Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Anne Fischer Thomsen
|
Hold
|
2022 DA/u (1u DA, 2u DA, 3u DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb dansk
Indhold
En grundlæggende introduktion til dansk i gymnasiet. Der fokuseres på tekstgenrerne epik og lyrik.
Kompetencer:
Eleverne skal helst så hurtigt som muligt blive fortrolige med danskfagets
• terminologi
• grundlæggende arbejdsmetode – analyse og fortolkning
og få skrevet så meget som muligt!
I grundforløbet starter vi med en forholdsvis lærerstyret undervisning. Faget skal præsenteres, og der skal introduceres til genrer og værktøjer. Gradvist bevæger vi os fra lærerstyret klasseundervisning over par-arbejde i de etablerede makkerskaber til gruppearbejde (i makkerskabsgrupperne = to par). En bevægelse fra tryghed og stilladsering mod mere selvstændigt arbejde.
I arbejdet med de episke og lyriske tekster arbejdes der indledningsvis med kortere tekster og få fokusområder i analysen. Efter nogle analyser skal eleven så udvise selvstændighed og ansvar ved at skrive en (nogenlunde) færdig analyse-og-fortolk-opgave af en novelle eller et digt
Skriftligt arbejde:
Portrætartikel
Analyserende artikel: Granit (2018).
Kernestof
tekster fra 1700- og 1800-tallet,
tekster fra 1900-tallet,
tekster fra 2000-tallet,
Faglige mål
beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
Materiale
Ole Schultz Larsen: Håndbog i dansk. Side 4 - 13.
Om lyrik (textanalyse.systime.dk, side 1- 10)
Tekster, vi har arbejdet med i undervisningen:
Søren Ulrik Thomsen: En gang om dagen (1991)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (en Idyl) 1900
Anders Bodelsen: Drivhuset (1965)
Julia Butchkow: Granit (2018)
Emil Aarestrup: Angst (1938)
Sophus Claussen: I en frugthave (1899)
I.P. Jacobsen: Marine (1875)
Tom Kristensen: Nat i Berlin (1921)
Lone Hørslev: Der findes større problemer end mine (2012)
Fokus:
Litteratur
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
FF1 Drik mindre - oplev mere
Overemne for første forløb: ”Drik mindre – oplev mere”, der er en del af kampagnen ”Fuld af liv”. Kampagnen skal bidrage til at udsætte alkoholdebuten, reducere alkoholindtaget og skabe en sundere alkoholkultur blandt unge i Danmark . ”Drik mindre – oplev mere” er et samarbejde mellem Kræftens Bekæmpelse, TrygFonden og Lommefilm og vi anvender det som afsæt til et flerfagligt forløb mellem kunstneriske fag og dansk i 1.g. Forløbet bygges op omkring Lommefilms miniforløb med produktion af film på mobilen, som afvikles på blokdag 2. Der inddrages faglige vinkler og metoder fra alle kunstneriske fag i filmproduktionen, hvor eleverne samtidig indgår i en innovativ, flerfaglig proces.
Inden første blokdag starter, altså i slutningen af grundforløbet, introduceres til forløbets ”Drik mindre – oplev mere”-tema i de respektive kunstneriske fag. Dette gøres ved at læreren i løbet af modulet afspiller/viser et fagligt relevant produkt, der relaterer sig til emnet.
· Eleverne skal i grupper forberede et skriftligt produkt, der f.eks. kan være et interview, en artikel eller et andet danskfagligt produkt, som dansklæreren vælger, samt lave en lommefilm.
Kernestof
produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.
Faglige mål
navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fortælleteknik og noveller
I skal i dette forløb arbejde med fortælleteknik, fremstillingsformer og novellen som genre.
Kernestof
Litteraturanalyse og fortolkning:
Klassiske og moderne novelletræk
Kortprosa
Scenisk og panoramisk fremstilling
Fortællertyper
Synsvinkler
Tekster fra tiden før 1700
Tekster fra 2000-tallet
Faglige mål:
Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed.
Analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster.
Materialer
Håndbog til dansk - litteratur, sprog og medier, kapt. 3.3, 3.4, 3.6
(159, 163, 172, 173)
https://hbdansk.systime.dk/?id=159
Giovanni Boccaccio: "Falken" (1350)
Julia Butchkow: Granit (2018)
Ramus Hastrup "To Brødre" (2016)
Bent Haller: Uddrag af "At blive set" Korttekster - (2019)
Perspektiv: Litteratur.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Taler I
I skal arbejde med analyse og fortolkning af nogle kendte taler,, og selv skrive en tale. Der er fokus på talegenrer, Ciceros pentagram, appelformer og sproglige figurer.
Kernestof
Retorisk analyse:
Tre talegenrer
Ciceros pentagram
Appelformer
Sproglige figurer:
Gentagelsesfigurer: Epizeuxis, anafor, epifor, allitteration, assonans og trikolon
Modsætningsfigurer: Antitese, oxymoron og paradoks
Dramatiske figurer: Udbrud og retoriske spørgsmål
Faglige mål
Anvende centrale mundtlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed.
Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
Materialer
Håndbog til dansk - litteratur, sprog og medier, kapt. 4.9 og 4.3
(204)
https://hbdansk.systime.dk/?id=204Thomas Vinderberg: "Festen" - Christians tale
https://www.youtube.com/watch?v=BqlWIKwC2PE
John F. Kennedy: "Ich bin ein Berliner", 26/6 1963
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla, 2020
Sara Omars nytårstale 2017
Perspektiv: Sprog
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Romantikken og det moderne gennembrud (DHO)
Indhold:
DHO-forløb om det moderne og folkelige gennembrud i Danmark i slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet med fokus på forskelle i levevilkårene og på køns betydning for det enkelte menneskes vilkår og leveforhold. Der arbejdes med de litterære stilarter realisme, naturalisme og impressionisme.
Til slut udarbejder eleverne en flerfaglig opgave i dansk og historie.
Vi har været på ekskursion til Narionalmuseets Klunkehjem med Herman Bang som tema...
Danskfaget har særligt fokus på:
– tekstlæsning i en historisk sammenhæng
– faglig formidling
– danskfagets identitet og metode
Der arbejdes med vores fælles grundbog ”Vidensmønstre, hvor de to nedenstående begrebspar inddrages:
• Diakron – synkron
• Idiografisk – nomotetisk
Efter aflevering af opgaven afholdes et læsekursus.
Formålet med kurset at motivere/inspirere til frilæsning, og give eleverne en række værktøjer til faglig læsning.
Herunder introduceres en række læseteknikker - til især studielæsning, der skal hjælpe eleverne med at
- læse hurtigere
- læse fleksibelt
- reflektere over egen læsning og læseteknik
DHO:
Kernestof
læsning af en afgrænset periode før 2000
tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
Faglige mål
demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder –
demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
Materialer
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2095
Litteraturens veje kapt. 6 (s. 594, 595, 596)
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=596
Universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik
Litteraturhistorien på langs og tå tværs, kapt. 5 (s.124, 160, 162) Oversigt, Grundtvig, nationalromantikken i Danmark
https://litthist.systime.dk/?id=124
Litteraturhistorien på langs og på tværs, Det moderne gennembrud kapt. 6 (125, 139, 140, 256, 257, 258)
Oversigt, Georg Brandes og naturalismen, skrivestil og sprog
https://litthist.systime.dk/?id=125
Det moderne gennembrud og MeToo# (s. 137, 141, 143,144)
https://detmodernegennembrud.systime.dk/?id=137
Naturalisme, impressionisme, realisme (Pdf)
https://vidensmoenstre.systime.dk/?id=133
Ideografisk - nomotetisk og diakron - synkron
Supplerende materiale
Kort intro til romantikken
https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM
Tekster vi har arbejdet med i undervisningen
Adam Oehlenschläger: Guldhornene (1803)
Schack von Staffeldt: Indvielsen (1804)
Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land (1823)
H.C. Andersen: I Danmark er jeg født (1850)
N.F.S.Grundtvig: Danmarks Trøst (1824)
J.P. Jacobsen: Fra husets tag (1870)
Henrik Pontoppidan: Ane-Mette (1887)
Herman Bang: Den sidste balkjole ( 1887)
Gruppefremlæggelser:
Herman Bang: Den sidste aften (1880)
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød (1887)
Henrik Pontoppidan: Knokkelmanden (1887)
Amalie Skram: Det røde gardin (1899)
Victoria Benedictsson: Ud fra Mørket (1888)
