Holdet 2024 ol/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Cathrine Høpfner, Lars Ove Lassen
Hold 2024 ol/a (3a ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Homer og det episke univers
Titel 2 Drama - Antigone
Titel 3 Filosofi, Platon og Sokrates - Euthyphron
Titel 4 Antikke monumenter (arkitektur)
Titel 5 #youtoo Athena??!! - Myter i Romerriget

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Homer og det episke univers

Forløbet beskæftiger sig med episk digtning i antikken, primært Homers Iliade, men der læses også uddrag af Vergils Æneide. Der arbejdes med værkenes form, litterær analyse af udvalgte passager, samt værkerne som kulturhistoriske kilder. Afslutningsvis læses perspektivtekster, der belyser centrale problemstillinger, vi har behandlet i forbindelse med læsning af de antikke kilder og det diskuteres, hvilken relevans Homer og den episke genre har for nutiden.


Iliaden læses i Otto Steen Dues oversættelse( bog)
Æneiden læses på Oldportalen.

Fra Iliaden
1.sang (hele)
3.sang (hele)
6. sang (vv.237-529)
22.sang (hele)

Fra Æneiden:
2. sang (hele)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Drama - Antigone

Vi læser Sofokles’ Antigone (hele stykket) i Marcel Lysgaard Lech’s oversættelse. I læsningen er der fokus på den selvstændige læsning og forståelse af stykket, på læserens syn på karaktererne og handlingen. Stykket sættes desuden ind i en historisk og kulturel kontekst – Athens demokratiske stat (med dens fordele og ulemper), og det mytiske baggrundsmateriale. Og vi taler om stykkets centrale konflikt ud fra en række modsætningspar: slægt(genos)/hjem(oikos) vs. Stat/polis, generationernes modsætninger, ret og uret, forstand og visdom, pligt over for stat, familie og guder (themis, dike). Desuden taler vi om reception, idet der paralleliseres til Shakespeares Hamlet (og det diskuteres om Hamlet er en paralleltekst eller reception), og til Anne Carson’s Antigonick, vi berører også antik reception idet Antigones referencer til Iliaden (som eleverne har læst) berøres. I forløbet introduceres for fagterminolog hentet fra Aristoteles Poetik (særlig fokus på termerne Peripeteia, Mimesis, Anagnorisis, Katharsis, Hamartia, Ananke, Ate og tragediens ”uundgåelighed”). Vi taler desuden overfladisk om det antikke teaters funktion og beskaffenhed.

Arbejdsformer:
● Læreroplæg
● Multimodale elevproduktioner
● Individuelt arbejde (mundtligt og skriftligt)
● Par- og gruppearbejde
● læsefokus

Tekster:
Sofokles: Antigone oversat af Marcel Lysgaard Lech (70 sider)
Perspektivtekster:
Anne Carson: Antigonick (engelsk tekst – 10 sider)
Shakespeare: Hamlet (korte fragmenter ca. 2 sider)

Baggrundstekster:
Forord, noter og efterord af Marcel Lysgaard Lech i Antigone
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Filosofi, Platon og Sokrates - Euthyphron

Hvad vil det egentlig sige at være et moralsk godt eller et fromt menneske? Er ’det moralsk gode’ eller ’det fromme’ begreber, som vi selv bestemmer betydningen af? Eller er det snarere begrebsmæssige størrelser, som vi ikke selv har indflydelse på; begreber, som er ens for alle mennesker, og som måske altid har eksisteret? Sat på spidsen: Er din moral eller definition af det fromme nødvendigvis den samme som min? Eller har du ret til selv at bestemme, hvad der er moralsk godt/fromt eller ej?
I vores filosofiforløb skal vi arbejde med og diskutere ovenstående omfattende og svære spørgsmål. Vi skal først og fremmest arbejde med Platons filosofiske dialog Euthyphron. Vi skal nærlæse – analysere, diskutere og fortolke – dialogen samt uddrag fra andre Platon-dialoger i deres egen kontekst. Vi skal anvende og diskutere væsentlige antikke, filosofiske begreber, men vi skal også holde disse begreber op mod efterantikkens og vores egen nutidige forståelse af os selv og vores omverden.
Vi kommer derfor til at læse/se og diskutere moderne fortolkninger af samme problemstillinger, som Platon tager op i sin dialog Euthyphron. Forløbets overordnede spørgsmål må derfor være, om Platon er væsentlig for os at læse i dag – og i givet fald, hvorfor han er væsentlig for os?



Undervisningsmål:
Målet med undervisningsforløbet er, at I bliver i stand til at:
● analysere og fortolke Platons filosofiske dialog Euthyphron i oversættelse både i dens antikke kontekst og i dens betydning for senere europæisk kultur.
● identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i Platons dialoger samt i de efterantikke tekster.
● nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger gennem læsningen af særligt Platons Euthyphron.
● Kendskab til ”filosofiske” termer brugt til at beskrive Platons filosofi: Doxa, Apori, Episteme, Epistemologi, Ontologi, den sokratiske dialog, Arete, kalos kai agathos, Anamnese, majeutik, Paideía, dualisme, sokratiske kardinaldyder, apriori viden modsat ”den tomme tavle” tabula rasa

Arbejdsformer:
● Læreroplæg
● Klassediskussion
● Individuelt arbejde (mundtligt og skriftligt)
● Par- og gruppearbejde
● Elevfremlæggelse


Materiale
BASISTEKSTER
- Platon; Euthyphron, Platons samlede værker I, Gyldendal (2009),


ANTIKKE PERSPEKTIVTEKSTER
- Platon; Staten, 6 bog, uddraget ”Hulebilledet”, Kend dig selv, Gyldendal (2000) (gennemgået kursorisk i klassen)
- Platon; Gorgias, Platons samlede værker III, Gyldendal (2011) (uddrag, kap. 24-26, s. 423-426; kap. 37-39/42 s. 442-445/448)
- Platon; Menon, oversat af Christian Gorm Tortzen, Aigis (2005) http://aigis.igl.ku.dk/2005,1/CGTMen.pdf kap. 13 (om dialektik); kap. 14-19 (om anamnése).
- Platon; Alkibiades, oversat af Christian Gorm Tortzen, Kend dig selv, Gyldendal (2000), uddrag kap. 9, s. 45-46 (om dialektik og majeutik).
- Platon; Theaitetos, kap. 6-7, “Sokrates om den majeutiske metode”, Kend dig selv (2000), s. 187-191.

PERSPEKTIVTEKSTER/KOMPARATIVE TEKSTER
- klip fra Allen, Woody: Match Point
- Dostojevskij, Fjodor: Forbrydelse og straf (1866), Gyldendal (2003), uddragen

SEKUNDÆRLITTERATUR
- Balslev, Ole; ”Indledning til Platons Euthyphron”, Platons samlede værker I, Gyldendal (2009)
- Bloch, David; Kierkegaard og Euthyphrons dilemma”, Aigis (2007) http://aigis.igl.ku.dk/2007,1/DB-Kierk.pdf
- Tortzen, Chritian Gorm; Platons billeder af Sokrates, Aigis (2001), http://aigis.igl.ku.dk/2001,2/CGT-Sokr.pdf
- Tortzen, Chritian Gorm; ”Indledning”, Kend dig selv, Gyldendal (2000),




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Antikke monumenter (arkitektur)

Dette arkitekturforløb løber parallelt med de sidste to tekstsøjler.

Fokus på perioder i antikken og deres afspejling i arkitekturen, på terminologi, reception og datering. Hvis vi udtrækkes til eksamen, eksamineres der i ukendte monumenter.

Der arbejdes med en kombination af lærerfremlæggelse, gruppearbejde, præsentation, "huskespil", og individuel refleksion.

Gennemgåede monumenter:
Før-arkaisk:
Paladset på Knossos
Mykene + Megaron-hus

Arkaisk:
Aphaia-templet (semi-klassisk, gennemgået med dette in-mente)


Klassisk:
Illisos-templet + Nike templet i Athen (som pseudo-tvillinger)
Parthenon (kun nævnt kort i forbindelse med byggeteknikker og finansiering)
Zeus-templet i Olympia
Segesta-templet (efter Holm & Kluge)

Hellenistisk:
Kongegraven i Aigeai
Teatrets historie (overfladisk)

Romersk:
Ara Pacis (efter Holm & Kluge)
Pantheon
Vestas-tempeltypen
Det romerske privathus (overfladisk)
Pompejansk interiør (overfladisk)
Portunustemplet (selvstændig gennemgang som eksamensspørgsmålsøvelse)


Reception:
Christiansborgs slotskirke
Frederiks kirke (Marmorkirken)
Josef Thoraks Bekrönungsgruppe (reception af Aphaia-templet)
Münchens Glyptotek
Statens Virginias parlamentsbygning i Richmond

Baggrundsstof:
Grundbog: K. Holm & M. Kluge: Kunsten at se på monumenter, systime
Slides med uddrag fra J. Thiedecke: Antikkens Arkitektur og dens efterliv, K. Bonde: Græsk Arkitektur og sporene i eftertiden
K. Bonde: Græsk Arkitektur og sporene i eftertiden ss. 58-63 om arkitekturreception
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 #youtoo Athena??!! - Myter i Romerriget


Dette forløb handler om myten og dens anvendelse igennem tiden, særligt med fokus på seksualitet og kvindens position i myterne og særligt med fokus på forskellige synsvinkler og på den ændring, der sker gennem tid – først til det romerske samfund og dernæst til vores tid. Alle antikke tekster i forløbet læses med en tilsvarende receptionstekst, og forløbet er dermed meget eksamensforberedende. Et flertal af de moderne receptionstekster inviterer til at læses i en kønskritisk læsning og forløbet tager dermed udgangspunkt i en nutidig diskussion i efterdønningerne af #MeToo-bevidstheden. Forløbets hovedforfatter er Ovid (særligt med Forvandlingerne) og denne forfatter læses både med henblik på at afklare hans kønssyn samt som en forfatter bundet i sin tid.  


Arbejdsformer:
● Læreroplæg
● Læsestrategier
● Individuelt arbejde
● Par- og gruppearbejde
● Brug af receptionsteoretiske hjælpemidler (skemaer)

Tekster:
Antikke tekster:
Fra Ovids forvandlinger: 1.588-723, 6.433-482 +511-674, 1.452-567 (Philomela, Jupiter + Io, Pan & Syrinx, Apollo & Dafne) (Otto Steen Dues oversættelse)
Lukian fra Gudedialogen
Hesiod fra Theogonien
Stesichoros  
Homeriske hymne nr. 28
Pindars 7. Olympiske epinikion 35-38 (disse 5 er fra Tortzens "Antik Mytologi")
Herodot, 1. bog, 31. kap (Kleobis og Biton)
Cicero, Disputationes Tusculanae, liber I, XLVII (Kleobis og Biton  - egen oversættelse)
Apollodor Biblitheka 3.14.6
Sapfo Fragment 2 og 23 (oversættelse v. Andersen, Carlskov og Søndergaard)
Iliadens 3. sang (gentagelse fra tidligere forløb)

Parallel-tekster og reception
tekster:
Samuel Richardson, Pamela – uddrag fra første del, Pamelas dagbog
Debussy’s Pan og Syrinx.
Jeannine Hall Gailey - Remembering Philomel fra Becoming the Villainess


Baggrundstekster:
Uddrag fra interview med Siri Ranva Hjelm Jacobsen bragt I Logos nr.2 2025

Teoristof gennemgås ved slides og klassediskussion svarende til indledningskapitler i Christian Gorm Tortzens ”Antik Mytologi”, elever henvises til  https://oldportalen.systime.dk/?id=194 til selvstændig repetition.
Om Ovid fra Olportalen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer