Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Bagsværd Kostskole og Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
|
Lærer(e)
|
Jens Frederik Colding Krog
|
|
Hold
|
2025 Ma/GF3 (GF3 Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Læs og skriv matematik
Vi skal øve os i at bruge det matematiske sprog og især vænne os til at bruge symboler i matematiske udtryk. Herunder skal vi lære hvad vi mener med blandt andet et led, en faktor og en matematisk ligning.
Desuden skal vi genopfriske rækkefølgen af almindelige regneoperationer og brugen af parenteser, og hvordan man regner med brøker.
Vi skal øve os i at reducere matematiske udtryk og løse ligninger.
Relevante sider i grundforløbsbogen: 68-80
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Aflevering 1: Regnearter, symboler og reduktion
|
04-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Lineære funktioner, ligninger og modeller
Vi undersøger egenskaber ved lineære sammenhænge og anvender disse til at modellere forskellige systemer. Vi anvender regression og topunktsformlen til at bestemme hvilken lineær sammenhæng der bedst beskriver datapunkter og beregner skæringspunkter mellem linjer.
Relevant materiale: Grundforløbsbogen side 7-34.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Ligningssystemer og ikke-lineære ligninger
Vi lærer at løse ligningssystemer med flere ubekendte og tager fat på ikke-lineære ligninger og metoder til at løse disse. Vi beviser kvadratsætningerne og repeterer brøkregnereglerne.
Relevant litteratur: Grundforløbsbogen side 36-40 samt 78-80.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71193271375",
"T": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71193271375",
"H": "/lectio/3/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71193271375"
}