvad er en organisation - Mekanistiske og organiske organisationsstrukturer

Herunder diskussions af ledelseskontrol fremfor mere løse strukturer når man organiserer en virksomhed

5.4 - 5.7
Fordele og ulemper ved organisationsstrukturer samt Greiners model og virksomhedens forskellige udviklingsstadier og kriser


Derudover påbegynder projektarbejdet, hvor I arbejder med egen virksomhed. Her må man enten lave analyse og perspektivering af eksisterende virksomhed eller udarbejde egen start-up. I skal perspektivere til både CSR samt perspektivitere i hvilken grad kunstig intelligens kan anvendes til at løse jeres problemformulering. Der lægges projektbeskrivelse op

Målsætninger

”Anvende viden om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold”
”Diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag”
”Strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt”

Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Projekt og simuleret virksomhed

Jeres virksomhedsprojekt får en række udfordringer indenfor pensum I skal løse. Jo bedre I løser udfordringerne jo bedre salg får jeres virksomhed.

Dvs. vi opstarter en virksomhedsdrift hvor I skal vækste salget I jeres virksomhed.

Bemærk projektet er obligatorisk. I vil blive spurgt ind til det, til en eventuel eksamen
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer