Titel
3
|
Filosofi, Platon og Sokrates - Euthyphron
Hvad vil det egentlig sige at være et moralsk godt eller et fromt menneske? Er ’det moralsk gode’ eller ’det fromme’ begreber, som vi selv bestemmer betydningen af? Eller er det snarere begrebsmæssige størrelser, som vi ikke selv har indflydelse på; begreber, som er ens for alle mennesker, og som måske altid har eksisteret? Sat på spidsen: Er din moral eller definition af det fromme nødvendigvis den samme som min? Eller har du ret til selv at bestemme, hvad der er moralsk godt/fromt eller ej?
I vores filosofiforløb skal vi arbejde med og diskutere ovenstående omfattende og svære spørgsmål. Vi skal først og fremmest arbejde med Platons filosofiske dialog Euthyphron. Vi skal nærlæse – analysere, diskutere og fortolke – dialogen samt uddrag fra andre Platon-dialoger i deres egen kontekst. Vi skal anvende og diskutere væsentlige antikke, filosofiske begreber, men vi skal også holde disse begreber op mod efterantikkens og vores egen nutidige forståelse af os selv og vores omverden.
Vi kommer derfor til at læse/se og diskutere moderne fortolkninger af samme problemstillinger, som Platon tager op i sin dialog Euthyphron. Forløbets overordnede spørgsmål må derfor være, om Platon er væsentlig for os at læse i dag – og i givet fald, hvorfor han er væsentlig for os?
Undervisningsmål:
Målet med undervisningsforløbet er, at I bliver i stand til at:
● analysere og fortolke Platons filosofiske dialog Euthyphron i oversættelse både i dens antikke kontekst og i dens betydning for senere europæisk kultur.
● identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i Platons dialoger samt i de efterantikke tekster.
● nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger gennem læsningen af særligt Platons Euthyphron.
● Kendskab til ”filosofiske” termer brugt til at beskrive Platons filosofi: Doxa, Apori, Episteme, Epistemologi, Ontologi, den sokratiske dialog, Arete, kalos kai agathos, Anamnese, majeutik, Paideía, dualisme, sokratiske kardinaldyder, apriori viden modsat ”den tomme tavle” tabula rasa
Arbejdsformer:
● Læreroplæg
● Klassediskussion
● Individuelt arbejde (mundtligt og skriftligt)
● Par- og gruppearbejde
● Elevfremlæggelse
Materiale
BASISTEKSTER
- Platon; Euthyphron, Platons samlede værker I, Gyldendal (2009),
ANTIKKE PERSPEKTIVTEKSTER
- Platon; Staten, 6 bog, uddraget ”Hulebilledet”, Kend dig selv, Gyldendal (2000) (gennemgået kursorisk i klassen)
- Platon; Gorgias, Platons samlede værker III, Gyldendal (2011) (uddrag, kap. 24-26, s. 423-426; kap. 37-39/42 s. 442-445/448)
- Platon; Menon, oversat af Christian Gorm Tortzen, Aigis (2005) http://aigis.igl.ku.dk/2005,1/CGTMen.pdf kap. 13 (om dialektik); kap. 14-19 (om anamnése).
- Platon; Alkibiades, oversat af Christian Gorm Tortzen, Kend dig selv, Gyldendal (2000), uddrag kap. 9, s. 45-46 (om dialektik og majeutik).
- Platon; Theaitetos, kap. 6-7, “Sokrates om den majeutiske metode”, Kend dig selv (2000), s. 187-191.
PERSPEKTIVTEKSTER/KOMPARATIVE TEKSTER
- klip fra Allen, Woody: Match Point
- Dostojevskij, Fjodor: Forbrydelse og straf (1866), Gyldendal (2003), uddragen
SEKUNDÆRLITTERATUR
- Balslev, Ole; ”Indledning til Platons Euthyphron”, Platons samlede værker I, Gyldendal (2009)
- Bloch, David; Kierkegaard og Euthyphrons dilemma”, Aigis (2007) http://aigis.igl.ku.dk/2007,1/DB-Kierk.pdf
- Tortzen, Chritian Gorm; Platons billeder af Sokrates, Aigis (2001), http://aigis.igl.ku.dk/2001,2/CGT-Sokr.pdf
- Tortzen, Chritian Gorm; ”Indledning”, Kend dig selv, Gyldendal (2000),
|