Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Henrik Blauert
|
|
Hold
|
2025 id/GF1 (GF1 id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Dans og Performance
Performance og dans
På BK er der tradition for, at alle 1.g elever udvikler og fremviser et danseprojekt.
Det betyder, at I i grupper af 5-6 personer selv skal udvikle en koreografi, som I skal fremvise for resten af skolens elever.
Formålet med projektet er at træne nogle idrætsfaglige kompetencer samt nogle mere almene formidlings-kompetencer, som I vil få brug for i resten af jeres gymnasietid.
I skal med udgangspunkt i det, I har prøvet / øvet i idræt eller jeres egne erfaringer, lave en bevægelsesserie i takt til musik. Dette kan være en / flere danse, en rytmisk serie, show-dance m.m.
I skal træne evnen til at performe på en måde, så der er sammenhæng mellem afsender, produkt og modtager. Der lægges primært vægt på, om I formår at formidle jeres bevægelsessekvens på en publikumsbevidst måde.
I skal altså i fællesskab skabe og formidle et produkt. For at opnå dette forventes det, at alle tager initiativ og kan indgå i et ligeværdigt samarbejde. Derfor udarbejder alle grupper en samarbejdsaftale, der ligger til grund for projektarbejdet.
Kravet til koreografien er, at den skal vare 4-5 minutter og honorere forskellige faglige krav, som I vil blive præsenteret for i undervisningen med vejlederne.
Koreografien skal vise en bevægelsessekvens i takt til selvvalgt musik. Ved en bevægelsessekvens forstås der en dans (eller flere danse), en rytmisk eller kreativ serie m.m., hvor I har arbejdet med og opfyldt de krav, som beskrevet nedenfor.
I bedømmelsen af projektet lægges der vægt på både processen og det færdige produkt.
Der vil i den idrætsfaglige bedømmelse blive lagt vægt på, at I tager udgangspunkt i jeres aktuelle faglige niveau inden for rytmik, og med udgangspunkt i dette skaber en bevægelsessekvens, der medfører en udvikling i jeres faglige niveau. Herudover vil der blive lagt vægt på idé, kreativitet, præcision i bevægelsesmønstrene, sammenhæng mellem bevægelse og musik samt ikke mindst sværhedsgraden af bevægelsessekvensen.
I udførelsen af bevægelsessekvensen skal I overveje jeres formidling – hvordan skaber I den ønskede ekspressivitet gennem mimik og gestik? Og hvordan skaber I et produkt, der er seværdigt og interessant for publikum? Det er generelt vigtigt, at I tager stilling til, om det udtryk I ønsker at formidle, bliver modtaget af publikum på samme måde, som det bliver afsendt af performerne på scenen.
Derudover skal I overveje scenearrangement og forholde jer til scenens forskellige niveauer og rum, især skal I fokusere på brugen af forscene, midterscene og bagscene og reflektere over, hvilket udtryk I ønsker at opnå.
PRAKTISK INFORMATION
De deltagende lærere står for oplæg og undervisning i hver deres fokuspunkt inden projektugens start (uge 43) og almen coachning i løbet af ugen. Derudover får I undervisning af en gæstelærer, der vil hjælpe med at nedbryde grænser og give inspiration til koreografierne, som I skal udvikle.
Der er mødepligt til alle seancer. Ved sygdom skal afbud meldes til både lærere og de resterende gruppemedlemmer.
Rigtig god arbejdslyst til alle. Vi glæder os til at se jeres kreative resultater.
Julie Wittrup (JU)
Jakob Søndergaard (JS)
Henrik Blauert (BL)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71187202123",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71187202123",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71187202123"
}