Holdet 2022 DA/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anne Fischer Thomsen
Hold 2022 DA/u (1u DA, 2u DA, 3u DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb dansk
Titel 2 FF1 Drik mindre - oplev mere
Titel 3 Fortælleteknik og noveller
Titel 4 Taler I
Titel 5 Romantikken og det moderne gennembrud (DHO)
Titel 6 Rationalisme og romantikken I
Titel 7 Nyhedsformidling i en konstruktiv kontekst
Titel 8 Rationalisme og romantikken II
Titel 9 Dokumentar I: Munken
Titel 10 Dokumentar II: I krig med virkeligheden
Titel 11 Taler II
Titel 12 Værklæsning: Naja Marie Aidt: Bavian
Titel 13 Autofiktion
Titel 14 Kommunikationsanalyse
Titel 15 Sprog, klasse og magt
Titel 16 Klimahandledag
Titel 17 Folkeviser
Titel 18 Romantikken og det moderne gennembrud II
Titel 19 SKAM
Titel 20 Den debatterende artikel
Titel 21 Realisme og modernisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb dansk

Indhold
En grundlæggende introduktion til dansk i gymnasiet. Der fokuseres på tekstgenrerne epik og lyrik.

Kompetencer:
Eleverne skal helst så hurtigt som muligt blive fortrolige med danskfagets
• terminologi
• grundlæggende arbejdsmetode – analyse og fortolkning
og få skrevet så meget som muligt!

I grundforløbet starter vi med en forholdsvis lærerstyret undervisning. Faget skal præsenteres, og der skal introduceres til genrer og værktøjer. Gradvist bevæger vi os fra lærerstyret klasseundervisning over par-arbejde i de etablerede makkerskaber til gruppearbejde (i makkerskabsgrupperne = to par). En bevægelse fra tryghed og stilladsering mod mere selvstændigt arbejde.

I arbejdet med de episke og lyriske tekster arbejdes der indledningsvis med kortere tekster og få fokusområder i analysen. Efter nogle analyser skal eleven så udvise selvstændighed og ansvar ved at skrive en (nogenlunde) færdig analyse-og-fortolk-opgave af en novelle eller et digt

Skriftligt arbejde:
Portrætartikel
Analyserende artikel: Granit (2018).

Kernestof
tekster fra 1700- og 1800-tallet,
tekster fra 1900-tallet,  
tekster fra 2000-tallet,

Faglige mål
beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden

Materiale
Ole Schultz Larsen: Håndbog i dansk. Side 4 - 13.
Om lyrik (textanalyse.systime.dk, side 1- 10)

Tekster, vi har arbejdet med i undervisningen:
Søren Ulrik Thomsen: En gang om dagen (1991)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (en Idyl) 1900
Anders Bodelsen: Drivhuset (1965)
Julia Butchkow: Granit (2018)
Emil Aarestrup: Angst (1938)
Sophus Claussen: I en frugthave (1899)
I.P. Jacobsen: Marine (1875)
Tom Kristensen: Nat i Berlin (1921)
Lone Hørslev: Der findes større problemer end mine (2012)

Fokus:
Litteratur

Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 FF1 Drik mindre - oplev mere

Overemne for første forløb: ”Drik mindre – oplev mere”, der er en del af kampagnen ”Fuld af liv”. Kampagnen skal bidrage til at udsætte alkoholdebuten, reducere alkoholindtaget og skabe en sundere alkoholkultur blandt unge i Danmark .  ”Drik mindre – oplev mere”  er et samarbejde mellem Kræftens Bekæmpelse, TrygFonden og Lommefilm og vi anvender det som afsæt til et flerfagligt forløb mellem kunstneriske fag og dansk i 1.g. Forløbet bygges op omkring Lommefilms miniforløb med produktion af film på mobilen, som afvikles på blokdag 2. Der inddrages faglige vinkler og metoder fra alle kunstneriske fag i filmproduktionen, hvor eleverne samtidig indgår i en innovativ, flerfaglig proces.
Inden første blokdag starter, altså i slutningen af grundforløbet, introduceres til forløbets ”Drik mindre – oplev mere”-tema i de respektive kunstneriske fag. Dette gøres ved at læreren i løbet af modulet afspiller/viser et fagligt relevant produkt, der relaterer sig til emnet.

· Eleverne skal i grupper forberede et skriftligt produkt, der f.eks. kan være et interview, en artikel eller et andet danskfagligt produkt, som dansklæreren vælger, samt lave en lommefilm.

Kernestof
produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Faglige mål
navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde
Titel 3 Fortælleteknik og noveller

I skal i dette forløb arbejde med fortælleteknik, fremstillingsformer og novellen som genre.

Kernestof
Litteraturanalyse og fortolkning:
Klassiske og moderne novelletræk
Kortprosa
Scenisk og panoramisk fremstilling
Fortællertyper
Synsvinkler
Tekster fra tiden før 1700
Tekster fra 2000-tallet

Faglige mål:
Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed.
Analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster.

Materialer
Håndbog til dansk - litteratur, sprog og medier, kapt. 3.3, 3.4, 3.6
(159, 163, 172, 173)
https://hbdansk.systime.dk/?id=159
Giovanni Boccaccio: "Falken" (1350)
Julia Butchkow: Granit (2018)
Ramus Hastrup "To Brødre" (2016)
Bent Haller: Uddrag af "At blive set" Korttekster - (2019)

Perspektiv: Litteratur.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Taler I

I skal arbejde med analyse og fortolkning af nogle kendte taler,, og selv skrive en tale. Der er fokus på talegenrer, Ciceros pentagram, appelformer og sproglige figurer.

Kernestof
Retorisk analyse:
Tre talegenrer
Ciceros pentagram
Appelformer
Sproglige figurer:
Gentagelsesfigurer: Epizeuxis, anafor, epifor, allitteration, assonans og trikolon
Modsætningsfigurer: Antitese, oxymoron og paradoks
Dramatiske figurer: Udbrud og retoriske spørgsmål

Faglige mål
Anvende centrale mundtlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed.
Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.

Materialer
Håndbog til dansk - litteratur, sprog og medier, kapt. 4.9 og 4.3
(204)
https://hbdansk.systime.dk/?id=204Thomas Vinderberg: "Festen" - Christians tale
https://www.youtube.com/watch?v=BqlWIKwC2PE
John F. Kennedy: "Ich bin ein Berliner", 26/6 1963
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla, 2020
Sara Omars nytårstale 2017

Perspektiv: Sprog
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Romantikken og det moderne gennembrud (DHO)

Indhold:
DHO-forløb om det moderne og folkelige gennembrud i Danmark i slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet med fokus på  forskelle i levevilkårene og på køns betydning for det enkelte menneskes vilkår og leveforhold. Der arbejdes med de litterære stilarter realisme, naturalisme og impressionisme.
Til slut udarbejder eleverne en flerfaglig opgave i dansk og historie.
Vi har været på ekskursion til Narionalmuseets Klunkehjem med Herman Bang som tema...

Danskfaget har særligt fokus på:
– tekstlæsning i en historisk sammenhæng
– faglig formidling
– danskfagets identitet og metode

Der arbejdes med vores fælles grundbog ”Vidensmønstre, hvor de to  nedenstående begrebspar inddrages:
• Diakron – synkron
• Idiografisk – nomotetisk

Efter aflevering af opgaven afholdes et læsekursus.
Formålet med kurset at motivere/inspirere til frilæsning, og give eleverne en række værktøjer til faglig læsning.
Herunder introduceres en række læseteknikker​ - til især studielæsning​, der skal hjælpe eleverne med at

- læse hurtigere​

- læse fleksibelt​

- reflektere over egen læsning og læseteknik

DHO:
Kernestof
læsning af en afgrænset periode før 2000
tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme

Faglige mål
demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder –
demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed

Materialer
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2095

Litteraturens veje kapt. 6 (s. 594, 595, 596)
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=596
Universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik

Litteraturhistorien på langs og tå tværs, kapt. 5 (s.124, 160, 162) Oversigt, Grundtvig, nationalromantikken i Danmark
https://litthist.systime.dk/?id=124
Litteraturhistorien på langs og på tværs, Det moderne gennembrud kapt. 6 (125, 139, 140, 256, 257, 258)
Oversigt, Georg Brandes og naturalismen, skrivestil og sprog
https://litthist.systime.dk/?id=125

Det moderne gennembrud og MeToo# (s. 137, 141, 143,144)
https://detmodernegennembrud.systime.dk/?id=137

Naturalisme, impressionisme, realisme (Pdf)

https://vidensmoenstre.systime.dk/?id=133
Ideografisk - nomotetisk og diakron - synkron

Supplerende materiale
Kort intro til romantikken
https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM

Tekster vi har arbejdet med i undervisningen
Adam Oehlenschläger: Guldhornene (1803)
Schack von Staffeldt: Indvielsen (1804)
Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land (1823)
H.C. Andersen: I Danmark er jeg født (1850)
N.F.S.Grundtvig: Danmarks Trøst (1824)

J.P. Jacobsen: Fra husets tag (1870)
Henrik Pontoppidan: Ane-Mette (1887)
Herman Bang: Den sidste balkjole ( 1887)

Gruppefremlæggelser:
Herman Bang: Den sidste aften (1880)
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød (1887)
Henrik Pontoppidan: Knokkelmanden (1887)
Amalie Skram: Det røde gardin (1899)
Victoria Benedictsson: Ud fra Mørket (1888)
J. P. Jacobsen: Fru Marie Grubbe (1876) (Udd.)

Fokus
Universalromantik
Nyplatonisme
Nationalromantik
Sædelighedsfejden
Impressionisme
Realisme
Naturalisme

Perspektiv: Litterært
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Rationalisme og romantikken I

ndhold
I dette forløb sættes romantikken op overfor oplysningstiden og rationalismen. I de første 4 moduler er der fokus på rationalismen og her vil klassen blive introduceret til oplysningstidens livssyn og samfundsindretning, samt genrer og skrivestil. Vi vil læse uddrag af Holbergs komedier.

Vi foretager en værklæsning af St. St. Blichers; Hosekræmmeren. (1829), hvor vi analyserer stiltræk fra den poetiske realisme og romantismen
Vi arbejder afslutningsvis med dobbeltgængermotivet i romantismen med afsæt i Aarestrup: På sneen og H.C.A. Skyggen.
Det er afsæt for en reflekterende artikel om dobbeltgængeren som kunstnerisk motiv.

Kernestof
tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme

Faglige mål
analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Materialer:
Litteraturhistorien på langs og på tværs kapt. 4,
https://litthist.systime.dk/?id=123&L=0

Litteraturens veje: Holbergs karakterkomedier,
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=581

Tekster, vi har arbejdet med:
Ludvig Holberg: Af Pernilles korte frøkenstand (1727).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 7 Nyhedsformidling i en konstruktiv kontekst

Forløbet lægger op til blokdagen i konstruktiv journalistik, hvor eleverne skal skrive en nyhedsartikel eller et debatindlæg.
Vi arbejde i forløbet   med at analysere en række artikler med fokus på  de klassiske og nye nyhedskriterier, vinkling, nyhedstrekanten, multimodalitet  mm. .

Kernestof:
- analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge,

Faglige mål  

Eleverne trænes i at:

– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt  

– analysere, fortolke og perspektivere ikke-fiktive tekster   

– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag  

– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder  


Materialer
Kompendium: Nyhedsjournalistikken i en konstruktiv kontekst (pdf), s. 6-8, 10-15, 19-22, 25-32, 40-41 )

Grundbog til medier i dansk: Multimodalitet
https://grundbogtilmedieridansk.systime.dk/?id=129#c786

Tekster vi har arbejdet med i undervisningen
Nyhedsartikel:
https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-05-21-millioner-af-mus-goer-jorden-levende-i-australien-nu-kommer-slangerne
Samt forskellige debatindlæg om Lærkesletten.

Fokus:
Medier
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Rationalisme og romantikken II

ndhold
I dette forløb  sættes romantikken op overfor oplysningstiden og rationalismen, Dog vil det overordnede fokus ligge på romantikken. Vi samler op på romantikken, herunder nationalromantikken fra tidligere DHO-forløb og fortsætter med biedermeier, den poetiske realisme og romantismen.

Vi foretager en værklæsning af St. St. Blichers; Hosekræmmeren. (1829), hvor vi analyserer stiltræk fra den poetiske realisme og romantismen. Med udgangspunkt i novellen foretages en remediering til en nyhedsartikel.
Vi arbejder afslutningsvis med dobbeltgængermotivet i romantismen med afsæt i Aarestrup: På sneen og H.C.A. Skyggen. I forhold til "Skyggen" anvendes en psykoanalytisk læsning.
Det er afsæt for en reflekterende artikel om dobbeltgængeren som kunstnerisk motiv.

Kernestof
-tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
-arbejde metodisk med tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
-produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, .

Faglige mål
analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Materialer:
Litteraturhistorien på langs og på tværs - romantismen
https://litthist.systime.dk/?id=165

Litteraturens veje: kapt. 6 (biedermeier, poetisk realisme, den blicherske novelle, romantisme, kapt: 7: H.C. Andersen, H.C. Andersens Eventyr, dobbeltgængermotivet.
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=592
(590. 591, 592,, 602, 605)

Litteraturportalen og adaptation og remediering
https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2166

Litteraturens Huse: Skyggen, psykoanalytiske metoder
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2669


Danske forfattere: Emil Aarestrup: På Sneen
https://danskeforfattere.systime.dk/?id=728

Supplerende materiale
https://litteratursiden.dk/artikler/lille-spejl-pa-vaeggen-der-er-jeg-unik-i-verden-her#:~:text=Dobbeltg%C3%A6ngermotivet%20har%20v%C3%A6ret%20en%20del,sig%20i%20sit%20eget%20spejlbillede.

Tekster, vi har arbejdet med i undervisningen::
St.St. Blicher: Hosekræmmeren (1829) -VÆRK
Emil Aarestrup: Paa Sneen (1838)
H.C. Andersen: Skyggen (1847)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 9 Dokumentar I: Munken

Dette forløb tager  udgangspunkt i en ekskursion med filmfremvisning af dokumentaren "Munken", samt  efterfølgende debat med instruktøren Mira Jargil.
Klassen skal lave en analyse og fortolkning af genre, handling, dramaturgi og fortælleform samt diskutere etiske dilemmaer omkring dokumentarens tilblivelse.
Der er fokus på fakta- og fiktionskontrakt, dobbeltkontrakt, autenticitetsmarkører og dokumentarens undergenrer.
Grupperne arbejder med desuden med eksempler på dokumentarserier, der repræsenterer forskellige undergenrer.

Kernestof
-Medieanalyse og fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
-Analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge.

Faglige mål
-Demonstrere kendskabog forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag.

Materialer
Kompendie "Dokumentaren og Munken" (Pdf), s. 1-5, 17-19, 23-27

Dansk i tiden: Dokumentarens undergenrer
https://danskitiden.systime.dk/?id=243&L=0#c929

Indidansk (aktantmodellen)
https://indidansk.dk/aktantmodellen/

Supplerende:
https://soundvenue.com/film/2023/09/munken-fascinerende-dansk-dokumentar-tager-den-ene-uventede-drejning-efter-den-anden-537502

Tekster gennemgået i undervisningen
Mira Jargil og Christian Sønderby Jepsen: Munken (2023) (VÆRK)

Udd. af
SKAM
Prinsesser fra Blokken
Eskimo Diva
De Perfekte piger
Drengene på kanten
Ung, nøgen og udstillet
Limbo - når sabbatår er fucked
OBS 2 PADLETS

Perspektiv: Medier
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 10 Dokumentar II: I krig med virkeligheden

I dette forløb har vi arbejdet med forskellige tekster, der dokumenterer virkelighed og forholder sig til krig. Vi har taget udgangspunkt i forskellige typer af dokumentarfilm, og set på, hvordan dokumentarfilm indeholder en bearbejdning og iscenesættelse af virkeligheden. Der er blevet arbejdet med næranalyse og filmiske virkemidler med henblik på en fortolkning af hvilken effekt, det har på
modtageren.

Dokumentartyper
Tegn på autenticitet og fiktionalisering
Faktakontrakt
Filmisk analyse

Kernestof
-Medieanalyse og fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
-Analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge.

Faglige mål:
udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag.

Materialer

Perspektiver i dansk (Tegn på fiktionalisering og autenticitet,)
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=148

kapt. 10: Krig i familien, en kreativ bearbejdning af virkeligheden, dokumentarfilmens genrer, filmiske virkemidler, blik for detalje og helhed,
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=224
(223,224, 226,227)


Supplerende materiale
https://www.information.dk/kultur/2009/07/capas-klassiske-krigsfoto-skudt-falsum
https://www.ekkofilm.dk/anmeldelser/skyggen-af-en-helt/
https://politiken.dk/debat/art5578431/Ny-film-tegner-et-vrangbillede-af-min-mor
https://www.information.dk/kultur/2015/06/urent-trav-gustaf-munch-petersen-dokumentaren-skyggen-helt

Tekster, vi har arbejdet med i undervisningen:
Laurits Munch-Petersen: Skyggen af en helt (2015)
DR/Dokumentar:
Capa: Den faldende soldat (1936) (Fotografi):
Billede: Pablo Picasso: Guernica (1937)
Nikolaj Venge: Generation krig - en personlig mission, 1. episode (anslag: 5 min.) af dokumentarserie TV2 (2013)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 11 Taler II

Klassen arbejder retorisk analyse og fortolkning af taler med særligt fokus på kommunikationssituationen, Toulmins model og argumenttyper.
Forløbet bygger videre på et tidligere forløb (taler I)
Fokus:
Talegenrer
Ciceros pentagram
De tre appelformer
Toulmins argumentationsmodel
Argumenttyper:
Årsagsargument
Tegnargument
Klassifikationsargument
Generaliseringsargument
Sammenligningsargument
Autoritetsargument
Det moderne/nye-argument
Motivationsargument

Kernestof
retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation

Faglige mål
Analyse af en argumenterende tekst vha. retoriske begreber
Redegøre for synspunkter i en tekst
Argumentere for synspunkter
Vurdering af argumenterende tekst

Materialer
Håndbog til dansk 4.3 sproglige figurer
https://hbdansk.systime.dk/?id=194&L=0

Håndbog til dansk , kapt. 7 Retorisk analyse af taler (Ciceros pentagram,, disposition/komposition, appelformer, sprog, ordvalg, argumentation og argumenttyper.)
https://hbdansk.systime.dk/?id=212

Håndbog til dansk -4.10 (Toulmins argumentationsmodel, argumenttyper)
https://hbdansk.systime.dk/?id=205#c627


Tekster, vi har arbejdet med i undervisningen:
Statsministerens nytårstale 1. jan. 2024
Dronningens nytårstale 31. dec. 2023
Sara Omars nytårstale 2018

Fokus:
Sprog
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 12 Værklæsning: Naja Marie Aidt: Bavian

I dette forløb udarbejder grupperne mundtlige oplæg på baggrund af udvalgte noveller fra "Bavian" af Naja Marie Aidt.
Formålet er:
- At arbejde med fortolkningshypotese, analyse, fortolkning og perspektivering.
- At arbejde systematisk med novelleanalyse
I forbindelse med novellen "Hun græder ikke" er der særligt fokus på med  billedsprog, symboler, samt tekstens stil og tone.

Kernestof
- Værklæsning af en nyere tekst (fra 2000-tallet)
- Litteraturanalyse og fortolkning

Faglige mål
-Demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
-Anvende centrale mundtlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed..

