Holdet GF3 Ma (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Bagsværd Kostskole og Gymnasium
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Jens Frederik Colding Krog
Hold 2025 Ma/GF3 (GF3 Ma)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Læs og skriv matematik
Titel 2 Lineære funktioner, ligninger og modeller
Titel 3 Ligningssystemer og ikke-lineære ligninger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Læs og skriv matematik

Vi skal øve os i at bruge det matematiske sprog og især vænne os til at bruge symboler i matematiske udtryk. Herunder skal vi lære hvad vi mener med blandt andet et led, en faktor og en matematisk ligning.

Desuden skal vi genopfriske rækkefølgen af almindelige regneoperationer og brugen af parenteser, og hvordan man regner med brøker.

Vi skal øve os i at reducere matematiske udtryk og løse ligninger.

Relevante sider i grundforløbsbogen: 68-80
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1: Regnearter, symboler og reduktion 04-09-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Lineære funktioner, ligninger og modeller

Vi undersøger egenskaber ved lineære sammenhænge og anvender disse til at modellere forskellige systemer. Vi anvender regression og topunktsformlen til at bestemme hvilken lineær sammenhæng der bedst beskriver datapunkter og beregner skæringspunkter mellem linjer.

Relevant materiale: Grundforløbsbogen side 7-34.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Ligningssystemer og ikke-lineære ligninger

Vi lærer at løse ligningssystemer med flere ubekendte og tager fat på ikke-lineære ligninger og metoder til at løse disse. Vi beviser kvadratsætningerne og repeterer brøkregnereglerne.

Relevant litteratur: Grundforløbsbogen side 36-40 samt 78-80.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer