Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Cathrine Høpfner, Merete Næsbye Christensen
|
Hold
|
2024 ol/BT (5BT ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Homer og det episke univers
Forløbet beskæftiger sig med episk digtning i antikken, primært Homers Iliade, men der læses også uddrag af Vergils Æneide. Der arbejdes med værkenes form, litterær analyse af udvalgte passager, samt værkerne som historiske kilder. Afslutningsvis læses perspektivtekster, der belyser centrale problemstillinger, vi har behandlet i forbindelse med læsning af de antikke kilder og det diskuteres, hvilken relevans Homer og den episke genre har for nutiden.
Film indgår som medie i forløbet.
Iliaden læses i Otto Steen Dues oversættelse( bog ): 1.,3.,6. og 22. sang
Aeneiden læses på Oldportalen: 4.sang
Perspektivtekst: Halfdan Rasmussen: Noget om helte, 1955. (Oldportalen )
Antal sider: 91
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Iliaden 1. sang v 1-55.pdf Homer Il. 1. sang 1-55 sprog og stil..doc Førstehjælp til nye Homer-læsere (Iliaden).doc
-
Iliaden 1. sang v. 55-611.
-
Alle spørgsmål til Iliaden sprog og stil skal være besvaret til denne time :-)
-
NB Dette er sidste modul I får til at lave jeres fremlæggelser, så I skal være så langt, at I kan nå at blive færdige til time 2 i dag :)
-
Alle fremlæggelser til Iliaden 1. sang skal være klar til idag
-
Vi hører de sidste fremlæggelser i dette modul :)
-
Iliaden 3. sang v:1-461 (dvs hele 3. sang)
-
Alle spørgsmål til 3 sang skal være klar til i dag
-
Iliaden 6. sang v. 237-529
-
Alle opgaver til 6. Sang skal være løst til i dag
-
Alle opgaver til 6 sang skal være løst til i dag
-
Iliaden 22. sang v1-515 ( dvs hele 22. Sang)
-
Alle spørgsmål til 22 sang skal være besvaret til i dag
-
Æneiden 2. sang.pdf
-
Navne, hvor står vi?
-
Oldportalen: Vergils Aeneide, 4.sang, vers 1-332.
-
Aeneiden ,4. sang, vers 175-332
-
Aeneiden 4. sang, vers 332-449
-
Kunst og tegning. Husk evt. farver.
-
Aeneiden, 4. sang, vers 450-553
-
Aeneiden, 4. sang, vers 554-705
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Arkæologi og kunst, arkitektur
Der arbejdes gennem forløbet overordnet med arkæologisk metode og specifikt med genstandsbeskrivelse, stilsætning, datering og perspektivering indenfor underemnet arkitektur.
Ada Bruhn og Leo Hjortsø: Klassisk Kunst Hellas (7.udg.3.opl. )
billede: 4,5,18,19,20-23,
61,62,62A,63,65,65A, 66,,67,68,
77,78,79,80,82,90
Planche I - XIII
Oldportalen: Arkitektur m.s.h.p. romersk og efterklassisk arkitektur.
23 billeder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Retorik og Demokrati
Forløbet har to grene. Der arbejdes bredt med retorik belyst ud fra antikke såvel som moderne eksempler (antikken som forlæg og inspirationskilde). Yderligere arbejdes der intensivt med antikke retstaler som kernetekster - teksterne læses både med "litterære briller" og som historiske kilder (særligt fokus på klassisk tids Athens normer, familieliv, dagligdag, kønsroller, seksualitet etc). Debatten om det athenske demokrati og dets styrker og svagheder tages i denne forbindelse op.
Der læses Lysias´ taler ( på Oldportalen )
Forsvarstale i sagen om drabet på Eratosthenes.
Perspektivtekst: Tale af Inger Støjberg ved rigsretssagen ( dansketaler.dk )
Antal side: 9 1/2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det antikke drama
Forløbet er centreret omkring læsning af Ødipus. Værket behandles primært tematisk med fokus på temaerne synd, skyld,, øvrige temaer og øvrig symbolik indgår dog også. Der arbejdes indgående med personkarakteristik . Særligt fokuseres der på hovedpersonerne både som litterære karakterer og som eksempler på "tragiske helte". Yderligere indeholder forløbet en gennemgang af antikkens teaterkonventioner, teatertradition og teaterpraksis. Endeligt diskuteres det, hvordan den antikke tragedie har præget eftertiden.
Sofokles: Ødipus ved A.Garff og Leo Hjortsø, Gyldendal 1971
Ødipuskompleks ( Danmarks Nationalleksikon )
Antal sider: 88
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filosofi Platon
I forløbet indgår spørgsmålet om forholdet mellem menneske og natur med henvisning til nutidige problemstillinger.
Forløbet læses ud fra Mikkel Guldhammer Sparsøs "Teknologi og filosofi I, Systime 2010.
Der læses side 5 - 27 om Platon og Aristoteles med særlig vægt på Hulelignelsen.
Som perspektiverende tekst læses side 66 - 71 om Karl Marx om det fremmedgjorte menneske.
Antal tekstsider: Platon: 4 1/2- Aristoteles: 2
ialt: 6 1/2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521222706",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521222706",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521222706"
}