Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Henrik Blauert
|
Hold
|
2024 sa/BT (3BT sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Velfærdsstatens fremtid
I grundforløbet skal vi analysere og forstå den danske velfærdsstat, herunder hvilke udfordringer velfærdsstaten står overfor, og hvilken betydning det kan få for velfærdsstatens fremtid. Vi skal bl.a. sammenligne forskellige velfærdsmodeller i forhold til deres ideologiske og historiske baggrund, og forstå forskellen på velstand og velfærd. Vi starter derfor forløbet med et indblik i forskellige politiske ideologier.
Kernestof:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske - styringsinstrumenter.
- politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
Faglige mål:
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Er demokratiet under pres?
I Danmark har vi et demokratisk samfund, men hvad er egentlig et demokrati? Hvem har magten, hvem kan få indflydelse på politiske beslutninger, og er der kun én form for demokrati? Gennem et tematisk fokus på bæredygtighed arbejder vi med politik, demokratiforståelse, magtbegreber, lovgivningsprocessen i Danmark, retssystemet, og medborgerskab. Vi har fokus på det politiske system og politiske beslutningsprocesser i Danmark og USA
Faglige mål:
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
- Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomiske udfordringer
Mikro og makroøkonomi. Anvendelse af det økonomiske kredsløb, diskussion af økonomiske værktøjers effekt og anvendelighed.
Inddragelse af de økonomiske skoler.
Fokus på Danmark og den øgede globaliserings betydning for dansk økonomi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Identitetsdannelse, socialisation og levekår
Forløbsbeskrivelse:
Eleverne skal som udgangspunkt have indsigt i det traditionelle samfund/landbrugssamfund, det moderne samfund, det senmoderne samfund og undersøge samtidens betydning for unges identitetsdannelse.
Forløbet er todelt - den ene del handler om identitetsdannelse og socialisation, mens den anden del omhandler levevilkår,
social mobilitet, social arv og mønsterbrud
Faglige mål:
* Anvende og kombinere viden om sociologi, økonomi og politik til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og løsninger herpå
* Skelne mellem forskellige typer argumenter og udsagn, herunder beskrivelse og vurdering
* Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
* Formulere viden om faglige sammenhænge med anvendelse af faglige begreber
* Påvise sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale mønstre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Køn og ligestilling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65947946058",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65947946058",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65947946058"
}