Holdet 2022 DA/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Maja Aagaard Thordsen, Martin Kristoffersen
Hold 2022 DA/c (1c DA, 2c DA, 3c DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 FF1 (dansk og kunstnerisk fag)
Titel 3 Tidens taler
Titel 4 Mennesket og naturen
Titel 5 Det moderne gennembrud (DHO og læsekursus)
Titel 6 Nyheder og journalistisk
Titel 7 Min barndom i helvede (dokumentar)
Titel 8 Livsnyder
Titel 9 Slægt - ære - hævn
Titel 10 Skyggesider
Titel 11 Humor og facework
Titel 12 Eksistentialisme
Titel 13 Podcast og dokumentar
Titel 14 De dyre piger
Titel 15 Hosekræmmeren
Titel 16 Sprogets magt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Fokus:
En grundlæggende introduktion til dansk i gymnasiet. Der fokuseres på tekstgenrerne epik og lyrik.

Kompetencer:  
Eleverne skal helst så hurtigt som muligt blive fortrolige med danskfagets terminologi, grundlæggende arbejdsmetode – analyse og fortolkning - og få skrevet så meget som muligt

Kernestof:
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag
Anders Bodelsen: Drivhuset
Julia Butschkow: Granit
J.P. Jacobsen: ’Marine’
Sophus Claussen: ’I en Frugthave’
Tom Kristensen: ’Nat i Berlin 1921’

Estimeret omfang: 20 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 FF1 (dansk og kunstnerisk fag)

Forløbet introducerer tværfaglighed og bruges samtidig til at  ryste eleverne sammen i den nye studieretningsklasse.
Forløbet indledes med en blokdag i dansk, hvor eleverne arbejder med remediering. På baggrund af en filmanalyse af kortfilmen "Sidste stop" med særligt fokus på personkarakteristik , omdanner de i grupper filmen til en novelle. Der bliver arbejdet med benspænd omkring synsvinkel, fortæller og scenisk fremstilling.
På den anden blokdag har vi besøg af Lommefilm, som på baggrund af deres kampagne Fuld af liv’ (udviklet i samarbejde med Kræftens Bekæmpelse og  TrygFonden) lader eleverne lave kortfilm (lommefilm), hvor de skal arbejde med det overordnede tema: Drik mindre, oplev mere, herunder temaerne drikkepres, flertalsmisforståelser og druk og scoringer.
Eleverne stifter i de to blokdage bekendtskab med metodiske overvejelser og de tre fakulteter på et meget elementært niveau.

Baggrundslitteratur:
- Filmens dramaturgi: https://hbdansk.systime.dk/?id=223
- Personkarakteristik: https://hbdansk.systime.dk/?id=149#c479
- Forholdet mellem personerne: https://hbdansk.systime.dk/?id=149#c480

Læste tekster:
- Daniel Kragh-Jacobsen: Næste stop: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/naeste-stop
- Mads Matthiesen: Dennis: https://www.youtube.com/watch?v=V1zFeHJzS5E

Estimeret omfang: 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tidens taler

I forløbet 'Tidens taler' arbejder eleverne med talen som genre og med retorikken som virkemidler, de skal opnå viden om og kunne anvende. Der arbejdes ud fra den logik, at taler bygges op og skrues sammen ved hjælp af en række værktøjer, som de skal kunne genkende brugen af i andres taler, når de analyserer taler, og bruge i deres egne taler, når de skriver taler.

Formålet med forløbet er, at eleverne lærer at anvende forskellige, vigtige danskfaglige begreber med særligt fokus på det sproglige perspektiv på danskfaget: sproglig analyse og retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituation, appelformer og argumentation. Afslutningsvis afholder eleverne deres egne taler for klassen.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier

Kernestof:

Sproglige perspektiver:
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag

Mediemæssige perspektiver:
– kommunikationsanalyse

Baggrundslitteratur:
- Retorik: https://danskitiden.systime.dk/?id=165
- Argumentation: https://danskitiden.systime.dk/?id=154
- Komposition: https://danskitiden.systime.dk/?id=160
- Sproglige billeder: https://danskitiden.systime.dk/?id=316
- Gentagelser og modsætninger: https://danskitiden.systime.dk/?id=317
- Plus og minusord: https://danskitiden.systime.dk/?id=318
-Oplysningen: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=584
- Diskurs: https://danskitiden.systime.dk/?id=155

Læste tekster:
- Royal Blues (38:35 – 43:38): https://filmcentralen.dk//grundskolen/film/royal-blues
Christian have: Victim blaming – vi skal alle tage kampen mod digitale sexkrænkelser: https://avisendanmark.dk/debat/debat-victim-blaming-vi-skal-alle-tage-kampen-mod-digitale-sexkraenkelser
- Mette Frederiksen giver godhavnsdrenge undskyldning: https://www.tv2lorry.dk/video/klip/hor-talen-mette-frederiksen-giver-godhavnsdrengene-undskyldning
- Ludvig Holberg: Om end ikke ved tvang, men ved kloge ord: https://danskitiden.systime.dk/?id=230#c2316

Estimeret omfang: 90 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Mennesket og naturen

I dette forløb vil der være fokus på, hvordan mennesker fremstiller og anvender naturen – i skønlitteratur, billeder, film, serier og realityshows, madopskrifter, boligindretning, taler, fotografier, reklamer og meget mere. Forløbet har derfor både et litterært, sprogligt og mediemæssigt perspektiv på danskfaget. Et vigtigt formål med forløbet er, at eleverne opbygger viden om, hvordan man arbejder i danskfaget og øver sig i at dokumentere og underbygge analytiske iagttagelser og pointer med konkrete citater fra teksterne.
Der vil være et nutidigt, aktuelt perspektiv, hvor både klimaaktivisme, argumentation og klimalitteratur kommer i spil. Samtidig vil vi også kigge bagud og undersøge de forandringer, der er sket i synet på - og forholdet til - naturen over tid.
Forløbet rundes af med en værklæsning ('Doppler' af Erlend Loe). Eleverne skal forholde sig til fortællertypen og det natursyn, der kommer til udtryk i værket. De skal desuden arbejde med forskellige former for humor og finde eksempler herpå i 'Doppler'. Til slut skriver de en opgave om værket.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag

Kernestof:
Litterære perspektiver:
- tekster fra 1700- og 1800-tallet (romantikken)
- tekster fra 1900-tallet
– tekster fra 2000-tallet
– norske tekster (Karl Ove Knausgård og Erlend Loe)
Fra dansk litteraturs kanon: Adam Oehlenschläger

Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metode
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Sproglige perspektiver:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag

Mediemæssige perspektiver:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler

Baggrundslitteratur:
- Billeder: https://danskitiden.systime.dk/?id=185
- Filmiske virkemidler: https://danskitiden.systime.dk/?id=157
- Semantiske kategorier: https://danskitiden.systime.dk/?id=313
- Plus og minusord: https://danskitiden.systime.dk/?id=318
- Gentagelser og modsætninger: https://danskitiden.systime.dk/?id=317
- Teksten rum – personer, tid, sted og miljø:  https://danskitiden.systime.dk/?id=170
- Billedbeskæring og perspektiv: https://danskitiden.systime.dk/?id=295
- Belysning, farver og symbolik: https://danskitiden.systime.dk/?id=298
- Autenticitetsmarkører: https://danskitiden.systime.dk/?id=291
- Romantik – ca. 1800-1870: https://danskitiden.systime.dk/?id=208
- Romantikkens strømninger: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=598#c2712
Reklamer: https://danskitiden.systime.dk/?id=182
- Klima og klimakrise: https://klimalitteratur.systime.dk/?id=133#c279
- Hvad er klimalitteratur?: https://klimalitteratur.systime.dk/?id=134#c287
- Mennesket mellem magt og afmagt: https://klimalitteratur.systime.dk/?id=136#c522
- Humorens hensigt og væsen: https://textur.systime.dk/?id=353
- Verbal ironi: https://textur.systime.dk/?id=361
- Situationsironi: https://textur.systime.dk/?id=363


Læste tekster:
- Robert Storm Petersens akvarel Tilbage til naturen (1945): https://lex.dk/Storm_P.
- Naturmælk: https://www.youtube.com/watch?v=Sv6weY-C-xM&t=4s
- Emil Aarestrup: "Var det synd": https://danskitiden.systime.dk/?id=214#c2026
- Søren Ryge: Far, mor og børn (00.00 – 07:10): https://www.dr.dk/dr-laer/mediebiblioteket/den-lille-familie-paa-fyn
- Sarah Greens Rejseblog: https://www.sarahinthegreen.com/da/smaland-sverige-rejseguide-natur/
- Daniel Defoe: Robinson Crusoe: https://danskitiden.systime.dk/?id=215#c1599
- Chr. Winther: Jeg kom til skovens bolig: https://danskitiden.systime.dk/?id=216#c1603
- Adam Oehlenschläger: Morgenhimmel: https://danskitiden.systime.dk/?id=216#c1602
- Caspar David Friedrich: Mand og kvinde der betragter månen: https://artline20.gyldendal.dk/#show/7a853d35-37b3-4321-8d43-0830fe1cd34b
- Jørgen Roed: Haven med den gamle døbefond: https://open.smk.dk/artwork/image/KMS966
- Johan Christian Dahl: Klintekorset ved Møns klint: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Klintekorset_ved_M%C3%B8ens_klint.jpg
- P.C. Skovgaard: Udsigt over Skarritsø: https://artline20.gyldendal.dk/#show/18e4dfd5-6e00-4b0e-ad9a-4309c7a659d6
- Caspar David Friedrich: Munk ved havet: https://artsandculture.google.com/asset/monk-by-the-sea-pre-condition-before-restoration-caspar-david-friedrich/2AFrXrDkG-B4cw
- J.Th. Lundbye: En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs: https://artline20.gyldendal.dk/#show/c9e1be08-12f6-4433-8c59-3f74fba49d81
- Christen Købke: Motiv fra Capri, kort efter solens opgang: https://open.smk.dk/artwork/image/KMS445/
- Simon Muff Enevoldsen: Danskerne vil tilbage til naturen: https://danskitiden.systime.dk/?id=220#c1614
- Nak og Æd: Et vildsvin på Djursland (20:16-27:35): https://www.dr.dk/dr-laer/mediebiblioteket/nikolaj-og-joergen-tilbereder-vildsvin
- Livingshop: Lad dig inspirere af New Nordic: https://www.livingshop.dk/new-nordic-inspiration/
- Karl Ove Knausgård: Fienden er følelsen av maktesløshet: https://klimalitteratur.systime.dk/?id=133#c279
- Theis Ørntoft: Det er forvirrede tider: https://klimalitteratur.systime.dk/?id=134#c290
- Erlend Loe: Doppler (værk)

Estimeret omfang: 130 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Det moderne gennembrud (DHO og læsekursus)

DHO-forløb om Danmark i slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet. Både det moderne og folkelige gennembrud sættes i fokus, og der arbejdes med realisme, naturalisme og impressionisme. Til slut udarbejder eleverne en flerfaglig opgave i dansk og historie.

Danskfaget har særligt fokus på:
– tekstlæsning i en historisk sammenhæng
– faglig formidling
– danskfagets identitet og metode.

Baggrundslitteratur:
- Da Danmark blev moderne: https://bl.systime.dk/?id=197
- 1800-tallets naturvidenskabelige gennembrud: https://bl.systime.dk/?id=196
- Litteraturens moderne gennembrud: https://bl.systime.dk/?id=195
- Naturalisme: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=823#c4033
- Mande – og kvinderoller til debat: https://bl.systime.dk/?id=192
- Impressionismen og Herman Bang: https://bl.systime.dk/?id=186
- Retninger i det moderne gennembrud: https://bl.systime.dk/?id=193
- Henrik Pontoppidan og den sociale indignation: https://detmodernegennembrud.systime.dk/?id=136
- Martin Andersen Nexø og det folkelige gennembrud: https://textur.systime.dk/?id=403

Læste tekster:
- J.P. Jacobsen: Fru Marie Grubbe: https://litthist.systime.dk/?id=258#c1178
- Amalie Skram: Constance Ring (uddrag): https://bl.systime.dk/?id=189#c449
- Herman Bang: Den sidste balkjole: https://danskpaany.systime.dk/?id=179#c642
- Amalie Skram: Det røde gardin: https://detmodernegennembrud.systime.dk/?id=147#c305
- Henrik Pontoppidan: Ane-Mette: https://bl.systime.dk/?id=193
- Martin Andersen Nexø: Pelle Erobreren: https://bl.systime.dk/?id=204#c761

Baggrundslitteratur (Skriftlighed og metoder):
- Den analyserende artikel: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=134
- Skema over den analyserende artikels opbygning: https://skriftligeksamenidansk.systime.dk/?id=147
- Diakron og synkron: https://vidensmoenstre.systime.dk/?id=128

Estimeret omfang: 120 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Nyheder og journalistisk

I dette forløb er eleverne indledningsvis blevet introduceret for de klassiske nyhedskriterier (AVISK), nyhedstrekanten, vinkling, kildetyper, journalistisk sprogbrug og layout. Vi har også set nærmere på, hvad der karakteriserer henholdsvis nyhedsjournalistik, fortællende journalistik, meningsjournalistik og servicejournalistik. Særligt nyhedsjournalistik og fortællende journalistik har været i fokus.
Herefter har vi arbejdet med fake news, clickbait og journalistiske autenticitetsmarkører – og afslutningsvis konstruktiv journalistik og FINT-værdierne. Eleverne har i den forbindelse skrevet en debatterende artikel om konstruktiv journalistiks relevans i nutidens mediebillede.

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
–beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
-dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
-demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

Kernestof:
Litterære perspektiver:
-tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Sproglige perspektiver:
-produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag [...]

Mediemæssige perspektiver:
-medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
–analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

Baggrundslitteratur (Nyheder)
- De fem nyhedskriterier: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c675
- Ydre komposition + billedlayout + kilder + vinkling: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c679
- Avisens genrer: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c685
- Jon Franklins story-model + den tredje fortællemåde: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c1250
- Fake News, clickbait og satire: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c1436

Læste tekster:
- Gered Maria May skrotter de klassiske nyhedskriterier: https://journalisten.dk/gerd-maria-may-skrotter-de-klassiske-nyhedskriterier/
- Millioner af mus gør jorden levende i Australien – nu kommer slangerne: https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-05-21-millioner-af-mus-goer-jorden-levende-i-australien-nu-kommer-slangerne
- Arkitekt har idé til at flytte byggeri fra Lærkesletten: 'Vi er nødt til at udvikle København på en anden måde': https://www.tv2kosmopol.dk/koebenhavn/arkitekt-har-ide-til-at-flytte-byggeri-paa-laerkesletten-vi-er-noedt-til-at-udvikle-koebenhavn-paa-en-anden-maade
- Amager Fælled-arbejdet fortsætter alligevel - og det kan være ulovligt:
- https://politiken.dk/danmark/hovedstaden/art8291824/Amager-F%C3%A6lled-arbejdet-forts%C3%A6tter-alligevel-og-det-kan-v%C3%A6re-ulovligt
- Ro på! Byggeriet på Lærkesletten er ikke verdens undergang: https://www.berlingske.dk/arkitektur/ro-paa-byggeriet-paa-laerkesletten-er-ikke-verdens-undergang
- Hvor solen græder: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=228#c1201
- Den, der råber, lyver: https://www.youtube.com/watch?v=fQtJ0rdcqG0&t=87s
- Ryd forsiden: Dødstrusler og deadlines: https://www.dr.dk/drtv/se/ryd-forsiden_-doedstrusler-og-deadlines_147965

Estimeret omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Min barndom i helvede (dokumentar)

Forløbet tager udgangspunkt i dokumentaren ’Min barndom i helvede’, hvor forfatter og tidligere formand for Børnerådet, Lisbeth Zornig Andersen, undersøger og belyser sin egen opvækst – præget af vold, seksuelle krænkelser og omsorgssvigt. Eleverne har lært at skelne mellem fem af de mest typiske dokumentargenrer - den autoritative, observerende, deltagende/interaktive, performative og poetiske dokumentar. De har herunder genrebestemt ’Min barndom i helvede’ og skrevet en analyserende artikel om værket – med særligt fokus på dokumentariske selvfremstillinger.
Derudover har vi arbejdet med filmiske virkemidler, autenticitetsmarkører, remediering og fiktions – og faktakontrakter - alt sammen med afsæt i ’Min barndom i helvede’. Afslutningsvis har eleverne produceret deres egne, korte dokumentarfilm.

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof:
Sproglige perspektiver
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed i 1. og 3.g.

Mediemæssige perspektiver
- medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Baggrundslitteratur:
- Dokumentar: https://danskitiden.systime.dk/?id=175
- Dokumentarens undergenrer: https://danskitiden.systime.dk/?id=325
- Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm: https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c745
- Brugen af fiktion og fiktionskoder: https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c1435
- Filmiske virkemidler: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=226&loopRedirect=1

Læste tekster:
- Mette Korsgaard: Min barndom i helvede (værk): https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/min-barndom-i-helvede
- Zornig, Lisbeth: Vrede er mit mellemnavn (uddrag). PDF

Estimeret omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Livsnyder

Et forløb med fokus på både litteratur, medier og sprog. Undervejs skal vi analysere digte, en novelle, kampagnefilm, en spillefilm, malerier, en epistel og kronik.  Alt sammen med fokus på menneskers livsnydelse (eller mangel på samme). Hvad er vejen mod sand nydelse og lykke her i livet? Og kan det tage overhånd? Alkohol, mad, sex, penge – hvor går grænsen for individets jagt på nydelse? Det skal eleverne reflektere over i forløbet. De skal undersøge, hvordan sådanne spørgsmål er blevet taget op i litteraturhistorien og medierne over tid, og samtidig skal de tage stilling til deres eget liv og syn på sagen. Der vil blive arbejdet med argumentationsanalyse, retorisk analyse og kreative skriveøvelser, der skal fremme elevernes personlige stemme og evne til at reflektere over et emne. Begreberne ’hedonisme’ og ’puritanisme’ er centrale hele vejen igennem forløbet.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag

Kernestof:
Litterære perspektiver:
– tekster fra 1700 - oplysningstid
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
– fra dansk litteraturs kanon læses: Ludvig Holberg, Martin A. Hansen, Johannes V. Jensen

Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Sproglige perspektiver:
Her arbejdes metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed i 1. og 3.g.

