Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Martin Kristoffersen
|
Hold
|
2022 DA/e (1e DA, 2e DA, 3e DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Druk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fokeviser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Retorik og kommunikation
Et forløb om retorik og kommunikation. Vi lærer om argumentation, retoriske virkemidler, store taler, kropssprog, mimik, gestik, skriftlig kommunikation, mislykket kommunikation og meget mere.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det moderne gennembrud DHO
Et forløb om det moderne gennembrud med henblik på DHO.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Retorik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Humor, facework og sproghandlinger
Et forløb om humor, sproghandlinger og facework.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sort land
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Journalistik
Et forløb om journalistik. Moderne journalistik, tabloid, podcast-formatet. Aktantmodellen, de 5 nyhedskriterier, artikelformatet, fortællende journalistik, portrætinterview (undervejs er der indlagt en blokdag i journalistik)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Guldimund
Lyrik, værkslæsning af Guldimunds værker.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksistentialismen
I dette forløb skal vi lære om eksistentialismen med udgangspunkt i Søren Kirkegaards filosofi om de livspositioner; spidsborgeren, Æstetikeren, Etikeren og den religiøse. Vi skal omkring Sisofys-myten, Peter Seebergs (Kanonforfatter) "Hjulet" og Franz Kafka (international litteratur) "Foran loven, Filmen "retfærdighedens ryttere" med fokus på menneskets måde at danne mening på og tilfældigehdernes indflydelse på vores skæbne, Jørgen Leth, "Kokkens datter", Dan Turéll "Hyldest til hverdagen", Karen Blixen (kanonforfatter), "Ringen", og slutteligt Martin A. Hansens (kanonforfatter) "Agerhønen". Vi støder også på syndefaldsmyten, den psykoanalytiske læsning (Freudiansk læsning) med begreber som fallossymboler, skoven som den uudforskede seksualitet, libido, regression mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reportage
|
12-11-2023
|
Guldimund
|
22-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Eksistentialismen
I dette forløb skal vi lære om eksistentialismen med udgangspunkt i Søren Kirkegaards filosofi om de livspositioner; spidsborgeren, Æstetikeren, Etikeren og den religiøse. Vi skal omkring Sisofys-myten, Peter Seebergs (Kanonforfatter) "Hjulet" og Franz Kafka (international litteratur) "Foran loven, Filmen "retfærdighedens ryttere" med fokus på menneskets måde at danne mening på og tilfældigehdernes indflydelse på vores skæbne, Jørgen Leth, "Kokkens datter", Dan Turéll "Hyldest til hverdagen", Karen Blixen (kanonforfatter), "Ringen", og slutteligt Martin A. Hansens (kanonforfatter) "Agerhønen". Vi støder også på syndefaldsmyten, den psykoanalytiske læsning (Freudiansk læsning) med begreber som fallossymboler, skoven som den uudforskede seksualitet, libido, regression mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Til mine forældre
|
14-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Yahya Hassan + Sort land værkslæsning
Værkslæsning af lyrik (Yahya Hassan; Digte)
Værkslæsning af roman (Ahmad Mahmoud: Sort Land)
Romanlæsningen kommer til at foregå ind over næste forløb også.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Til mine forældre
|
14-01-2024
|
Skriftlighedstræning
|
07-02-2024
|
Retfærdighedens ryttere
|
26-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Romantikken før og nu
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Dramatik og sproglighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Dokumentar
Indførsel i mediefaglige begreber.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Holberg og Drama
Et kort forløb om Holberg og drama som genre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Forløb#18
Virkelighedens repræsentationer (Forløbsbeskrivelse)
Virkeligheden overgår ofte fiktionen. Fascinationskraften af "rigtige" mennesker og deres livsførelse er uomtvistelig og repræsenteres i alle danskfagets formater; dokumentar, autofiktion, selvbiografisme, socialrealisme, journalistik, lyrik osv. Hvordan skildrer man virkeligheden? Kan man overhovedet gøre det 1/1 og skal man? Må kunsten æstetisere og rekonstruere for udtrykket og underholdningens skyld? Og kan vi som modtagere afkode disse greb ved at bevare et refleksivt og kritisk blik på det vi præsenteres for.
Forløbet vil indeholde værkslæsninger af "Kandis for livet" (film) "Ser du månen, Daniel" (roman) Lyrikfortolkning af ungdomskulturelle musikværker og digte – og hvad vi ellers finder på vejen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55176320233",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55176320233",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55176320233"
}