Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Retorik C
|
Lærer(e)
|
Julie Wittrup
|
Hold
|
2024 rt/g (1g rt)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
De fem retoriske partes
Introduktion til faget, herunder om Kommunikationssituation (Ciceros pentagram) og decorum, imitatio, natura, ars og usus
Inventio: topik, heuristik, emne, fokus og formål (docere, movere, delectare og stemmeflyttende/stemmesamlende)
Dispositio: dispositionsmodeller (den klassiske dispositio samt ANSVA-modellen),
Elocutio: elocutiodyder.
Actio: stemmeføring og kropssprog
Feedback: criterion based og reader based feedback. Principper: Konkret, Konstruktiv og Kærlig
Eleverne har produceret og kritiseret forskellige indledninger, knyttet til forskellige kommunikationssituationer og tekstformål
Set og kritiserede ytringer med henblik på imitatio:
Røst: https://www.youtube.com/watch?v=YDrlysOjzHU
Yahya Hassan: https://www.youtube.com/watch?v=6X8l2vAXutI
https://www.facebook.com/tv2nyhederne/videos/567898557167695/
Analyseret med henblik på brug af topoi:
Debatten: https://www.youtube.com/watch?v=zLcP3Nnx7yE
Følgende tekster er analyseret mhp de fire elocutiodyder:
"Hvad skal vi med skat" politisk kommentar ved Amalie Szighety
"Nej til til store kasser på BI-lidt-grunden". Husstandsomdelt folder fra 2019
Borgerforslag: https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-15745&fbclid=IwAR1mUcODwuomGpleLzA0znuOuan-WaE7xQM7QqtDxKdBjyUjQMQpFVXdCLc_aem_AcJCvGP5UXDTJ5cIBZVnC6f7NGToVrnnpsi10r24m7AL-iVFkxuEc6lYDILJNde3qkc
Pensum:
"Retorik en grundbog" s. 9-31
"Du har ordet" s. 70-77
Podcast: "Taletid" uddrag af forskellige episoder
ca. 60 ns
Faglige mål
– bruge grundlæggende retoriske begreber om produktion, reception og analyse af autentiske ytringer
– argumentere for et standpunkt på en måde, der er egnet til at overbevise
– foretage retorisk kritik, dvs. analysere og vurdere kvaliteten og effekten af autentiske ytringer
– give konstruktive ændringsforslag til autentiske ytringer
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– forstå de funktioner og den indflydelse, som ytringer kan have i relation til demokratiet og udøvelse af demokratisk medborgerskab.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet er autentiske, ikke-fiktive, mundtlige og skriftlige ytringer med argumenterende eller formidlende funktion.
I arbejdet med ytringer fokuseres der på:
– kommunikationssituationens dele, herunder afsender, modtager og kontekst
– funktion, genre og hensigtsmæssighed
– retorikkens forarbejdningsfaser: inventio, dispositio, elocutio, memoria og actio
– principper for rationel planlægning og arbejdsproces i udarbejdningen af mundtlige og skriftlige ytringer
– principper for konstruktiv kritik.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Norsk ministers tale til de unge er gået viralt: - Næste sommer findes ikke, når du er ung
-
Bertel Haarder går amok
-
Tag udgangspunkt i den kommunikationssituation, som du udvalgte i sidste time. Svar i noteform på de spørgsmål. der passer til de fem konstituerende elementer i pentagrammet - spørgsmålene finder du på side 43 og 44 i grundbogen- eller ved at følge l
-
grundbogiretorik.systime.dk
-
Skærmbillede 2019-11-27 kl. 14.01.29.png
-
Apple podcast
-
Hør minimum de første 10 minutter og 30 sekunder af denne podcast: https://open.spotify.com/episode/1tOib8RJVl5oDBG88MAgoC (hvis du ikke har en konto, kan du oprette dig gratis og høre det).
-
open.spotify.com/episode/5MQBfwhUgXzv0GxTgx5bJ9
-
Afsnit
-
Har ungdommen det svært i dag? | Debatten | DR2
-
Topoi i Politik.docx
-
Topiklister.pdf
-
Inventioopgave deliberativ tale.docx
-
Læs side 9- 13 i retorikbogen. Du burde vide det meste, så koncentrer dig om:
-
Læs s. 91-94 i retorikbogen. Du skal kunne forstå og forklare de klassiske talegenrer (s. 92) og de tre klassiske hovedfunktioner (s. 93)
-
Indledninger.pptx
-
Match: DISPOSITIO og INVENTIO-begreber | Quizlet
-
Læs retorikbogen s. 17-19 (bare stop inden talen på s. 19). Du skal kunne forklare den klassiske dispositio og kende forskel på de forskellige dele i modellen
-
Du får tid til dette arbejde i timerne tirsdag - du kan ikke lave lektien, før timerne er afholdt! Du skal have udfyldt skemaet med "Inventioopgave", der ligger på sidste time. Dvs. Du skal have styr på emne, fokus, formål og kommunikationssituation
-
Dispositio-sangen.docx
-
Indledninger (12).pptx
-
Skærmbillede 2023-12-01 kl. 10.30.44.png IMG_6730.HEIC
-
Amalie artikel.jpg
-
afskaf dansk på A niveau på gymnasiet
-
Læs s. 21-26 i grundbogen. Du skal kunne forklare de fire elocutiodyder:
-
Du skal være færdig med dispositiofasen i forhold til din egen tale dvs. have skrevet en foreløbig indledning (exordium og endda måske partitio) og skrevet stikord til indholdet i de andre delafsnit, som den klassiske dispositio indeholder. De fleste
-
Vi skal bruge timerne på elocutiofasen, dvs. I skal skrive et udkast til jeres tale - det kan vi ligeså godt gøre lidt hyggeligt, så tag bare puder, tæpper, høretelefoner - eller hvad du har brug for til at kunne skrive på en hyggelig måde - med.
-
Jo flere figurer og troper du kan fra skemaet på s. 23-26 - jo større fordel har du i dagens time
-
Anna tager kage med, Julie laver te - hvis der er andre, der føler for at tage snacks med (pebernødder, Mathew?), så er det meget velkomment :-)
-
stemmebrug.flipchart
-
Udtryks.docx
-
Antimumleøvelser.pptx
-
#9 - Gør stemmen klar – Taletid – Podcast
-
Tak for kaffe.docx
-
Læs side 27-29 om actio i retorikbogen
-
Din tale skal være så færdig (husk en tekst er aldrig heeeelt færdig, så der er ikke krav om perfektion), at du kan gå ind i memoriafasen og actiofasen. Teori om dette i timen :-)
-
Feedback (5).flipchart
-
Antimumleøvelser (7).pptx
-
stemmebrug .pdf
-
Du skal være klar til at holde din tale i dag. Dvs memoriafasen og actiofasen skal være afsluttet. Du får teori + tid i timen tirsdag, så du kan ikke lave dette arbejde før du har været til undervising tirsdag. Husk at medbringe teksten udprintet, så
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Nytårstalen
Analyserede ytringer:
Kongens nytårstale 2024/2025
Lærerproduceret teori om nytårstalen som genre
Omfang: 10 sider
Faglige mål:
– bruge grundlæggende retoriske begreber om produktion, reception og analyse af autentiske ytringer
– argumentere for et standpunkt på en måde, der er egnet til at overbevise
– formidle faglig viden på en måde, der er egnet til at interessere og oplyse
– foretage retorisk kritik, dvs. analysere og vurdere kvaliteten og effekten af autentiske ytringer
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– forstå de funktioner og den indflydelse, som ytringer kan have i relation til demokratiet og udøvelse af demokratisk medborgerskab.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Argumentation og debat
Hovedbegreber: Appelformerne, patos, logos og etos.
De klassiske og de moderne etosdyder.
Det dynamiske etosbegreb.
Bitzers retoriske situation: exigence, audience, constraints og fitting response.
Adkomsttyper
Toulmins model
Argumenttyper
Den dynamiske argumentation
Modargumenter
Stemmesamlende/stemmeflyttende retorik
Eleverne har i grupper planlagt og afholdt docerende oplæg om teori knyttet til movere
Desuden har de produceret en række forskellige ytringer knyttet til forskellige kommunikationssituationer
Følgende ytringer er analyseret i fællesskab:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/debatkultur.-lad-os-goere-retorik-obligatorisk-i-gymnasiet?
https://www.youtube.com/watch?v=-uAvljEyP-8 fokus på brugen af patos og logos
https://www.youtube.com/watch?v=KXabysEs-k0 fokus på bruges af logos og patos
"Jeg kan da ikke spise kold kødsovs" https://jyllands-posten.dk/aarhus/meninger/breve/ECE9918958/jeg-kan-da-ikke-spise-kold-koedsovs/ - analyse af appelformer
Fokus på bruges af etos:
Sam Mansoor: "Derfor ringer han ikke tilbage til dig" https://www.alt.dk/artikler/derfor-skriver-han-ikke-tilbage-til-dig
Reklame fra Burger King
https://www.instagram.com/p/CGmV8ddhtn3/
Teori:
Grundbog i retorik s. 45-89
Podcast:
https://www.gottleben.com/podcast/1188-episode-17.html
Ca 60 ns
Faglige mål:
– bruge grundlæggende retoriske begreber om produktion, reception og analyse af autentiske ytringer
– argumentere for et standpunkt på en måde, der er egnet til at overbevise
– foretage retorisk kritik, dvs. analysere og vurdere kvaliteten og effekten af autentiske ytringer
– give konstruktive ændringsforslag til autentiske ytringer
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– forstå de funktioner og den indflydelse, som ytringer kan have i relation til demokratiet og udøvelse af demokratisk medborgerskab.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet er autentiske, ikke-fiktive, mundtlige og skriftlige ytringer med argumenterende eller formidlende funktion.
I arbejdet med ytringer fokuseres der på:
– kommunikationssituationens dele, herunder afsender, modtager og kontekst
– funktion, genre og hensigtsmæssighed
– retorisk argumentation
– retorikkens appelformer: logos, etos og patos
– retorikkens forarbejdningsfaser: inventio, dispositio, elocutio, memoria og actio
– principper for rationel planlægning og arbejdsproces i udarbejdningen af mundtlige og skriftlige ytringer
– principper for konstruktiv kritik.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Komsit kryds og tværs.docx
-
Movere og Bitzer.pptx
-
Kig på begrebslisten på side 37 i bogen. Tjek, at du har alle begreberne stående på din gloseliste - og at du kan dem! Undtaget ét begreb, som vi endnu ikke har arbejdet med. Find det - og lær det ved at læse i retorikbogen om det. TIP: Det er en dis
-
Appelformerne (2) (1).pptx
-
Læs om appelformerne patos og logos s 51- 56 i "Grundbog i retorik". Spring bare alle opgaver over. Du skal kunne svare på følgende spørgsmål:
-
Derfor skriver han ikke tilbage til dig (Sam Mansoor) ETOS.docx
-
Appelformerne (2) (1) (6).pptx
-
Enten før eller efter timen skal du læse s. 57-62 i retorikbogen. Det handler om etos. Jeg gennemgår teorien i timen og forventer ikke, at du har læst på forhånd, så du bestemmer selv, om du får mest ud af at forberede dig på forhånd eller læse teori
-
Quiz og byt om etos.docx
-
Jeg kan da ikke spise kold kødsovs.docx
-
Skærmbillede 2022-02-08 kl. 11.50.24 (1).png
-
Skærmbillede 2021-02-09 kl. 12.20.35 (2).png
-
Du skal være klar til at holde et oplæg om vedhæftede tekst + spørgsmål alene for Julie i dag. I får tid til forberedelsen i sidste time. Brug max 30 minutter i alt - dvs brug ikke tid på opgaven hjemme med mindre du ikke brugte al tiden i sidste uge
-
Du skal IKKE møde op! Disse timer er virtuelle og dækker over følgende opgave, som du skal løse i løbet af vinterferien. Du skal lytte til vedhæftede podcast, hvor du skal blive klogere på det retoriske begreb ADKOMST. Under elevfeedback skal du ind
-
Podcast Episode 17: Forstå din adkomst
-
Måske kender du Toulmins argumentmodel?
-
Læs s. 65 + 66 i retorikbogen. Hvad er forskellen på argumentatio og demonstratio?
-
Husk "Vinterferielektien" - se mandag i uge 7 :-)
-
Læs grundbogen s. 81-83 (stop, efter boksen med eksemplet på side 83). Lektien handler om argumentationens faser. Er der noget, der er svært at forstå, så nedskriv spørgsmål.
-
I skal være klar til at undervise i jeres argumenttype - husk kravet er "den perfekte undervisning" - intet mindre :-)
-
Læs denne gamle artikel. I skal bruge den i timen til at træne forskellige typer af argumentationsanalyse - så sørg for, at du har styr på teori om god og dårlig argumentation s. 85-87 i bogen, Bitzers model, Toulmins model, argumenttyper, argumentfa
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Faglig formidling
Hovedbegreber:
Tekstkvaliteter, mundtlighed, skriftlighed, formidlingskategorier og - genrer, formidlingsmetaforer, skalering
Eleverne udarbejder docerende ytringer af forskellig karakter
Eleverne udarbejder rapport om processen.
Eleverne giver feedback på hinandens ytringer samt omskriver egne ytringer efter nye kommunikationssituationer
Grundbog i retorik s. 91-120
Følgende ytring er desuden analyseret:
"Landbrug skubber klodens dyr i døden" af Chr Juul, Illustreret Videnskab
"Hudsult"
af Af Emma Ellegaard
03. aug. 2016
EuroWoman
Ca 40 ns
Faglige mål:
– bruge grundlæggende retoriske begreber om produktion, reception og analyse af autentiske ytringer
– argumentere for et standpunkt på en måde, der er egnet til at overbevise
– formidle faglig viden på en måde, der er egnet til at interessere og oplyse
– foretage retorisk kritik, dvs. analysere og vurdere kvaliteten og effekten af autentiske ytringer
– give konstruktive ændringsforslag til autentiske ytringer
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– forstå de funktioner og den indflydelse, som ytringer kan have i relation til demokratiet og udøvelse af demokratisk medborgerskab.
Kernestof:
I arbejdet med ytringer fokuseres der på:
– kommunikationssituationens dele, herunder afsender, modtager og kontekst
– funktion, genre og hensigtsmæssighed
– retorikkens forarbejdningsfaser: inventio, dispositio, elocutio, memoria og actio
– principper for rationel planlægning og arbejdsproces i udarbejdningen af mundtlige og skriftlige ytringer
– principper for konstruktiv kritik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mundtlig formidling
At gå til eksamen
Med udgangspunkt i det at gå til eksamen (eksamen som kommunikationssituation) arbejdes med mundtlig formidling, nervøsitetshåndtering og actio
Teori: "Op på Ølkassen" af Lene Kobbernagel samt praktiske øvelser fra samme bog. Eleverne har specialiseret sig og instrueret hinanden i forskellige actio-greb.
Følgende ytring er analyseret i forhold til at øve eksamenssituationen:
Joey Leth Damsgaard, tale ved Nordisk Talefest 2025
https://www.youtube.com/live/bClOu9hfUUA minut 28-32.40
samt
"Hudsult"
af Af Emma Ellegaard
03. aug. 2016
EuroWoman
Omfang ca 30 ns
Faglige mål:
– bruge grundlæggende retoriske begreber om produktion, reception og analyse af autentiske ytringer
– argumentere for et standpunkt på en måde, der er egnet til at overbevise – formidle faglig viden på en måde, der er egnet til at interessere og oplyse – foretage retorisk kritik, dvs. analysere og vurdere kvaliteten og effekten af autentiske ytringer
– give konstruktive ændringsforslag til autentiske ytringer
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– forstå de funktioner og den indflydelse, som ytringer kan have i relation til demokratiet og udøvelse af demokratisk medborgerskab.
kernestof:
– kommunikationssituationens dele, herunder afsender, modtager og kontekst
- funktion, genre og hensigtsmæssighed
– retorisk argumentation
– retorikkens appelformer: logos, etos og patos
– retorikkens forarbejdningsfaser: inventio, dispositio, elocutio, memoria og actio
– principper for rationel planlægning og arbejdsproces i udarbejdningen af mundtlige og skriftlige ytringer
– principper for konstruktiv kritik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66008565323",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66008565323",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66008565323"
}