J. P. Jacobsen: Fru Marie Grubbe (1876) (Udd.)
Fokus
Universalromantik
Nyplatonisme
Nationalromantik
Sædelighedsfejden
Impressionisme
Realisme
Naturalisme
Perspektiv: Litterært
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Rationalisme og romantikken I
ndhold
I dette forløb sættes romantikken op overfor oplysningstiden og rationalismen. I de første 4 moduler er der fokus på rationalismen og her vil klassen blive introduceret til oplysningstidens livssyn og samfundsindretning, samt genrer og skrivestil. Vi vil læse uddrag af Holbergs komedier.
Vi foretager en værklæsning af St. St. Blichers; Hosekræmmeren. (1829), hvor vi analyserer stiltræk fra den poetiske realisme og romantismen
Vi arbejder afslutningsvis med dobbeltgængermotivet i romantismen med afsæt i Aarestrup: På sneen og H.C.A. Skyggen.
Det er afsæt for en reflekterende artikel om dobbeltgængeren som kunstnerisk motiv.
Kernestof
tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
Faglige mål
analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Materialer:
Litteraturhistorien på langs og på tværs kapt. 4,
https://litthist.systime.dk/?id=123&L=0
Litteraturens veje: Holbergs karakterkomedier,
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=581
Tekster, vi har arbejdet med:
Ludvig Holberg: Af Pernilles korte frøkenstand (1727).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Nyhedsformidling i en konstruktiv kontekst
Forløbet lægger op til blokdagen i konstruktiv journalistik, hvor eleverne skal skrive en nyhedsartikel eller et debatindlæg.
Vi arbejde i forløbet med at analysere en række artikler med fokus på de klassiske og nye nyhedskriterier, vinkling, nyhedstrekanten, multimodalitet mm. .
Kernestof:
- analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge,
Faglige mål
Eleverne trænes i at:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– analysere, fortolke og perspektivere ikke-fiktive tekster
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Materialer
Kompendium: Nyhedsjournalistikken i en konstruktiv kontekst (pdf), s. 6-8, 10-15, 19-22, 25-32, 40-41 )
Grundbog til medier i dansk: Multimodalitet
https://grundbogtilmedieridansk.systime.dk/?id=129#c786
Tekster vi har arbejdet med i undervisningen
Nyhedsartikel:
https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-05-21-millioner-af-mus-goer-jorden-levende-i-australien-nu-kommer-slangerne
Samt forskellige debatindlæg om Lærkesletten.
Fokus:
Medier
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Rationalisme og romantikken II
ndhold
I dette forløb sættes romantikken op overfor oplysningstiden og rationalismen, Dog vil det overordnede fokus ligge på romantikken. Vi samler op på romantikken, herunder nationalromantikken fra tidligere DHO-forløb og fortsætter med biedermeier, den poetiske realisme og romantismen.
Vi foretager en værklæsning af St. St. Blichers; Hosekræmmeren. (1829), hvor vi analyserer stiltræk fra den poetiske realisme og romantismen. Med udgangspunkt i novellen foretages en remediering til en nyhedsartikel.
Vi arbejder afslutningsvis med dobbeltgængermotivet i romantismen med afsæt i Aarestrup: På sneen og H.C.A. Skyggen. I forhold til "Skyggen" anvendes en psykoanalytisk læsning.
Det er afsæt for en reflekterende artikel om dobbeltgængeren som kunstnerisk motiv.
Kernestof
-tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
-arbejde metodisk med tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
-produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, .
Faglige mål
analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Materialer:
Litteraturhistorien på langs og på tværs - romantismen
https://litthist.systime.dk/?id=165
Litteraturens veje: kapt. 6 (biedermeier, poetisk realisme, den blicherske novelle, romantisme, kapt: 7: H.C. Andersen, H.C. Andersens Eventyr, dobbeltgængermotivet.
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=592
(590. 591, 592,, 602, 605)
Litteraturportalen og adaptation og remediering
https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2166
Litteraturens Huse: Skyggen, psykoanalytiske metoder
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2669
Danske forfattere: Emil Aarestrup: På Sneen
https://danskeforfattere.systime.dk/?id=728
Supplerende materiale
https://litteratursiden.dk/artikler/lille-spejl-pa-vaeggen-der-er-jeg-unik-i-verden-her#:~:text=Dobbeltg%C3%A6ngermotivet%20har%20v%C3%A6ret%20en%20del,sig%20i%20sit%20eget%20spejlbillede.
Tekster, vi har arbejdet med i undervisningen::
St.St. Blicher: Hosekræmmeren (1829) -VÆRK
Emil Aarestrup: Paa Sneen (1838)
H.C. Andersen: Skyggen (1847)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
Dokumentar I: Munken
Dette forløb tager udgangspunkt i en ekskursion med filmfremvisning af dokumentaren "Munken", samt efterfølgende debat med instruktøren Mira Jargil.
Klassen skal lave en analyse og fortolkning af genre, handling, dramaturgi og fortælleform samt diskutere etiske dilemmaer omkring dokumentarens tilblivelse.
Der er fokus på fakta- og fiktionskontrakt, dobbeltkontrakt, autenticitetsmarkører og dokumentarens undergenrer.
Grupperne arbejder med desuden med eksempler på dokumentarserier, der repræsenterer forskellige undergenrer.
Kernestof
-Medieanalyse og fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
-Analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge.
Faglige mål
-Demonstrere kendskabog forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag.
Materialer
Kompendie "Dokumentaren og Munken" (Pdf), s. 1-5, 17-19, 23-27
Dansk i tiden: Dokumentarens undergenrer
https://danskitiden.systime.dk/?id=243&L=0#c929
Indidansk (aktantmodellen)
https://indidansk.dk/aktantmodellen/
Supplerende:
https://soundvenue.com/film/2023/09/munken-fascinerende-dansk-dokumentar-tager-den-ene-uventede-drejning-efter-den-anden-537502
Tekster gennemgået i undervisningen
Mira Jargil og Christian Sønderby Jepsen: Munken (2023) (VÆRK)
Udd. af
SKAM
Prinsesser fra Blokken
Eskimo Diva
De Perfekte piger
Drengene på kanten
Ung, nøgen og udstillet
Limbo - når sabbatår er fucked
OBS 2 PADLETS
Perspektiv: Medier
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
10
|
Dokumentar II: I krig med virkeligheden
I dette forløb har vi arbejdet med forskellige tekster, der dokumenterer virkelighed og forholder sig til krig. Vi har taget udgangspunkt i forskellige typer af dokumentarfilm, og set på, hvordan dokumentarfilm indeholder en bearbejdning og iscenesættelse af virkeligheden. Der er blevet arbejdet med næranalyse og filmiske virkemidler med henblik på en fortolkning af hvilken effekt, det har på
modtageren.
Dokumentartyper
Tegn på autenticitet og fiktionalisering
Faktakontrakt
Filmisk analyse
Kernestof
-Medieanalyse og fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
-Analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge.
Faglige mål:
udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag.
Materialer
Perspektiver i dansk (Tegn på fiktionalisering og autenticitet,)
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=148
kapt. 10: Krig i familien, en kreativ bearbejdning af virkeligheden, dokumentarfilmens genrer, filmiske virkemidler, blik for detalje og helhed,
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=224
(223,224, 226,227)
Supplerende materiale
https://www.information.dk/kultur/2009/07/capas-klassiske-krigsfoto-skudt-falsum
https://www.ekkofilm.dk/anmeldelser/skyggen-af-en-helt/
https://politiken.dk/debat/art5578431/Ny-film-tegner-et-vrangbillede-af-min-mor
https://www.information.dk/kultur/2015/06/urent-trav-gustaf-munch-petersen-dokumentaren-skyggen-helt
Tekster, vi har arbejdet med i undervisningen:
Laurits Munch-Petersen: Skyggen af en helt (2015)
DR/Dokumentar:
Capa: Den faldende soldat (1936) (Fotografi):
Billede: Pablo Picasso: Guernica (1937)
Nikolaj Venge: Generation krig - en personlig mission, 1. episode (anslag: 5 min.) af dokumentarserie TV2 (2013)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
11
|
Taler II
Klassen arbejder retorisk analyse og fortolkning af taler med særligt fokus på kommunikationssituationen, Toulmins model og argumenttyper.
Forløbet bygger videre på et tidligere forløb (taler I)
Fokus:
Talegenrer
Ciceros pentagram
De tre appelformer
Toulmins argumentationsmodel
Argumenttyper:
Årsagsargument
Tegnargument
Klassifikationsargument
Generaliseringsargument
Sammenligningsargument
Autoritetsargument
Det moderne/nye-argument
Motivationsargument
Kernestof
retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
Faglige mål
Analyse af en argumenterende tekst vha. retoriske begreber
Redegøre for synspunkter i en tekst
Argumentere for synspunkter
Vurdering af argumenterende tekst
Materialer
Håndbog til dansk 4.3 sproglige figurer
https://hbdansk.systime.dk/?id=194&L=0
Håndbog til dansk , kapt. 7 Retorisk analyse af taler (Ciceros pentagram,, disposition/komposition, appelformer, sprog, ordvalg, argumentation og argumenttyper.)
https://hbdansk.systime.dk/?id=212
Håndbog til dansk -4.10 (Toulmins argumentationsmodel, argumenttyper)
https://hbdansk.systime.dk/?id=205#c627
Tekster, vi har arbejdet med i undervisningen:
Statsministerens nytårstale 1. jan. 2024
Dronningens nytårstale 31. dec. 2023
Sara Omars nytårstale 2018
Fokus:
Sprog
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
12
|
Værklæsning: Naja Marie Aidt: Bavian
I dette forløb udarbejder grupperne mundtlige oplæg på baggrund af udvalgte noveller fra "Bavian" af Naja Marie Aidt.
Formålet er:
- At arbejde med fortolkningshypotese, analyse, fortolkning og perspektivering.
- At arbejde systematisk med novelleanalyse
I forbindelse med novellen "Hun græder ikke" er der særligt fokus på med billedsprog, symboler, samt tekstens stil og tone.
Kernestof
- Værklæsning af en nyere tekst (fra 2000-tallet)
- Litteraturanalyse og fortolkning
Faglige mål
-Demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
-Anvende centrale mundtlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed..
Materialer
Håndbog til dansk -litteratur, sprog og medier kapt. 3.2 (komposition)
https://hbdansk.systime.dk/?id=155&L=0#c297
Håndbog til dansk -litteratur, sprog og medier (analysevejledning til noveller)
https://hbdansk.systime.dk/?id=171
https://www.information.dk/kultur/2006/05/naja-marie-aidt-bavian-forsoegt-skrive-svaere-ting
Tekster læst i undervisningen
Naja Marie Aidt: Bavian: (2011), 4. udg. VÆRK
-Bulbjerg
-Søndag
-Bryllupsrejse
-Torben og Maria
-Konference
-Hun græder ikke
-Slik
-Kvinden i baren
Perspektiv: Litteratur
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
13
|
Autofiktion
Dette forløb omhandler tendenser i den moderne socialrealisme og de dilemmaer, der kan være forbundet med autofiktive værker..
Klassen deltager i et forfatterforedrag med Glenn Beck og læser uddrag af "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" samt "Farskibet."
Desuden arbejder vi med Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (2017) som værk, samt den debat, der har været omkring bogen.
Bogen bliver behandlet både ud fra et litterært og et sprogligt (stilistisk perspektiv)
Kernestof
Tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste 5 år.
Litteraturanalyse og fortolkning
Faglige mål
-Demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
-Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
Materialer
Litteraturportalen: Om Glenn Beck
https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1226
Litteraturens genveje. Om autofiktion
https://litteraturensgenveje.systime.dk/?id=247
Litteraturhistorien på langs og på tværs. Om autofiktion
https://litthist.systime.dk/?id=294#c1502
Håndbog til dansk - litteratur, sprog og medier 3.1, 3.3 (hvad handler teksten om, fortælletyper)
https://hbdansk.systime.dk/?id=149#c471
Litterær analyse af romaner
https://hbdansk.systime.dk/?id=171&L=0
Litteraturportalen: Thomas Korsgaardhttps://litteraturportalen.systime.dk/?id=1601#c5561
Tekster læst i undervisningen
Glenn Beck: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (2022) (udd.)
https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2649
https://www.weekendavisen.dk/samfund/er-jeg-berettiget-til-en-traumatisk-barndom-glenn-bech
Glenn Beck: Farskibet (2021) (udd.)
https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1227
Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi (2017) VÆRK
Pol. 9/2 2017: "Familie om debutantforfatter: Det er usandt og for groft.".
Pol. 28/1 2017:" Lige om lidt kommer katastrofen."
Perspektiv: Litteratur og sprog
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
14
|
Kommunikationsanalyse
Indhold
Et forløb, der har fokus på kommunikationsanalyse - især analyse af samtaler.
I analyserer turtagning i forhold til egne samtaler, samt facework og undertekst .
Endvidere analyserer og fortolker I uddr. af 1. akt af et Dukkehjem med afsæt i transaktionsanalysen.
I forbindelse med forløbet læser I Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (VÆRK), hvor I anvender begreber fra kommunikationsanalysen til at analysere og fortolke bogens dialoger.
Kernestof
retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen,
-kommunikationsanalyse
Faglige mål
dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
Materialer
Håndbog til dansk kapt. 4.12, (sproghandlinger, samarbejdsprincippet og det underforståede, høflighedsprincipper og ansigtstruende handlinger, transaktionsanalyse, kommunikationssituation og turtagning)
https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c638
Håndbog til dansk,: Analysevejledninger 6: Kommunikationsanalyse af samtaler.
https://hbdansk.systime.dk/?id=213
Supplerende materiale
Tekster, vi har arbejdet med i undervisningen:
Henrik Ibsen: Et Dukkehjem (1879), 1. akt. (uddr.) (Transaktionsanalyse)
Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi (2017)
https://politiken.dk/kultur/art5804842/%C2%BBLige-om-lidt-kommer-katastrofen.-Lige-om-lidt-eksploderer-min-far%C2%AB
Fokus:
Sprog,
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hvis der skulle komme et menneske forbi
|
03-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
15
|
Sprog, klasse og magt
5 moduler + 2 modulers skriftlighed
Indhold:
I dette forløb arbejder I med stilistik og stilistisk analyse af forskellige teksttyper.
I analyserer klassesprog og gruppesprog hos Holberg, Tove Ditlevsen og i Prinsesser fra Blokken og ser på, hvordan sprog er forbundet til bestemte grupper og er et udtryk for kulturel kapital.
I analyserer tekster på forskelligt stilistisk niveau og arbejder desuden med, hvad der kendetegner multietnolekt.
Faglige mål:
dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
Kernestof
- Sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- Produktivt og refleksivt arbejde med udtryksfærdighed, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed
Materialer:
8. Sprog, klasse og magt
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=202&loopRedirect=1
Styr på sproget: Sætningsanalyse
https://styrpaasproget.systime.dk/?id=131#c354
Stilistik
Klassesprog
Sprog er status
Grupper og sprog
Høj og lav stil
Flere sprog i et
Supplerende materiale:
DR3: "Prinsesser fra blokken" (2016), afsnit 4, tidskoden ca. 17.45-21.15
Per Højholt: "Gittes monologer " Om dagbladet Information
https://www.youtube.com/watch?v=Rn2K681U65Y
Tove Ditlevsen: Barndommens gade (1943) (uddr.)
Femar Ahmad: Ækte vare 1 (2014) (filmdialog)
Femar Ahmad: Ækte vare 2 (opdigtet dialog)
Ludvig Holberg: Jean de France (1723) (uddr.)
Begreber:
•Stilistik
Klassesprog
• Sprog som kulturel kapital (Bourdieu)
• Kommunikativ kompetence
• Gruppesprog
• Kodeskift
• Det funktionelle sprogsyn
Lav stil - normal stil - høj stil
Talesprog - skriftsprog
Forvægt - bagvægt
Hypotaktisk og parataktisk sætningsopbygning
Multietnolekt
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
16
|
Klimahandledag
Forløb i DA og RE samlet 4 moduler
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Folkeviser
Indhold
I dette forløb er der fokus på folkeviser. Vi ser på hvilken funktion, de har haft i middelalderens samfund, på forskellige teorier om folkevisens oprindelse, på stilistiske træk og "folkevisekoder"..
Kernestof
tekster fra tiden før 1700
Faglige mål
analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier – dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden – demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Materialer
Brug litteraturhistorien (middelalderens samfund, folkevisens flade personer og voldsomme temaer, ridderviser og trylleviser en farlig overgang)
https://bl.systime.dk/?id=153
Litteraturens veje, kapt. 2 - folkeviserne
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=548
Litteraturhistorien på langs og på tværs, kapt. 1- folkeviser.
https://litthist.systime.dk/?id=135
Tekster vi har arbejdet med i undervisningen
Folkeviser:
Ebbe Skammelsøn
Harpens Kraft
Ramund
Fokus:
Litteratur
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genaflevering af "Sprog og identitet"
|
10-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
18
|
Romantikken og det moderne gennembrud II
Indhold:
Opsamling af universalromantik og stilarter inden for DMG.
Det er en fortsættelse af DHO-forløbet fra 1g
Materiale:
Litteraturens veje: Universalromantikken
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=596&L=0
Litteraturhistorien på langs og på tværs: Skrivestile i det moderne gennembrud
https://litthist.systime.dk/?id=140&L=0#c283
Fibiger og Lütken: "Naturalisme, impressionisme og realisme" (1996) (pdf)
Supplerende materiale
Adam Oehlenschläger: Simon Peder (1805)
Herman Bang: Den sidste balkjole (1886)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
19
|
SKAM
Indhold
Forløbet tager afsæt i en diskussion af, hvilken funktion begrebet skam har i vores samfund i dag, og der perspektiveres til folkeviseforløbet.
TV-serien SKAM introduceres og I skal foretage en analyse og fortolkning af sæson 3 (VÆRK) med afsæt i bl.a. filmiske virkemidler, dramaturgi samt TV-seriens format og anvende performanceteori.
Kernestof:
- medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.
– et værk i form af et større afrundet medieprodukt. (SKAM sæson 3)
Faglige mål
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– analysere, fortolke og perspektivere primært fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag,
Materiale
FilmX/Håndbog i filmiske virkemidler, s. 1-11 (Pdf)
Litteraturens huse: Teori om tv-seriens format
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2387
Tekster vi arbejder med i undervisningen
sæson 2, episode 9, 10
https://www.dr.dk/drtv/se/skam_57476
Sæson 3 VÆRK
https://www.dr.dk/drtv/saeson/skam_-iii_45891
https://www.information.dk/debat/2016/12/nogen-griber-naar-falder
Forever Young. Anmeldelse af Anne Jerslev (doc.)
Om nærbilledets æstetik
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2387&L=0
Teori om tv-seriens format
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2385
Skammens former
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2391
Skampletten - aktør- netværk-teori og performanceteori (herunder Goffman)
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/plot-og-praemis
Om plot og præmis
Fokus:
Medier
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyserende artikel
|
05-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
20
|
Den debatterende artikel
Indhold.
Vi sætter særligt fokus på opgavegenren: Den debatterende artikel og arbejder med argumentation og stemmen i den debatterende artikel.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
21
|
Realisme og modernisme
Indhold
Vi arbejder i dette forløb primært med analyse og fortolkning af modernistiske tekster /noveller/digte fra den tidlige modernisme omkring 1900 , mellemkrigstidens ekspressionisme, efterkrigsmodernismen og frem til 1960´ernes konfrontationsmodernisme
Modernismen sættes over for realismen.
Der vil være fokus på det bagvedliggende eksistentialistiske og modernistiske livssyn og på hvordan de modernistiske stiltræk kommer til udtryk i teksterne.
Desuden er der fokus på forskellige litterære metoder, som vi særligt anvender i forbindelse med læsning af Kares Blixen: Ringen.
Vi vil arbejde med Klaus Rifbjerg: "Under Vejrs Med Mig Selv" som værk. og I laver mundtlige fremlæggelser af jeres analyse og fortolkning af digtene.
Kernestof
tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
anvendelse af relevante litterære metoder – litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
Faglige mål
demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
Materiale
Litteraturhistorien på langs og på tværs kapt. 7 (det moderne samfund, 1900-tallets stilretninger, tidlig modernisme 1890-1945, efterkrigsmodernisme 1945-1960, 60´er modernisme,
https://litthist.systime.dk/?id=169
https://litthist.systime.dk/?id=170
https://litthist.systime.dk/?id=126
https://litthist.systime.dk/?id=263
https://litthist.systime.dk/?id=171#c461
https://litthist.systime.dk/?id=204&L=0#c724
https://litthist.systime.dk/?id=264#c1201
https://litthist.systime.dk/?id=173
https://litthist.systime.dk/?id=266
https://litthist.systime.dk/?id=174&L=0
Litteraturhistorien på langs og på tværs, kapt. 11 (at analysere lyrik, lyrik i 1900-tallet)
https://litthist.systime.dk/?id=198
https://litthist.systime.dk/?id=204
Håndbog til dansk: Litterære metoder
https://hbdansk.systime.dk/?id=241#c955
Håndbog til dansk: Litterær analyse af digte.
https://hbdansk.systime.dk/?id=195
Litteratursiden
https://litteratursiden.dk/anmeldelser/under-vejr-med-mig-selv-af-klaus-rifbjerg
Tekster, vi bl.a. arbejder med i undervisningen:
Johs. V. Jensen: Paa Memphis Station (1906)
Tom Kristensen: Rio de Janeiro (1914)
Martin A. Hansen: Soldaten og pigen (1947)
Karen Blixen: Ringen (1958)
Klaus Rifbjerg: "Under Vejr Med Mig Selv"(1956) (VÆRK)-
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset (1960)
Peter Seeberg: Patienten (1962)
Fokus:
Litteratur, sprog
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55176322234",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55176322234",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55176322234"
}