Holdet 2024 ol/BT - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Cathrine Høpfner, Merete Næsbye Christensen
Hold 2024 ol/BT (5BT ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Homer og det episke univers
Titel 2 Arkæologi og kunst, arkitektur
Titel 3 Retorik og Demokrati
Titel 4 Det antikke drama
Titel 5 Filosofi Platon

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Homer og det episke univers

Forløbet beskæftiger sig med episk digtning i antikken, primært Homers Iliade, men der læses også uddrag af Vergils Æneide. Der arbejdes med værkenes form, litterær analyse af udvalgte passager, samt værkerne som historiske kilder. Afslutningsvis læses perspektivtekster, der belyser centrale problemstillinger, vi har behandlet i forbindelse med læsning af de antikke kilder og det diskuteres, hvilken relevans Homer og den episke genre har for nutiden.
Film indgår som medie i forløbet.

Iliaden læses i Otto Steen Dues oversættelse( bog ): 1.,3.,6. og 22. sang

Aeneiden læses på Oldportalen: 4.sang

Perspektivtekst: Halfdan Rasmussen: Noget om helte, 1955. (Oldportalen )

Antal sider: 91
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Arkæologi og kunst, arkitektur

Der arbejdes gennem forløbet overordnet med arkæologisk metode og specifikt med genstandsbeskrivelse, stilsætning, datering og perspektivering indenfor underemnet arkitektur.
Ada Bruhn og Leo Hjortsø: Klassisk Kunst Hellas (7.udg.3.opl. )
billede: 4,5,18,19,20-23,
61,62,62A,63,65,65A, 66,,67,68,
77,78,79,80,82,90
Planche I -  XIII
Oldportalen: Arkitektur m.s.h.p. romersk og efterklassisk arkitektur.

23 billeder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Retorik og Demokrati

Forløbet har to grene. Der arbejdes bredt med retorik belyst ud fra antikke såvel som moderne eksempler (antikken som forlæg og inspirationskilde). Yderligere arbejdes der intensivt med antikke retstaler som kernetekster - teksterne læses både med "litterære briller" og som historiske kilder (særligt fokus på klassisk tids Athens normer, familieliv, dagligdag,  kønsroller, seksualitet etc). Debatten om det athenske demokrati og dets styrker og svagheder tages i denne forbindelse op.

Der læses Lysias´ taler ( på Oldportalen )
Forsvarstale i sagen om drabet på Eratosthenes.


Perspektivtekst: Tale af Inger Støjberg ved rigsretssagen ( dansketaler.dk )
Antal side: 9 1/2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Det antikke drama

Forløbet er centreret omkring læsning af Ødipus. Værket behandles primært tematisk med fokus på temaerne synd, skyld,, øvrige temaer og øvrig symbolik indgår dog også. Der arbejdes indgående med personkarakteristik . Særligt fokuseres der på hovedpersonerne både som litterære karakterer og som eksempler på "tragiske helte".  Yderligere indeholder forløbet en gennemgang af antikkens teaterkonventioner, teatertradition og teaterpraksis. Endeligt diskuteres det, hvordan den antikke tragedie har præget eftertiden.

Sofokles: Ødipus ved A.Garff og Leo Hjortsø, Gyldendal 1971
Ødipuskompleks ( Danmarks Nationalleksikon )

Antal sider: 88
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Filosofi Platon


I forløbet indgår spørgsmålet om forholdet mellem menneske og natur med henvisning til nutidige problemstillinger.


Forløbet læses ud fra Mikkel Guldhammer Sparsøs "Teknologi og filosofi I, Systime 2010.
Der læses side 5 - 27 om Platon og Aristoteles med særlig vægt på Hulelignelsen.

Som perspektiverende  tekst læses side 66 - 71 om Karl Marx om det fremmedgjorte menneske.

Antal tekstsider: Platon: 4 1/2- Aristoteles: 2
ialt: 6 1/2

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer