Holdet 2024 me/me - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Erling Sørensen, Sune Bell Asmussen
Hold 2024 me/me (1.g me)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Filmsprogets virkemidler
Titel 2 Pilotprojekt
Titel 3 Science fiction
Titel 4 Dokumentarforløb
Titel 5 Eksamensprojekt
Titel 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Pilotprojekt

Eleverne laver et mindre praktisk projekt som forberedelse til deres eksamensproduktion. De laver en kortfilm i grupper. Der tages udgangspunkt i deres teoretiske viden fra deres introforløb om filmiske virkemidler og dramaturgi.
Kortfilmene evalueres i plenum.

Faglige mål:
̶ betjene optage- og redigeringsudstyr
̶ i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶ tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
̶ forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Science fiction

Vi gennemgår science fiction-genren fra Systimebogen om science fiction:
https://genrefilmogfilmgenrer.systime.dk/?id=1
med fokus på tre af genrens undergenrer: Transhumanismen og robotten,
Postapokalypsen og dystopien og Rumvæsenet.
Der arbejdes med film, serier og transmedia storytelling

Indhold:
Science fiction:
Transhumanismen og robotten + post og dystopien: I, Robot (Proyas 2004. De første 45 min. ca.)
Transhumanismen og robotten + post og dystopien: Robocop (Verhoeven selvfølgelig 1987. De første 45 min. ca.)
Postapokalypsen og dystopien: Hunger Games (Ross 2012. Hele filmen)
Postapokalypsen og dystopien: The Walking Dead: Dead City E1 + Transmedia storytelling + fanwebsite: http://walkingdead.wikia.com/wiki/The_Walking_Dead_(TV_Series)
Rumvæsenet: The Day the Earth Stood Still (Derriksen 2009. De første ca. 45:00)
Rumvæsenet + post og dystopien: Alien (Scott 1979. 00:36:45 – 01:27:40) 51 min.

Faglige mål:
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
̶ redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
̶ identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
̶ foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Dokumentarforløb

Eleverne introduceres til dokumentarfilm og -serier med fokus på fortælleformer, som de formuleredes af Bill Nichols, kombineret med den dybdeborende dokumentar, som den formuleres i textanalyse.dk.
Der arbejdes herunder med faktakoder, fiktionskoder og autenticitetsmarkører fra Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c744

Indhold:
Dokumentarteori
Kvindefængslet S1E1 (DRTV) Hård skæbne/Subkultur – Observerende
Siri S1E1 (DRTV) Hård skæbne/Subkultur – Klassisk + observerende + poetisk
Light and Magic S1E1 (Disney) – Klassisk
Bedrager uden nåde (DRTV) True Crime – Klassisk + interaktiv + dybdeborende
Operation X (Tv2/Youtube): https://www.youtube.com/watch?v=LxrLBuYiJ2U – dybdeborende + interaktiv
Who is America? (HBO 2018): https://www.youtube.com/watch?v=QkXeMoBPSDk – selvrefleksiv + interaktiv + dybdeborende
Paradise Hotel (Discovery+ 2025) Reality – Observerende + klassisk

Faglige mål:
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
̶ redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
̶ identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
̶ foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamensprojekt

Eleverne laver deres eksamensprojekt i grupper a 4 eller 5, som formuleret i læreplanen: Fri opgave a max 6 minutter.
De har arbejdet med Panasonic-kameraer, Røde mikrofoner og boom, trefod og stabilizer. De har redigeret enten på PC eller Mac.

Faglige mål:
̶ betjene optage- og redigeringsudstyr
̶ i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶ tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
̶ forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Repetition

Eksamensforberedelse + repetition
Selvvalgt kontekst: Bingewatching + Transmedia Storytelling

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer