Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Simone Hauptmann
|
Hold
|
2024 bk/bk (1.g bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
At være kreativ
det første forløb "At være kreativ" arbejder vi med kreativitetsteori og 2 kunstneriske strategier, dvs. "følelse og spontanitet", som har processen i fokus. For det andet ser vi på den kunstneriske strategi "tanke og planlægning", hvor slutproduktet på forhånd er besluttet og derfor kræver omhyggelige studier, skitser, farveprøver og planlægning undervejs.
Vi eksperimenterer med begge strategier og det faktum at den ene kan afløse den anden undervejs i en kunstnerisk proces. Undervejs introduceres eleverne til nogle professionelle kunstværker fra renæssancen og barokken samt eksempler fra forskellige kunststile og -retninger som illusionisme, hyperrealisme, Pop Art, Ready Made,
konceptkunst, performance- og videokunst samt kunsten i samtiden.
Pensum består således af en række kunstværker, af teori og af de erfaringer og refleksioner eleverne gør sig, når de selv afprøver håndværk, teorier og eksperimenter (TAP = Teori - Analyse - Praksis).
Et vigtigt redskab for elever er også deres fysiske portfolio, hvor der samles alle skitser, farveprøver og forsøg samt endelige produktioner sammen med noter fra analyser og handouts fra modulerne. Det
fysiske portfolio er en eksamensmappe og forbliver på skolen.
Et andet vigtig redskab for eleverne er deres digitale portfolio, hvor der samles alle fotodokumentationeraf processer, fundne billeder og baggrundsmateriale og noter fra timerne skrevet på pc. Eleverne bruger
deres mobiltelefoner til dokumentation linket til Google Drev, som deles med læreren.
Kernestof:
Lene Tanggaards kreativitetsteori & to kunstneriske strategier ppt
Værker fra før 1800
Værker fra efter 1800
Praktiske opgaver:
- automattegning blyant eller kridt på papir
- videoperformance der appellerer til beskuerens intellekt og som du bruger din fornuft til at udtænke
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Farven i kunsten
Vi uddyber den planlagte kunstneriske strategi, fordi den kræver at vi VED noget om HVORDAN farver, komposition og lys/skygge virker, når vi laver kunstproduktioner. Derfor arbejder vi praktisk, teoretisk og analyserende med teorier om et af billedets virkemidler: farve.
Kernestof:
Billedets virkemidler:
Farveteori ppt
- Ittens farvehjul
- spektralfarver, primær-, sekundær og tertiærfarver, akromatiske farver, neutralerne
- de 7 kontraster
Formalanalyse - handouts
Betydningsanalyse - handouts
Værker fra før 1800 og efter 1800 inklusive nedslag i samtidskunst.
Praktiske opgaver:
- male Ittens farvecirkel i gouache
- male jordfarver eller lave fotosafari med farvekontraster
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Komposition, lys og virkemidler for rum
I forløbet om visuelle teknikker i billedkunst er vi gået i dybden med greb som lys, komposition og rum.
I forbindelse med rumskabende virkemidler har vi set og analyseret udvalgte værker på tværs af kunsthistorien, der belyser mulighederne for rumskabelse. Desuden har vi set dokumentaren om illustratoren Christoph Niemann, der benytter de samme principper for perspektiv i sine analoge som digitale tegninger. Eleverne har udvidet deres faglige horisont ved at kombinere perspektivets teknikker med viden om samtidskunst og forståelse for egne karriereperspektiver. Efterfølgende har eleverne afprøvet at tegne i 1-punkts perspektiv, tegne bygninger i ekstremt fugleperspektiv.
I komposition blev der arbejdet med opbygning af værker ved hjælp af geometriske eller organiske former samt balance og ubalance. Der blev inddraget betydningsanalyse og skabt en collage med
begrebsparret ”statisk/dynamisk”.
Kernestof:
principper for Komposition ppt
- geometriske former og linjer
- statisk/dynamisk - additiv/hierarkisk - symmetri/asymmetri - det gyldne snit
teknikker til opbygning af rum ppt
- perspektiv, forsvindingspunkt, horisontlinje, illusionisme, det dybe og det plane billedrum, de 7 metoder til opbygning af rum
virkemidler for lys ppt
- synlig/usynlig lyskilde, refleksionslys, egetlys, formgivende lys, egenskygge/slagskygge, symbolsk lys,
ingen samlet belysning, etc.
Dokumentaren: ”Abstract: The Art of Design / Christoph Niemann: Illustration” (2017, fuld episode gjort
tilgængelig gratis af Netflix på Youtube)
https://www.youtube.com/watch?v=q_k8fVNzbGU&t=1061s
Praktiske opgaver:
- tegne en gråtoneskala
- tegne figurer, kugler, kasser, ting med fokus på det formgivende lys, egenskygge & slagskygge
- tegne 1-punkts-perspektiv efter Youtube
- tegne gangareal på Himmelev Gymnasium efter 1-punkts-perspektiv
- tegne en perspektivisk tegning med forkortning ud af ekstremt fugleperspektiv
lave 2 collager med to greb fra komposition: dynamisk & statisk
- folde det gyldne snit af A3 papir og markere de 4 gyldne punkter samt tegne et enkelt motiv i 1 af de 4
gyldne snit
Værker fra før 1800, efter 1800 og samtidskunst.
lave 2 collager med to greb fra komposition: dynamisk & statisk
- folde det gyldne snit af A3 papir og markere de 4 gyldne punkter samt tegne et enkelt motiv i 1 af de 4
gyldne snit
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Drømme og virkelighed
...
Kernestof:
"Drømme" i: TAP, Porse & Andersen (s. 101-106), 2021
"Drøm og virkelighed i kunsten" i: Kunst i teori og praksis, Jonas Wolter (s. 130-152), 2022
Betydningsanalyse (s. 270-272) i "Kunst i teori og praksis", Jonas Wolter (2022)
...
Udvalgte værker:
Julie Nord: Dawn of Revolution, 2023
HuskMitNavn: Garden Party, 2023
HuskMitNavn: The Rain, 2023
Mie Mørkeberg: The Orange Dream, 2022
Pipilotti Rist: Big Heartedness, Be My Neighbour, 2021
Street Art in Paris, ukendte kunstnere 2020
Astrid Kuse Jensen: The Landscape of Memory, 2019
Aakash Nihalani: Back Round, 2019
Aakash Nihalani: Drop, 2017
Pipilotti Rist: 4th Floor Mildness installation, 2016
Morten Søndergaard: Drømmegavl, 2015
Liu Bolin: Hinding in the City - Instant Noodles, 2013
Julie Nord: Red Ridinghood, 2007
Duane Hanson: The Tourists, 1988
René Magritte: The Heartstrings, 1960
Sálvador Dáli: Drøm forårsaget af en bi's flyvning..., 1944
Frida Kahlo: Selvportræt med tornehalsbånd, 1940
René Magritte: The Victory, 1939
René Magritte: La Clef des songes, 1935
René Magritte: The Human Condition, 1933
C.W. Eckersberg: Alkyones drøm, 1811-1814
George de la Tours: The Dream of Saint Joseph, 1628-1645
Praktisk arbejde:
• værk mellem drøm og virkelighed
• værk skaber illusion eller hvor øjet snydes (trompe l'oeil)
• Art attack?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Skulptur, performance, installation
I forløbet har vi set, analseret og forholdt os til kunst i rummet, dvs. skulptur, performance og installation. Vi har lavet sammenlignende analyser af forskellige skulpturer, hvor vi har set nærmere på forskelle mellem renæssancen og nutiden, herunder synet på den idealiserede menneskekrop.
Dernæst har vi beskæftiget os med andre skulpturelle værker og installationer, der ofte er stedsspecifikke og inddrager beskuerne på anden vis, end traditionel kunst gør, for at italesætte klimaproblematik (Ice Cube project), sorg og afsavn (karameller uden titel), intuition som styrke (Shane Brox) og flygtningeproblematikken (Ai Weiwei).
Vi har set nærmere på, hvordan kunstnerne arbejder ud fra en ide og et koncept for at vække beskuernes interesse og sanser. Vi er gået videre fra den omsluttende installtionskunst til den inddragende performancekunst, hvor hovedmaterialet er kunstnerens krop og aktioner.
I forbindelse med den praktiske dimension har eleverne prøvet kræfter med kropsselfies og valgfrihed i materialer (ståltråd, ostevoks, garn, stof).
Der blev også skabt et stort fælles værk til skolens gymvæg baseret på konceptet "fra papirflyver til installation".
Kernestof:
Værker fra før 1800, efter 1800 og et stort udpluk af samtidskunstværker.
selvvalgte skulpturer fra www.thisiscolossal.com
selvvalgte skulpturer og installationer fra museumsbesøg
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Miniprojekt krop.docx
-
Hvad er samtidskunst - læs og test dig selv 2024.docx
-
LEKTIER: Ud fra brainstorm fra sidst, lav en liste over mulige materialer (ler, lærred, ståltråd, garn, foto, collagemateriale, andet alternativt..) og mulige metoder (lime, male, bygge skulptur, klippe, etc...)
-
Installation - analyser i grupper.pptx
-
Alternativt link til filmen: Thomas og den vanskelige kunsten
-
Login med MitID og kik på "Mine materialer", hvor du burde finde filmen.
-
skulptur - installation - performance 2025.pptx
-
LEKTIER: Medbring høretelefoner
-
Projekt Mikroinstallation.docx
-
LEKTIER: Medbring skokasser, som er vores "minirum" til at lave installationer i.
-
Minimennesker.docx
-
LEKTIER: Medbring skoæsker, som danner baggrund for rum til installationer
-
Kunsten at gå eller at gå som kunst.docx
-
Kusama Infinity - fokusspørgsmål.docx
-
Plan B (hvis Filmstriben strejker): Find filmen "Yayoi Kusama Great Art Explained" her
-
Også Plan B: Fra Louisiana: Kusama installation
-
Plan A: (hvis du har et login og kan huske det) Log på med din biblioteks-login på Filmstriben og se "Kusama"
-
Medbring login til Filmstriben (dit lokale bib) og høretelefoner.
-
Projektpapir 2025.docx
-
Eksamensprojekt Papir 2025.pptx
-
Analyser til billedkunst C stx.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt
Eksamensprojekt
Pop-up! Ud af intet - en undersøgelse af papir som kunstnerisk materiale
Problemstilling: Undersøgelse af papir som kunstnerisk materiale - hvordan kan papir udfoldes som
kunstnerisk materiale?
Kernestof:
- Peter Callesen, Ark (Ribe Kunstmuseum 2023)
- Peter callesen, Alle i samme båd? (Ribe Kunstmuseum 2023)
- Peter Callesen, SKINDØD Faaborg Museum (2016)
https://www.youtube.com/watch?v=8PXP6NasDSU&ab_channel=FaaborgMuseum&app=desktop
- Mathilde Schelde, Hvad ka' papir? (2016)
https://www.youtube.com/watch?v=dg8dzXJEHDo&ab_channel=DR&app=desktop
- Karen Bit Vejle, Med saksen som pensel
https://www.museumforpapirkunst.dk/dk/med-saksen-som-pensel#ind
- elevers selvvalgte og selvstændigt researchede inspirationsværker, baggrundsoplysninger om kunstnere,
værker, metoder og teknikker i forbindelse med "papir som kunstnerisk materiale"
Produktkrav:
Med udgangspunkt i papiret som materiale skal du:
● Fremstille dit eget helt unikke værk i papir (papir, pap og/eller bogpapir) med en fortælling.
● Foretage analyse (formal + betydning) af 2 selvvalgte værker, som på en særlig måde udfordrer papir
som materiale.
● Reflektere over papir som kunstnerisk materiale.
Proces:
1. Research: Lav analyser af min. 1 selvvalgt værk
(formal- og betydningsanalyse - se linksamling og lav egen informationssøgning). Brug relevant
analyseskema til billeder, skulptur og installation (se analysekompendium, har du lavet en skulptur =
skulpturanalyse + betydningsanalyse).
Skriv dine overvejelser over, hvilke muligheder papir har som kunstnerisk materiale.
2. Idéudvikling: Skitser/Materialeeksperimenter/Præcisering af idé i stikordsform.
3. Fremstilling af værk.
4. Forbered dig på at skulle fremlægge dit projekt til eksamen
(ca. 10 min.):
● Processen: Hvad lod du dig inspirere af? Giv eksempler fra dit analysearbejde og inddrag dine
overvejelser om papir som kunstnerisk materiale (jf. researchfasen).
● Værket: Hvordan har du valgt at fremstille dit værk og hvorfor? Er dit værk en collage, en skulptur, en
installation, en performance eller måske flere medier på samme tid? Hvilke valg foretog du af
håndværksmæssig/teknisk art? Hvad vil du fortælle med dit værk?
● Selvevaluering: Hvordan kan dit værk evt. videreudvikles/ forbedres?
Bedømmelseskriterier
Dit projekt vil blive vurderet på baggrund af følgende kriterier:
● Processen: Har du arbejdet struktureret med at forberede dit værk, dvs. kan du fremlægge dine
analyseeksempler, materialeovervejelser, skitser etc.?
● Værket: Har du arbejdet seriøst og teknisk bevidst med materialet?
● Helhed: Er der en klar sammenhæng mellem din proces og dit færdige værk og din fortælling? Hvilke
muligheder for videreudvikling/ forbedring af dit værk kan du få øje på?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65852989655",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65852989655",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65852989655"
}