Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Anders Vestermark Køber
|
Hold
|
2022 DA/d (1d DA, 2d DA, 3d DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hævn, Ære og Skam
Et tematisk forløb om emnet hævn, ære og skam, hvor vi arbejder med fakta og fiktionstekster.
Der vil være fokus på. emner som digitale krænkelser og seksualitet.
Vi arbejder med sproglig analyse af forskellige faktatekster. Her er der fokus på argumentation og appelformer.
Derudover arbejder vi filmanalyse inden for det mediemæssige perspektiv.
Der vil være en dybdegående analyse af Emma Holtens kronik "Samtykke" fra 2014.
Derudover ser vi dokumentarfilmen "Ung, nøgen og udstillet" fra DR, 2016
Og vi ser hele tredje sæson af tv-serien "Skam" af Julie Andem, 2017.
I forbindelse med "Skam" arbejder vi både med filmisk analyse og med moderne fortælleformer med brug af sociale medier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Retorik og taler
Forløb med fokus på at kunne formidle godt.
Der arbejdes med argumentationsanalyse og appelformer.
Derudover skal eleverne skrive og holde hver deres politiske tale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Romantikken
Forløb om den litteraturhistoriske periode romantikken:
Herunder universalromantikken, nationalromantikken og Biedermeier
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=530
Litterære tekster
Schack von Staffeldt: Indvielsen (1804)
Adam Oehlenschläger: Morgenvandring (1805)
NFS Grundtvig: Danmarks Trøst (1820)
H.C. Andersen: Hist hvor Vejen slår en Bugt (1829)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Ungdom og ungdomsoprør - optakt til DHO
I skal skrive DHO om ungdomsoprøret.
Vi arbejder med periodens centrale begivenheder og værdisæt ud fra forskellige tekster.
Vi vil indkredse periodens vigtige aktører og grupperinger.
Vi har et særligt fokuspukt på ungdomsoprørets musik, hvor I skal lave en gruppeopgave om forskellige sangtekster inden for centrale tematikker:
• Nye tider: ” The Times They Are A-Changin’” (Bob Dylan) + ”I kan ikke slå os ihjel” – Christianias Fællessang (Oscar H, Ask, Yasmin og Lara)
• Børneliv og kønsroller: ”Kattejammer Rock” og ”Vi går med røde sokker” (Vesterbro Ungdomsgård” ) (Thor, Felix, Oskar O, Christian)
• Seksuel frigørelse og kvindekamp: ”Øjet” + ”Vi har smidt returbilletten væk” (Trille) (Ida L, Cecilie, Ida H, Anna S)
• Rejser og bevidsthedsudvidende stoffer: ”Itsi Bitsi” + Dunhammeraften” (Steppeulvene) + ”Lucy in the Sky with Diamonds” (The Beatles) (Nikolaj, Nicholas, Dagur, Anton og Alexander)
• Solidaritet og fællesskab: ”Du er ikke alene” (Sebastian) og ”Vi voksne kan også være bange” (Viktor, Emil, Melanie og Christine)
• Samfundskritik: ”I en blågrå kupé” og ”Et satanisk mesterværk” (C.V. Jørgensen) (Thomas, Marcus, Ilham og Anna M)
• Kapitalisme-kritik: ”Røde Wilfred” (Røde Mor) og ”Østre Gasværk” (Gasolin) (Frederik, Casper, Rose og Esther)
Vi læser et uddrag fra romanen "Den nye tid" (2013) af Katrine Marie Guldager.
Vi ser også filmen "Fede Tider" fra 1996 af Peter Bay.
Begge tekster er med til at skabe forståelse for, hvordan man kan forholde sig til perioden efterfølgende.
Der introduceres til akademisk skrivning og videnskabsteori og selve DHO-formatet præsenteres.
Der er mulighed for at vælge mellem 3 forskellige opgaveformuleringer, hvor man kan have fokus på henholdsvis kvindebevægelsen, ungdomsoprørets ideologiske fundament og tidens nye bo- og familieformer.
Inden for danskfaget er der mulighed for både at arbejde med fakta- og fiktionstekster. Der vil i den forbindelse blive introduceret til forskellige danskfaglige metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Brev til den ældre generation
|
26-03-2023
|
Powerpoint til fremlæggelser
|
31-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Nyheder
Forløbet handler om nyhedsanalyse og nyhedsproduktion. Eleverne får kendskab til:
3 forskellige nyhedsgenrer
5 nyhedskriterier
nyhedstrekanten
3 forskellige typer kilder
Nyhedskompasset
Teori om fake news.
Derudover skal eleverne selv producere webaviser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information - I skal researche på egne nyhedshistorier.
- Skrive
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Dobbeltgængermotivet og romantismen
Forløbet tager udgangspunkt i den litteraturhistoriske periode i midten af 1800-tallet, som vi kalder romantismen. Vi skal derfor have styr på de litterære kendetegn, man forbinder med denne periode.
Vi lægger derudover vægt på dobbeltgængermotivet i udvalgte romantistiske tekster.
Vi skal i forløbet læse:
Skyggen (1847) af H.C. Andersen
Paa Sneen (1838) af Emil Aarestrup
Og vi skal se filmen Fight Club (1999) af David Fincher
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Pres og forventninger - sproghandlingsteori
Vi skal arbejde med en række forskellige begreber indenfor sproghandlingsteori.
I skal bruge til samtaleanalyse af forskellige dialoger inden for både fakta og fiktionsområdet.
Typer af sproghandlinger:
- Følelses- og holdningsudtrykkende sproghandlinger
- Regulerende sproghandlinger
- informerende sproghandlinger
- Rituelle sproghandlinger
- Samtale- og kontaktsskabende
Direkte og indirekte sproghandlinger
Optoninger og nedtoninger
Samarbejdsprincippet over for høflighedsprincippet
Facework
Turtagningsprincippet
Transaktionsanalyse
Der bliver bl.a. arbejdet med følgende materialer:
- Ernest Hemingway: uddrag af Indianerlejr (1924)
- Casper Christensen og Frank Hvam: uddrag af Klovn Casper og Frank på Indkøb (2005-09)
- Quentin Tarantino: uddrag af Pulp Fiction (1994)
- Ludvig Holberg: uddrag af Erasmus Montanus (1723)
- Ernest Hemingway: Bjerge som hvide elefanter (1927)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Propagandafilm
Forud for studieturen i Berlin arbejder vi med nazistiske propagandafilm.
Til en begyndelse diskuterer vi propagandabegrebet i en moderne kontekst.
Vi ser episode 1 af TV2's tv-serie "Anker" fra 2023 og diskuterer fremstillingen af Anker Jørgensen.
Vi skal se uddrag fra "Der ewige Jude", Jüd Süs" og "Olympia"
Besøg på det olympiske stadion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Det moderne gennembruds ismer
Vi arbejder med det moderne gennembrud som litteraturhistorisk periode. Vi ser på periodens baggrund, kendetegn og vigtige forfattere.
Uddybende skal vi have fokus på 3 stilarter inden for det moderne gennembrud:
- Realisme
- Naturalisme
- Impressionisme
Undervejs skal vi læse novellerne:
- Ane Mette af Henrik Pontoppidan
- Foran Alteret af Herman Bang
Som en nutidig perspektivering har vi læst et uddrag af Glenn Bech: "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" i forbindelse med, at Glenn Bech holdt foredrag på skolen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
10
|
Skriftlighed i 3g
Der arbejdes igennem hele 3g med de 3 eksamensgenrer. Den analyserende artikel, den debatterende artikel og den reflekterende artikel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
Køn og maskulinitet
I forløbet skal vi undersøge litteratur og debattekster med særligt fokus på kønsaspekter.
Der vil være introduktion til forskellige metoder i dansk, herunder feministisk læsning og kønsaspekterne i litteraturanalyse.
Der vil også blive gennemgået en beskrivelse af feminismens 4 faser.
Vi vil diskutere kønsroller og kønsstereotyper og diskutere maskuline og feminine karakteristika. Her vil der arbejdes med diskursanalyse og argumentationsanalyse.
Der vil blive arbejdet med følgende konkrete tekster:
Lars Husum: "Jeg er en hær" - roman fra 2010 - værklæsning.
Karen Blixen: "Ringen" - novelle fra 1958
Ebbe Skammelsøn - folkevise
Tobias Rahim: "Når mænd græder" - sang og musikvideo fra 2022
Tessa: "Ben" - Sangtekst fra 2019
To debattekster er blevet læst og analyseret med fokus på diskursanalyse og argumentationsanalyse:
Kristian Massey Møller: "Drengen bliver frataget sit mod og sin styrke" - debatindlæg fra Kristelig Dagblad 2019
Sebastian Lynggaard: “Jeg har set mit køns smerte.” om internetfænomenet Herlige Svend. Debatindlæg fra Zetland 2024.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Satire og humor
I forløbet arbejdes der med begreberne inden for humorens hensigt og væsen. Vi arbejder med begreberne overraskelse, ironi (situationsironi og selvironi), sarkasme, overlegenhed, politisk satire og ordspil
Derudover arbejdes der med tekster inden for absurd humor.
I forløbet analyseres følgende tekster
"Gæt på sandheden" sæson 1 episode 7 - tv-show fra DR, 2024
Monty Python: "Argument Clinic" - sketch fra Monty Python Flying Circus 1972
Stine Piilgaard: uddrag af "Meter i sekundet" - roman fra 2020
Peter Seeberg: "Stilladset" - novelle fra 1962
Monty Python: "Gakkede Gangarter". Sketch fra Monty Python Flying Circus 1970
"Studievejleder Fyrst Walter" sketch fra "Casper og Mandrilaftalen", DR 1999
"Nina Kære Nina" afsnit 4 sæson 3 fra TV-serien "Klovn" fra TV2 2006
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
13
|
Eksistentialisme og ensomhed
Forløb om litteraturhistorien i det 20. århudnrede (1900-tallet). Der er fokus på eksistentialisme og forskellen mellem modernisme og realisme.
Der skal introduceres til begreber
- Modernisme Vs realisme
- Eksistentialisme i en både religiøs og verdslig version
Der skal læses følgende tekset
Johannes V Jensen: Paa Memphis Station (1906)
Jeppe Aakjær: Jens Vejmand (1905)
Pär Lagerkvist: Ångest, Ångest är min Arvedel (1916)
Martin A Hansen: Agerhønen (1947)
Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt (1960)
Benny Holst: Sang om merværdi (1971)
Michael Strunge: Vi folder drømmens faner ud (1981) - Værklæsning
Som sekundær litteratur læses en række tekster fra forskellige ibøger om
- Ekspressionisme og tidlig modernisme
- Heretica
- Eksistentialisme
- Konfrontationsmodernisme
- Politiske realisme
- Storbymodernisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
14
|
Repetition
Vi repeterer nogle enkelte forløb og får overblik over forskellen på de 3 perspektiver:
Litteratur, sprog og medier.
Vi arbejder med følgende tekster:
Steen Steensen Blicher: "Sig nærmer Tiden" (1838) og opsummerer pointer om romantikken og romantismen.
Så træner vi analyse af propagandafilm ved at undersøge et uddrag af "Viljens Triumf" af Leni Riefenstahl (1935)
Derudover opsummerer vi de tre skriftlige eksamensgenrer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55176319255",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55176319255",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55176319255"
}