Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Dorte Larsen
|
Hold
|
2024 ps/ps c (2-3. ps2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Psykologiens verden - Intro til psykologi C
Introduktion til psykologiens verden og psykologi C. Der er i denne introduktion overordnet gennemgået de forskellige psykologiteoretiske retninger indenfor psykologifaget, således at eleverne opnår en forståelse af, at psykologifaget og psykologifaglige problemstillinger kan undersøges, forstås og fortolkes ud fra forskellige fagdiscipliner. Psykologiens 3 fakulteter er gennemgået, ligeledes er psykologiske eksperimenter såsom Watsons "Baby Albert Experiments" og "The Skinner Boks".
Retningerne psykoanalysen, behaviorismen, eksistentiel og humanistisk psykologi, kognitiv psykologi, socialpsykologi, evolutionspsykologi og neuropsykolog er inddraget.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Metoder i psykologi.
De forskellige metoder i psykologifaget er behandlet både teoretisk og eksempelficeret til illustration af, hvordan de psykologiske metoder anvendes i praksis. "The little Albert Experiment", "Princess Alice experiment" og "The monster experiment" er benytte som eksempler på psykologiske undersøgelser.
Flg. metoder er behandlet: observationer, spørgeskemaer, korrelationsundersøgelser, tvær- og længdesnitundersøgelser, tvillingeundersøgelser, interviews og casestudier. Desuden er kritisk vurdering af psykologiske undersøgelser, korrelation og validitet diskuteret.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Udvikling og livsforløb.
Det enkelte menneskes dynamiske udvikling gennem hele livet danner grundlag for temaet "Udvikling og livsforløb". Der er diskuteret, hvordan udvikling kan forstås psykologisk set.
Den tidlige udviklingspsykologi repræsenteret ved Sigmund Freud og Margaret Mahlers faseteori, hvor udvikling ses som en fastlagt og fremadskridende proces er gennemgået. Heroverfor har eleverne beskæftiget sig med en dynamiske systemteori repræsenteret ved Dion Sommer, der betragter udvikling som en proces.
Tilknytningsbegrebet er behandlet og teorierne af Daniel Stern (teori om forældre-barn-interaktioner og selvets udvikling), John Bowlby (tilknytningsteori) og Mary Ainsworth ( teori om tilknytningstyper) er inddraget. Ligeledes er eksperimenterne: "Still Face eksperimentet" udført af psykologen Edward Tronick, "The Strange Situation" fra 1978 og Harlows "Studies on Dependecy in Monkeys".
Resiliens-begrebet, resiliensskabende faktorer og sårbarhed er bearbejdet, og det er diskuteret, hvilken betydning disse har for et menneskes udvikling. Kauai-undersøgelsen er herunder inddraget.
Omsorgssvigt som fænomen og herunnder Kari Killens teori om typer af omsorgssvigt og Else Christensens former for omsorgssvigt er behandlet. I sammenhæng med dette har eleverne set TV2 Dokumentaren "Er du mors lille dreng?".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mennesket i grupper
Forløbet tager sit udgangspunkt i relationen mellem individ og samfund, og hvordan disse påvirker hinanden. Fokus er på samspillet mellem mennesker, og hvordan sociale relationer og kulturelle forhold har indflydelse på dette samspil.
Således er det gruppepsykologiske perspektiv inddraget i behandlingen af sociale grupper, hvor Henri Tajfels og John Turners Sociale identitetsteori med særlig fokus på begreberne "in-group" og "out-group" og gruppekonflikter er behandlet. Ligeledes er Bruce Tuckmans model om gruppers dannelse inddraget. Teorierne er benyttet i arbejdet med det socialpsykologiske casestudie med tv-udsendelsen "Øen - en ny begyndelse" og således eksemplificeret.
Gruppepåvirkning, gruppepres, konformitet og social kontrol er behandlet, og herunder er Solomons Ash-eksperimentet, Milgrams eksperiment "Lydighedens dilemma" og Philip Zimbardo: The Stanford Prison Experiment inddraget.
Gruppetilhørsforhold og venskaber påvirker individets udvikling, og ligeledes her er Henri Tajfels og John Turners Sociale identitetsteori benyttet.
Forløbet er afsluttet med socialperception, stereotyper og fordomme, hvor teorien om halo-effekten fremsat af Thorndike og teorien om Rosenthal-effekten fremsat af Rosenthal er gennemgået.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Læring i en digital verden
Det centrale spørgsmål, som forløbet "Læring i en digitaliseret verden" er centreret om, er, hvordan mennesket lærer, tænker og handler i en digital verden.
I forløbet har eleverne beskæftiget sig med de kognitive processer, som mennesket bruger til at erkende og forstå verden med. Herunder er sansning, perception, opmærksomhed, hukommelse, tænkning behandlet. Bartlett-forsøget er desuden inddraget.
Der er arbejdet med opmærksomhed, kognitive skemaer, indre og ydre faktorer, automatiske over for kontrollerede processer, perception herunder bottom up, top down processer, interferens og motivation for læring.
Et omdrejningspunkt for den kognitive psykologi er, at menneskets adfærd er et resultat af dets tolkning af dets omverden. Eleverne har således beskæftiget sig med betydningen af kognitiv bias og social perception for vores adfærd.
Sammenhængen mellem motivation og læring er behandlet, og herunder er den behavioristiske læringsteori og Albert Banduras sociale indlæringsteori inddraget. Undersøgelsen af Ambady og Rosenthal samt undersøgelsen af Thorndike er ligeledes behandlet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ung i det senmoderne samfund
Forløbet er startet med et perspektiv på, hvad personlighed er. I forlængelse heraf er det humanistiske paradigme og trækparadigmet gennemgået.
Der har ligeledes været fokus på biologien, evolutionen og genetikkens indflydelse på menneskets personlighed. Personlighedsmodellen "Femfaktormodellen" og personlighedstesten NEO-PI-R er gennemgået til undersøgelse af menneskets personligheds indflydelse på dets udvikling.
Efterfølgende har fokus været på individet i det senmoderne samfund ud fra forskellige teoretiske vinkler.
Rasmus Willig: Skærpet individuel konkurrence
Hartmut Rosa: Accelerationssamfundet
Fokus har herefter været på den øget selvoptagenhed hos det senmoderne menneske samt online-livet og præstationspresset hos unge i det senmoderne samfund.TV2-dokumentaren "Presset ungdom" fra 2023, som omhandler presset på de unge i det senmoderne samfund, er set og debatteret af eleverne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64892722701",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64892722701",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64892722701"
}