Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Martin Kristoffersen
|
Hold
|
2022 DA/a (1a DA, 2a DA, 3a DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Druk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Folkeviser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Det moderne gennembrud
Et forløb om det moderne gennembrud. Vi behandler og analyserer blandt andet filmen "Før frosten" Billedanalyse af "Udslidt", Pontoppidan: Ane-Mette, Herman Bang: Frøkenen. Vi møder impressionismen som skrivestil og socialrealismen (herunder en række kortfilm).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terningeøvelsen
|
21-01-2023
|
Virtuel Kortfilm
|
10-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Humor, facework og sproghandlinger
Et forløb om humor og humorteori, humorvarianter, Goffmans Facework-teori, implikationer,maksimer, sproghandlinger mm. Forløbet indeholder en forelæsning, på to moduler og strækker sig over cirka 9 lektioner) Vi ser filmen "Superbad" og nogle scener fra Klovn, – Ligesom vi arbejder med egenproduktion af humor via memes
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Journalistik
Et forløb om journalistik. Moderne journalistik, tabloid, podcast-formatet. Aktantmodellen, de 5 nyhedskriterier, artikelformatet, fortællende journalistik, portrætinterview (undervejs er der indlagt en blokdag i journalistik)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Værkslæsning Guldimund
En værkslæsning om Guldimund.
Overordnet om din sang
Hvad er det for en genre? Hvad kendetegner genren? Andre solister eller bands i denne genre?
Hvad er Guldimunds visuelle stil og æstetik? Tjek artwork, musikvideoer, tøjstil med mere
Beskriv bandet
Karriere
Udgivelser
Fremtidsperspektiver
Hvordan passer Guldimund ind i den nuværende mainstreamkultur? Eller er det niché?
Analyse af den givne sangtekst
Giv en 1/1 nærlæsning af teksten, hvor alle verslinjer forklares/fortolkes
Sangens form (opbygning/komposition)
(mest relevant for digte, men godt at huske)
Metaforer
Semantiske skemaer
Rimskema
Virkemidler?
Tematik? Hvad handler sangen om? Er der et budskab? Mainstream? Lyrisk eller episk = konkret handling) Scenisk eller panoramisk?
Hvordan forstærker bandets musikken det lyriske udtryk? Passer det sammen?
Er det her en stemme fra ungdommen?
Audiovisuel analyse musikvideo
Klipning
Effekter
Er det en performance-video eller en kunstnerisk video – forklar
Æstetikken: farver, colorgrading, location(s), formodet budget.
Hvordan arbejder videoen sammen med sangen som helhed?
Sammenfat din fremlægning til en skriftlig aflevering på 4800 anslag. Afleveres gruppevis.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Guldimund
|
11-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksistentialismen
I dette forløb skal vi lære om eksistentialismen med udgangspunkt i Søren Kirkegaards filosofi om de livspositioner; spidsborgeren, Æstetikeren, Etikeren og den religiøse. Vi skal omkring Sisofys-myten, Peter Seebergs (Kanonforfatter) "Hjulet" og Franz Kafka (international litteratur) "Foran loven, Filmen "retfærdighedens ryttere" med fokus på menneskets måde at danne mening på og tilfældigehdernes indflydelse på vores skæbne, Jørgen Leth, "Kokkens datter", Dan Turéll "Hyldest til hverdagen", Karen Blixen (kanonforfatter), "Ringen", og slutteligt Martin A. Hansens (kanonforfatter) "Agerhønen". Vi støder også på syndefaldsmyten, den psykoanalytiske læsning (Freudiansk læsning) med begreber som fallossymboler, skoven som den uudforskede seksualitet, libido, regression mm.
Og så afvikler vi også vores studietur i denne periode.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Til mine forældre
|
16-01-2024
|
Skriftlighedstræning
|
07-02-2024
|
Retfærdighedens ryttere
|
04-03-2024
|
Fremlæggelse nportræt
|
04-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Romantikken
Et forløb om romantiiken og alle relevante strømninger i perioden. + en lille afstikker om Drama og Holberg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Virkelighedens repræsentationer
Virkeligheden overgår ofte fiktionen. Fascinationskraften af "rigtige" mennesker og deres livsførelse er uomtvistelig og repræsenteres i alle danskfagets formater; dokumentar, autofiktion, selvbiografisme, socialrealisme, journalistik, lyrik osv. Hvordan skildrer man virkeligheden? Kan man overhovedet gøre det 1/1 og skal man? Må kunsten æstetisere og rekonstruere for udtrykket og underholdningens skyld? Og kan vi som modtagere afkode disse greb ved at bevare et refleksivt og kritisk blik på det vi præsenteres for.
Forløbet vil indeholde værkslæsninger af "Kandis for livet" (film) "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (roman) og debatindlægget "Er jeg berrettiget til en traumatisk barndom, Glenn Bech?
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kandis for livet
|
23-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Liv –Novelleværkslæsning
En læsning af Rasmus Hastrups novellesamling; Liv – kulminerende med forfatterbesøg. Novelleteori og tekstanalyse. Vi supplerer med grammatikøvelser undervejs.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ny opgave
|
13-11-2024
|
Et fremmeligt barn – En perifer mand, Børnehaven r
|
24-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Kanonforfattere og drama + filmiske virkemidler
Et kort forløb hvor vi kommer omkring Johannes V. Jensen, Drama som genre + filmen The disaster artist med fokus på skuespillets æstetik + filmiske virkemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Døden og kunsten
Podcastforløb "Liss – Tonerne af en afsked" om bandet Liss og forsangerens tragiske selvmord + Anders Legarth uddrag af bogen "Jeg løber" + Avicii-dokumentar med fokus på autenticitetsmarkører, musik, kunst, psykisk sygdom og selvmord. + gruppearbejde om bla. klub 27 og kunstformer, der har afsæt i døden som fænomen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Virtuelt – et tog man ikke kan stå af
|
08-01-2025
|
Tonerne af en afsked
|
27-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Retorik
Et forløb om retorik, appelformer, kropssprog, gestik, mimik, nonverbale elementer, argumentation og retoriske virkemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøve
|
14-03-2025
|
Genaflevering terminsprøve
|
14-03-2025
|
Må man kommentere andres kroppe....
|
27-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Kanonforfattere, eksamensforberedelse afslutning
Opsamling og hængepartier. Ludvig Holberg, Johannes V. Jensen, og Sten Steensen Blicher Klaus Rifbjerg +afrunding
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb#13
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55176282063",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55176282063",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55176282063"
}