Holdet 2022 DA/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Martin Kristoffersen
Hold 2022 DA/e (1e DA, 2e DA, 3e DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Druk
Titel 2 Fokeviser
Titel 3 Retorik og kommunikation
Titel 4 Det moderne gennembrud DHO
Titel 5 Retorik
Titel 6 Humor, facework og sproghandlinger
Titel 7 Sort land
Titel 8 Journalistik
Titel 9 Guldimund
Titel 10 Eksistentialismen
Titel 11 Eksistentialismen
Titel 12 Yahya Hassan + Sort land værkslæsning
Titel 13 Værkslæsning, Rasmus Hastrup: Liv
Titel 14 Romantikken før og nu
Titel 15 Dramatik og sproglighed
Titel 16 Dokumentar
Titel 17 Holberg og Drama
Titel 18 Forløb#18

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Druk

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fokeviser

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Retorik og kommunikation

Et forløb om retorik og kommunikation. Vi lærer om argumentation, retoriske virkemidler, store taler, kropssprog, mimik, gestik, skriftlig kommunikation, mislykket kommunikation og meget mere.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Det moderne gennembrud DHO

Et forløb om det moderne gennembrud med henblik på DHO.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Retorik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Sort land

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Journalistik

Et forløb om journalistik. Moderne journalistik, tabloid, podcast-formatet. Aktantmodellen, de 5 nyhedskriterier, artikelformatet, fortællende journalistik, portrætinterview (undervejs er der indlagt en blokdag i journalistik)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Guldimund

Lyrik, værkslæsning af Guldimunds værker.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Eksistentialismen

I dette forløb skal vi lære om eksistentialismen med udgangspunkt i Søren Kirkegaards filosofi om de livspositioner; spidsborgeren, Æstetikeren, Etikeren og den religiøse. Vi skal omkring Sisofys-myten, Peter Seebergs (Kanonforfatter) "Hjulet" og  Franz Kafka (international litteratur)  "Foran loven, Filmen "retfærdighedens ryttere" med fokus på menneskets måde at danne mening på og tilfældigehdernes indflydelse på vores skæbne, Jørgen Leth, "Kokkens datter", Dan Turéll "Hyldest til hverdagen", Karen Blixen (kanonforfatter), "Ringen", og slutteligt Martin A. Hansens (kanonforfatter) "Agerhønen". Vi støder også på syndefaldsmyten, den psykoanalytiske læsning (Freudiansk læsning) med begreber som fallossymboler, skoven som den uudforskede seksualitet, libido, regression mm.  
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reportage 12-11-2023
Guldimund 22-11-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Eksistentialismen

I dette forløb skal vi lære om eksistentialismen med udgangspunkt i Søren Kirkegaards filosofi om de livspositioner; spidsborgeren, Æstetikeren, Etikeren og den religiøse. Vi skal omkring Sisofys-myten, Peter Seebergs (Kanonforfatter) "Hjulet" og  Franz Kafka (international litteratur)  "Foran loven, Filmen "retfærdighedens ryttere" med fokus på menneskets måde at danne mening på og tilfældigehdernes indflydelse på vores skæbne, Jørgen Leth, "Kokkens datter", Dan Turéll "Hyldest til hverdagen", Karen Blixen (kanonforfatter), "Ringen", og slutteligt Martin A. Hansens (kanonforfatter) "Agerhønen". Vi støder også på syndefaldsmyten, den psykoanalytiske læsning (Freudiansk læsning) med begreber som fallossymboler, skoven som den uudforskede seksualitet, libido, regression mm.  
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Til mine forældre 14-01-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Yahya Hassan + Sort land værkslæsning

Værkslæsning af lyrik (Yahya Hassan; Digte)
Værkslæsning af roman (Ahmad Mahmoud: Sort Land)
Romanlæsningen kommer til at foregå ind over næste forløb også.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Til mine forældre 14-01-2024
Skriftlighedstræning 07-02-2024
Retfærdighedens ryttere 26-02-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Værkslæsning, Rasmus Hastrup: Liv

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Romantikken før og nu

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Dramatik og sproglighed

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Dokumentar

Indførsel i mediefaglige begreber.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Holberg og Drama

Et kort forløb om Holberg og drama som genre
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Forløb#18

Virkelighedens repræsentationer (Forløbsbeskrivelse)

Virkeligheden overgår ofte fiktionen. Fascinationskraften af "rigtige" mennesker og deres livsførelse er uomtvistelig og repræsenteres i alle danskfagets formater; dokumentar, autofiktion, selvbiografisme, socialrealisme, journalistik, lyrik osv. Hvordan skildrer man virkeligheden? Kan man overhovedet gøre det 1/1 og skal man? Må kunsten æstetisere og rekonstruere for udtrykket og underholdningens skyld? Og kan vi som modtagere afkode disse greb ved at bevare et refleksivt og kritisk blik på det vi præsenteres for.
Forløbet vil indeholde værkslæsninger af "Kandis for livet" (film) "Ser du månen, Daniel" (roman) Lyrikfortolkning af ungdomskulturelle musikværker og digte – og hvad vi ellers finder på vejen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer