Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Erling Sørensen, Sune Bell Asmussen
|
Hold
|
2024 me/me (1.g me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Filmsprogets virkemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pilotprojekt
Eleverne laver et mindre praktisk projekt som forberedelse til deres eksamensproduktion. De laver en kortfilm i grupper. Der tages udgangspunkt i deres teoretiske viden fra deres introforløb om filmiske virkemidler og dramaturgi.
Kortfilmene evalueres i plenum.
Faglige mål:
̶ betjene optage- og redigeringsudstyr
̶ i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶ tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
̶ forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Science fiction
Vi gennemgår science fiction-genren fra Systimebogen om science fiction:
https://genrefilmogfilmgenrer.systime.dk/?id=1
med fokus på tre af genrens undergenrer: Transhumanismen og robotten,
Postapokalypsen og dystopien og Rumvæsenet.
Der arbejdes med film, serier og transmedia storytelling
Indhold:
Science fiction:
Transhumanismen og robotten + post og dystopien: I, Robot (Proyas 2004. De første 45 min. ca.)
Transhumanismen og robotten + post og dystopien: Robocop (Verhoeven selvfølgelig 1987. De første 45 min. ca.)
Postapokalypsen og dystopien: Hunger Games (Ross 2012. Hele filmen)
Postapokalypsen og dystopien: The Walking Dead: Dead City E1 + Transmedia storytelling + fanwebsite: http://walkingdead.wikia.com/wiki/The_Walking_Dead_(TV_Series)
Rumvæsenet: The Day the Earth Stood Still (Derriksen 2009. De første ca. 45:00)
Rumvæsenet + post og dystopien: Alien (Scott 1979. 00:36:45 – 01:27:40) 51 min.
Faglige mål:
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
̶ redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
̶ identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
̶ foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dokumentarforløb
Eleverne introduceres til dokumentarfilm og -serier med fokus på fortælleformer, som de formuleredes af Bill Nichols, kombineret med den dybdeborende dokumentar, som den formuleres i textanalyse.dk.
Der arbejdes herunder med faktakoder, fiktionskoder og autenticitetsmarkører fra Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c744
Indhold:
Dokumentarteori
Kvindefængslet S1E1 (DRTV) Hård skæbne/Subkultur – Observerende
Siri S1E1 (DRTV) Hård skæbne/Subkultur – Klassisk + observerende + poetisk
Light and Magic S1E1 (Disney) – Klassisk
Bedrager uden nåde (DRTV) True Crime – Klassisk + interaktiv + dybdeborende
Operation X (Tv2/Youtube): https://www.youtube.com/watch?v=LxrLBuYiJ2U – dybdeborende + interaktiv
Who is America? (HBO 2018): https://www.youtube.com/watch?v=QkXeMoBPSDk – selvrefleksiv + interaktiv + dybdeborende
Paradise Hotel (Discovery+ 2025) Reality – Observerende + klassisk
Faglige mål:
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
̶ redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
̶ identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
̶ foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt
Eleverne laver deres eksamensprojekt i grupper a 4 eller 5, som formuleret i læreplanen: Fri opgave a max 6 minutter.
De har arbejdet med Panasonic-kameraer, Røde mikrofoner og boom, trefod og stabilizer. De har redigeret enten på PC eller Mac.
Faglige mål:
̶ betjene optage- og redigeringsudstyr
̶ i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶ tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
̶ forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
Eksamensforberedelse + repetition
Selvvalgt kontekst: Bingewatching + Transmedia Storytelling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65853004032",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65853004032",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65853004032"
}