Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Sofie Lind Boeng
|
Hold
|
2022 DA/w (1w DA, 2w DA, 3w DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb i dansk
Fælles grundforløb i dansk på TG.
Faglige mål for forløbet:
Fokus:
En grundlæggende introduktion til dansk i gymnasiet. Der fokuseres på tekstgenrerne epik og lyrik.
Kompetencer:
Eleverne skal helst så hurtigt som muligt blive fortrolige med danskfagets terminologi, grundlæggende arbejdsmetode – analyse og fortolkning - og få skrevet så meget som muligt
Kernestof:
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag
Anders Bodelsen: Drivhuset
Julia Butschkow: Granit
J.P. Jacobsen: ’Marine’
Sophus Claussen: ’I en Frugthave’
Tom Kristensen: ’Nat i Berlin 1921’
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Nyhedsformidling
Nyhedsformidling med særligt fokus på aviser:
Centrale fagbegreber:
Avistyper, avisgenrer, nyhedskriterier, vinkling, nyhedstrekant, medierne som den 4. statsmagt, clickbait m.m.
Desuden oplæg fra Tårnby Hovedbibliotek om digital dannelse, fake news og mis-, del- og malinformation.
Kernestof:
Læsning af diverse aviser på papir og på nettet.
Supplerende materiale:
Håndbog til dansk (i-bog): Kapitel 5.1, Avisjournalistik
Videoer fra Avisen i undervisningen.
DR-dokumentar: Ryd forsiden, S1:E1 Dødstrusler og deadlines (2019)
Udvalgte faglige mål fra læreplanen:
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag.
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Retorik, argumentation og taler
Et sprogligt forløb med fokus på grundlæggende fagbegreber fra retorik og argumentation.
Vi undersøger forskellige taler, herunder et udvalg af årets nytårstaler, men inddrager også andre former for tekster.
Talegenrer
Det retoriske pentagram
Appelformer
Sprog og stil i taler
Toulmins argumentationsmodel
Argumenttyper
Fejltyper og argumentationskneb
Ordvalgsargumenter
Kernestof:
Mette Frederiksens nytårstale, 1/1-2023
Glenn Bechs nytårstale på DR2, 2/1-2023
Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet. Manifest. Gyldendal, 2022 (VÆRK, NYESTE TID)
Supplerende materiale:
Håndbog til dansk (i-bog): Kap. 4.9: Retorik og kap. 4.10: Argumentation
Udvalgte faglige mål fra læreplanen:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt.
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Slægt, ære og hævn: DHO-forløb og læsekursus
Litteraturhistorisk forløb som optakt til DHO om vikingetiden.
Vi arbejder med følgende tekster:
Folkevise: Ebbe Skammelsøn
Saga: Ravnkel Frøjsgodes Saga (VÆRK)
Eddadigt: Rigs Vandring
Perspektiverende tekst: Dokumentaren "Æresdrabet i Slagelse", TV2
Videnskabsteoriske begreber (fra Vidensmønstre, Systime)
Synkron - diakron
Kausal - intentionel - funktionel
DHO skrives parvis ultimo april.
Omfang: 8-10 sider.
Mundtligt forsvar i maj.
Desuden kursus i studielæsning (obligatorisk læsekursus for hele 1. årgang) samt ekskursion til Statens Museum for Kunst, hvor vi afprøver kreativ skrivning med afsæt i kunstværker.
Udvalgte faglige mål fra læreplanen:
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Det moderne gennembrud - #metoo
I forløbet starter vi med et litterært perspektiv på Det moderne gennembrud, men vi inddrager også sproglige begreber og trækker tråde op til nutidens debat om kønsroller og Metoo.
Forløbet er desuden optakt til Mediacamp 2023, hvor temaet er "Ligestilling".
Faglige begreber:
Georg Brandes´ parole om at sætte problemer under debat
Naturalisme
Impressionisme
De 3 K´er (Køn, Klasse, Kirke)
Sædelighedsfejden
Transaktionsanalyse (brugt på "Et Dukkehjem")
Læste tekster:
Henrik Pontoppidan: Ane-Mette (1887)
Herman Bang: Den sidste Balkjole (1887)
Henrik Ibsen: Slutscenen i "Et Dukkehjem" (1892)
Amalie Skram: Af "Forraadt" (1892)
Uddrag af Debatten på DR2: Debat mellem Pia Kjærsgaard og Ritt Bjerregaard om "Metoo (15/2-2018)
Tessa: "Ben" (2019)
Tobias Rahim: "Når mænd græder" (2022)
Udvalgte dele af forløbet
Det moderne gennembrud # MeToo
af Maja Bøtcher Hansen og Susan Mose, Gyldendal (2019):
https://detmodernegennembrud.systime.dk/?id=1
Udvalgte faglige mål fra læreplanen:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden.
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Media Camp
Et mediefagligt forløb med en række litterære afstikkere som afveksling.
Repetition af faglige begreber ift. journalistik og nyhedsformidling (se forløb fra 1g).
Deltagelse i MediaCamp (samarbejde med samf). Årets tema er ligestilling.
Eleverne udarbejder i grupper enten en reportage, et portrætinterview eller en nyhedsartikel. De tre bedste tekster sendes ind og deltager i den landsdækkende konkurrence.
Som perspektiverende indslag i forhold til emnet "Ligestilling", læser vi et uddrag af Ludvig Holbergs "Niels Klims underjordiske Rejse"
Dette efterår har vi desuden oplægsrækken "Dagens digt", hvor eleverne på skift præsenterer et selvvalgt digt, læser op og knytter et par udvalgte faglige pointer til digtet.
Vi læser i fællesskab "Under vejr med mig selv" af Klaus Rifbjerg.
Som juleafslutning læser vi julefortællinger fra hhv. romantikken (Den lille Pige med Svovlstikkerne) og Det moderne gennembrud (Karens Jul) for at huske pointerne fra det tidligere forløb om Det moderne gennembrud og for at forberede mødet med romantikken senere i 2g.
Læste tekster:
Undervisningsmaterialer, oplæg m.m. fra MediaCamp-siden: https://www.sdu.dk/da/forskning/forskningsformidling/citizenscience/mediacamp
Ludvig Holberg: Af "Niels Klims underjordiske Rejse" (1741)
Podcast om Ludvig Holberg. Produceret af Lydtid: https://www.kanon14.dk/ludvig-holberg
Elevernes selvvalgte digte.
Klaus Rifbjerg: Under vejr med mig selv (1956)
Juleafslutning:
H.C. Andersen: Den lille Pige med Svovlstikkerne (1845)
Amalie Skram: Karens Jul (1885)
Udvalgte faglige mål fra læreplanen:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Podcasts (FF4 med engelsk)
Se mere info om forløbet i studieplanens anden FF-beskrivelse.
Udvalgte faglige mål fra læreplanen:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil
med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
FF4: Podcasts
FF4 er et flerfagligt forløb mellem engelsk og dansk.
I forløbet har vi arbejdet med forskellige begreber og tilgange til at analysere podcasts i de to fag.
Eleverne har i grupper selv produceret en podcastintro på engelsk og derudover indtalt metarefleksioner og analyser af deres egen podcastintro på dansk.
Beskrivelsen af de konkrete podcasts og analysebegreber findes i fagenes undervisningsbeskrivelser.
Videnskabsteoretisk begrebspar: Faktuel/normativ
Desuden: De tre fakulteter
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Natur og menneske: Romantikken og klimalitteratur
Forløbet undersøger tekster, hvor relationen mellem menneske og natur er i spil, fra hhv. romantikken og den nyere klimalitteratur.
Først og fremmest et litterært forløb, men også med særligt fokus på sprog og stil, herunder billedsprog.
Centrale begreber i forløbet:
Universalromantik
Panteisme
Dualisme/nyplatonisme
Nationalromantik
Poetisk realisme
Romantisme
Tre kendetegn på klimalitteratur:
1. Et nyt forhold mellem menneske og natur
2. Mennesket mellem magt og afmagt
3. Det globale krydser det lokale
Læste tekster:
Adam Oehlenschläger: Guldhornene (1803)
Schack von Staffeldt: Indvielsen (1804)
St. St. Blicher: Sig nærmer tiden (1838)
Emil Aarestrup: Nordexpeditionen (1838)
Fædrelandssange:
1: Grundtvig: Langt højere bjerge så vide på jord (1820)
2: H.C. Andersen: I Danmark er jeg født (1850)
3: Shu-Bi-Dua: Danmark (1978)
4: Natasja: Gi´ mig Danmark tilbage (2007)
5: Per Vers: Find mig her (2014)
Steve Cutts: The Turning Point (2020): https://youtu.be/p7LDk4D3Q3U
Jens Blendstrup: Dette er det oversvømmede digt (2008)
Rasmus Nikolajsen: Tilbage til unaturen (2016, VÆRK)
Uddrag fra "Klimalitteratur", Systime:
Hvad er klimalitteratur: https://klimalitteratur.systime.dk/?id=134&L=10
Kendetegn I: Et nyt forhold mellem menneske og natur: https://klimalitteratur.systime.dk/?id=135&L=10
Kendetegn II: Mennesket mellem magt og afmagt: https://klimalitteratur.systime.dk/?id=136&L=10
Kendetegn III: Det globale krydser det lokale: https://klimalitteratur.systime.dk/?id=138&L=10
Udvalgte faglige mål fra læreplanen:
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
10
|
Samtaleanalyse og Korsgaard
Et kombineret litterært og sprogligt forløb, hvor vi arbejder samtaleanalytisk med Thomas Korsgaards "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (VÆRK)
Faglige begreber:
Gambitter, turtagning og god dialogskik
Høfligheds- og samarbejdsprincip
Sproghandlinger
Facework og ansigtstruende handlinger
Transaktionsanalyse
Undertekst
Autofiktion
Læste tekster:
Korsgaard, Thomas: Hvis der skulle komme et menneske forbi (2017), VÆRK
Korsgaard, Thomas: Vintermedister (2017)
Kapitel 4.12: Kommunikationsanalyse i Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=210
Youtube-klip: Anne-Grethe Bjarup Riis diskuterer prostitution i Go´aften Danmark: https://www.youtube.com/watch?v=IMWocEIAeZI
Sofie Sørensen: Lillebror om debutantforfatter: »Det er usandt og for groft«. Pol. 9/2-2017
Desuden introduktion til den reflekterende artikel.
Udarbejdelse af en reflekterende artikel om betydningen af måltider og smagsoplevelser i litteraturen, kunsten og livet.
Læste tekster:
Eksamensgenrerne dansk stx, kapitlet om den reflekterende artikel:
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=136
Johs. V. Jensen: Ved Frokosten (1906)
Udvalgte faglige mål fra læreplanen:
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
11
|
Fiktion vs. journalistik
Et mediefagligt forløb om dokumentargenren.
Værkanalyse af Prinsesser fra blokken, sæson 1 (2016).
Faglige begreber:
Dokumentarfilmanalyse
Dokumentartyper
Filmiske virkemidler
Autenticitetsmarkører
Fiktions- og faktakoder
Tekster:
Joachim Ladefoged: Mirror (2009)
Tobias Rahim: National romantik 2021 (2020)
Fuckbois, afsnit 1 (2018)
Eva Marie Rødbro: Prinsesser fra blokken, sæson 1 (2016) - VÆRK
Eva Marie Rødbro: Prinsesser fra blokken - 8 år senere, sæson 1, afsnit 1 (2024)
Rachel Szor, Yuval Abraham, Basel Adra & Hamdan Bilal: No other Land (2024)
Håndbog til dansk, kapitel 5.2: https://hbdansk.systime.dk/?id=224
Analysemodel til dokumentarfilm: https://hbdansk.systime.dk/?id=228
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Modernisme og realisme
Et litterært forløb om realisme og modernisme i 1900-tallet.
Realismebegreber:
Arven fra Det moderne gennembrud og den kritiske realisme
Socialrealisme
Nyrealisme og bekendelseslitteratur
Tidlig modernisme i starten af 1900-tallet
Ekspressionisme
Futurisme
Heretica-modernisme
60´er-modernisme
Storbymodernisme/postmodernisme
Minimalisme
Rudolf Broby-Johansen: Bordelpige dræber ufødt (1922)
Pär Lagerkvist: Ångest (1916)
Tom Kristensen: Det blomstrende Slagsmaal (1920)
Emil Bønnelycke: Aarhundredet (1918)
Marinetti: Af: Futurismens Manifest (1909)
Peter Seeberg: Patienten (1962)
Michael Strunge: Natmaskinen (1981)
Vita Andersen: Hun ser godt ud (1977)
Helle Helle: En stol for lidt (1996)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Akademisk skrivning med fokus på SRP
Skriftlighedsforløb med fokus på at forberede eleverne til at mestre akademisk skrivning i deres SRP.
Udvalgte faglige mål fra læreplanen:
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil
med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Repetition og eksamensforberedelse
I dette forløb forbereder vi os på skriftlig og mundtlig eksamen i dansk.
Læste tekster:
Martin A. Hansen: Agerhønen (1947) - brugt til eksamenstræning.
Johanne Schmidt-Nielsen: 1. maj tale i Fælledparken (2016) - brugt til eksamenstræning
Video med mundtlig eksamen i dansk fra Mulernes Legatskole (2018): https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=DlyBDeGn_-M
Materialer fra årgangssamling d. 24/4 om eksamen i dansk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55176324041",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55176324041",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55176324041"
}