Holdet GF1 En (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Jens Lopes Andersson
Hold 2025 En/GF1 (GF1 En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hjælpemidler
Titel 2 Youth and Identity

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hjælpemidler

De to første moduler bruges til at introducere os selv og hinanden (på engelsk), udlevere bøger, gennemgå planer og
lectio, samt at introducere tilladte hjælpemidler:
Følgende hjælpemidler er tilladt, og vil være tilgængelige til både den skriftlige og den mundtlige eksamen og vil løbende
blive brugt i undervisningen:
https://www.collinsdictionary.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://dictionary.cambridge.org/
https://www.merriam-webster.com
https://ordnet.dk/
https://abc.ordbogen.com/
Sidst men ikke mindst:
https://beta.ordbogen.com/da/#/
Til både mundtlige og skriftlige prøver er det IKKE tilladt:- At benytte kunstig intelligens, der genererer original tekst, fx chatbots, da en besvarelse således ikke længere
eksaminandens egen, selvstændige besvarelse.- At foretage søgninger på nettet, fx ved brug af Google.- At benytte hele portaler, ibogsbiblioteker og lignende, der muliggør søgning i større samlinger af digitalt materiale, der
ikke har været benyttet i undervisningen.- At benytte netadgangen til at tilgå interaktive programmer (fx Wolfram Alpha, Google Translate, Google Earth eller
Grammarly).- At kommunikere med omverdenen (fx Messenger, WhatsApp)
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Youth and Identity

Forløbet beskæftiger sig med ungdom, identitetsdannelse, ungdoms- og subkulturer, belyst gennem digte, sange, noveller, film og en knivspids sociologisk teori. De gennemgåede tekster stammer dels fra Storbritannien og dels fra USA, og de fleste er mere end tyve år gamle (en enkelt endda mere end 100 år gammel), men emner og temaer bør være genkendelige også for danske unge i 2019.

Robert Gilfillans digt "The Happy Days o’ Youth", Bob Dylans Times They Are A-Changin´" og Nirvana-sangen "Lithium" gennemgås først, dels som en introduktion til digtanalyse i engelsk, og dels som en introduktion til forskellige syn på, hvad ungdom er for noget. Her kan man også bruge dokumentet ’Youth, vocabulary’, som er kopieret fra lærebogen Contexts. Gilfillan skriver på skotsk dialekt, og man slipper ikke udenom et vist oversættelsesarbejde før digtet giver mening.

Herefter læses novellen "The Sin-Bin or Lucy’s Heart" og "Just like That", og der perspektiveres til de tre tidligere tekster – det er nok ikke så svært for eleverne at se, at ungdombeskrivelsen i novellen ligger tættere på Nirvanas weltschmerz end på Gilfillans romantiske nostalgi.


Ydermere læses ’An Overview of Cosplay’, en artikel, der beskriver cosplay-kulturen indgående. Denne bruges som introduktion til elevernes arbejde med oplæg om en subkultur efter eget valg. Man kan evt. sige, at det skal være én, der har rødder i et engelsktalende land – så får eleverne også researchet lidt for at finde ud af dét. Som intro til arbejdet med oplæg læses et lille uddrag fra sociologen Erling Bjurströms artikel ’Youth culture from a sociological point of view’.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer