Titel
4
|
Naturen - i kunst, litteratur og medier (værk)
I dette forløb vil der være fokus på, hvordan mennesker fremstiller og anvender naturen – i skønlitteratur, billeder, film, serier og realityshows, madopskrifter, boligindretning, taler, fotografier, reklamer og meget mere. Forløbet har derfor både et litterært, sprogligt og mediemæssigt perspektiv på danskfaget. Et vigtigt formål med forløbet er, at eleverne opbygger viden om, hvordan man arbejder i danskfaget og øver sig i at dokumentere og underbygge analytiske iagttagelser og pointer med konkrete citater fra teksterne.
Der vil være et nutidigt, aktuelt perspektiv, hvor både klimaaktivisme, argumentation og klimalitteratur kommer i spil. Samtidig vil vi også kigge bagud og undersøge de forandringer, der er sket i synet på - og forholdet til - naturen over tid.
Forløbet rundes af med en værklæsning ('Doppler' af Erlend Loe). Eleverne skal forholde sig til fortællertypen og det natursyn, der kommer til udtryk i værket. De skal desuden arbejde med forskellige former for humor og finde eksempler herpå i 'Doppler'. Til slut skriver de en opgave om værket.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
Litterære perspektiver:
- tekster fra 1700- og 1800-tallet (romantikken)
- tekster fra 1900-tallet
– tekster fra 2000-tallet
Fra dansk litteraturs kanon: Adam Oehlenschläger
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metode
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
Sproglige perspektiver:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag
Mediemæssige perspektiver:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
Loe, Erland: Doppler (2004)
|