Holdet 2024 re/BT - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Dorte Larsen
Hold 2024 re/BT (5BT re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb. Religionernes udbredelse i verden.
Titel 2 Religionsfænomenologien.
Titel 3 Kristendommen.
Titel 4 Islam.
Titel 5 Buddhismen.
Titel 6 Religion i det senmoderne samfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb. Religionernes udbredelse i verden.

Elevernes faglige overblik bliver styrket ved denne korte oversigt over verdensreligionerne, der sætter de enkelte religioner ind i en verdenshistorisk og geografisk sammenhæng.
Til opnåelse af dette formål gennemgås afsnittet om "Religionernes udbredelse" fra Lene Madsen mfl. "Grundbog til Religion C", og  Samuel P. Huntingtons teori om "Civilisationernes sammenstød".
Introforløbet har også haft fokus på religion i det senmoderne samfund, hvor begreber som sekularisering, affortryllelse, genfortryllelse, synkretisme, maksimalisme, minimalisme er gennemgået. Desuden har klassen diskuteret, hvilken rolle religion spiller i det senmoderne danske samfund.

Det er desuden blevet diskuteret, hvad religion er for ét fænomen, og hvordan vi kan definere religion. I denne diskussion er de religionskritiske teorier af Marx, Freud, Nietzsche og Durkheim inddraget og desuden religionshistoriker Mikael Rothsteins opfattelse af religion samt Willerslev med en artikel om naturvidenskab kontra religion.
I forlængelse heraf er fagets religions metodiske benyttelse af udefra og indefra synsvinkel gennemgået.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Religionsfænomenologien.

Redegørelse for de forskellige religionsfænomenologiske begreber: myter, ritualer, overgangsriter, kult, shamanisme, mana, tabu, kosmos og kaos. Begreberne eksemplificeres i udvalgte kildetekster fra naturfolks religioner og nutidige kilder i form af artikler om shamanisme i Sydkorea i dag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendommen.

Udgangspunktet er taget i Det Gamle Testamente for at illustrere kristendommens baggrund og udspring fra jødedommen. Der er læst de grundlæggende centrale tekster; skabelsesberetningen, syndefaldsmyten, de 2 pagter med Abraham og Moses og desuden er fokus lagt på messias-forventningen, hvor Esajas og Daniels Bog er inddraget.
For at eleverne har kunnet opnå forståelsen af den historiske kontekst, som disse tekster er blevet til i, er læst litteratur om det israelitiske jødiske folks historie og religion.
Ved beskæftigelsen med kristendommens formative periode har eleverne opnået viden om Det Nye Testamente som religiøs tekstsamling, evangeliernes overlevering om Jesus og Jesus af Nazaret som person. Der er desuden læst baggrundslitteratur om den antikke jødedom med dens adskillige religiøse bevægelser og som kristendommen er en del af. Fra Det Nye Testamente er læst udvalgte tekststeder fra Matthæus evangeliet, således at alle aspekter af Jesus liv og virke er belyst.
Eleverne har kort arbejdet med den første kristne missionær Paulus og hans virke for at opnå en forståelse af konsolideringen af de første kristne menigheder og følgende udbredelse af den kristne tro.
I kristendommens videre historie er Det økumeniske møde i Nikæa i år 325 og reformationen og dermed Luthers brud med katolicismen belyst.

Eleverne har været på ekskursion til Bagsværd Kirke, hvor de udforskede temaet ”Det folkekirkelige landskab” med udgangspunkt i et værk udviklet af kunstneren Els Cools. Eleverne undersøgte folkekirkens forskellige teologiske ståsteder, ritualer, forholdet mellem kirke og stat m.m.

