Holdet 2024 ol/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Cathrine Høpfner, Merete Næsbye Christensen
Hold 2024 ol/b (3b ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Homer og det episke univers
Titel 2 Arkæologi og kunst, arkitektur
Titel 3 Retorik og Demokrati
Titel 4 drama
Titel 5 Filosofi Platon og Sokrates

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Homer og det episke univers

Forløbet beskæftige sig med episk digtning i antikken, primært Homers Odysse, men der læses også uddrag af Vergils Æneide. Der arbejdes med værkenes form, litterær analyse af udvalgte passager, samt værkerne som historiske kilder. Afslutningsvis læses perspektivtekster, der belyser centrale problemstillinger, vi har behandlet i forbindelse med læsning af de antikke kilder og det diskuteres, hvilken relevans Homer og den episke genre har for nutiden.

Der læses Odysseen ( Dues oversættelse ):
1.,5.,6.,9.,10.og 23.sang.
Perspektivtekst: Henrik Nordbrandt: På vej til Ithaka , 1976 ( Oldportalen )
Aeneiden, 4. sang ( Oldportalen )
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Arkæologi og kunst, arkitektur

Der arbejdes gennem forløbet overordnet med arkæologisk metode og specifikt med genstandsbeskrivelse, stilsætning, datering og perspektivering indenfor underemnet arkitektur.
Ada Bruhn og Leo Hjortsø: Klassisk Kunst Hellas ( 7.udg.-3.oplag )
Billede: 4,5,18,19,20-23,
61,62A,63,65,65A,66,67,68,
77,78,7980,82,90
Planche I - XIII
Oldportalen. Arkitektur m.s.h.p. romersk og efterklassisk arkitektur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Retorik og Demokrati

Forløbet har to grene. Der arbejdes bredt med retorik belyst ud fra antikke såvel som moderne eksempler (antikken som forlæg og inspirationskilde). Yderligere arbejdes der intensivt med antikke retstaler som kernetekster - teksterne læses både med "litterære briller" og som historiske kilder (særligt fokus på klassisk tids Athens normer, familieliv, dagligdag,  kønsroller, seksualitet etc). Debatten om det athenske demokrati og dets styrker og svagheder tages i denne forbindelse op.

Der læses Lysias´ taler ( På Oldportalen )
Forsvarstale i sagen om Eratosthenes.
Om ikke at give invaliden statsunderstøttelse.
Perspektivtekst: Inger Støjbergs tale ved rigsretssagen ( dansketaler.dk )
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 drama

Forløbet er centreret omkring læsning af Ødipus. Værket behandles primært tematisk med fokus på temaerne synd, skyld,, øvrige temaer og øvrig symbolik indgår dog også. Der arbejdes indgående med personkarakteristik . Særligt fokuseres der på hovedpersonerne både som litterære karakterer og som eksempler på "tragiske helte".  Yderligere indeholder forløbet en gennemgang af antikkens teaterkonventioner, teatertradition og teaterpraksis. Endeligt diskuteres det, hvordan den antikke tragedie har præget eftertiden.

Sofokles: Ødipus: Oversat af Marcel Lysgaard Lech, Reitzel 2017.
Ødipuskompleks ( Danmarks Nationalleksikon )
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Filosofi Platon og Sokrates

Forløbet læses ud fra Mikkel Guldhammer Sparsøs "Teknologi og filosofi" I, Systime 2010.

Der læses side 5 - 27 om Platon og Aristoteles med vægt på hulelignelsen.
Perspektivtekst side 66- 71 om Karl Marx m.h.p. det fremmedgjorte menneske.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer