Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Karen Maria Baadsgaard-Jensen
|
Hold
|
2024 bi/b (1b bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi
Livets forudsætninger og de mindste former for liv. Vi skal lære om den mest basale form for liv, nemlig celler og deres organeller. Derudover kigger vi på cellemembranens opbygning og hvordan forskellige stoffer transporteres ind og ud af cellen.
Kernestof:
Biologi i udvikling C (ibog): p129-p131 (Hvad er liv?), p133-137 (pro- og eukaryote celler, cellemembranen og transportprocesser).
Forsøg:
- DNA udtræk fra spyt
- forskellige celler i mikroskop
- osmose i kartofler (journal)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mikrobiologi
Vi gennemgår hvordan prokaryote celler er opbygget, vokser og formerer sig. Vi lærer om antibiotika og antibiotikaresistens fra dokumentaren: "The Truth about Antibiotics"
Eksperimenter:
- Håndhygiejne på agarplader
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Osmose i kartofler - journal
|
15-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kost og sundhed
Vi skal se nærmere på kostens energigivende stoffer: kulhydrat, protein og fedt. Vi skal også lære om fordøjelsessystemet og herunder blive klogere på enzymer opbygning og funktion samt betydningen af tarmfloraen. Vi skal også lære om hvordan blodsukkeret reguleres af insulin og glukagon, og hvad der sker når denne regulering ikke virker og man får diabetes.
Kernestof: Biologi i Udvikling C (2.udg.)(ibog): p145-p146 (enzymer), p131-p171 (kapitel 3. Kost og sundhed)
Forsøg
- Kostanalyse
- Nedbrydning af stivelse med spytamylase
- Måling af blodsukker
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Motion og sundhed
Vi skal lære om kroppens organsystemer og vi går dybden med hjertet, lungerne og blodkredsløbet. Vi laver forsøg hvor vi måler vores puls, blodtryk, vitalkapacitet (lungekapacitet), hæmatokritværdi og så skal vi se på hjertets opbygning og funktion gennem dissektion af svinehjerter. Vi skal også lære om hvordan motion og livsstil har en betydning for vores krop.
Kernestof: Biologi i Udvikling C (2. udg.)(ibog): p132-p300 (Kap. 4. Motion og sundhed).
Forsøg:
- Måling af vitalkapacitet
- Måling af blodtryk og puls
- Dissektion af svinehjerte
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Spytamylase i stivelse - journal
|
02-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
DNA, genetik og evolution
DNAs opbygning og funktion, replikation og proteinsyntese. Gener, nedarvning, genotyper og fænotyper. Monogene egenskaber, Mendels love, krydsningsskemaer, stamtræsanalyser og kønsbunden/autosomal og dominant/recessiv nedarvning.
Hernæst lærer vi om evolution og hvad er driver den. Biologisk variation, mutationer og naturlig selektion.
Kernestof: Biologi i Udvikling C (2.udg.) (ibog): p133-182 (DNA og det centrale dogme), p121-p216 (Genetik- modeller for nedarvning), p218-p222 (Nedarvningsmønstre for monogene egenskaber), p135-p164 (kap. 7. Evolution)
Forsøg:
- Bestemmelse af blodtype
- Menneskedyret (virtuel øvelse i komparativ anatomi og slægtsskab)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodtypebestemmelse journal
|
02-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økologi og vandmiljø
I dette forløb skal vi lære om økosystemers opbygning. Vi skal have styr på biotiske og abiotiske faktorer, begrænsende faktorer, fødekæder og fødenet, intra- og interspecifik konkurrence, forskellige organismers tilpasninger til det omgivende miljø og biodiversitet.
Som et eksempel på et økosystem skal vi i felten og undersøge Bagsværd Sø og netop vurdere forskellige biotiske og abiotiske faktorers betydning for søens tilstand og afprøve forskellige metoder til disse undersøgelser.
Kernestof: Biologi i Udvikling C (2.udg.) (ibog): p136-p276 (kap. 8. Økologi - globalt og lokalt). Biologibogen (ibog): p604-p610 (Tema:søen).
Forsøg:
- Fotosyntese og respiration i vandpest
- Undersøgelse af Bagsværd Sø:
- Makroindeks
- Nygaard-indeks
- Sigt-dybde
- Næringsstofbestemmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sexologi og hormoner
I dette forløb skal vi se på kønsorganernes opbygning og funktion, dannelse af kønsceller, og se på hvordan forplantning sker og fosterets udvikling. Herunder skal vi have meget fokus på kønshormonernes funktion og hvordan de reguleres. Vi lærer også om de hyppigste seksuelt overførte sygdomme og forskellige præventionsformer.
Til sidst taler vi om forplantningsteknologi i form af forskellige former for kunstig befrugtning, samt fosterdiagnostik og hvilke etiske overvejelser der hører med til dette.
Kernestof: Biologi i Udvikling (2.udg.) (ibog): p134-234 (pubertet, hormoner, mandens kønsorganer, kvindens kønsorganer, mnestruationscyklus, samleje og befrugtning, graviditetstest), p247-p306 (Barnløshed, forplantningsteknologi, fosterdiagnostik).
Forsøg:
- graviditetstest
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bagsværd sø - journal
|
27-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66008558113",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66008558113",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66008558113"
}