Holdet 2022 DA/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Maja Aagaard Thordsen, Ulrika Nissen Villaro
Hold 2022 DA/y (1y DA, 2y DA, 3y DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 FF1 (dansk og kunstnerisk fag)
Titel 3 Tidens taler
Titel 4 Naturen - i kunst, litteratur og medier (værk)
Titel 5 DHO og læsekursus (Moderne + folkelige gennembrud)
Titel 6 Eksistentialisme og Den lille prins(værk)
Titel 7 Nyhedsjournalistikken
Titel 8 Filmiske virkemidler, serier og  Munken (værk)
Titel 9 Kanon, Karen og Babette (værk)
Titel 10 Barbar [ Tavshedens objekt] og andet lyrik (værk)
Titel 11 Middelalderen og folkeviser
Titel 12 Oplysningstiden og Holberg (Værk)
Titel 13 Barokken
Titel 14 Køn, normer og konstruktioner
Titel 15 Taler og virkemidler
Titel 16 Romantikken og kanonforfattere
Titel 17 Realisme og modernisme
Titel 18 Lovlige hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Faglige mål for forløbet:

Fokus:
En grundlæggende introduktion til dansk i gymnasiet. Der fokuseres på tekstgenrerne epik og lyrik.

Kompetencer:  
Eleverne skal helst så hurtigt som muligt blive fortrolige med danskfagets terminologi, grundlæggende arbejdsmetode – analyse og fortolkning - og få skrevet så meget som muligt

Kernestof:
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag
Anders Bodelsen: Drivhuset
Julia Butschkow: Granit
J.P. Jacobsen: ’Marine’
Sophus Claussen: ’I en Frugthave’
Tom Kristensen: ’Nat i Berlin 1921’
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 FF1 (dansk og kunstnerisk fag)

Forløbet introducerer tværfaglighed og bruges samtidig til at  ryste eleverne sammen i den nye studieretningsklasse.
Forløbet indledes med en blokdag i dansk, hvor eleverne arbejder med remediering. På baggrund af en filmanalyse af kortfilmen "Sidste stop" med særligt fokus på personkarakteristik , omdanner de i grupper filmen til en novelle. Der bliver arbejdet med benspænd omkring synsvinkel, fortæller og scenisk fremstilling.
På den anden blokdag har vi besøg af Lommefilm, som på baggrund af deres kampagne Fuld af liv’ (udviklet i samarbejde med Kræftens Bekæmpelse og  TrygFonden) lader eleverne lave kortfilm (lommefilm), hvor de skal arbejde med det overordnede tema: Drik mindre, oplev mere, herunder temaerne drikkepres, flertalsmisforståelser og druk og scoringer.
Eleverne stifter i de to blokdage bekendtskab med metodiske overvejelser og de tre fakulteter på et meget elementært niveau.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tidens taler

I forløbet 'Tidens taler' arbejder eleverne med talen som genre og med retorikken som virkemidler, de skal opnå viden om og kunne anvende. Der arbejdes ud fra den logik, at taler bygges op og skrues sammen ved hjælp af en række værktøjer, som de skal kunne genkende brugen af i andres taler, når de analyserer taler, og bruge i deres egne taler, når de skriver taler.

Formålet med forløbet er, at eleverne lærer at anvende forskellige, vigtige danskfaglige begreber med særligt fokus på det sproglige perspektiv på danskfaget: sproglig analyse og retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituation, appelformer og argumentation. Afslutningsvis afholder eleverne deres egne taler for klassen.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier

Kernestof:

Sproglige perspektiver:
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag

Mediemæssige perspektiver:
– kommunikationsanalyse
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Naturen - i kunst, litteratur og medier (værk)

I dette forløb vil der være fokus på, hvordan mennesker fremstiller og anvender naturen – i skønlitteratur, billeder, film, serier og realityshows, madopskrifter, boligindretning, taler, fotografier, reklamer og meget mere. Forløbet har derfor både et litterært, sprogligt og mediemæssigt perspektiv på danskfaget. Et vigtigt formål med forløbet er, at eleverne opbygger viden om, hvordan man arbejder i danskfaget og øver sig i at dokumentere og underbygge analytiske iagttagelser og pointer med konkrete citater fra teksterne.
Der vil være et nutidigt, aktuelt perspektiv, hvor både klimaaktivisme, argumentation og klimalitteratur kommer i spil. Samtidig vil vi også kigge bagud og undersøge de forandringer, der er sket i synet på - og forholdet til - naturen over tid.
Forløbet rundes af med en værklæsning ('Doppler' af Erlend Loe). Eleverne skal forholde sig til fortællertypen og det natursyn, der kommer til udtryk i værket. De skal desuden arbejde med forskellige former for humor og finde eksempler herpå i 'Doppler'. Til slut skriver de en opgave om værket.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag

Litterære perspektiver:
- tekster fra 1700- og 1800-tallet (romantikken)
- tekster fra 1900-tallet
– tekster fra 2000-tallet
Fra dansk litteraturs kanon: Adam Oehlenschläger
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metode
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Sproglige perspektiver:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag

Mediemæssige perspektiver:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler

Loe, Erland: Doppler (2004)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 DHO og læsekursus (Moderne + folkelige gennembrud)

DHO-forløb om Danmark i slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet. Både det moderne og folkelige gennembrud sættes i fokus, og der arbejdes med realisme, naturalisme og impressionisme. Til slut udarbejder eleverne en flerfaglig opgave i dansk og historie.

Danskfaget har særligt fokus på:
– tekstlæsning i en historisk sammenhæng
– faglig formidling
– danskfagets identitet og metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksistentialisme og Den lille prins(værk)

I dette forløb er der fokus på værklæsning af "Den lille Prins" af Antoine de Saint-Exupéry, remedieringen af bogen som tegnefilm samt på eksistentialismen, som den især formuleres af Søren Kierkegaard.

Først i forløbet er der en Introduktion til værket (dets 'udbredelse', forfatteren, genren, elevernes egne erfaringer med bogen el.lign.)
Der laves en ekletisk analyse og fortolkning af romanen og vi perspektiverer undervejs til Søren Kierkegaards stadielære og andre eksistentialistiske retninger (Sartre, Camus, Nietszche, Giddens og Goffman).
Til sidst ser vi filmatiseringen af romanen, animationsfilmen "Den lille prins" (2015) af Mark Osborne. Vi afslutter forløbet med en sammenligning og vurdering af tekst og film.

Skriftlighed: En analyserende artikel om Den lille Prins

Tekster:
de Saint- Exupéry, Antoine (1943): Den lille prins
Kierkegaard, Søren (1843): Uddrag af forførerens dagbog
(https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=c591)
Aidt, Naja Marie(2008): "Myggestik" in: Bavian

Film:
Osborne, Mark (2015): Den lille prins, Orange Studio
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000003200/den-lille-prins

Sekundær litteratur:
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/
I alt ca. 100 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Artikel om bæredygtighed (Årgangsundervisning) 08-09-2023
Den lille prins 01-10-2023
Genaflevering Artikel om klima 02-10-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Nyhedsjournalistikken

Vi har et lille introducerende forløb om journalistik, som er bygget op med udgangspunkt i årgangsundervisningen, hvor der vil være fokus på bæredygtighed og den konstruktive journalistik.
Men først undersøger vi den klassiske nyhedsjournalistik, avisens overordnede tre genrer - den informerende, den fortællende og den argumenterende genre - layout, de 5 nyhedskriterier, nyhedstrekanten og vinkling. Undervejs læser vi forskellige avis-artikler.
Vi undersøger forskellene på de traditionelle og digitale nyheder og stiller spørgsmål omkring forholdet mellem magt og medier i vores tid.
Vi arbejder med digital bevidsthed og dannelse, og eleverne bliver bevidstgjorte om begreber som web 2.0, ekkokamre og filterbobler.
Vi undersøger begrebet viralitet og clickbait samt sociale mediers rolle i nyhedsstrømmen.

Tekster

En lang række selvvalgte artikler (herunder både fortællende, nyhedsartikler og opinionsartikler)

Side 1—3: Et individualiseret og fragmenteret mediebillede med influencere som gatekeepers
(fra: Dig og digital dannelse i dansk, 2018, side 20- 22)
Side 4—5: Remediering af nyheder og onlineidentitetens performance.
(Fra Dig og digital dannelse i dansk, 2018, side 23— 24)
Side 6—8: Nye perspektiver på klassiske nyhedskriterier.
(Fra: Dig og digital dannelse i dansk, 2018, side 25— 27)
Side 10— 15: Mediegenrer: Fakta i medierne.
(Fra: Krydsfelt, 2017, side 297—302)
Side 16—23: Medieanalyse: Analyse af avisnyheder
(Fra krydsfelt, 2017, side 358—365)
Side 24: Medier i dansk
(Fra https://grundbogtilmedieridansk.systime.dk/index.php?id=129# c786)
Side 25: Den er i vinkel
(fra: Henrik Poulsen: Dansk i STX, systime, 2012, side 25)
Side 26- 30: Kilder
(Fra: Blivjournalist på syvtimer, Dansklærerforeningen, 2010, side 62 —66)
Side 31 —32: Nyhedsartiklens byggesten. Syntaktiske kendetegn.
(Fra Henning Olsson og Poulsen: Ryd forsiden. Dansklærerforeningen, 2004, side 111- 114)
Side 33 —37: FINT (den konstruktivistiske journalistisk værdier, IN "Fra tårn til torv" af Gerd Maria May)
Side 38: Nyhedstrekanten (med lærernoter)
Side 39: De fem nyhedskriterier
Side 40 —41: Sæt krog i din læser
(Fra: Blivjournalist på syvtimer, dansklærerforeningen, 2010,100-101)

Perspektiverende tekster:
Tv-klip fra Deadline: Hans Rosling: Man skal ikke bruge medier til at forstå verden.
I alt 75 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Artikel om bæredygtighed (Årgangsundervisning) 08-09-2023
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Filmiske virkemidler, serier og Munken (værk)

I dette forløb har vi overordnet et fokus på levende billeder og filmiske virkemidler inden for flere forskellige genrer inden for levende billeder.  Vi undersøger dokumentarens virkemidler med fokus på samspillet mellem ord, tekst, lyd og billede, forløbs- og fortælleforhold og brug af andre virkemidler, fx citat og kildebrug som autenticitetsmarkører.
I vores  analyser og fortolkninger undersøger vi  sammenhængen mellem form, indhold og funktion.

Kernetekster:
SKAM (2. sæson, 1. episode, 2016)
Limbo – når sabbatår er fucked (2019), episode 1 – fra start til tidskode 4:10 – findes på CFU.
Eskimo Diva (2015), fra start til tidskode 6:20 – findes på filmcentralen.dk. Ung, nøgen og udstillet (2016) – fra start til tidskode 4:30 – findes på dr.dk Drengene på kanten (2015), episode 1, sæson 1 – fra start til tidskode 7:53 – findes på dr.dk.
Historien bag historien: De perfekte piger (2015) – fra start til tidskode 4:36 – findes på dr.dk.
Prinsesser fra Blokken (2016), episode 2 – tidskode 1:20-6:20 – findes på dr.dk.
Munken, 2023 af Mira Jargil og Christian Sønderby Jepsen (VÆRK)

Supplerende tekster:
Kompendium med tekster fra Danskitiden om dokumentaren
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Kanon, Karen og Babette (værk)

Forløbet fokuserer på værklæsning af en kort roman: Babettes gæstebud
Vores største fokus ligger på analyse, fortolkning og perspektivering, herunder genretræk, fortælleren, personkarakteristik, miljøbeskrivelse, intertekstuelle referencer samt tema. Vi har også drøftet forskellige analysetilgange (metoder)  
Den tematiske analyse har i særdeleshed undersøgt følgende i romanen:
Hedonisme og puritanisme
Amor fati
Kunstnerens rolle
Måltidet (intertekstuelle referencer til biblen)

Materiale:
Blixen, Karen: Babettes gæstebud (1952)

Uddrag af filmen:
Axel, Gabriel: Babettes gæstebud (1987)

Blixen, Karen: Uddrag af Den afrikanske farm (afsnittet: Livets veje) 1937

Dokumentar om Karen Blixen:
MITCFU: Danske digtere (4) 1945-1960


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 Barbar [ Tavshedens objekt] og andet lyrik (værk)

I dette forløb fokuserer vi på læsning af lyrik inden for nyeste tid.
Vi undersøger, hvad lyrik er som genre og taler om digtets tid og rum, temaer, digtets stemme, personer og handling, komposition, grafiske layout, sprog og stilistiske virkemidler og undersøger den litteraturhistoriske kontekst - samtiden. Vi forholder os til "woke" og "antiwoke" og undersøger om det kommer til udtryk i dette forløbs udvalg af lyrik.  
Vi nærlæser Amina Elmis debut, digtsamlingen Barbar [Tavshedens objekt] fra 2023. Vi fokuserer på nøgleordene - kærlighed, kultur og kritik, nøgleord som Amina Elmis digte kredser om og i vores analyse og fortolkning kommer vi rundt om genrens værkstøjer.
Vi arbejder både mundtligt og skriftligt med digtene og afslutter med en læsning og en komparativ analyse af et uddrag af Yahya Hassans "Yahya Hassan 2013" og af Glenn Bechs manifest "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" fra 2022.

I løbet af forløbet får vi besøg af både Glenn Bech og Amina Elmi, der fortæller om deres værker.

Elmi, Amina: Barbar [Tavshedens objekt] (2023) (Værklæsning)
Bech, Glen: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (2022)
Hassan, Yahaya: Yahya Hassan (2013)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 11 Middelalderen og folkeviser

I forløbet "Middelalderen og folkeviser" har vi fokus på perioden 1000-1536. Middelalderen i Danmark er en brydningstid, som blandt andet er plaget af sygdomme og krig. Men Danmark samles i denne periode også under en konge, omdannes til feudalt landbrugsland og bliver kristnet.
Endvidere læser vi periodens dominerende litteratur, nemlig folkeviser. Her undersøger vi især de to mest udbredte folkeviser - tryllevisen og riddervisen. Vi kigger også på genrens stilistiske virkemidler, såsom: Syrebadsteknik, brugen af klicheer (formelsprog), rimskemaer (firelinjet eller tolinjet), ekspansionsteknikken og klassiske gentagelsesfigurer såsom epanastrofen samt isocolon.

Ukendt forfatter: Harpens kraft

https://bl.systime.dk/?id=135

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 12 Oplysningstiden og Holberg (Værk)

Forløbet "Oplysningstiden og Holberg (værklæsning)" tager udgangspunkt i Ludvig Holbergs  komedie "Jeppe på bjerget".  Som forståelsesramme til oplysningstiden hører vi en podcast om Kant og taler om hans vigtige udsagn: " Oplysning er menneskets udgang af dets selvforskyldte umyndighed.”  og ser efterfølgende filmen "En kongelig affære".
Vi læser komedien og undersøger komediens morale, og hvad komedien generelt siger om den historiske kontekst.
Til sidst men ikke mindst er vi på Gamle Scene og se stykket opført med Frederk Cilius i hovedrollen.
Vi har også fokus på genren komediens (og lidt om tragediens) karaktertræk, og hvordan de kommer til udtryk i Jeppe på bjerget.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 13 Barokken

Vi har fokus på læsning af salmedigteren Thomas Kingos salmer. Vi taler om periodens dualistiske og idealistiske verdenssyn.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Køn, normer og konstruktioner

Dette forløb undersøger køn i tekster ud fra en socialkonstruktivistisk samt diskursanalytisk tilgang.

Blixen, Karen: De blaa øjne (1942)
Jensen, Johannes V.: Oktobernat (1897)
Andersen, H. C.: Prindsessen på ærten (1835)


Supplerende tekster:
https://www.dr.dk/lyd/p1/supertanker/supertanker-2024/supertanker-kvindekamp-koenskamp-frihedskamp-11032411441

https://www.gymdansk.dk/postfeministisk-litteraturteori---judith-butler.html

Ending the straight world order, Lodahl, Mads Ananda: https://www.youtube.com/watch?v=eosTHMwVhyk

Blik for køn - kønsdiskurser, hate speech, queerteori: Kapitel 1 (Butler, Judith)

Diskursanalyse: https://hbdansk.systime.dk/?id=202
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Personlige
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 16 Romantikken og kanonforfattere

Vi beskæftiger os i første omgang med romantikken som en modreaktion på oplysningstiden, hvis fokus var på på rationalismen og oplysningstankerne.
I Romantikken er der et mere indadvendte fokus i den romantiske kunst og litteratur, og vi arbejder med romantikkens idegrundlag og forskellige strømninger.

Oehlenschläger, Adam: Guldhornene (1802)
Oehlenschläger, Adam: der er et yndigt land (1819)
Staffeldt, Schack: Indvielsen (1804)
Grundvig, N. F. S.: De levendes land (1824)
Andersen, H.C.: Skyggen (1847)
Blicher, Steen Steensen: Erindringer af Steen Steensen Blichers liv, optegnede af ham selv (1923)


Brug litteraturhistorien (systime) Kapitler om oplysningstiden og romantikken, pietisme og romantisme
https://bl.systime.dk/?id=169
ca. 25 sider

Supplerende tekst
Filmatiseringen af Charlotte Brontés roman Jane Eyre (2011)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Realisme og modernisme

I dette forløb har vi fokus på at:
analysere, fortolke og perspektivere fiktive
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund.
I dette forløb fokuserer vi på tekster fra 2000 til nyeste tid og undersøger de forskellige litterære tendenser, der ses i denne periode - under overskriften "eksperimenterende realisme". Vi undersøger, hvordan teksterne vender tilbage til virkeligheden og ønsker at stille skarpt på aktuelle og virkelige problemstillinger, f.eks. klima, køn, etnicitet og klasse.

A. Hansen, Martin: Agerhønen (1947)
Rifbjerg, Klaus: Livet i badeværelset (1960)
Seeberg, Peter: Patienten (1962)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Lovlige hjælpemidler

Nedenfor er  en liste med links over de vigtigste I-bøger, quizletter og andet, som I må tilgå ved terminsprøven. Hvis de ikke kan downloades, må I stadig tilgå dem. Klik på linket her, når I skal tilgå dem. For i må ikke google løs…

Husk at alt, hvad der ligger af links inde på undervisningsbeskrivelsen må I også bruge. I har også fået udleveret en del kompendier og andre dokumenter, som I må bruge.

Dansk i tiden
Grundbog om Genrer, analysemodeller og litteraturhistorisk tidslinje
https://danskitiden.systime.dk/?id=1

Dansk i tiden – antologi
En vifte af tekster (noveller, digte, uddrag af romaner osv.), kan måske bruges hvis man skal perspektivere til en anden tekst.
https://danskitiden-antologi.systime.dk/#c155

Textanalyse
https://textanalyse.systime.dk/?id=4716#c19024

Textur
Mere tekstanalyse
https://textur.systime.dk/?id=55#c4440



De seneste fem års litteratur
https://5aarslitt.systime.dk/?id=55#c1314

Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=55#c694
Håndbog i dansk
Endnu en grundbog til danskfaget med begreber forklaret, analysemodeller og lidt litteraturhistorie
https://hbdansk.systime.dk/#c155

Metoder i dansk
Overordnet gennemgang og introduktion til metoder i dansk – I skal nok ikke bruge denne til terminsprøven(snarere SRP osv.)
https://metoderidansk.systime.dk/?id=1#c155

Brug litteraturhistorien
Den danske litteraturhistorie forklaret i et sprog i øjenhøjde med elever
https://bl.systime.dk/#c155

Eksamensgenrerne i dansk
Meget detaljeret gennemgang af de tre skriftlige genrer i dansk. Der er også elevstile, man kan læse.
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/#c155

Dig & digital dannelse i dansk
https://digogdigitaldannelseidansk.systime.dk/?id=55#c195

Medier i dansk
Introduktion til hvordan man analyserer medier i dansk.
Interaktiv værktøjskasse, der lægger op til analyse, refleksion, skriftligt arbejde og medieproduktion. Der er fokus på nyheder, dokumentar, realisme og den offentlige debat.
https://grundbogtilmedieridansk.systime.dk/#c155


Litteraturens veje
Grundig indføring i dansk litteraturhistorie
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=55#c4163

Ordbog over det danske sprog
ordnet.dk

Quizletter - liste nedenfor:

Taler og sproglige virkemidler
https://quizlet.com/dk/990922762/tidens-taler-begreber-flash-cards/?i=8zv9d&x=1jqt

Eksistentialisme
https://quizlet.com/dk/837243578/eksistentialisme-opsamling-flash-cards/?i=8zv9d&x=1jqt

Queerteori
https://quizlet.com/dk/977064498/kon-og-queerteori-fra-bogen-blik-for-kon-flash-cards/?i=8zv9d&x=1jqt

Diskursanalyse
https://quizlet.com/dk/612085651/diskursanalyse-flash-cards/?i=8zv9d&x=1jqt
Oplysningstiden
https://quizlet.com/dk/951207203/oplysningstiden-flash-cards/?i=8zv9d&x=1jqt
Dokumentaren
https://quizlet.com/dk/848758223/dokumentaren-flash-cards/?i=8zv9d&x=1jqt
Lyrik
https://quizlet.com/731677016/lyrik-flash-cards/?i=8zv9d&x=1jqt

Appelformer og argumentation
https://quizlet.com/dk/117403626/appelformer-og-argumentationsmodel-flash-cards/?i=8zv9d&x=1jqt

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer