Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Jens Lopes Andersson
|
Hold
|
2024 mu/mu (1.g mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hjælpemidler
Til den mundtlige eksamen, vil det hverken være tilladt at kommunikere med omverdenen eller AI.
Til gengæld vil der være adgang til et keybord, et klaver eller en synthesizer og en PC med den lyd, som skal bruges til eksamensspørgsmålet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Intro
I dette forløb etableres en grundlæggende tilgang til musik - både som objekt, aktivitet og kommunikation. Desuden bliver der lavet ERT og typiske rytmiske strukturer noteres. I starten synger vi os igennem tre årtier med 6 sange, der handler om krig og fred, og der sættes derefter an til også at spille med instrumentalt akkompagnement, og mindre grupper med et akkordinstrument i hver dannes med henblik på sammenspil.
Fokuspunkter: Puls- og tempofornemmelse, dynamik, kendskab til noder, stemmetræning, toner og akkorder samt hørelære.
Sange:
Blowin´ in the Wind (1962)
Imagine (1971)
Get Up Stand Up (1973)
Noget om Helte (1976)
Midt om Natten (1984)
OBS! Vi kalder den hvide tangent for H og den sorte lige under for Bb for at undgå forvirring.
Litteratur:
- "Nodeværdier" i musikipedia:
https://www.musikipedia.dk/nodevaerdier
- "Toner" i C-nøglen (pp. 7-9)
- "Fortegn", i C-nøgle (pp. 10-11)
- "c-durskalaen" i C-nøglen (pp.21-22)
- "ren mol-skala" og "faste fortegn" (pp. 24-26)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Folkemusik og rytmer
Dansk folkemusik, blues og cubansk son og salsa - tre nedslag i musik som er mundtligt overleveret. Inden for hvert nedslag spiller og synger vi to sange, som vi også analyserer ud fra teksterne af Susanne Christensen og Mette Rigtrup. Der bliver både tid til at synge, skrive sin egen blues.
Til slut lytter vi også til folkemusik fra resten af verden, og bliver forhåbentligt i stand til at pege både på fællestræk og særlige kendetegn. I forbindelse med emnet introduceres desuden nodelæsning af rytmer.
Fokuspunkter: Læsning af nodeværdier, claves-rytmen og bluesformen
Satser: Hvem kan sejle for uden vind, Ramund den unge, Mandag Morgen Blues og El Cuarto de Tula
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kunstmusik
Hvad er forskellen på klassikken og modernismen?
I dette forløb stiftes bekendtskab med kunstmusikkens særlige kendetegn, og der ses på rondo-formen og Schönbergs tolvtonerækker. Det musikfaglige begreb kunstmusik defineres som musik, der overleveres via noder, men der skal også lægges på til en diskussion af kunstbegrebet i bred forstand.
Fokuspunkter: rondoform vs. tolvtonerækker
Satser: Für Elise, Kom Maj Du Søde Milde, Vivaldis foråret (1. sats), Schønbergs Opus 26
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Populærmusik
Med udgangspunkt i Martstal og Cutfather defineres populærmusikkens egenskaber. Vi synger sange som Imagine og Joanna, og ser på på forskellen mellem dur og mol og diskuterer ud fra egne forslag, hvad begreber som autenticitet, identitet og jazz vil sige.
Fokuspunkter: Groove- og formanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Særligt studeret emne: Rap
I dette forløb sættes genren Rap ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng. Hermed trækkes træde til både den vestafrikanske griot og den pan-afrikanske tromme gud Esu-elgebara. Der skal tales om borgerettighedsbevægelsen i USA, den bevidste rap men også om den instruemntale side.
Satser:
Nas: "I Can"
Public Enemy: "Brothers Gonna Work It Out"
Eric B. and Rakim: "Paid in Full"
Snoop Dog: "Drop it Like It's Hot"
McEiner: "Provokerer"
Fokuspunkter:
- Rappens historie
- Rytmik
- Flow
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sammenspil
Der indstuderes og øves med henblik på fremførelse til forprskoncerten 2. maj.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition og eksamenstræning
Der repeteres efter behov.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65853007323",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65853007323",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65853007323"
}