Materialer
Håndbog til dansk -litteratur, sprog og medier kapt. 3.2 (komposition)
https://hbdansk.systime.dk/?id=155&L=0#c297
Håndbog til dansk -litteratur, sprog og medier (analysevejledning til noveller)
https://hbdansk.systime.dk/?id=171

https://www.information.dk/kultur/2006/05/naja-marie-aidt-bavian-forsoegt-skrive-svaere-ting

Tekster læst i undervisningen
Naja Marie Aidt: Bavian: (2011), 4. udg. VÆRK
-Bulbjerg
-Søndag
-Bryllupsrejse
-Torben og Maria
-Konference
-Hun græder ikke
-Slik
-Kvinden i baren

Perspektiv: Litteratur
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 13 Autofiktion

Dette forløb omhandler tendenser i den moderne socialrealisme og de dilemmaer, der kan være forbundet med autofiktive værker..
Klassen deltager i et forfatterforedrag med Glenn Beck og læser uddrag af  "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" samt "Farskibet."
Desuden arbejder vi med Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (2017) som værk, samt den debat, der har været omkring bogen.
Bogen bliver behandlet både ud fra et litterært og et sprogligt (stilistisk perspektiv)

Kernestof
Tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste 5 år.
Litteraturanalyse og fortolkning

Faglige mål
-Demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
-Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.

Materialer
Litteraturportalen: Om Glenn Beck
https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1226

Litteraturens genveje. Om autofiktion
https://litteraturensgenveje.systime.dk/?id=247

Litteraturhistorien på langs og på tværs. Om autofiktion
https://litthist.systime.dk/?id=294#c1502

Håndbog til dansk - litteratur, sprog og medier 3.1, 3.3 (hvad handler teksten om, fortælletyper)
https://hbdansk.systime.dk/?id=149#c471
Litterær analyse af romaner
https://hbdansk.systime.dk/?id=171&L=0

Litteraturportalen: Thomas Korsgaardhttps://litteraturportalen.systime.dk/?id=1601#c5561

Tekster læst i undervisningen
Glenn Beck: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (2022) (udd.)
https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2649

https://www.weekendavisen.dk/samfund/er-jeg-berettiget-til-en-traumatisk-barndom-glenn-bech

Glenn Beck: Farskibet (2021) (udd.)
https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1227

Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi (2017) VÆRK

Pol. 9/2 2017: "Familie om debutantforfatter: Det er usandt og for groft.".
Pol. 28/1 2017:" Lige om lidt kommer katastrofen."

Perspektiv: Litteratur og sprog
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 14 Kommunikationsanalyse

Indhold
Et forløb, der har fokus på kommunikationsanalyse - især analyse af samtaler.
I  analyserer turtagning i forhold til egne samtaler, samt facework og undertekst .
Endvidere analyserer og fortolker I uddr. af 1. akt af et Dukkehjem med afsæt i transaktionsanalysen.
I forbindelse med forløbet læser I Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (VÆRK), hvor I anvender begreber fra kommunikationsanalysen til at analysere og fortolke bogens dialoger.

Kernestof
retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen,
-kommunikationsanalyse

Faglige mål
dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund

Materialer
Håndbog til dansk kapt. 4.12, (sproghandlinger, samarbejdsprincippet og det underforståede, høflighedsprincipper og ansigtstruende handlinger, transaktionsanalyse, kommunikationssituation og turtagning)
https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c638

Håndbog til dansk,: Analysevejledninger 6: Kommunikationsanalyse af samtaler.
https://hbdansk.systime.dk/?id=213


Supplerende materiale

Tekster, vi har arbejdet med i undervisningen:
Henrik Ibsen: Et Dukkehjem (1879), 1. akt. (uddr.) (Transaktionsanalyse)
Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi (2017)

https://politiken.dk/kultur/art5804842/%C2%BBLige-om-lidt-kommer-katastrofen.-Lige-om-lidt-eksploderer-min-far%C2%AB


Fokus:
Sprog,

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hvis der skulle komme et menneske forbi 03-09-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 15 Sprog, klasse og magt

5 moduler + 2 modulers skriftlighed
Indhold:
I dette forløb arbejder I med stilistik og stilistisk analyse af forskellige teksttyper.
I analyserer klassesprog og gruppesprog hos  Holberg, Tove Ditlevsen og i Prinsesser fra Blokken og ser på, hvordan sprog er forbundet til bestemte grupper og er et udtryk for kulturel kapital.
I analyserer tekster på forskelligt stilistisk niveau og arbejder  desuden med, hvad der kendetegner multietnolekt.

Faglige mål:
dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund

Kernestof
- Sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- Produktivt og refleksivt arbejde med udtryksfærdighed, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed


Materialer:
8. Sprog, klasse og magt
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=202&loopRedirect=1
Styr på sproget: Sætningsanalyse
https://styrpaasproget.systime.dk/?id=131#c354

Stilistik
Klassesprog
Sprog er status
Grupper og sprog
Høj og lav stil
Flere sprog i et

Supplerende materiale:
DR3: "Prinsesser fra blokken" (2016), afsnit 4, tidskoden ca. 17.45-21.15
Per Højholt: "Gittes monologer " Om dagbladet Information
https://www.youtube.com/watch?v=Rn2K681U65Y
Tove Ditlevsen: Barndommens gade (1943) (uddr.)
Femar Ahmad: Ækte vare 1 (2014) (filmdialog)
Femar Ahmad: Ækte vare 2 (opdigtet dialog)
Ludvig Holberg: Jean de France (1723) (uddr.)

Begreber:
•Stilistik
Klassesprog
• Sprog som kulturel kapital (Bourdieu)
• Kommunikativ kompetence
• Gruppesprog
• Kodeskift
• Det funktionelle sprogsyn
Lav stil - normal stil - høj stil
Talesprog - skriftsprog
Forvægt - bagvægt
Hypotaktisk og parataktisk sætningsopbygning
Multietnolekt
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 16 Klimahandledag

Forløb i DA og RE samlet 4 moduler
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Folkeviser

Indhold
I dette forløb er der fokus på folkeviser. Vi ser på hvilken funktion, de har haft i middelalderens samfund, på forskellige teorier om folkevisens oprindelse, på stilistiske træk og "folkevisekoder"..

Kernestof
tekster fra tiden før 1700

Faglige mål
analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier – dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden – demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Materialer
Brug litteraturhistorien (middelalderens samfund, folkevisens flade personer og voldsomme temaer, ridderviser og trylleviser en farlig overgang)
https://bl.systime.dk/?id=153

Litteraturens veje, kapt. 2 - folkeviserne
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=548

Litteraturhistorien på langs og på tværs, kapt. 1- folkeviser.
https://litthist.systime.dk/?id=135

Tekster vi har arbejdet med i undervisningen
Folkeviser:
Ebbe Skammelsøn
Harpens Kraft
Ramund

Fokus:
Litteratur
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genaflevering af "Sprog og identitet" 10-10-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 18 Romantikken og det moderne gennembrud II

Indhold:
Opsamling af universalromantik og stilarter inden for DMG.
Det er en fortsættelse af DHO-forløbet fra 1g

Materiale:
Litteraturens veje: Universalromantikken
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=596&L=0

Litteraturhistorien på langs og på tværs: Skrivestile i det moderne gennembrud
https://litthist.systime.dk/?id=140&L=0#c283

Fibiger og Lütken: "Naturalisme, impressionisme og realisme" (1996) (pdf)

Supplerende materiale
Adam Oehlenschläger: Simon Peder (1805)
Herman Bang: Den sidste balkjole (1886)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 19 SKAM

Indhold
Forløbet tager afsæt i en diskussion af, hvilken funktion begrebet skam har i vores samfund i dag, og der perspektiveres til folkeviseforløbet.
TV-serien SKAM introduceres og I skal  foretage en analyse og fortolkning af sæson 3 (VÆRK) med afsæt i bl.a. filmiske virkemidler, dramaturgi samt TV-seriens format og anvende performanceteori.

Kernestof:
- medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.
– et værk i form af et større afrundet medieprodukt. (SKAM sæson 3)

Faglige mål
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed

– demonstrere viden om fagets identitet og metoder

– analysere, fortolke og perspektivere primært fiktive tekster i alle medier

– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til  mediebilledet i dag,

Materiale
FilmX/Håndbog i filmiske virkemidler, s. 1-11 (Pdf)

Litteraturens huse: Teori om tv-seriens format
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2387

Tekster vi  arbejder med i undervisningen

sæson 2, episode 9, 10
https://www.dr.dk/drtv/se/skam_57476

Sæson 3 VÆRK
https://www.dr.dk/drtv/saeson/skam_-iii_45891

https://www.information.dk/debat/2016/12/nogen-griber-naar-falder

Forever Young. Anmeldelse af Anne Jerslev (doc.)
Om nærbilledets æstetik

https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2387&L=0
Teori om tv-seriens format

https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2385
Skammens former

https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2391
Skampletten - aktør- netværk-teori og performanceteori (herunder Goffman)

https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/plot-og-praemis
Om plot og præmis

Fokus:
Medier





Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel 05-11-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 21 Realisme og modernisme

Indhold
Vi arbejder i dette forløb primært med analyse og fortolkning af modernistiske tekster /noveller/digte fra den tidlige modernisme omkring 1900 , mellemkrigstidens ekspressionisme, efterkrigsmodernismen og frem  til 1960´ernes konfrontationsmodernisme  
Modernismen sættes over for realismen.
Der  vil være fokus på det bagvedliggende eksistentialistiske og modernistiske livssyn og på hvordan de modernistiske stiltræk kommer til udtryk i teksterne.
Desuden er der fokus på forskellige litterære metoder, som vi særligt anvender i forbindelse med læsning af Kares Blixen: Ringen.
Vi vil arbejde  med Klaus Rifbjerg: "Under Vejrs Med Mig Selv" som værk. og I laver mundtlige fremlæggelser af jeres analyse og fortolkning af digtene.

Kernestof
tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
anvendelse af relevante litterære metoder – litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

Faglige mål
demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Materiale

Litteraturhistorien på langs og på tværs kapt. 7 (det moderne samfund, 1900-tallets stilretninger, tidlig modernisme 1890-1945, efterkrigsmodernisme 1945-1960, 60´er modernisme,
https://litthist.systime.dk/?id=169
https://litthist.systime.dk/?id=170
https://litthist.systime.dk/?id=126
https://litthist.systime.dk/?id=263
https://litthist.systime.dk/?id=171#c461
https://litthist.systime.dk/?id=204&L=0#c724
https://litthist.systime.dk/?id=264#c1201
https://litthist.systime.dk/?id=173
https://litthist.systime.dk/?id=266
https://litthist.systime.dk/?id=174&L=0


Litteraturhistorien på langs og på tværs, kapt.  11 (at analysere lyrik, lyrik i 1900-tallet)
https://litthist.systime.dk/?id=198
https://litthist.systime.dk/?id=204

Håndbog til dansk: Litterære metoder
https://hbdansk.systime.dk/?id=241#c955

Håndbog til dansk: Litterær analyse af digte.
https://hbdansk.systime.dk/?id=195

Litteratursiden
https://litteratursiden.dk/anmeldelser/under-vejr-med-mig-selv-af-klaus-rifbjerg

Tekster, vi  bl.a. arbejder med i undervisningen:
Johs. V. Jensen: Paa Memphis Station (1906)
Tom Kristensen: Rio de Janeiro (1914)
Martin A. Hansen: Soldaten og pigen (1947)
Karen Blixen: Ringen (1958)
Klaus Rifbjerg: "Under Vejr Med Mig Selv"(1956) (VÆRK)-
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset (1960)
Peter Seeberg: Patienten (1962)

Fokus:
Litteratur, sprog

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde