Holdet 2024 dr/dr - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Julie Wittrup
Hold 2024 dr/dr (1.g dr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Skuespilteknik
Titel 2 Commedia dell'arte
Titel 3 Forestillingsanalyse
Titel 4 Naturalisme og Stanislavskij
Titel 5 Det episke teater
Titel 6 Eksamensprojekter

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Skuespilteknik

Skuespillerens værktøjskasse

Øvelser med fokus på social integration
Kom-på-gulvet øvelser
Ja-øvelser
Statusøvelser
Principper for improvisation
impuls -aktion - reaktion
Blik- og taleretninger (lærerproduceret læsemateriale efter Jens Arentzen)


Iscenesættelser af forskellige tom-tekster
Udarbejdelse af replikløs produktion med fokus på at vise relationer og karakterudvikling


Dramaeleverne har deltaget i et performanceforløb i samarbejde med Idræt. Eleverne har i grupper skabt en dans/performance - i denne forbindelse har de beskæftiget sig med begreber som scenearrangement, publikumskontakt, spejlneuroner og bevægelseskvaliteter.

Faglige mål:
̶ skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
̶ analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
̶ reflektere over den skabende proces og produktet
̶ forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
̶ arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere sceniske idéer for
eller med en målgruppe
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Omfang ca 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Commedia dell'arte

At spille typer

Vi arbejder med vores første teaterhistoriske periode nemlig commedia dell'arte
Eleverne er fortrolige med figurgalleriet, komediemotoren og vippeprincippet mht status.
Eleverne har i grupper iscenesat forskellige lazzi samt haft et længerevarende gruppearbejde, hvor forskellige scener er iscenesat

Teori: https://dramatik.systime.dk/?id=245

Følgende klip er anvendt som eksempler på lazzi:
https://www.youtube.com/watch?v=LcM4zWiikKQ
https://www.youtube.com/watch?v=l6guCYrvP1E
https://www.youtube.com/watch?v=OsnvvhfnHUw


Omfang: Ca 20 ns

Faglige mål:
̶ skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
̶ analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
̶ reflektere over den skabende proces og produktet
̶ forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
̶ arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere sceniske idéer for
eller med en målgruppe
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forestillingsanalyse

Forestilling: HC Andersens Eventyr på Mungo Park d. 26/11

Forestilling: Trold kan tæmmes på Betty Nansen Teatret d. 14/1


Faglige mål:
̶ skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
̶ analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
̶ reflektere over den skabende proces og produktet
̶ forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Omfang ca 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Naturalisme og Stanislavskij

At spille karakterer

Med udgangspunkt i naturalismens teatertraditioner gøres eleverne bekendt med Stanislavskijs skuespilsystem.
"Dramatik en teaterhistorie" s. 83-100
=https://dramatik.systime.dk/?id=267
1. scene fra "Et dukkehjem" analyseres og bruges som eksempel på regissørarbejde, replikindividualisme og behavourisme

Eleverne har med hjælp af AI skrevet scener, der levede op til Aristoteles enheder og arbejdet med at skabe realistisk site specific scenografi. De AI-generede scener er af eleverne ombearbejdet, så der var mulighed for at arbejde Stanislavskij-orienteret med fx replikindividualisme. Scenerne er som en erstatning for kukkassescenen optaget på video.

Faglige mål:


̶ skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
̶ analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
̶ reflektere over den skabende proces og produktet
̶ forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
̶ arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere sceniske idéer for
eller med en målgruppe
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder




Omfang ca 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Det episke teater


Fokus på periodens hovedbegreber som montageteknik og Verfremdungseffekter

Iscenesættelse i grupper af selvskrevne stykker opbygget efter montageprincippet eller ‘Musical’ af Line Mørkeby eller ‘Tommy’ af Torbjørn Krebs.
Stykkerne er bearbejdet, så de er målgruppebevidste og lever op til det episke teaters principper.


Grundbog - en teaterhistorie s. 103-123
https://www.youtube.com/watch?v=ksv4GnTR6l8 (materiale på engelsk)

Faglige mål:

̶ skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
̶ analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
̶ reflektere over den skabende proces og produktet
̶ forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
̶ arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere sceniske idéer for
eller med en målgruppe
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Omfang ca 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamensprojekter

Grupper:

1) Mælk uden mening
Anngelina
Amalie


2) Generation Håbløs
Martin
Matthew
Caroline
Victoria


3) Man Up!
Mads
Christian
Sofie
Sebastian


4) Først blir' man jo født
Yao
Nikolaj
Josefine
Alexander



Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
̶ skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
̶ analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
̶ reflektere over den skabende proces og produktet
̶ forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
̶ arbejde kreativt, innovativt og selvstændigt i samspil med andre med henblik på at udvikle og realisere sceniske idéer for
eller med en målgruppe
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Omfang ca 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer