Holdet 2022 DA/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Morten Blach Jørgensen
Hold 2022 DA/x (1x DA, 2x DA, 3x DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 FF1
Titel 2 Det moderne gennembrud og kønsrolledebat
Titel 3 Tidens taler - et forløb om retorik
Titel 4 DHO
Titel 5 Obligatorisk læseforløb
Titel 6 Nyhedsformidling og journalistik
Titel 7 Den blicherske novelle
Titel 8 Sprog, klasse og magt
Titel 9 Hip-hop og lyrik
Titel 10 Romantikken
Titel 11 Glenn Bech - forfatterbesøg
Titel 12 Saga og folkeviser
Titel 13 Eksistentialisme
Titel 14 I krig med virkeligheden
Titel 15 Realisme og modernisme
Titel 16 Eksamensgenrerne - terminsprøve/eksamen
Titel 17 Eksamen: Information om eksamen og eksamenstræning
Titel 18 Forløb#4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 FF1

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Det moderne gennembrud og kønsrolledebat

Vi har arbejdet med den litteraturhistoriske periode "Det moderne gennembrud".
Vi har kigget på det forskellen på litteraturens rolle i romantikken og DMG.
Vi har i forløbet især haft fokus på kønsrolledebatten.
Vi har arbejdet med basale episke virkemidler (fortæller, fremstillingsform, synsvinkel).
Vi har perespektiveret til filmen "En frygtelig kvinde" og arbejdet med filmiske virkemidler.

Stikord:romantik, dualisme, biedermeier, poetisk realisme, Det moderne gennembrud, monisme, kritisk realisme, Georg Brandes' at "sætte problemer under debat", de tre k'er, naturalisme, impressionisme, det naturalistiske drama.

Vi har læst
Thomasine Gyllembourg: uddrag fra "Ægtestand"
-J.P. Jacobsen: "Fra husets tag"
-Henrik Pontoppidan: "Ane-Mette"
-Herman Bang: "Den sidste balkjole"
-Amalie Skram: "Det røde gardin"
-Henrik Ibsen: uddrag fra "Et dukkehjem"
- Christian Tafdrup: "En frygtelig kvinde" (film), 2017: https://www.dr.dk/drtv/program/en-frygtelig-kvinde_145143

Baggrundsstof
-Litteraturhsitoren på langs og tværs, kapitel 5 (Romantikken), Systime 2012: https://litthist.systime.dk/?id=p124
-Litteraturhsitoren på langs og tværs: Kapitels 6 (Det moderne gennembrud), Systime 2012: https://litthist.systime.dk/?id=p125
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tidens taler - et forløb om retorik

Vi har i dette forløb spredt i både 1. og 2.g arbejdet med retorik.
Herunder har vi arbejdet med.
- talegenrer (den politiske tale, den juridiske tale, lejlighedstalen)
- kommunikationssituationen (Ciceros retoriske pentagram)
- det verbale, nonverbale og ekstraverbale
- komposition (indre, og ydre komposition)
- Billedsprog (realplan, billedplan, metonymi, sammenligning, metafor, besjæling, personifikation, symbol)
- Gentagelsesfigurer (trikolon, epanastrofe, anafor, epifor, alliteration, assonans)
- modsætninger (antiteser, oxymeron)
- plusord og minusord
- Appelformer (etos, logos og patos)



Materiale
- Uddrag fra filmen "Royal blues" (Lotte Svendsen, 1997, tidskode 38:35-43:38): https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/royal-blues
- Mette Frederiksens undskyldningstale til godhavnsdrengene (2019): https://dansketaler.dk/tale/statsminister-mette-frederiksens-undskyldningstale-til-godhavnsdrengene-og-andre-boernehjemsboern-2019/
- Jens Stoltenberg: "Tale ved mindeceremonien for ofrene for massakren ved Utøya" (2011): https://danskitiden.systime.dk/?id=385
- Dronningens nytårstale, 2023: https://www.kongehuset.dk/nyheder/laes-h-m-dronningens-nytaarstale-2023
- Statsministerens nytårstale 2024: https://www.stm.dk/statsministeren/taler/statsminister-mette-frederiksens-nytaarstale-den-1-januar-2024/
- Deadlines nytårstale 2024 af Maj My Midtgaard Humaidan: https://www.dr.dk/det-bedste-fra-dr/forfatter-i-nytaarstale-sandheden-er-ingen-ejer-os-heller-ikke-den-danske-stat

Vi har i forløbet anvendt kapitlet "tidens taler" fra ibogen "Dansk i tiden": https://danskitiden.systime.dk/?id=141
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 DHO

Vi har arbejdet med "Steder" i litteraturen. VI har i undervisningen især haft fokus på Provinsen og forstaden/ghetto.
Forløbet har ledt op til DHO-opgaven.

Materiale
- Helle-Helle: uddrag fra "Rødby-Puttgarden" (2005) og novellen "En stol for lidt" (1996)
- Morten Pape: "Planen" (2015) (romanlæsning)

I forbindelse med læsningen af Helle-Helle, har vi også lært om minimalisme:
- Video om minimalisme: https://www.youtube.com/watch?v=P-zosnKjMUo


Vi har anvendt ibogen "Dansk og historie- Provins og storby og derimellem": https://danskoghistorie.systime.dk/?id=142
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Nyhedsformidling og journalistik

Vi har i dette forløb arbejdet med hvordan nyhedsmedierne dækkede flygtningekrisen i 2015.
Vi har lært om
Nyhedskredsløb
nyhedernes komposition: nyhedstrekanten
Nyhedskriterierne: aktualitet, væsentlighede, identifikation, sensation, konflikt.
Vinkling
Nyhedsgenrerne: Informerende tekster (nyhed, baggrundsartikel, reportage), opinionstekster (kommentar/analyse, leder, anmeldese, læserbrev, debatindlæg, kronik)
Nyheder og sociale medier
Habermas og den borgerlige offentlighed
Gatekeeping og gatewatching
Fake news
Argumentationsgreb

Materiale
Som teori har vi brugt (hele) kapitlet "Flygtninge i nyhedskredsløbet" fra ibogen "Perspektiver i dansk": https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?
id=232

Vi har arbejdet med følgende tekster, der alle kan findes i ovenstående kapitel.
"Løkke til vinfest": forsiden af Ekstra bladet, d.10/9-2015
"Løkke i klemme mellem Merkel og Thulesen Dahl": forsiden af Jyllandsposten , d.10/9-2015
"Flygtingepres åbner for ny kurs" Politiken 10.9.2015
"Politiken mener: Norden Ungarn" Politiken 10.9.2015
Første afsnit af dokumentarserien "Syrien, den brændte jord", Nagieb Khaja, 2016
Billeder af "spyttemanden"
tweet af Lisbeth Zornig
Marie Krarup: "Ja, medlidenhed er misforstået" BT, 9.10.2015
Manu Sareen: "Nej, et er vores pligt at hjælpe" BT, 9.10.2015
Deadline 10.9.2015: debat mellem Marie Krarup og Lisbeth Zornig
Facbookopsklag: "Flygting sparker gravid"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Den blicherske novelle

Vi har læst Steen Steensen Blichers novelle Sildig opvågnen som værk, og perspektiveret til Skriftestolen af Christian Winther og En stol for lidt af Helle Helle. Vi har lært om novellegenren og arbejdet med basal litterær analyse med særligt fokus på fortælleren og har placeret novellerne i en litteraturhistorisk kontekst.
Vi har som en del af forløbet også arbejdet med skrivegenren "dan analyserende artikel"

Den klassiske novelle (Christian Winther: Skriftestolen))
• Motiv og tema
• Trekantsdrama
• Tredelt komposition
• Den uhørte begivenhed
• ”Pinden i myretuen”
• Determinationspunkt og kulminationspunkt

Den Blicherske novelle (Steen Steensen Blicher: Sildig opvågnen)
• Fortællertyper, synsvinkler, fremstillingsformer
• Den upålidelige fortæller
• Den personaliserede jeg-fortæller
• Sjuzet og fabula

Minimalisme (Helle Helle: En stol for lidt)
• Minimalisme
• Reduktionsmetoder
• Tomme pladser
• Isbjergsteknik

Litteraturhistorie
• Romantik, biedermeier og (især) romantisme.

Materiale
• Christian Winther: En stol for lidt (pdf)
• Steen Steensen Blicher: Sildig opvågnen (pdf)
• Helle Helle: En stol for lidt (pdf)
• Analysekompendium (pdf)
• Blicher-kompendium (pdf)
• Om novellegenren (fra Litteraturhistoren på langs og tværs): https://litthist.systime.dk/?id=129
• Om Helle Helle og minimalisme (fra Litteraturhistorien på langs og tværs): https://litthist.systime.dk/?id=178#c541
• Video om minimalisme: https://www.youtube.com/watch?v=P-zosnKjMUo
• Om Romantisme (fra Litteraturhistorien på langs og tværs): https://litthist.systime.dk/?id=165
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Sprog, klasse og magt

Vi har i dette forløb arbejdet tematiske med forholdet mellem sprog, klasse og magt. Vi har især haft fokus på stilistisk analyse.
Vi har arbejdet med teori og tekstmateriale fra kapitlet "Sprog, klasse og magt" fra Ibogen "Perspektiver i dansk": https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=202

Indhold
-Sprog som social kapital (Bordieu)
-Kommunikativ kompetence, gruppesprog, kodeskift
- Stilleje: høj stil, lav stil, normal stil
- Ordforråd/ordvalg
- Syntaks (parataktisk og hypotaktisk sætningsopbygning, forvægt og bagvægt)
- Skriftsprogspræg og talesprogspræg
- Multietnolekt (fordoblng af pronomen, forenkling af grammatisk køn)


Materiale
- Tove Ditlevsen: uddrag fra "Det tidlige forår" (1967) og "Barndommens gade" (1943)
- Uddrag fra "Prinsesser fra blokken" (2016) - filmcitat
- Dialog fra filmen "Ækte vare" (2014)
- Ludvig Holberg: uddrag fra komedien "Jean de France" (1723)
- Georg Metz: "Intermetzo: En tur med Karen J." (Information, 2007)
- Per Højholt: "Gittes monolog om dagbladet Information" (1981)
- Yahya Hassan: "Yahya Hassan" (2013) - digtsamling
- Marjaneh Baktiari: uddrag fra "Kald det hvad fanden du vil" (2005)
- Fenar Ahmad: "Ækte vare" (2014) - spillefilm

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Hip-hop og lyrik

Vi har i dette forløb arbejdet med rap-genren med særligt fokus på brugen af lyriske virkemidler.
Vi har også set en dokumentarfilm, der diskuterer forholdet mellem hiphop og kriminalitet.


Indhold
- Guldkædemodellen ( en udbygning/tilpasning af Ciceros retoriske penatagram)
-Billedsprog (metafor, sammenligning, bejsæling metonymi)
-Semantiske felter
- Gentagelsesfigurer (triade, anafor, epifor)
- Overdrivelser og underdrivelser (hyperboler og litoter)
- Slang, dialekt, multietnolekt
- Ordspil
- Rimtyper og strukturer (Mandlige og kvindelige rim, alliteration, assonans, dobelletrim, flerstavelsesrim, enderim, versrim, indrim, sekvensrim)
-Flow

Materiale
- Johnny Hefty "Muggen røv til dit ansigt" (2000)
- Ager B: "Mælk" (2018)
- Pede B.: "Superstar" (2008)
- Kidd: "Ik lavet penge" (2011)
- Malk de Koijns: Musclebundt" (2002)
- O.T.: "Sisterhood" (2022)
- Chatle: "Sort på sort" (2020)
- DR: "Dansk hiphop - cool eller kriminel" (2022) - dokumentar
- Teorikompendium "Guldkædemodellen" (worddokument)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Romantikken

Vi har i dette litteraturhistoriske forløb arbejdet med romantikken. Vi har især haft fokus på begyndelsen af 1800-tallet.

Indhold
- Universalromantik (organismetanken, harmoni, panteisme, monisme, guldaldertanken)
- Det romantiske geni og "anelsen".
- Nyplatonisme (dualisme, splittelse, fænomenernes verden-ideernes verden)
- Nationalromantik
- Biedermeier og dannelsestanken (hjem-ude-hjem- komposition)
- Romantisme (dobbeltgængermotiv, "Det interessante)
- Lyrikanalyse (cenrallyrik og brugslyrik, bunden form og ubunden form/frie vers)


Materiale
- Henrik Steffens: Udrag fra "Indledning til filosofiske forelæsninger" (1803)
- Adam Oehlenschlager: Guldhornene (1803)
- H. C. Andersen: "Skrubtudsen" (1866)
- Schack Staffeld: "Indvielsen" (1804)
- Grundtvig: "Danmarks trøst" (1820)
- Emil Aarestrup: "Paa Sneen" (1838)
- Christian Winther: "Flugten til Amerika" (1835)

Baggrundsstof/teori
- Søren Vrist Christensen: "Romantikken og Universalromantikken"(Youtube-video): https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc
- DR: "1800-tallet på vrangen, afsnit 1, Guld, hor og romantik"
- Kapitel 5 i ibogen "Litteraturhistorien på langs og tværs" - "Romantikken": https://litthist.systime.dk/?id=124
- At analysere lyrik: https://litthist.systime.dk/?id=198

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Glenn Bech - forfatterbesøg

Vi har som forberedelse et besøg af Glenn Bech læst hans nytårstale og uddrag fra bogen "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet"

Materiale.
Glenn Bech: Deadlines nytårstale, 2023
Glenn Bech "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (2022), s. 9-11, 17-18, 63-64, 78-79, 81-82 og 95.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Saga og folkeviser

Vi har i dette forløb arbejdet med oldtidens og middelalderens litteratur, nærmere bestemt med islandske sagaer og folkeviser.

Vi har læst "Ravnkel Frøjgodes saga". Vi har især haft fokus på karaktererne Ravnkel og Sam og på det livssyn, vi møder i sagen: Hvad er det for nogle karaktertræk, der gør at Ravnkel sejrer i striden mellem de to slægter, og at Sam fejler. Vi har også undersøg, hvordan oldtidens syn på etik og moral adskiller sig fra vores.

Emner/temaer/begreber
- Landnamstiden, Altinget, Sagatid, Friprosateori og bogprosateori, Æt, Nid, Nidding, Lykke, Ære, Hævn, Dokumentarisk præg.

Dertil har vi læst "Torbens datter" som et eksempel på en riddervise og "Hr. Bøsmer i Elverhjem" som et eksempel på en tryllevise.

Emner/temaer/begreber:
folkevisernes tilblivelse, genretræk, syrebadsteknik/minimalistisk skrivestil, faste vendinger, trylleviser ("den farlige natur", det overnaturlige, livsovergange, det overnaturlige, psykologisk tolkning), ridderviser (tragisk slutning, drab og hævndrab,

Materiale
"Ravnkels saga"
"Torbens datter"
"Hr. Bøsmer i elverhjem"

Supplerende materiale/baggrundsstof
kapitlet "Oldtiden 0-1050" fra ibogen "Med tiden -et litteraturhistorisk overblik", Systime, 2023: https://medtidenoverblik.systime.dk/?id=130&L=10
Kapitlet "Folkeviser" fra ibogen "Litteraturhistorien på langs og tværs": https://litthist.systime.dk/?id=135

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Eksistentialisme

Vi har i forløbet arbejdet videre med novelleteori, og hvordan man kan lave eksistentialistiske læsninger af noveller.

Vi har bl.a lært om
- Novelleteori (Den uhørte begivenhed, "pinden i myreturen", determinationspunkt, kulminationspunkt)
- Eksistentielle grundtemaer (fremmedgørelse, krise, angst, valg)
- Den klassiske novelle (tredelt komposition)
- Den moderne novelle (isbjergteknik, tomme pladser, minimalisme)
- Senmodernitet og eksistentialisme (Globalisering, risikosamfund, fra små til store fortællinger, en ny mennesketype)
- Absurd komik

Vi har lært om og perspektiveret til filosofferne:
Søren Kirkegaard
- Kirkegaards stadier/livspositioner (spidsborgeren, æstetikeren, etikeren, den religiøse)
- Fremmedgørelse, angst, valg
Friederich Nietzsche
-Nihilisme, Viljen til magt, Herremoral og slavemoral, Overmennesket, Det apollinske og det dionysiske, Den evige genkomst, Amor fati
Albert Camus
- Det absurde liv, De tre grundlæggende valg, Positiv nihilisme, Det etiske liv, Sisyfos-myten,

Teori og baggrundsstof:
- Liselotte Henriksen: "Eksistentialisme i dansk", Systime, 2021 (ibog): https://eksistentialismeidansk.systime.dk
- afsnit fra dokumentarserien "Øgendahl og de store forfattere" (om Blixen): https://www.dr.dk/skole/dansk/karen-blixen

Tekster (de fleste fra grundbogen)
- H.C.Andersen: "Hyrdinden og skorstensfejeren": https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=276#c526
- Søren Kirkegaard: "Forførerens dagbog" (i uddrag)- pdf
- Henrik Pontoppidan: "Ørneflugt": https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=277#c523
- Martin A. Hansen "Agerhønen": https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=278#c554
- Ida Jessen "Ude på vandet": https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=285#c572
- Jan Sonnergaard: "Sex": https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=284#c542
- Karen Blixen: "Ringen": https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=279#c530
- Peter Seeberg: "Hullet" - pdf


sider læst i alt: 150
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 I krig med virkeligheden

Vi har arbejdet tematisk (krig) med -især- dokumentariske tekster, med fokus på
forskellen mellem fiktion og fakta og grænselandet mellem de to genrer.
Indhold
•Fakta og fiktion: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=146#c354  
•Tegn på fiktionalisering og tegn på autenticitet: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=148  
•Paratekster: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=146#c364
•Fakta- og fiktionskontrakt: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=146#c364
•Dokumentariske tekster
Dokumentaren som en "Kreativ bearbejdning af virkeligheden" (Grierson: "a creative
treatment of actuality")
• Typer af dokumentarfilm (den autoritative, den observerende, den interaktive, den
performative): https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=225
• Filmiske og litterære virkemidler: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=226
•Fortællende journalistik: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=228


Primære tekster
•Lars R. Møller: Uddrag fra "Operation bøllebank" (2001): https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=149#c1007  
•Gustaf Munch-Petersen: "Til mine forældre" (1932): https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=223&loopRedirect=1#c1195
•Puk Damsgård: Uddrag fra "Hvor solen græder- en fortælling fra Syrien" (2014): https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=228#c1201
•Dy Plambeck: Uddrag fra "Mikael" (2014): https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=228#c1201
•Film: Laurits Munch-Pedersen (instr.): "Skyggen af en helt" (2015) - et eksempel på den performative dokumentar: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/skyggen-af-en-helt-0
- Anders Højbjerg Kamp: "Skyggen af en helt", Ekko, 2015: https://www.ekkofilm.dk/anmeldelser/skyggen-af-en-helt/
•Film: Cav Bøgelund (instr.): "Våbenbrødre" (2014): https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=228#c877


Supplerende materiale
- Uddrag fra bogen "Perspektiver i dansk" om fakta og fiktion: (se links ovenfor under de forskellige temaer/emner)
- "I krig med virkeligheden" Fra "Perspektiver i dansk" (Hele kapitlet): https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=222
- Filmcentralens eksempler på den autoritative dokumentar: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/den-autoritative-dokumentar
- Filmcentralens eksempler på den observerende dokumentar: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/den-observerende-dokumentar
- Filmcentralens eksempler på den interaktive ("deltagende") dokumentar: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/den-deltagende-dokumentar
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Realisme og modernisme

Vi har arbejdet med især  modernistiske tekster med hovedvægten på lyrik og med fokus på de litteraturhistoriske strømninger i tiden fra ca. 1870-1990.

Vi har lært om
- Realisme og Modernisme
- Modernitet og modernitetserfaring
- Litterære strømninger (tidlig modernisme, symbolisme, det folkelige gennembrud, futurisme, ekspressionisme, heretica-modernisme, konfrontationslyrik, formel modernisme: konkretisme og systemdigtning, 80'er-modernisme).
- Analyse af lyrik (ubunden og bunden form, brugslyrik og centrallyrik)
- Lyriske virkemidler

Teori og baggrundsstof
- B. Kjær-Hansen, P. Kennebo, T.S. Bertelsen: kapitlet "Modernisme og Realisme" (kap.7) fra ibogen "Litteraturhistorien - på langs og tværs", Systime 2021: https://litthist.systime.dk/?id=p126
- og kapitlet "Lyrik" (kap. 11) fra samme bog: https://litthist.systime.dk/?id=p130
- afsnit fra dokumentarserien "Øgendahl og de store forfattere" om Strunge: https://www.dr.dk/skole/michael-strunge)
- Afsnit 1 fra DR-serien "Danske digtere, 1900-1918)
- Analysemodel til analyse af lyrik: https://litthist.systime.dk/?id=p198
- Søren Vrist Christensen: "Det folkelige gennembrud" (Youtube-video): https://www.youtube.com/watch?v=ngxjEWEwD0w&t=821s

Tekster (Kan findes i grundbogen i kap. 7): https://litthist.systime.dk/?id=261
og her: https://lyrik.systime.dk/?id=209
- Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag (En Idyl) (1900)
- Johannes V. Jensen: "På Memphis station" (1906)
- Emil Bønnelycke: "Hyldestdigt til New York" (1917)
- Tom Kristensen: "Rio Janeiro" (1914)
- Rudolf Broby-Johansen: "BORDELPIGE DRÆBER NYFØDT" (1922)
- Martin A. Hansen: Soldaten og pigen (1947)
- Klaus Rifbjerg: "Terminologi" og  "Livet i badeværelset" (1960)
- Vagn Steen: "Sproganvendelse" (1964)
- Arne Herløv Petersen: "Mand" (1965)
- Per Højholt: "Tumlingen" (1966) og "Henry" (1968)
Reinhard Döhl: "Apfel" (1972)
- Michael Strunge: "Natmaskinen" (1981)
- Inger Christensen: "Sommerfugledalen" (1991) - hele digtsamlingen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Eksamensgenrerne - terminsprøve/eksamen

Materialer
Eriksen, Bøegh, Andersen: "Eksamensgenrerne, Dansk", Systime, 2019: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=1
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer