Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Thomas Munk Larsen
|
|
Hold
|
2025 ap/GF3 (GF3 ap)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Almen sprogforståelse
AP-Almen vil fokusere på:
- Grundlæggende grammatik
- Forskelle og ligheder mellem sprog
- Anvendelse af grammatik og viden om sprog til videre sprogindlæring.
I AP-Almen kommer vi nærmere bestemt til at arbejde med de forskellige ordklasser (morfologi) og sætningsanalyse (syntaks) samt sproghandlinger. Det er basal grammatisk viden, som er brugbar i alle sprogfag.
Der er ingen skriftlige opgaver, men forløbet er koncentreret, og der arbejdes frem mod eksamen.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
AP Almen - oversigt over studieplan.docx AP Almen - Modul 1.pptx
-
Medbring gerne et skriveredskab i dag, fx en blyant.
-
Ikke lektie:3.4 Substantiver | Sprog på spil3.2.2 Substantiver (navneord) | Ind i sproget stx
-
Medbring den billedbeskrivelse, I skrev i AP i sidste uge. Se slide 12 i denne PowerPoint: AP Almen - Modul 1.pptx
-
Ikke lektie:Præsentation substantiver (ordklasser).pptx AP Almen - Substantiver øveark.docx
-
Genlæs hjemmefra om "substantiver":
-
3.6 Artikler | Sprog på spil
-
Ikke lektie:Adj eller adv - SÆTNINGER.docx adjektiver og adverbier - øvelse.docx
-
Læs hjemmefra om ordklassen "artikel" og kig evt. også på opgaverne dertil (på den efterfølgende side). Det er frivilligt, om I laver opgaverne eller eller blot læser: 3.6 Artikler | Sprog på spil
-
Ikke lektie: 3.2 Verber | Sprog på spil
-
Genlæs teksten om "adjektiver" og "adverbier": 3.7 Adjektiver og adverbier | Sprog på spil Undersøg også de sætninger, vi kiggede på i timen sidst. Er de understregede ord adjektiver eller adverbier? Kan I forklare hvorfor? Adj eller adv - SÆTNINGER.
-
I de to dansktimer må I gerne arbejde hjemme. I skal bare have lavet opgaverne inden i aften (torsdag aften), hvor I skal uploade jeres svar under elevfeedback på en af timerne.Opgave 1:Lav denne øvelse, hvor I skal arbejde med verbernes tempus/tid.
-
Se opgaven på forrige lektion
-
Ikke lektie:AP Almen - Finitte og infinitte verbalform - Oversigt.docx AP Almen - Finitte og infinitte verbalformer - Øveark.docx AP Almen - Uregelmæssige verber - Øveark.docx3.2.1.8 Fra aktiv til passiv | Ind i sproget stx
-
Repeter hjemmefra jeres viden om "verber", og medbring jeres noter fra den virtuelle time i torsdags, hvor I arbejdede med verbernes tempus/tid: 3.2 Verber | Sprog på spil
-
Ikke lektie:3.17 Numeraler | Sprog på spil
-
Ikke lektie:Pronomener (stedord) - øvelser fra sproget.dk
-
AP Almen - PPT om pronomener.pptx
-
Læs hjemmefra teksten, der omhandler "pronomener". Forsøg mest af alt at få styr på forskellen ml. personlige, possesive og relative pronomener:3.9 Pronomener | Sprog på spilI må også meget gerne orientere jer i denne PowerPoint, hvor de forskellige
-
Pronomener (stedord) - sproget.dk
-
Ikke lektie:3.15 Interjektioner | Sprog på spil
-
AP Almen - præpositioner og konjunktioner.docx
-
Repeter hjemmefra hvad I kan huske om pronomener og numeraler. Se timen i mandags.
-
Eksempler på præpositioner: ad, af, bag, bagved, efter, før, for, foran, fra, gennem, hos, i, ind, inden, langs, med, mellem, mod, om, op, over, på, til, under, ud, ved
-
PPT om udvalgte ordklasser og sætninger.pptx Hoved- vs. ledsætning - ikke-prøven.docx
-
Repeter hjemmefra jeres viden om alle ordklasserne. I kan kigge i vores bog her: 3.1 Latinske betegnelser for ordklasser | Sprog på spil Kig også på jeres egne noter og også gerne i dokumenterne, der ligger her på lectio under "AP-almen".
-
Husk en blyant eller kuglepen i dag.
-
Hel og ledsætninger.pptx
-
adverbielle ledsaetninger - oversigt.docx
-
Øvelser i hovedsætninger og ledsætninger på dansk – LærGræsk.sdu.dk
-
Hoved- vs. ledsætning - ikke-prøven.docx
-
Repeter hjemmefra jeres viden om hel-, hoved- og ledsætninger fra i tirsdags: 4.2 Sætningstyper | Sprog på spil
-
adverbielle ledsaetninger - oversigt.docx Øvelser i hovedsætninger og ledsætninger på dansk – LærGræsk.sdu.dk
-
Sætningsanalyse | Sprog på spil
-
Repeter hjemmefra jeres viden om følgende (hvad kan I huske):- forskellen på hel-, hoved- og ledsætninger- ikke-reglen- kig. evt. også på ledsætningstyperne (se Power Point)Hoved- vs. ledsætning - ikke-prøven.docx Hel og ledsætninger.pptx
-
Lav hjemmefra opgaverne om subjekt og verballed (som I kiggede på sidst): Opgaver | Sprog på spil
-
Hvis I vil øve jer hjemmefra, kan I også se disse ting:AP Almen om syntaks.pptx Sætningsanalyseøvelser.docx
-
Hel og ledsætninger.pptx 3.2.1.4 Transitive, intransitive og kopulative verber | Ind i sproget stx
-
Vi skal i dag arbejde med de begreber, I mangler at lære i AP Almen.Repeter hjemmefra jeres viden om begreber inden for syntaks:- subjekt (grundled)- verballed (udsagnsled)- subjektsprædikat (omsagnsled til grundled)- direkte objekt (genstandsled)- i
-
Forberedelse til AP-almen-eksamen.docx
-
I skal i dag forsøge jer med en "prøveeksamen" i AP-almen. Husk blyant. Det er selvfølgelig en god idé at læse op på teorien. Se dette dokument: Forberedelse til AP-almen-eksamen.docx Hel og ledsætninger.pptx Hoved- vs. ledsætning - ikke-prøven.docx
-
Husk blyant
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71187182838",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71187182838",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71187182838"
}