Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
|
Lærer(e)
|
Simone Hauptmann
|
|
Hold
|
2025 En/GF3 (GF3 En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Youth & Identity
Forløbet beskæftiger sig med ungdom, identitetsdannelse, ungdoms- og subkulturer, belyst gennem digte, sange, noveller, film og en knivspids sociologisk teori. De gennemgåede tekster stammer dels fra Storbritannien og dels fra USA, og de fleste er mere end tyve år gamle (en enkelt endda mere end 100 år gammel), men emner og temaer bør være genkendelige også for danske unge i 2024.
Robert Gilfillans digt "The Happy Days o’ Youth", Bob Dylans Times They Are A-Changin´" og Nirvana-sangen "Lithium" gennemgås først, dels som en introduktion til digtanalyse i engelsk, og dels som en introduktion til forskellige syn på, hvad ungdom er for noget. Her kan man også bruge dokumentet ’Youth, vocabulary’, som er kopieret fra lærebogen Contexts. Gilfillan skriver på skotsk dialekt, og man slipper ikke udenom et vist oversættelsesarbejde før digtet giver mening.
Herefter læses novellen "The Sin-Bin or Lucy’s Heart" og "Just like That", og der perspektiveres til de tre tidligere tekster – det er nok ikke så svært for eleverne at se, at ungdombeskrivelsen i novellen ligger tættere på Nirvanas weltschmerz end på Gilfillans romantiske nostalgi.
Ydermere læses ’An Overview of Cosplay’, en artikel, der beskriver cosplay-kulturen indgående. Denne bruges som introduktion til elevernes arbejde med oplæg om en subkultur efter eget valg. Man kan evt. sige, at det skal være én, der har rødder i et engelsktalende land – så får eleverne også researchet lidt for at finde ud af dét. Som intro til arbejdet med oplæg læses et lille uddrag fra sociologen Erling Bjurströms artikel ’Youth culture from a sociological point of view’.
Fokus: At vide hvilke analyseværtøjer man skal bruge til forskellige tekster
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Dictionaries of the Scots Language
-
Happy Days of Youth (poem)
-
1 - The Happy Days of Youth, with questions.docx
-
How To Do A Scottish Accent In UNDER TWO MINUTES
-
Scots dialect.docx
-
2 - Nirvana, Lithium.pdf
-
2 - Lithium, study questions.docx
-
Finish answering questions 3 + 4 of last session's worksheet. (1 - The Happy Days of youth, with questions) - use the scots dictionary and remember to write down your translation into Standard English as well as your examples (at least two) for quest
-
Train your Scotish accent: How To Do A Scottish Accent In UNDER TWO MINUTES
-
Tone of voice adjectives.png
-
3 - The Times They Are A changing.pdf
-
3 - Times are changing - study questions.docx
-
4 - The Sin Bin, by Lucy Cross.pdf
-
4 - The Sin Bin - study questions II.docx
-
Finsih answering questions 2 a-h, remember to find examples in the text to prove your point. (handout from last session)
-
Verbets tider | Getting Started
-
Get it Right, s. 14-16: Læs om forskellen mellem verber og substantiver samt lav opgaverne 2b + 2d
-
Medbring grammatikbogen Get it Right!
-
We'll deal with this document in class. Not homework.
-
We'll deal with this document in class.
-
AnswerGarden » Sub-cultures keywords
-
Read the article to get general idea of what it is about. An Overview of Cosplay - new layout.docx
-
Finish the tasks 1-4 Verbets tider: https://gettingstarted.systime.dk/?id=155
-
Visuwords
-
5 - An Overview of Cosplay - new layout.docx
-
Non-fiction analysis terms.docx
-
Afsnit
-
Lav opgaven om sætningsanalyse færdig, dokument "an overview of Cosplay - grammar", som vi startede på i timen sidst.
-
6 - Class presentations on subcultures.docx
-
Læs om ordklasserne artikler, pronomener, adjektiver og adverbier i Get it Right, s. 16-18, husk at tage noter undervejs.
-
2.4 Artikler og pronomener | Get It Right
-
2.5 Adjektiver og adverbier | Get It Right
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71018626666",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71018626666",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71018626666"
}