I slutningen af kristendomsforløbet har eleverne beskæftiget sig med forskellige minoritetsbevægelser i kristendommen i Danmark. Eleverne har i grupper undersøgt bevægelserne med fokus på rekruttering, hvilken slags fællesskab, gruppen repræsenterer, konversion til bevægelsen,  karismatisk lederskikkelser samt minimalister og maksimalister. James Beckfords model er benyttet i undersøgelserne.
Flg. bevægelser er indgået i arbejdet:
Den katolske kirke, Indre Mission, Jehovas Vidner, Pinsekirken, Frikirken Hillsong og I Mesterens Lys.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Islam.

Islam-forløbets formål er at give en generel indføring i religionen islam, således at eleverne opnår en forståelse af, hvad religionen indeholder af myter og ritualer. Således vil de være bedre rustet til at kunne forstå islam ud fra en nutidig kontekst. I forløbet er der lagt vægt på den formative periode. I denne sammenhæng er læst baggrundslitteratur om Muhammeds historiske periode samt islams udbredelse i verden er belyst. Desuden er der lagt vægt på Koran-tekster, hvor eleverne opnår en forståelse af hvilken form for tekst Koranen er og hvordan muslimer opfatter og bruger Koranen. I forløbet er også lagt vægt på islams rituelle side, hvor de 5 søjler og djihad er gennembearbejdet.
Djihad-begrebet og martyriet som fænomen er grundigt analyseret og diskuteret ud fra relevante artikler. Således har eleverne stiftet bekendtskab med de mange forskellige tolkninger, der foreligger af det begreb, som er meget populært benyttet i medierne.

I slutningen af islam-forløbet har eleverne beskæftiget sig med forskellige aspekter i religionen islam i det senmoderne vestlige samfund. Emnerne afspejler nogle af de udfordringer islam som religion har i et vestligt senmoderne samfund, men også den udvikling, som islam gennemgår. Desuden afspejler emnerne religionen islam i det senmoderne samfund, enten hvor troen indgår som en faktor, eller hvor der er tale om, at islam bliver taget som gidsel af ekstremister / islamister, der i terrorens navn benytter religionen islam, som deres eksistensberettigelse. Altså terrorisme begået af islamistiske fundamentalister.
Emnerne er:
Islam og homoseksualitet
Islam og kvindelige imamer
Islam og demokrati
Jihad set som en cool ungdomskultur (forskningen om jihad som fænomen) – 2014/2024
Forklaringer på islamisk terrorisme
Kvinder i opgør med islam – Ayaan Hirsi Ali & Sara Omar
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Buddhismen.

Buddhisme-forløbet tager udgangspunkt i Buddha-legenden, hvor myten analyseres og perspektiveres til kristendommens myte om Jesus tilblivelse. De 3 buddhistiske retninger: hinayana, mahayana og vajrayana gennemgås med et historisk blik og forskelle og ligheder påpeges. De klassiske buddhistiske tekster gennemgås, således at eleverne opnår bekendtskab med de grundlæggende begreber: karma, samsara, nirvana, livshjulet, de 4 ædle sandheder, årssagskæden og bodhisattva-skikkelsen. Herunder er munkeordenen også behandlet. Ved den rituelle side af buddhismen er lagt vægt på munkeindvielse og meditation.
Eleverne har desuden kort stiftet bekendtskab til hinduismen, som forudsætning for og forståelse af buddhismens tankesæt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Religion i det senmoderne samfund

Forløbet om religion i det senmoderne samfund tager sit udgangspunkt i sociologiens teori om det senmoderne samfund, således er Anthony Giddens' teori om det senmoderne samfund gennemgået og eleverne har stiftet bekendtskab med følgende begreber: globalisering, refleksivitet, selvidentitet, sekularisering, pluralisme, affortryllelse, genfortryllelse, eklekticisme, supermarkedsreligion og Google Buddhisme. Begreberne har været analyseret og diskuteret.
Teorien er eksemplificeret i artikler om emnet. Desuden er Folkekirkens rolle i det senmoderne danske samfund diskuteret ud fra avisartikler om emnet. Fokus har her været, at Folkekirken spiller en mindre og mindre rolle for den enkelte dansker, mens tanker om meditation og mindfullness vinder mere og mere indpas.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer