Holdet GF1 DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Thomas Munk Larsen
Hold 2025 DA/GF1 (GF1 DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: romanlæsning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: romanlæsning

Eleverne har i forløbet beskæftiget sig med romanen ”Mount København” af Kaspar Colling Nielsen, 2010. Fokus i forløbet har særligt været på af forståelse af begreber inden for følgende: personkarakteristik, miljø, symbolik, motiv, tema, intertekstualitet samt litterære fakta- og fiktionskoder.
Eleverne har afleveret en skriftlig opgave, hvor de har har fokus på at skrive analyse og fortolkning af et selvvalgt kapitel fra bogen. En opgave, der peger frem mod den analyserende artikel som skriftlig genre.

Kernestof:
- Værklæsning med et litterært perspektiv: ”Mount København” af Kaspar Colling Nielsen, 2010.

Supplerende stof:
- Schultz Larsen, O.: "Håndbog til dansk", Systime, 2023.
- https://www.information.dk/kultur/2010/04/helt-igennem-realistisk-bjerg

Omfang: 190 sider

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer