Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2024/25 - 2025/26
|
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
|
Lærer(e)
|
Jens Lopes Andersson
|
|
Hold
|
2025 En/GF1 (GF1 En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Hjælpemidler
De to første moduler bruges til at introducere os selv og hinanden (på engelsk), udlevere bøger, gennemgå planer og
lectio, samt at introducere tilladte hjælpemidler:
Følgende hjælpemidler er tilladt, og vil være tilgængelige til både den skriftlige og den mundtlige eksamen og vil løbende
blive brugt i undervisningen:
https://www.collinsdictionary.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://dictionary.cambridge.org/
https://www.merriam-webster.com
https://ordnet.dk/
https://abc.ordbogen.com/
Sidst men ikke mindst:
https://beta.ordbogen.com/da/#/
Til både mundtlige og skriftlige prøver er det IKKE tilladt:- At benytte kunstig intelligens, der genererer original tekst, fx chatbots, da en besvarelse således ikke længere
eksaminandens egen, selvstændige besvarelse.- At foretage søgninger på nettet, fx ved brug af Google.- At benytte hele portaler, ibogsbiblioteker og lignende, der muliggør søgning i større samlinger af digitalt materiale, der
ikke har været benyttet i undervisningen.- At benytte netadgangen til at tilgå interaktive programmer (fx Wolfram Alpha, Google Translate, Google Earth eller
Grammarly).- At kommunikere med omverdenen (fx Messenger, WhatsApp)
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Youth and Identity
Forløbet beskæftiger sig med ungdom, identitetsdannelse, ungdoms- og subkulturer, belyst gennem digte, sange, noveller, film og en knivspids sociologisk teori. De gennemgåede tekster stammer dels fra Storbritannien og dels fra USA, og de fleste er mere end tyve år gamle (en enkelt endda mere end 100 år gammel), men emner og temaer bør være genkendelige også for danske unge i 2019.
Robert Gilfillans digt "The Happy Days o’ Youth", Bob Dylans Times They Are A-Changin´" og Nirvana-sangen "Lithium" gennemgås først, dels som en introduktion til digtanalyse i engelsk, og dels som en introduktion til forskellige syn på, hvad ungdom er for noget. Her kan man også bruge dokumentet ’Youth, vocabulary’, som er kopieret fra lærebogen Contexts. Gilfillan skriver på skotsk dialekt, og man slipper ikke udenom et vist oversættelsesarbejde før digtet giver mening.
Herefter læses novellen "The Sin-Bin or Lucy’s Heart" og "Just like That", og der perspektiveres til de tre tidligere tekster – det er nok ikke så svært for eleverne at se, at ungdombeskrivelsen i novellen ligger tættere på Nirvanas weltschmerz end på Gilfillans romantiske nostalgi.
Ydermere læses ’An Overview of Cosplay’, en artikel, der beskriver cosplay-kulturen indgående. Denne bruges som introduktion til elevernes arbejde med oplæg om en subkultur efter eget valg. Man kan evt. sige, at det skal være én, der har rødder i et engelsktalende land – så får eleverne også researchet lidt for at finde ud af dét. Som intro til arbejdet med oplæg læses et lille uddrag fra sociologen Erling Bjurströms artikel ’Youth culture from a sociological point of view’.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
There is no homework for today.
-
The study questions will be answered in class
-
The Happy Days of Youth, with questions 2526.docx
-
I timen laves opgave 2b: 2.3 Verber og substantiver | Get It Right
-
Nirvana: "Lithium"
-
Læs også om forskellen på verber og substantiver under §2.3 i Get it Right:
-
The Sin Bin, by Lucy Cross.pdf
-
Laves i timen: =Opgave 2e
-
The Times They are a-Changin with questions.pdf
-
In class, the next assignment, to be handed in in two weeks, will be introduced.
-
In this essay, as you can see, the content is not important, but please notice the structure:
-
image-20250915142520-1.png
-
This is not a source text, but please read it noting the way in which the subject is treated:
-
Your task will be presentet in class:
-
Please read this text carefully for today:
-
1) Alexander, Julius, Malthe and William Z:
-
In class you will finish your presentation:
-
Homework:
-
Bring ideas for a visual element in your presentation.
-
For today, you must have coordinated and practiced you presentation:
-
This is the PP to be shown during the presentations:
-
In class, we are going to play Werewulf and evaluate the course
-
No homework for today
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71018622183",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71018622183",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71018622183"
}