Mediemæssige perspektiver:
Her arbejdes metodisk med:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

Baggrundslitteratur:
- Oplysningen: fornuftens tidsalder: https://bl.systime.dk/?id=169
- Argumentation – i oversigtsform (PDF)
- Sprog: retoriske virkemidler: https://textur.systime.dk/?id=248&L=0
- Ikke-sproglige virkemidler: https://textur.systime.dk/?id=313
- Billedsprog: https://litteraereundersoegelser.systime.dk/?id=167
- Genrebestemmelse af digte (PDF)
- Eksitensfilosofi: https://textanalyse.systime.dk/?id=5175#c20544
- Heretica-digtning: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=817#c3986

Læste tekster:
- Jan Sonnergaard: Alkoholen kan være en fantastisk øjenåbner (PDF)
- Kræftens Bekæmpelse: https://www.youtube.com/watch?v=l9nC7ZUPPbU
- Kræftens Bekæmpelse: Pølsepresser-du-mig-nu-nej’et: https://www.youtube.com/watch?v=Ed7SLhG0-wk
- Kræftens Bekæmpelse: Man kan da aldrig få for meget pølse!?!: https://www.youtube.com/watch?v=HEP3jURCXnI
- Michael Kvium, Man kan hvad man vil (1989)
- Vincent van Gogh, Kartoffelspiserne (1885)
- Edvard Munch, Dagen derpå (1895)
- Harald Slott-Møller, Primavera (1901)
- Edouard Manet, Frokost i det grønne (1863)
- Jan Steen, Den tøjlesløse husstand
- Thorkild Bjørnvig: Morgenmåltid på englandsbåden: https://livretter.systime.dk/?id=128#c234
- Johannes V. Jensen: Ved Frokosten: https://livretter.systime.dk/?id=122#c211
- Martin A. Hansen: Agerhønen: https://danskeforfattere.systime.dk/?id=1035#c1805
- Marcusevangeliet, kap. 6, linje 30-44: https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Mark/6
- Thomas Vinterberg: Druk

Baggrundslitteratur (skriftlighed og metoder):
- Den reflekterende artikel: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=136
- Skema over den reflekterende artikels opbygning: https://skriftligeksamenidansk.systime.dk/?id=153
- Genretræk: https://skriftligeksamenidansk.systime.dk/?id=151

Estimeret omfang: 110 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Slægt - ære - hævn

Dette forløb indledes med en introduktion til sagatiden og norrøn litteratur – og en værklæsning af ’Ravnkels saga’. Vi ser nærmere på den særlige sagastils karakteristika og undersøger den rolle begreberne slægt, ære og hævn spiller i værket. Hvornår er man en rigtig helt efter datidens standarder, og hvordan stemmer dette overens med vores heltebegreb i dag? Herefter vender vi blikket imod folkeviser og tager udgangspunkt i ’Ebbe Skammelsøn’. Hvilken rolle spiller slægt, ære og hævn her? Hvad kan dette værk fortælle os om datidens moral og tankesæt? Forløbet afrundes med en kreativ remedieringsopgave, hvor eleverne skal gengive handlingen fra enten ’Ravnkels saga’ eller ’Ebbe Skammelsøn’ som et nyhedsindslag til tv eller radio. Her skal deres viden om sagaer, folkeviser, journalistik og nyhedsgenren i spil.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof:
Litterære perspektiver:
– tekster fra tiden før 1700
– fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise

Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Mediemæssige perspektiver:
Her arbejdes metodisk med:
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Baggrundslitteratur:
- Det islandske mirakel: https://bl.systime.dk/?id=308
- Hedenskab og kristendom: https://bl.systime.dk/?id=309
- Folkeviser: https://litthist.systime.dk/?id=135

Læste tekster:
- Ravnkels saga (Værk). PDF
- Ebbe Skammelsen: https://tekster-foer-1700tallet.systime.dk/?id=172

Estimeret omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Skyggesider

I dette forløb er psykoanalytisk læsning (med udgangspunkt i Jungs dybdepsykologi) i centrum. Vi ser nærmere på, hvordan menneskets skyggesider er blevet bearbejdet og portrætteret i litteratur, film og kunst igennem tiden. Der arbejdes med flere forskellige litterære perioder og strømninger – romantisme, ekspressionisme, konfrontationsmodernisme og storbymodernisme/80’er-modernisme. Undervejs gøres forskellen på realisme og modernisme tydelig for eleverne - blandt andet igennem små skriveøvelser. Afslutningsvis læses Strunges digtsamling ’Vi folder drømmenes faner ud’ som værklæsning, og eleverne holder oplæg om udvalgte digte derfra.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof:
Litterære perspektiver:
– tekster fra 1800-tallet - romantisme
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– svenske tekster (Edith Södergran)
– fra dansk litteraturs kanon: H.C. Andersen, Tom Kristensen og Klaus Rifbjerg.

Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Mediemæssige perspektiver:
Her arbejdes metodisk med:
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Baggrundslitteratur:
- Romantisme: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2680#c13422
- Dobbeltgængermotivet (frem til afsnittet ’Emil Aarestrup’): https://litthist.systime.dk/?id=165#c1006
- Personkarakteristik (PDF)
- Jung og den analytiske psykologi: https://idansk.systime.dk/?id=462
- Jegfortællere: https://textur.systime.dk/?id=348
- Ismer i krigs – og mellemkrigstid – ca. 1900-1945: https://danskitiden.systime.dk/?id=210
- Ekspressionisme: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=814#c3965
- Genrebestemmelse af digte (PDF)
- Rudolf Broby-Johansen: https://foeldigfrem.systime.dk/?id=140#c312
- KLASSISK DANSK: Rudolf Broby-Johansen – Ekspressionisme, BLOD (1922): https://www.youtube.com/watch?v=HHXDMY2x11g
- 80’er-lyrik: et sort nærvær: https://bl.systime.dk/?id=332&L=0
- Michael Strunge og drømme om fremtiden: https://bl.systime.dk/?id=334


Læste tekster:
- H.C. Andersen: Skyggen (forkortet udgave)
- Tom Kristensen: Nat i Berlin (uddrag): https://krydsfelt.systime.dk/?id=168#c691
- Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål: https://bl.systime.dk/?id=212#c506
- Rudolf Broby-Johansen: ODALISK SKØNHED: https://foeldigfrem.systime.dk/?id=140#c313
- Edith Södergran: Triumf att finnas till: https://foeldigfrem.systime.dk/?id=150#c374
- Klaus Rifbjerg: Skyernes skygge rammer mig: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=483&L=10
- Jonas Cornell: Skyernes skygge rammer mig: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/skyernes-skygge-rammer-mig
- Værk: Michael Strunge: Vi folder drømmenes faner ud
- Digtere, divaer og dogmebrødre (uddrag: 00-15.15): https://www.dr.dk/drtv/se/digtere-divaer-og-dogmebroedre_-1980_1990_436970
- Torben Skjødt Jensen: Væbnet med ord og vinger (uddrag: 23:06 – 39:49): https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/vaebnet-med-ord-vinger
- Darren Aronofsky: Black Swan: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=Black%20Swan&orderby=title&SearchID=6c1fd3a3-0a1e-4060-9f79-497b764de634&index=1

Baggrundslitteratur (Skriftlighed og metoder):
- Genretræk: https://skriftligeksamenidansk.systime.dk/?id=151
- Den reflekterende artikel: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=136
- Skema over den reflekterende artikels opbygning: https://skriftligeksamenidansk.systime.dk/?id=153

Estimeret omfang: 130 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Humor og facework

Et forløb om humor, Facework, sproghandlinger, samtalemaksimer, sproglig flertydighed. Forløbet består af humorteori filmen, "Dum dummere"/ "Superbad" og har en del afsæt i MK's speciale og empiri om humor.

Baggrundslitteratur:
- Emoji-kommunikation (dokument)
- Materiale om rim og popkultur (dokument)
- Humor-kompendium, kap. 1 - 3
- Humorteori og typer af humor (dokument)
- Implikationer, performative verber og samarbejdsprincipper for samtale (dokument)
- Facework (dokument)
- Taktfuld blindhed (dokument)

Læste tekster:
- Joker: movie therapy scene: https://www.youtube.com/watch?v=iVjPguoY89U
- The Bus Scene: https://www.youtube.com/watch?v=VT9B4yHE7OA
- Dumb & Dumber - Pullover scene: https://www.youtube.com/watch?v=VGu0B6kL9eM
- Danske spil - Oddset, Der er så meget kvinder ikke forstår!: https://www.youtube.com/watch?v=cy5zwaQ_A-E
- Road House - Clip 1: Kiss 'Em: https://www.youtube.com/watch?v=k4Mb_Rhstus&t=10s
- Yahya Hassan flipper ud i TV2 Nyhederne: https://www.youtube.com/watch?v=6X8l2vAXutI
- Awkward Elevator: https://www.youtube.com/watch?v=SNtrkbgYgGs
- If You Were Honest On Social Media: https://www.youtube.com/watch?v=TMAadAbcJgw
- Klovn - The Litterbox: https://www.youtube.com/watch?v=x8jBdfb5Ip0&list=PLBCCwCMyMUK5eqWVFmF1JCI3Vie8QdNG5
- Klovn - Surprise Mia: https://www.youtube.com/watch?v=OAVMAeqJg2s
- Borat's ways of greeting to the foreign friends were so special: https://www.youtube.com/watch?v=WggbJDMD-QM
- Blinkende Lygter - Så holder du kraftedeme kæft, kælling!: https://www.youtube.com/watch?v=CO3LwBKxAkM
- For God Sake Just Give Me The Damn Number: https://www.youtube.com/watch?v=6gKyMvRMk9g
- De unge dropper og hjerter og tommelfingre: https://politiken.dk/kultur/medier/art8024490/%C2%BBEj-okay-jeg-bruger-kun-s%C3%A5dan-der-emojis-n%C3%A5r-jeg-skriver-med-min-mor.-Og-min-chef%C2%AB
- Årets mest brugte emoji er også årets mest kiksede emoji: https://soundvenue.com/kultur/2021/12/aarets-mest-brugte-emoji-er-ogsaa-aarets-mest-kiksede-emoji-466939
- Du er smuk som en Skoda (podcast): https://wearebro.dk/blog/22-du-er-smuk-som-en-skoda   
- Jacob Haugaard: Det hammer hammer fedt: https://www.youtube.com/watch?v=DMJuScpCUgw   
- Nik og Jay: Derfor rimer vi motherfucker på artiskokker: https://underholdning.tv2.dk/2013-11-01-nik-og-jay-derfor-rimer-vi-motherfucker-paa-artiskokker
- Kinne: The no rhyme rap: https://www.youtube.com/watch?v=2TL1LGH7nwQ
- Lamin: De her timer: https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=de+her+timer&&mid=F2CF4D308080857C7273F2CF4D308080857C7273&FORM=VAMGZC

Estimeret omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave 02-09-2024
Humorens mange ansigter 22-09-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Eksistentialisme

I dette forløb skal vi lære om eksistentialismen med udgangspunkt i Søren Kirkegaards filosofi om de livspositioner; spidsborgeren, Æstetikeren, Etikeren og den religiøse. Vi skal omkring Sisofys-myten, Peter Seebergs (Kanonforfatter) "Hjulet" og  Franz Kafka (international litteratur)  "Foran loven, Filmen "retfærdighedens ryttere" med fokus på menneskets måde at danne mening på og tilfældigehedernes indflydelse på vores skæbne, Jørgen Leth, "Kokkens datter", Dan Turéll "Hyldest til hverdagen", Karen Blixen (kanonforfatter), "Ringen", og slutteligt Martin A. Hansens (kanonforfatter) "Agerhønen". Vi støder også på syndefaldsmyten, den psykoanalytiske læsning (Freudiansk læsning) med begreber som fallossymboler, skoven som den uudforskede seksualitet, libido, regression mm. Begreber fra stoicismens livssyn vil ligeledes blive introduceret.

Baggrundslitteratur:
- How To Find Beauty In Everything? - The Myth of Sisyphus by Albert Camus: Explained: https://www.youtube.com/watch?v=NhLXT2AJUC8
Introduktion: Hvad er eksistentialisme?: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=128
- Filosofi og teori: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=292
- Søren Kierkegaard: Eksistentialisme er at blive sig selv og så give slip:  
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=p136
- Spidsborgeren: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=130
- Æstetikeren: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=131
- Etikeren: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=p132
- Øgendahl og de store forfattere: Karen Blixen: https://www.dr.dk/skole/dansk/karen-blixen
- Den religiøse livsposition: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=133
- Martin A. Hansen: https://forfatterweb.dk/oversigt/hansen-martin-a-1

Læste tekster:
- Peter Seebeerg: Hjulet
- Karen Blixen: Ringen
- Franz Kafka: Foran loven (verdenslitteratur i oversættelse)
- Jørgen Leth: Kokkens datter
- Dan Turéll: Hyldest til hverdagen
- Martin A. Hansen: Agerhønen
- Anders Thomas Jensen: Retfærdighedens ryttere (værk)
- N.F.S. Grundtvig: Det kimer nu til julefest

Estimeret omfang: 130 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Podcast og dokumentar

Et forløb om podcastens og filmdokumentarens virkemidler.

Læste tekster:
DR: Liss - Tonerne af en afsked (1:5 - Bandet Liss opstår)

Estimeret omfang: 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 De dyre piger

Med afsæt i dokumentarserien 'De dyre piger' fra 2021 trænes filmanalyse og digital dannelse. Eleverne præsenteres for dokumentarens typiske genretræk og ser derudover nærmere på identitetsdannelse og Erving Goffmans teatermetafor. De skal løbende forholde sig kritisk til nutidens mediebillede og reflektere over egen digital identitet

Faglige begreber:
Online identitet
Facework
Branding
Front- og backstage, middle region
Filmiske virkemidler i dokumentargenren
Fiktions-/faktakoder og autenticitetsmarkører

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag – navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

Kernestof:

Sproglige perspektiver:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag

Mediemæssige perspektiver:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og - fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Baggrundslitteratur:
- En kreativ bearbejdning af virkeligheden: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=224&loopRedirect=1
- Dokumentarfilmens genrer: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=225
- Reality-tv: https://hbdansk.systime.dk/?id=226
- Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm: https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c745
- Brugen af fiktion og fiktionskoder: https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c1435
- Filmiske virkemidler: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=226
- ‘Jeg kan ikke lide den, jeg har skabt på internettet’: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=165
- På de sociale mediers scene: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=167
- Facework på nettet: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=168

Læste tekster (medietekster):
- Værk: De dyre piger
Alle elever har set:
De dyre piger: sæson 1, episode 1: ’Det er dyrt at se godt ud’: https://www.dr.dk/drtv/se/de-dyre-piger_-det-er-dyrt-at-se-godt-ud_259472
Klassen har lavet fremlæggelser i grupper om følgende afsnit:
De dyre piger: sæson 1, episode 2: ’Alt for Insta’: https://www.dr.dk/drtv/se/de-dyre-piger_-alt-for-insta_259474
De dyre piger: sæson 1, episode 3: ’Shopaholics’: https://www.dr.dk/drtv/se/de-dyre-piger_-shopaholics_259470
De dyre piger: sæson 1, episode 8: ’Insta giver angst’: https://www.dr.dk/drtv/se/de-dyre-piger_-insta-giver-angst_259478
De dyre piger: sæson 2, episode 1: ’Perfekt på insta’: https://www.dr.dk/drtv/se/de-dyre-piger_-perfekt-paa-insta_317750
De dyre piger: sæson 2, episode 2: ’Længe leve luksus’: https://www.dr.dk/drtv/se/de-dyre-piger_-laenge-leve-luksus_317748


Estimeret omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Hosekræmmeren

Vi læser 'Hosekræmmeren' af Steen Steensen Blicher og hører en podcast om forfatteren

Baggrundslitteratur:
- Steen Steensen Blicher (podcast): https://www.kanon14.dk/steen-steensen-blicher

Læste tekster:
- Steen Steensen Blicher. Hosekræmmeren

Estimeret omfang: 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Sprogets magt

I dette forløb skal eleverne arbejde med sproglig analyse og se nærmere på forholdet mellem sprog, sociale klasser og magt. De skal herunder benytte sig af begreberne 'kommunikativ kompetence', 'gruppesprog' og 'kodeskift' og undersøge sproglige træk, som påkalder sig opmærksomhed - med henblik på at karakterisere teksters stilistiske niveau. Vi skal arbejde med teksters ordvalg, skriftsprog, talesprog, syntaks og multietnolekt, og eleverne skal lære, hvordan de på en nuanceret måde kan sætte ord på andres sprog og sproglige stil, og hvilken effekt stilen har på modtageren.

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof:

Litterære perspektiver:
– tekster fra 1700- og 1800-tallet (oplysningstid)
– tekster fra 2000-tallet
Fra dansk litteraturs kanon: Ludvig Holberg

Sproglige perspektiver:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag

Mediemæssige perspektiver:
– kommunikationsanalyse

Baggrundslitteratur:
- Klassesprog: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=203
- Sprog er status: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=204
- Grupper og sprog: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=205#c704
- Høj og lav stil: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=206
- Flere sprog i et: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=207
- Semantiske kategorier: https://danskitiden.systime.dk/?id=313

Læste tekster:
- Snobberne: Arbejdsløshed. Rytteriet. DR Satire: https://www.youtube.com/watch?v=HAtdP3FhLq0
- Tove Ditlevsen: Barndommens gade (uddrag): https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=205#c1136
- Prinsesser fra blokken, episode 4 (17:45-21:15)
- Fenar Ahmad: Ækte vare 1 (filmdialog): https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=205#c1142
- Ækte vare 2 (opdigtet dialog): https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=205#c1146
- Ludvig Holberg: Jean de France (uddrag): https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=206#c1149
- Georg Metz: Intermetzo: En tur med Karen J.: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=206#c1149
- Per Højholt: Gittes monolog om Information: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=206#c1159
- Yahya Hassan: Langdigt (uddrag): https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=207#c1165

Estimeret omfang: 100 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer