Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Julie Wittrup
|
|
Hold
|
2025 DA/GF3 (GF3 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb - romanlæsning
Eleverne har i forløbet beskæftiget sig med romanen ”Mount København” af Kaspar Colling Nielsen, 2010. Fokus i forløbet har særligt været på personkarakteristik, symbolik, motiv og tema.
Eleverne har afleveret en skriftlig opgave, hvor de har reflekteret over temaer i bogen.
Kernestof:
- Værklæsning med et litterært perspektiv: ”Mount København” af Kaspar Colling Nielsen, 2010.
Supplerende stof:
- Schultz Larsen, O.: "Håndbog til dansk", Systime, 2015, s. 38-45.
- https://www.information.dk/kultur/2010/04/helt-igennem-realistisk-bjerg
Omfang: ca 190 ns sider
Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mount København | eReolen
-
MK time 1.pptx
-
Analyse af introteksten til Mount København.docx
-
MK time 2.pptx
-
Læs den kursiverede introtekst til "Mount København". Dvs. stop når du når til kapitlet "Pelikanen". Efter læsningen skal du kunne svare på disse 3 spørgsmål:
-
Af Mount København.docx Har du ikke fået bogen, kan du læse teksten her (kun den kursiverede del)
-
Ikke lektie: Du skal kunne forstå og forklare alle de begreber, der står med fed tekst i dette dokument. Om personkarakteristik.png
-
MK time 3.pptx
-
Læs den kursiverede mellemtekst mellem "Pelikanen" og "Tennismesteren" = s. 17 + 18. Medbring én interessant pointe til timen
-
Dansksiderne: Referat, resume og redegørelse
-
Opgaver til kapitel 3-5 i Mount Kbh.docx
-
Du er naturligvis velkommen til at læse alle historierne "Opgangen", "Kikkert" og "Syltede figner" (samt de kursiverede tekster), hvis du er fanget af bogen "Mount København", men du må også gerne nøjes med at læse den tekst, der står ved dit navn +
-
Om personkarakteristik.png
-
Om scenisk og panoramisk fremstillingsform
-
Læs teksten "Magneto" (ja, vi har stadig sprunget "Fuglemenneskerne over - den er lektie til næste gang) og den tilhørende kursiverede tekst
-
Læs teksten "Fuglemenneskerne" og den tilhørende kursiverede tekst. Øv jer hjemme på at kunne give et mundtligt resumé af teksten, inkl. introteksten i kursiv.
-
Gruppearbejde til kapitler i Mount Kbh.docx
-
I skal have læst følgende kapitler i "Mount København" inden timen i dag: Havenissen, Sammensværgelsen, Rumvæsner i Valby, Vampyren, Grønlænderproblematikken. Kig evt. på dokumentet på timen "Gruppearbejde til kapitler i MK", hvis du vil se, hvad du
-
Ingen læselektie til i dag - men hold øje med dansktimen i næste uge, der er en lidt lang læselektie, så brug gerne tiden fornuftigt og kom i gang med at læse allerede nu
-
Opgaver til kapitlerne om kærlighed.docx
-
Lektien til i dag: Læs kapitlerne: ”Den talende munk”, ”Den grå dame",”Morgenkomplet” og "Kunsten at spise et æble" i Mount København
-
Magnetos endeligt - opgaver 1.G (2).docx
-
IMG_7020.heic
-
Læs resten af bogen "Mount København""Magnetos endeligt"
-
Tænk gerne over inden timen, hvilken af historierne i "Mount København" du kunne tænke dig at dykke dybere ned i en skriftlig analyseopgave
-
Formidling (7) (2) (5).pptx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71018616076",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71018616076",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71018616076"
}