Holdet 2024 sa/BT - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Henrik Blauert
Hold 2024 sa/BT (3BT sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Velfærdsstatens fremtid
Titel 2 Er demokratiet under pres?
Titel 3 Økonomiske udfordringer
Titel 4 Identitetsdannelse, socialisation og levekår
Titel 5 Køn og ligestilling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Velfærdsstatens fremtid

I grundforløbet skal vi analysere og forstå den danske velfærdsstat, herunder hvilke udfordringer velfærdsstaten står overfor, og hvilken betydning det kan få for velfærdsstatens fremtid. Vi skal bl.a. sammenligne forskellige velfærdsmodeller i forhold til deres ideologiske og historiske baggrund, og forstå forskellen på velstand og velfærd. Vi starter derfor forløbet med et indblik i forskellige politiske ideologier.

Kernestof:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske - styringsinstrumenter.
- politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng

Faglige mål:
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Er demokratiet under pres?

I Danmark har vi et demokratisk samfund, men hvad er egentlig et demokrati? Hvem har magten, hvem kan få indflydelse på politiske beslutninger, og er der kun én form for demokrati? Gennem et tematisk fokus på bæredygtighed arbejder vi med politik, demokratiforståelse, magtbegreber, lovgivningsprocessen i Danmark, retssystemet, og medborgerskab. Vi har fokus på det politiske system og politiske beslutningsprocesser i Danmark og USA

Faglige mål:
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Økonomiske udfordringer

Mikro og makroøkonomi. Anvendelse af det økonomiske kredsløb, diskussion af økonomiske værktøjers effekt og anvendelighed.
Inddragelse af de økonomiske skoler.
Fokus på Danmark og den øgede globaliserings betydning for dansk økonomi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Identitetsdannelse, socialisation og levekår

Forløbsbeskrivelse:
Eleverne skal som udgangspunkt have indsigt i det traditionelle samfund/landbrugssamfund, det moderne samfund, det senmoderne samfund og undersøge samtidens betydning for unges identitetsdannelse.

Forløbet er todelt - den ene del handler om identitetsdannelse og socialisation, mens den anden del omhandler levevilkår,
social mobilitet, social arv og mønsterbrud

Faglige mål:
* Anvende og kombinere viden om sociologi, økonomi og politik til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og løsninger herpå
* Skelne mellem forskellige typer argumenter og udsagn, herunder beskrivelse og vurdering
* Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
* Formulere viden om faglige sammenhænge med anvendelse af faglige begreber
* Påvise sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale mønstre
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer