Holdet 2024 re/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Sille Gyllenborg
Hold 2024 re/c (3c re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Intro til Religion C
Titel 2 Forløb#2 Kristendom 1
Titel 3 Forløb#3 Islam
Titel 4 Forløb#4 Hinduisme
Titel 5 Forløb#5 Kristendom 2
Titel 6 Forløb#6 Satanisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Intro til Religion C

Primærlitteratur:
Therese Fischer-Larsen: Synet på ofring i verdens religioner, 26.06.12, frareligion.dk
Astrid Krabbe Trolle: Forskere: Derfor er kvinder mere religiøse end mænd, 29.05.13, frareligion.dk
vielsesritualerne, frafolkekirken.dk
Den kristne skabelsesmyte (begge versioner)
Purushahymnen


Sekundærlitteratur:
Lene Madsen m. fl.: 'Grundbogen til Religion C' s. 245-248 + s. 251-257 + kapitlet om religion i det senmoderne samfund: Religion i det senmoderne samfund + begrebsoversigten: Fakta om religion i det senmoderne samfund
Allan Ahle m. fl.: 'Horisont', kap. "Myter", s. 19-24
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Kristendom 1

Forløbet har til formål at skabe et indgående kendskab til kristendommen, herunder religionens formative aspekt, men især kristendommens indhold og etik er i fokus. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente samt enkelte tekster fra kristendommens historie, som tilsammen danner en forståelse for de grundlæggende sider ved kristendommen.
Forløbet anvender Hjärpes model som et anker igennem forløbet, idet disse perspektiver lægges ned over tekster og emner, så eleverne får en fornemmelse for, hvordan kristendommen som religion opfattes og fortolkes meget forskelligt alt efter om man er traditionalist eller modernist.

Primært materiale:
Bibeltekster:
- Skabelsesmyterne
- Syndefaldsmyten
- Åbenbaringen på Sinai (2.mosebog kap.19 v20 – kap.20 v21)
- Omskærelsen (1.mosebog kap. 17)
- Spørgsmålet om rent og urent (Mark. 7, 1-23)
- Bjergprædiken (Matt. 5, 17-48 + 6, 1-8, 16-23)
- Fred med Gud (Rom. 5, 1-11)
- Passionshistorien (Mark. 14-16)
- Den rige unge mand ( Mark. 10, vers 17-31)
- Paulus: Romerbrevet kap. 5, 1. Korintherbrev kap 15 og Galaterbrevet kap. 5

Artikler/andre tekster:
- Trosbekendelsen

Film:
- Dokumentar: Under præstekjolen (uddrag) - fokus på præsterne Per Ramsdal og Henrik Højlund
- Ugerløse kirke: Nadver, https://www.youtube.com/watch?v=on8IS0Ubw10

Sekundært materiale:
- Haaning, Katrine & Laursen, Søren Korshøj: Kristendom - tro og praksis, kapitlerne: (Hjärpes model), kap. 1, 3, 4, 5: Jesus og farisæerne + Den forkyndte Jesus + Paulus
- Ahle, Allan m. fl.: Horisont, kap. Kristendom: de kristne ritualer
- Netredaktionen: Hvad tror de kristne på?, religion.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Islam

Forløbet beskæftiger sig med islams formative periode, historiske nedslag samt islam i Europa, herunder Danmark, i dag. I forløbet læses tekster som belyser trosartiklerne i islam, her er der særlig fokus på Gud, profeterne og dommedag. Der arbejdes med de fem søjler, her primært med pilgrimsfærden, som analyseres ud fra en dokumentarfilm. I forløbet præsenteres eleverne for forskellige sharia-forståelser i nyere tid, for at belyse forskellige grupperinger i islam i Europa, herunder Danmark.

Primærtekster:
Koranen: Åbningen: 1, 1-7. Korancitater om Gud: 2,117; 2,255; 7,54; 32,7-9; 35,41; 40,57; 95,4.
Syndefaldet: 2,35-39; 7,22-23. Om engle: 2,31-32; 2,34; 2,97-98; 4,136; 16, 49; 25, 21-26; 39,75;
53,4-18. Valfarten: 2,192 + 2,197; Koranen: sura 3, 1-8 + sura 10, 37-38); Muhammed: sura 53, 1-
23; Dommedag: sura 56, 1-56; Forudbestemmelse: sura 4, 79 + sura 3, 145 + 156, , sura 6, 17

Artikler:
Sherin Khankan: Flere imamer bør anerkende kvinders ret til selv at vælge kærlighedspartner, Information 28. oktober 2020
Mohammad Al Jizani: Det betyder jihad i islam -http://www.religion.dk/synspunkt/synspunkt-detbetyder-
jihad-i-islam,
Spørgsmål om faste, islamsvar.dk
DF's kampagne: smid tørklædet og meld dig ind i Danmark (billeder), journalisten.dk

Film:
BBC: Hajj
Perkerdansk afsnit 7, religion
Krigerne fra Nord, 2014

Hjemmesider:
islamsvar.dk

Sekundære tekster:
Hvad er forskellen på sunni- og shiaislam, religion.dk
Elsebeth Scheller: Hvad vil det sige at konvertere, kristeligtdagblad.dk

Kitir, Deniz: Klassisk og moderne islam, kap: Islam og muslimer | Klassisk og moderne islam Helligskrifter | Klassisk og moderne islam Muhammed – Guds sidste sendebud |  Splittelse | Udbredelse og kulturmøde | De seks trosartikler | De fem søjler | Sharia og retsskoler | Det forbudte og det tilladte | Moderne reformbevægelser | Islam og det senmoderne samfund | Er islam forenelig med demokrati og menneskerettigheder? | Islam som modkultur | Islamisme og senmoderne identitet | Hvor meget betyder religion for radikalisering? |
Grundbogen til religion C: Fakta om islam | Grundbogen til Religion C Islams historiske udvikling | Grundbogen til Religion C

Link til islammappen på drev: https://drive.google.com/drive/folders/1dyHaGt0HpXwnn971zAcGspPTsUfvIYXA?usp=drive_link
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Hinduisme

Forløbet er tonet mod klassens studieretning med samf. på A-niveau, idet vi især har haft fokus på den politiske situation i Indien, hvor BJP og dermed hindunationalismen  gennem de sidste årtier er blevet stadigt mere populær. Vi undersøger således BJP og
hindunationalisternes italesættelse og anvendelse af religionen, ligesom vi vurderer
konsekvenserne af at sådanne religiøse perspektiver lægges ned over befolkningen. I den forbindelse har vi især fokus på kastesystemet, (manglende) ligestilling mellem kønnene og massakren i Gujarat.
I forløbet gennemgår vi derudover hinduismens opståen og mytologiske grundlag, ligesom vi arbejder med den religiøse praksis, herunder især puja og tilbedelsen af guderne.

Primære tekster:
Tekst 29: Purushahymnen
Tekst 1: Maitrayaniya-Upanishad: Krop og forgængelighed
Hymne til Indra
Tekst 6 Bhagavadgita
Tekst 16 Huyler: Puja for gudinden
Tekst 30: Manus lovbog: kasteregler
John Elliot: "Modi Puts Hindu Myths at Center of India Politics", newsweek.com, 2014
Hannah Ellis-Petersen: "Voldtægter og mord på kasteløse indiske piger bliver brugt til at forstærke sociale hierarkier", Information, 2020

Dokumentar/kampagnefilm:
India: The Modi Question, part. 1, BBC, 2023
"Vi er ikke urørlige - stop kastediskrimination nu", Folkekirkens nødhjælp
Deadline 23.05.2019, DR2 (Om Narendra Modi)

Sekundære tekster:
Allan Poulsen "Hinduismen", kap. 2, kap. 3, kap. 5, kap. 7, kap. 14, kap. 15
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Kristendom 2

Vi dækker den moderne kristendom ved at undersøge spørgsmålet: Er den danske folkekirke truet?
Vi anlægger forskellige vinkler på spørgsmålet, bl.a. det senmoderne samfunds påvirkning på kirke og religion, herunder unge danskeres forhold til folkekirken. Herudover undersøger vi den stigende synkretisme og påvirkningen fra især østlige religioner. Her beskræftiger vi os bl.a. med en konkret case, hvor sognepræst Anette Berg får en tjenstlig advarsel, fordi hun udtaler, at hun tror på reinkarnation.
Vi anvender bl.a. Niebuhrs tre strategier som teoretisk grundlag.

Primærtekster:
Lene Højholt: "Folkekirken er i krise", Nordjyske Stiftstidende, 2008
Pressemeddelelse vedr. sognepræst Annette Bergs udtalelser om kristendom og reinkarnation, Biskop Peter Fischer-Møller

Programmer/videoer:
Folkekirken: "Video om natkirken", https://www.folkekirken.dk/folkekirken-arbejder/kultur/natkirke
DR undervisning: "Er vi blevet googlebuddhister?", https://www.dr.dk/studie/religion/buddhisme
"Præstens lektie, TV 2 Øst, d. 29/10-2015, https://www.tv2east.dk/node/50e0642d-c303-41cd-8815-3866a49b89e3
Jacob Weinkou Hansen: Sognepræst brugte arabisk under gudstjeneste:
”Inshallah” har mere dybde end det danske udtryk, kristeligtdagbald.dk
Kirsten Münster: Modstanden mod kvindelige præster, Ugeavisen Haderslev

Sekundære tekster:
Katrine Haaning & Søren Korshøj Lauersen: "Kristendom - tro og praksis", kap. 4, kap. 6
Laura Marie Sørensen m. fl.: Folkekirken må helt lovligt frasortere kvindelige præster: Nu siger biskopper stop, dr.dk, https://www.dr.dk/nyheder/indland/folkekirken-maa-helt-lovligt-frasortere-kvindelige-praester-nu-siger-biskopper-stop#!/
Sandra Brovall
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Satanisme

Forløbet undersøger satanisme som fænomen og religion, her anvendes skellet mellem teistisk og ateistisk satanisme, samt de tre strømninger: reaktiv, rationalistisk og esoterisk satanisme. Vi undersøger desuden satanisme som identitetsmarkør.
Derudover kigger vi på satanisme og populærkultur med henblik på at forstå, hvorfor satanisme kan være et effektivt redskab i børne-tv såvel som i popmusikeres musikvideoer.

Primærtekster:
Ulrik Sass: "At lege med ilden", Fyens stiftstidende, 2002
Kristoffer Kristensen: Kritik: Fjernsyn om satanisme er ikke for børn, Kristeligt dagblad 2029
Satanisk forums hjemmeside, sataniskforum.dk

Film/udseendelser:
"Onkel Reje: Av for satan kirken", sæson 1, ep. 6, DR
"Den danske satankult", DR, 2020
DR: VIDEO Dansk satanist: Hvis jeg har lyst til at slå dig ihjel og spise din lever, så må jeg i teorien gerne, 2016, https://www.dr.dk/nyheder/kultur/tro/video-dansk-satanist-hvis-jeg-har-lyst-til-slaa-dig-ihjel-og-spise-din-lever-saa

Sekundærtekster:
Tine Overlund Roost m.fl.: Religion på kryds og tværs, kap 8: satanisme: s. 139-147, 160-178.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer