Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Cathrine Høpfner, Merete Næsbye Christensen
|
Hold
|
2024 ol/c (3c ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Homer og det episke univers
Forløbet beskæftiger sig med episk digtning i antikken, primært Homers Odysse, men der læses også uddrag af Vergils Æneide. Der arbejdes med værkenes form, litterær analyse af udvalgte passager, samt værkerne som historiske kilder. Afslutningsvis læses perspektivtekster, der belyser centrale problemstillinger, vi har behandlet i forbindelse med læsning af de antikke kilder og det diskuteres, hvilken relevans Homer og den episke genre har for nutiden.
Film indgår som medie i forløbet.
Odysseen læses i Otto Steen dues oversættelse.(bog)
Odysseen: 1.,5.,6.,9.,10.,11 og 23. sang.
Æneiden læses på Oldportalen.
Aeneiden 4. sang.
Perspektivtekster:
Halfdan Rasmussen: Noget om helte, 1955 ( Oldportalen )
Klaus Rifbjerg: Penelope på Ithaka, 1975 ( Oldportalen )
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Retorik og Demokrati
Forløbet har to grene. Der arbejdes bredt med retorik belyst ud fra antikke såvel som moderne eksempler (antikken som forlæg og inspirationskilde). Yderligere arbejdes der intensivt med antikke retstaler som kernetekster - teksterne læses både med "litterære briller" og som historiske kilder (særligt fokus på klassisk tids Athens normer, familieliv, dagligdag, kønsroller, seksualitet etc). Debatten om det athenske demokrati og dets styrker og svagheder tages i denne forbindelse op.
Lysias´ taler ( Oldportalen ):
Forsvarstale i sagen om Eratosthenes.
Om ikke at give invaliden statsunderstøttelse.
Perspektivtekst: Inger Støjbergs tale ved rigsretssagen ( dansketaler.dk )
Antal sider: 9 1/2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Arkæologi og kunst, skulptur
Der arbejdes gennem forløbet overordnet med arkæologisk metode og specifikt med genstandsbeskrivelse, stilsætning, datering og perspektivering indenfor underemnet skulptur.
Ada Bruhn og Leo Hjortsø: Klassisk Kunst Hellas, (7.udg., 3.oplag )
Billede:
2,3,14,24,25,26,27,
34,36a+b,37 a+b, 38,
40a+b, 42a, 43 a, 44, 45,46a+b,
52, 114, 116, 117, 118, 119,
121,124,125,126,129
Oldportalen om skulptur m.s.h. på romersk og efterklassisk skulptur.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det antikke drama
Forløbet er centreret omkring læsning af Medea. Værket behandles primært tematisk med fokus på temaerne synd, skyld, kønsroller og det græske samfund, øvrige temaer og øvrig symbolik indgår dog også. Der arbejdes indgående med personkarakteristik . Særligt fokuseres der på hovedpersonerne både som literære karakterer og som eksempler på "tragiske helte".Yderligere indeholder forløbet en gennemgang af antikkens teaterkonventioner, teatertradition og teaterpraksis. Endeligt diskuteres det, hvordan den antikke tragedie har præget eftertiden.
Euripides´ Medea, oversat af Marcel Lysgaard Lech, Reitzel ,2016
Perspektivtekst: William Shakespeare: Dramatiske værker, oversat af V. Østerberg, K.1958:
Macbeth: 1. akt, 5. scene.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filosofi, Platon og Sokrates
Forløbet er centreret omkring uddrag af Platons Symposion. Teksterne læses for deres egenværdi (som taler og som litterære tekster) og som historiske kilder med særligt henblik på Sokratesskildringen og Platons filosofi. Filosofisk arbejdes der særligt med: Sokrates vidensbegreb, sokratisk metode, idelæren samt dualismen. Teksterne sættes ind i en historisk sammenhæng, da Platons/platonismens indflydelse på den kristne kultur og tænkning undersøges og belyses.
Symposion læses under Oldportalen
Perspektivtekst: Octavio Paz: Den dobbelte flamme. (Oldportalen )
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521221090",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521221090",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521221090"
}