Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Mette Matthiassen
|
Hold
|
2024 sa/a (1a sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Hvad er et demokrati?
I Danmark har vi et demokratisk samfund, men hvad er egentlig et demokrati? Hvem har magten, hvem kan få indflydelse på politiske beslutninger, og er der kun én form for demokrati? I dette forløb arbejder vi med politik, demokratiforståelse, magtbegreber, lovgivningsprocessen i Danmark, retssystemet, og medborgerskab. Vi har fokus på det politiske system og politiske beslutningsprocesser i Danmark, men vi følger også løbende lidt med i det amerikanske valg, og sammenligner det danske og det amerikanske demokrati.
Faglige mål:
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
- Magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
Bøger: Luk Samfundet Op! (Blå udgave). Kap. 6 (minus afsnit 6.6) og kap. 5 (afsnit 5.8 og 5.9).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til samfundsfag i 1a! I det første undervisningsforløb, skal vi undersøge, hvad der kendetegner et demokrati, forskellige demokratiformer, og hvilke udfordringer demokratiet som styreform står overfor.
-
Vi starter rigtigt op i dag, med et politologiforløb, hvor vi skal finde svar på, hvad der kendetegner et demokrati. I dag har vi fokus på politik, politiske styreformer og forskellige demokratiopfattelser.
-
I dag kigger vi på demokratiet i praksis.
-
Tema for i dag er den parlamentariske styringskæde, og de aktører der har indflydelse på politiske beslutninger og lovgivning i Danmark. Med udgangspunkt i den parlamentariske styringskæde kigger vi også lidt på den nye grønne trepartsaftale.
-
Vi hopper et smut tilbage til kap. 5, og kigger på partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik.
-
Fokus for i dag er Molin's model, som vi bruger til analysere de forskellige partiers adfærd, når de skal vælge standpunkter (fx ift. klima, økonomi, sundhedsvæsenet, uddannelse mm.).
-
Vi afrunder forløbet og har en lille quiz om demokratiet, politiske ideologier, partier og vælgere.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Hvordan former samfundet vores identitet?
I dette forløb sætter vi fokus på socialisering og identitetsdannelse, sociale og kulturelle forskelle, forskellige samfundstyper, og forholdet mellem samfundet og individet. Eleverne skal som udgangspunkt have indsigt i det traditionelle samfund/landbrugssamfund, det moderne samfund, det senmoderne samfund, og undersøge samtidens betydning for unges identitetsdannelse.
Faglige mål:
- Forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer.
- Formulere viden om faglige sammenhænge med anvendelse af faglige begreber.
Kernestof:
• Identitetsdannelse og socialisation
• Sociale og kulturelle forskelle
Luk Samfundet Op! Blå udgave på Systime
Kap. 2 (minus afsnit 2.6 og 2.7)
Kap. 3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Har vi ulighed i Danmark?
I dette tværdisciplinære forløb skal vi undersøge i hvilken grad, vi har uligheder i Danmark. Undervejs skal eleverne stifte bekendtskab med begreber som ulighed, fattigdom, habitus og kapitalformer, forskellige livsformer og levevilkår i Danmark.
Faglige mål:
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer.
- Undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet.
Kernestof:
- Sociale og kulturelle forskelle
- Rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng.
Luk Samfundet Op! Blå udgave på Systime
Kap. 4 (minus afsnit 4.4)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Hvad er god økonomi?
Med udgangspunkt i spørgsmålet: hvad er god økonomi? skal eleverne opnå kendskab til centrale begreber inden for økonomisk teori og økonomisk politik. Eleverne skal arbejde med begreber, modeller og figurer, samt træne at anvende kernestoffet til at analysere og forstå aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark relateret til økonomisk politik, herunder hvordan aktuelle begivenheder i udlandet påvirker den danske økonomi og politiske beslutninger i Danmark.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden om økonomi og politik til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og løsninger herpå
- Forklare og diskutere konsekvenser af politisk styring og markedsstyring
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer
Kernestof:
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
Luk Samfundet Op! Blå udgave på Systime
Kap. 8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66008803449",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66008803449",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66008803449"
}