Holdet 2024 re/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Anders Vestergaard Mortensen
Hold 2024 re/b (3b re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 EKSAMENSFORLØB: Førkristen religion i Norden
Titel 2 EKSAMENSFORLØB: Kristendommens 'genesis'
Titel 3 EKSAMENSFORLØB: Jerusalem og Det Hellige Land
Titel 4 EKSAMENSFORLØB: Kristendom i dagens Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 EKSAMENSFORLØB: Førkristen religion i Norden

Dette første forløb er en generel introduktion til fagets genstandsområde og terminologi og samtidig til førkristen nordisk religion. Vi hører om forskellige religionsdefinitioner (især substantielle vs. funktionelle), om religionens syv dimensioner og om religionsfænomenologiens centrale begreber (mana, myte, rite, offer, kult, tabu) samt kosmologi, forskellen på religion og magi, og religiøs synkretisme. I forbindelse med myter og riter går vi mere i detaljer og arbejder med forskellige typer af hhv. myter og riter - i denne forbindelse sammenlignes en nordisk skabelsesberetning med den indiske/vediske Purusha-hymne. Eksemplerne hentes fra norrøn religion, der studeres som et "mellemstadie" mellem stammereligion og arkaisk religion, og vi læser uddrag fra Edda-tekster samt beretninger fra samtidige kilder. Til sidst ser vi en dokumentarfilm om moderne asatro og analyserer foreningen Forn Siðrs hjemmeside.

Pensum (ca. 57 sider + 1 film på 29 min.):

Fra bogen "Religion - kort og godt" (i .pdf):
Hvordan er verdensreligionerne opstået? (4 s.)
Den mytisk-narrative dimension (3 s.)

Fra Lex.dk: https://lex.dk/nordiske_guder (ca. 1,5 s.)

Fra bogen "Vikingers tro og tanke" (i .pdf):
Naturfolk og deres religioner (8,5 s.)
Magi (7 s.)

Fra bogen "Vikingernes religion" (i .pdf): Hvorfra har vi vores viden om vikingernes religion? (7 s.)

Fra bogen "Begrebsnøglen til religion" (i .pdf):
Myteteori, strukturalistisk (1 s.)
Ritualteori, funktionalistisk og fænomenologisk (5 s.)
Offer (1 s.)

Fra bogen "Horisont" (tilgået via Systime.dk):
Myter (1,8 s.)
Analyse af billeder, film og websites i religion (kun afsnittene om tekstanalyse og analyse af websites - dvs. spring billedanalysen og filmanalysen over - ca. 3 s.)

Dokumentarfilm: Hedning på høje hæle (Danmarks Radio, 2006, tilgået via CFU)

Religiøse originaltekster (i .pdf):
Gylfaginning, uddrag (7,5 s.)
Runesangen, uddrag (1 s.)
Purusha-hymnen, inkl. baggrund (ca. 3 s.)
Ibn Fadlans beretning og Adam af Bremens beretning (i .pdf'en 'Trælleofring', ca. 4 s.)

Supplerende stof: Forn Siðrs hjemmeside: fornsidr.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 EKSAMENSFORLØB: Kristendommens 'genesis'

Forløbet har primært et religionshistorisk sigte. Vi læser om Det Hellige Land både i den førkristne oldtid og på den tid, da kristendommen opstod. Vi starter med en introduktion til jødedommen og læser i denne forbindelse om Skabelsen i 1. Mosebog, om jødisk historie og identitet og forskellige jødiske retninger, samt om Messias-forestillingerne i bl.a. Esajas' Bog.
Herefter fokuserer vi på Det Nye Testamente, hvor vi læser repræsentative uddrag: bjergprædikenen, lignelsen om kongesønnens bryllup, lignelsen om den barmhjertige samaritaner, et uddrag fra Johannesevangeliet om Menneskesønnen og dommedag, samt myten om nadverritualets indstiftelse. Vi slutter af med at læse om Paulus' betydning for kristendommens udformning og udbredelse, illustreret ved bl.a. et uddrag fra Romerbrevet.

Pensum (ca. 66 s. + 4 film/filmklip på hhv. 6:48 min., 6:42 min., 19 min. og 45 min.)

Fra bogen 'Religion - kort og godt' (som .pdf):
Hvilke myter og historier fortæller jøderne? (3 s.)
Hvad tror jøderne på? (2,6 s.)

Fra bogen 'De bibelske skrifter' (udleveret som fysisk bog):
s. 40-47
s. 50-55
s. 62-67
s. 74-83

Artikler fra Bibelselskabets hjemmeside (www.bibelselskabet.dk):
Bibelens ABC: P for Profeter (ca. 1 s.)
Bibelens personer: Elias (ca. 1 s.)

I bogen 'Kristendom - tro og praksis' (tilgået via Systime.dk):
Kristendommens grundlæggelse: Jesus og kristendommen - indefra og udefra (1,7 s.)
Kristendommens grundlæggelse: Den hellige skrift og kristendommens grundlæggelse (inkl. Johannesevangeliet, kap. 1, v. 1-14 og Matthæusevangeliet, kap. 1, v. 1-17) (3 s.)
Kristendommens grundlæggelse: Den forkyndte Jesus (inkl. Markusevangeliet, kap. 8, v. 27-30) (1,5 s.)
Kristendommens grundlæggelse: Bjergprædikenen (1,3 s.)
Kristendommens grundlæggelse: To fortolkninger af Bjergprædikenen (1,4 s.)
Kristendommens grundlæggelse: Lignelsen om den barmhjertige samaritaner (4,7 s.)
Kristendommens grundlæggelse: Paulus som kristendommens grundlægger (3,4 s.)

I bogen 'Horisont' (tilgået via Systime.dk):
Centrale forestillinger i kristendommen: Jesus som frelser (3,3 s.)
Centrale forestillinger i kristendommen: Frelse (5,1 s.)
Klassiske og repræsentative tekster til kristendom:
Tekst 2 - Myten om nadverritualets indstiftelse (0,4 s.)
Teskt 4 - Lignelsen om kongesønnens bryllup og det dobbelte kærlighedsbud (0,4 s.)
Tekst 7 - Paulus om synd (0,7 s.)
Tekst 10 - Menneskesønnen og dommedag (0,5 s.)

Andre tekster, uploadet som .pdf eller Word-dokument:
Skabelsesberetningen, 1. Mosebog, kap. 1-2 (i alt 2,2 s.)
Syndefaldet, 1. Mosebog, kap. 3, v. 1-24
To moderne tekster om syndefaldet (2,2 s.)
Pagten (fra 1. Mosebog, kap. 17, v. 1-11 - 0,3 s.)
Esajas' Bog, uddrag (2,3 s.)
Galaterbrevet, kap. 5 (0,6 s.)

Dokumentarfilm/filmklip:
'Jødedommens historie' (Nasjonal digital læringsarena, 2019, tilgået via YouTube)
'Derfor er omskæring så vigtig for jøder og muslimer' (Danmarks Radio/P3, 2021, tilgået via YouTube)
'5 skarpe om Jesus' (Danmarks Radio, 2014, tilgået via CFU)
'Bibelhistorie, ep. 1: Skabelsen' (instr. Richard Sanders, 2010, tilgået via CFU)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 EKSAMENSFORLØB: Jerusalem og Det Hellige Land

Vi har allerede læst og talt en del om (oldtidens) jødedom i forbindelse med kristendommens grundlæggelse. Nu fokuserer vi på nutidens jødedom, særligt i forbindelse med spørgsmålet om, hvorvidt "jøde" er en religiøs eller en etnisk/national kategori. Vi læser særligt om religion i Israel/Jerusalem, herunder om sameksistensen/sammenstødet med islam, som der selvfølgelig også introduceres til. Centralt i forløbet står forestillingerne om Det Hellige Land (Israel) og Den Hellige Stad (Jerusalem) - i både jødisk, kristen og muslimsk version.

Pensum (ca. 66 s. + 2 film på hhv. 40 min. og 6 min.)

I bogen 'Horisont' (tilgået via Systime.dk):
Centrale forestillinger i islam: Islams historie (7,7 s.)
Centrale forestillinger i islam: De seks trosartikler (7,3 s.)
Centrale forestillinger i islam: Sharia og retsvidenskab (1,7 s.)
Centrale forestillinger i islam: Sufisme (0,8 s.)
Centrale ritualer i islam: Renselse (1,2 s.)
Centrale ritualer i islam: 'Den første søjle' til og med 'Den femte søjle' (9,7 s.)
Religionssociologi: Tema 2 - Religiøse individer og gruppers forhold til det omgivende samfund (2,5 s.)
Klassiske og repræsentative tekster til islam: Tekst 3 - Om profeterne (ca. 0,5 s.)
Klassiske og repræsentative tekster til islam: Tekst 4 - Om profeten Muhammed (ca. 1 s.)
Klassiske og repræsentative tekster til jødedommen: Tekst 3 - Shema fra Siddur (ca. 0,4s.)
Civilreligion (ikke på Systime.dk, udleveret som .pdf - 0,5 s.)

I bogen "Kuplen, muren, graven - Jerusalem som helligsted for tre religioner" (som .pdf):
Jerusalem i islamisk mytologi (4 s.)
Muslimske helligsteder i Jerusalem (4 s.)
Jerusalem i jødisk mytologi (4,5 s.)
Religionsfaglige begreber (6 s.)

I bogen "Israel-Palæstina - Historie, samfund, religion" (tilgået via Systime.dk):
Kampen om landet og byen: Det hellige land (2,6 s.)
Kampen om landet og byen: Det zionistiske projekt (0,9 s.)
Kampen om landet og byen: Storbritanniens indtog i Palæstina (1,8 s.)
Kampen om landet og byen: Jødisk parallelsamfund i Palæstina (0,9 s.)

I bogen "Jødedom - tro og praksis" (tilgået via Systime.dk):
Helligdagene: År og dag (2,5 s.)
Helligdagene: Nytår fire gange (0,9 s.)
Helligdagene: Den store forårsrengøring (3 s.)
Helligdagene: Valfartsfesterne (1 s.)
At være jøde i dag: Det ultraortodokse dilemma (1,4 s.)

Dokumentarfilm: 'Kampen om den hellige by, ep. 1: Der var engang et kongerige' (instr. Richard Lopez, 2021, tilgået via CFU)
Dokumentarfilm: 'Jødernes pesach' (Danmarks Radio, 2013, tilgået via CFU)

Supplerende stof:
Jerusalem (sang af Matisyahu/Matthew Miller, udleveret som .pdf)
ABC News: Australian journalist attacked amid violence on Israel's Jerusalem Day (nyhedsklip tilgået via YouTube)
Uddrag fra artikler på hjemmesiden MyJewishLearning.com: 'Tefillin', 'Why Do Jews Hang a Mezuzah on the Doorpost', 'Yom Yerushalayim: Jerusalem Day'
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 EKSAMENSFORLØB: Kristendom i dagens Danmark

Forløbet handler grundlæggende om, hvordan det moderne menneske har forholdt sig til religionen. Fokus er på kristendommen i dagens Danmark. Vi starter forløbet med en (meget) kort introduktion til reformationen, og til forskelle og ligheder ml. den romerskkatolske kirke og de protestantiske retninger (med særlig fokus på den lutherske kirke). Dernæst går vi i gang med at læse og diskutere, hvordan de kritiske tanker har formet kristendommen, som den praktiseres (eller ikke praktiseres) i dagens Danmark, og hvordan det omgivende samfunds udvikling har påvirket befolkningens forhold til religion. Udover Luther inddrages bl.a. senmoderne kristen tænkning i form af Grosbøll og Ramsdal og senmoderne kirkeaktiviteter i form af kristen meditation i en lille valgmenighed.

Pensum (ca. 52 sider + 2 film på hhv. 123 min. og 28 min.):

Film: 'Luther' (instr. Eric Till, 2003, tilgået via CFU)

I bogen 'Horisont': Tema 1 - Religionens rolle i det moderne og senmoderne samfund (5,2s.)

I bogen 'Kristendom - tro og praksis':
Kristendommens historie: Tre overordnede perioder (5,1 s.)
Kristendommens historie: Det 16. århundrede (6,1 s.)
Kristendommens historie: Det 17 århundrede (2,9 s.)
Kristendommens historie: Senmoderne kristen tænkning (kun afsnittet om Jan Hjärpes positioner, ca. 1 s.)
Kristendommens historie: Thorkild Grosbøll og Per Ramsdal (6,4 s.)
Kristendom og senmodernitet: Hvordan bruges kirken i dag (om EVS-projektet, 0,8 s.)
Kristendom og senmodernitet: Aktørniveauet - danskerne og kirken (kun indtil overskriften 'Praktisk teologi', ca. 4 s.)
Kristendom og senmodernitet: Strukturniveauet - kirken og danskerne (kun indtil overskriften "Folkekirken - for hvem?", ca. 7 s.)
Kristendom og senmodernitet: Kirkeaktiviteter (4, 7 s.)
Kristendom og senmodernitet: Kristen meditation (kun indtil overskriften "At være medlem af Aarhus Bykirke", ca. 9 s.)

Dokumentarfilm: "Tro til salg, ep. 1: Kristendom" (Danmarks Radio, 2021, tilgået via CFU)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer