Titel
8
|
Livsnyder
Et forløb med fokus på både litteratur, medier og sprog. Undervejs skal vi analysere digte, en novelle, kampagnefilm, en spillefilm, malerier, en epistel og kronik. Alt sammen med fokus på menneskers livsnydelse (eller mangel på samme). Hvad er vejen mod sand nydelse og lykke her i livet? Og kan det tage overhånd? Alkohol, mad, sex, penge – hvor går grænsen for individets jagt på nydelse? Det skal eleverne reflektere over i forløbet. De skal undersøge, hvordan sådanne spørgsmål er blevet taget op i litteraturhistorien og medierne over tid, og samtidig skal de tage stilling til deres eget liv og syn på sagen. Der vil blive arbejdet med argumentationsanalyse, retorisk analyse og kreative skriveøvelser, der skal fremme elevernes personlige stemme og evne til at reflektere over et emne. Begreberne ’hedonisme’ og ’puritanisme’ er centrale hele vejen igennem forløbet.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
Kernestof:
Litterære perspektiver:
– tekster fra 1700 - oplysningstid
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
– fra dansk litteraturs kanon læses: Ludvig Holberg, Martin A. Hansen, Johannes V. Jensen
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
Sproglige perspektiver:
Her arbejdes metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed i 1. og 3.g.
Mediemæssige perspektiver:
Her arbejdes metodisk med:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
Baggrundslitteratur:
- Oplysningen: fornuftens tidsalder: https://bl.systime.dk/?id=169
- Argumentation – i oversigtsform (PDF)
- Sprog: retoriske virkemidler: https://textur.systime.dk/?id=248&L=0
- Ikke-sproglige virkemidler: https://textur.systime.dk/?id=313
- Billedsprog: https://litteraereundersoegelser.systime.dk/?id=167
- Genrebestemmelse af digte (PDF)
- Eksitensfilosofi: https://textanalyse.systime.dk/?id=5175#c20544
- Heretica-digtning: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=817#c3986
Læste tekster:
- Jan Sonnergaard: Alkoholen kan være en fantastisk øjenåbner (PDF)
- Kræftens Bekæmpelse: https://www.youtube.com/watch?v=l9nC7ZUPPbU
- Kræftens Bekæmpelse: Pølsepresser-du-mig-nu-nej’et: https://www.youtube.com/watch?v=Ed7SLhG0-wk
- Kræftens Bekæmpelse: Man kan da aldrig få for meget pølse!?!: https://www.youtube.com/watch?v=HEP3jURCXnI
- Michael Kvium, Man kan hvad man vil (1989)
- Vincent van Gogh, Kartoffelspiserne (1885)
- Edvard Munch, Dagen derpå (1895)
- Harald Slott-Møller, Primavera (1901)
- Edouard Manet, Frokost i det grønne (1863)
- Jan Steen, Den tøjlesløse husstand
- Thorkild Bjørnvig: Morgenmåltid på englandsbåden: https://livretter.systime.dk/?id=128#c234
- Johannes V. Jensen: Ved Frokosten: https://livretter.systime.dk/?id=122#c211
- Martin A. Hansen: Agerhønen: https://danskeforfattere.systime.dk/?id=1035#c1805
- Marcusevangeliet, kap. 6, linje 30-44: https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Mark/6
- Thomas Vinterberg: Druk
Baggrundslitteratur (skriftlighed og metoder):
- Den reflekterende artikel: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=136
- Skema over den reflekterende artikels opbygning: https://skriftligeksamenidansk.systime.dk/?id=153
- Genretræk: https://skriftligeksamenidansk.systime.dk/?id=151
Estimeret omfang: 110 sider
|