Holdet 2022 DA/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Maja Aagaard Thordsen, Sofie Lind Boeng
Hold 2022 DA/z (1z DA, 2z DA, 3z DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Tidens taler
Titel 3 Naturen - i kunst, litteratur og medier
Titel 4 DHO + læsekursus (Vikingetid, sagaer og eddadigte)
Titel 5 Nyheder og journalistisk
Titel 6 Min indre kode (dokumentar)
Titel 7 Det moderne gennembrud
Titel 8 Skyggesider
Titel 9 Sort mælk - mindet om holocaust i kunsten
Titel 10 Nation - koloni - identitet
Titel 11 Eksistentialisme
Titel 12 Køn og seksualitet
Titel 13 De dyre piger
Titel 14 Sprogets magt
Titel 15 Ibøger og digitale ressourcer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Faglige mål for forløbet:

Fokus:
En grundlæggende introduktion til dansk i gymnasiet. Der fokuseres på tekstgenrerne epik og lyrik.

Kompetencer:  
Eleverne skal helst så hurtigt som muligt blive fortrolige med danskfagets terminologi, grundlæggende arbejdsmetode – analyse og fortolkning - og få skrevet så meget som muligt

Læste tekster:
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag
Anders Bodelsen: Drivhuset
Julia Butschkow: Granit
J.P. Jacobsen: ’Marine’
Sophus Claussen: ’I en Frugthave’
Tom Kristensen: ’Nat i Berlin 1921’
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tidens taler

I forløbet 'Tidens taler' arbejder eleverne med talen som genre og med retorikken som virkemidler, de skal opnå viden om og kunne anvende. Der arbejdes ud fra den logik, at taler bygges op og skrues sammen ved hjælp af en række værktøjer, som de skal kunne genkende brugen af i andres taler, når de analyserer taler, og bruge i deres egne taler, når de skriver taler.

Formålet med forløbet er, at eleverne lærer at anvende forskellige, vigtige danskfaglige begreber med særligt fokus på det sproglige perspektiv på danskfaget: sproglig analyse og retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituation, appelformer og argumentation. Afslutningsvis afholder eleverne deres egne taler for klassen.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier

Sproglige perspektiver:
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag

Mediemæssige perspektiver:
– kommunikationsanalyse

Baggrundslitteratur:
- Retorik: https://danskitiden.systime.dk/?id=165
- Argumentation: https://danskitiden.systime.dk/?id=154
- Komposition: https://danskitiden.systime.dk/?id=160
- Sproglige billeder: https://danskitiden.systime.dk/?id=316
- Gentagelser og modsætninger: https://danskitiden.systime.dk/?id=317
- Plus og minusord: https://danskitiden.systime.dk/?id=318

Læste tekster:
- Royal Blues (38:35 – 43:38): https://filmcentralen.dk//grundskolen/film/royal-blues
Christian have: Victim blaming – vi skal alle tage kampen mod digitale sexkrænkelser: https://avisendanmark.dk/debat/debat-victim-blaming-vi-skal-alle-tage-kampen-mod-digitale-sexkraenkelser
- Mette Frederiksen giver godhavnsdrenge undskyldning: https://www.tv2lorry.dk/video/klip/hor-talen-mette-frederiksen-giver-godhavnsdrengene-undskyldning
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Naturen - i kunst, litteratur og medier

I dette forløb vil der være fokus på, hvordan mennesker fremstiller og anvender naturen – i skønlitteratur, billeder, film, serier og realityshows, madopskrifter, boligindretning, taler, fotografier, reklamer og meget mere. Forløbet har derfor både et litterært, sprogligt og mediemæssigt perspektiv på danskfaget. Et vigtigt formål med forløbet er, at eleverne opbygger viden om, hvordan man arbejder i danskfaget og øver sig i at dokumentere og underbygge analytiske iagttagelser og pointer med konkrete citater fra teksterne.
Der vil være et nutidigt, aktuelt perspektiv, hvor både klimaaktivisme, argumentation og klimalitteratur kommer i spil. Samtidig vil vi også kigge bagud og undersøge de forandringer, der er sket i synet på - og forholdet til - naturen over tid.
Forløbet rundes af med en værklæsning ('Doppler' af Erlend Loe). Eleverne skal forholde sig til fortællertypen og det natursyn, der kommer til udtryk i værket. De skal desuden arbejde med forskellige former for humor og finde eksempler herpå i 'Doppler'. Til slut skriver de en opgave om værket.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag

Kernestof:
Litterære perspektiver:
- tekster fra 1700- og 1800-tallet (romantikken)
- tekster fra 1900-tallet
– tekster fra 2000-tallet
– norske tekster (Karl Ove Knausgård og Erlend Loe)
Fra dansk litteraturs kanon: Adam Oehlenschläger

Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metode
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Sproglige perspektiver:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag

Mediemæssige perspektiver:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler

Baggrundslitteratur:
- Billeder: https://danskitiden.systime.dk/?id=185
- Filmiske virkemidler: https://danskitiden.systime.dk/?id=157
- Semantiske kategorier: https://danskitiden.systime.dk/?id=313
- Plus og minusord: https://danskitiden.systime.dk/?id=318
- Gentagelser og modsætninger: https://danskitiden.systime.dk/?id=317
- Teksten rum – personer, tid, sted og miljø:  https://danskitiden.systime.dk/?id=170
- Billedbeskæring og perspektiv: https://danskitiden.systime.dk/?id=295
- Belysning, farver og symbolik: https://danskitiden.systime.dk/?id=298
- Autenticitetsmarkører: https://danskitiden.systime.dk/?id=291
- Romantik – ca. 1800-1870: https://danskitiden.systime.dk/?id=208
- Romantikkens strømninger: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=598#c2712
- Lyrik: https://danskitiden.systime.dk/?id=179&L=0
- Klima og klimakrise: https://klimalitteratur.systime.dk/?id=133#c279
- Hvad er klimalitteratur?: https://klimalitteratur.systime.dk/?id=134#c287
- Mennesket mellem magt og afmagt: https://klimalitteratur.systime.dk/?id=136#c522
- Humorens hensigt og væsen: https://textur.systime.dk/?id=353
- Verbal ironi: https://textur.systime.dk/?id=361
- Situationsironi: https://textur.systime.dk/?id=363


Læste tekster:
- Robert Storm Petersens akvarel Tilbage til naturen (1945): https://lex.dk/Storm_P.
- Naturmælk: https://www.youtube.com/watch?v=Sv6weY-C-xM&t=4s
- Emil Aarestrup: "Var det synd": https://danskitiden.systime.dk/?id=214#c2026
- Søren Ryge: Far, mor og børn (00.00 – 07:10): https://www.dr.dk/dr-laer/mediebiblioteket/den-lille-familie-paa-fyn
- Sarah Greens Rejseblog: https://www.sarahinthegreen.com/da/smaland-sverige-rejseguide-natur/
- Daniel Defoe: Robinson Crusoe: https://danskitiden.systime.dk/?id=215#c1599
- Chr. Winther: Jeg kom til skovens bolig: https://danskitiden.systime.dk/?id=216#c1603
- Adam Oehlenschläger: Morgenhimmel: https://danskitiden.systime.dk/?id=216#c1602
- Caspar David Friedrich: Mand og kvinde der betragter månen: https://artline20.gyldendal.dk/#show/7a853d35-37b3-4321-8d43-0830fe1cd34b
- Jørgen Roed: Haven med den gamle døbefond: https://open.smk.dk/artwork/image/KMS966
- Johan Christian Dahl: Klintekorset ved Møns klint: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Klintekorset_ved_M%C3%B8ens_klint.jpg
- P.C. Skovgaard: Udsigt over Skarritsø: https://artline20.gyldendal.dk/#show/18e4dfd5-6e00-4b0e-ad9a-4309c7a659d6
- Caspar David Friedrich: Munk ved havet: https://artsandculture.google.com/asset/monk-by-the-sea-pre-condition-before-restoration-caspar-david-friedrich/2AFrXrDkG-B4cw
- J.Th. Lundbye: En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs: https://artline20.gyldendal.dk/#show/c9e1be08-12f6-4433-8c59-3f74fba49d81
- Christen Købke: Motiv fra Capri, kort efter solens opgang: https://open.smk.dk/artwork/image/KMS445/
- Karl Ove Knausgård: Fienden er følelsen av maktesløshet: https://klimalitteratur.systime.dk/?id=133#c279
- Theis Ørntoft: Det er forvirrede tider: https://klimalitteratur.systime.dk/?id=134#c290
- Erlend Loe: Doppler (værk): https://klimalitteratur.systime.dk/?id=134#c290
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 DHO + læsekursus (Vikingetid, sagaer og eddadigte)

DHO-forløb om vikingetiden, sagaer og eddadigtning. Der arbejdes med 'Ravnkels saga' og 'Rigs vandring' - og perspektiveres afslutningvis til middelalderens folkeviser (Ebbe Skammelsøn).
Med særligt fokus på enten 'Ravnkels saga' eller 'Rigs vandring' udarbejder eleverne en flerfaglig opgave i dansk og historie.

Danskfaget har særligt fokus på:
– tekstlæsning i en historisk sammenhæng
– faglig formidling
– danskfagets identitet og metode.

Baggrundslitteratur:
- Norrøn litteratur (til og med ’Edda’): https://textanalyse.systime.dk/?id=5223
- Hedenskab og kristendom: https://bl.systime.dk/?id=309
- Sagaernes univers: slægt, ære og hævn: https://bl.systime.dk/?id=310
- Edda: https://bl.systime.dk/?id=306
- Folkeviser: https://litthist.systime.dk/?id=135
- Fremstillingsform 1: Scenisk fremstilling: Beskrivelse: https://textur.systime.dk/?id=371
- Fremstillingsform 3: Panoramisk fremstilling (beretning): https://textur.systime.dk/?id=373

Læste tekster:
- Ravnkel Frøjgodes Saga (Værk). PDF
- Sys Bjerre: Malene: https://www.youtube.com/watch?v=xm9BMqTnjJg
- Rådet for sikker trafik: Hjelm har alle dage været en god idé: https://www.youtube.com/watch?v=56c7BDfpJxc
- Gisles saga (uddrag). https://bl.systime.dk/?id=310&L=0#c1003
- Rigsvandring (oldislandsk digt om de sociale klasser): https://danmark.systime.dk/?id=308#c406
- Ebbe Skammelsøn: https://tekster-foer-1700tallet.systime.dk/?id=172

Baggrundslitteratur (skriftlighed og metoder)
- Diakron og synkron: https://vidensmoenstre.systime.dk/?id=128
- Den analyserende artikel: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=134
- - Skema over den analyserende artikels opbygning: https://skriftligeksamenidansk.systime.dk/?id=147
- Opgavens opbygning: https://dho-skriveguide.systime.dk/?id=133
- Metoder: i oversigtsform: https://dho-skriveguide.systime.dk/?id=137
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Nyheder og journalistisk

I dette forløb er eleverne indledningsvis blevet introduceret for de klassiske nyhedskriterier (AVISK), nyhedstrekanten, vinkling, kildetyper, journalistisk sprogbrug og layout. Vi har også set nærmere på, hvad der karakteriserer henholdsvis nyhedsjournalistik, fortællende journalistik, meningsjournalistik og servicejournalistik. Særligt nyhedsjournalistik og fortællende journalistik har været i fokus.
Herefter har vi arbejdet med fake news, clickbait og journalistiske autenticitetsmarkører – og afslutningsvis konstruktiv journalistik og FINT-værdierne. Eleverne har i den forbindelse skrevet en debatterende artikel om konstruktiv journalistiks relevans i nutidens mediebillede.

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
–beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
-dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
-demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

Kernestof:
Litterære perspektiver:
-tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Sproglige perspektiver:
-produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag [...]

Mediemæssige perspektiver:
-medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
–analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

Baggrundslitteratur (Nyheder)
- De fem nyhedskriterier: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c675
- Ydre komposition + billedlayout + kilder + vinkling: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c679
- Avisens genrer: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c685
- Jon Franklins story-model + den tredje fortællemåde: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c1250
- Fake News, clickbait og satire: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c1436

Læste tekster:
- Gered Maria May skrotter de klassiske nyhedskriterier: https://journalisten.dk/gerd-maria-may-skrotter-de-klassiske-nyhedskriterier/
- Millioner af mus gør jorden levende i Australien – nu kommer slangerne: https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-05-21-millioner-af-mus-goer-jorden-levende-i-australien-nu-kommer-slangerne
- Arkitekt har idé til at flytte byggeri fra Lærkesletten: 'Vi er nødt til at udvikle København på en anden måde': https://www.tv2kosmopol.dk/koebenhavn/arkitekt-har-ide-til-at-flytte-byggeri-paa-laerkesletten-vi-er-noedt-til-at-udvikle-koebenhavn-paa-en-anden-maade
- Amager Fælled-arbejdet fortsætter alligevel - og det kan være ulovligt:
- https://politiken.dk/danmark/hovedstaden/art8291824/Amager-F%C3%A6lled-arbejdet-forts%C3%A6tter-alligevel-og-det-kan-v%C3%A6re-ulovligt
- Ro på! Byggeriet på Lærkesletten er ikke verdens undergang: https://www.berlingske.dk/arkitektur/ro-paa-byggeriet-paa-laerkesletten-er-ikke-verdens-undergang
- Hvor solen græder: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=228#c1201
- Den, der råber, lyver: https://www.youtube.com/watch?v=fQtJ0rdcqG0&t=87s
- Ryd forsiden: Dødstrusler og deadlines: https://www.dr.dk/drtv/se/ryd-forsiden_-doedstrusler-og-deadlines_147965
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Min indre kode (dokumentar)

Forløbet tager udgangspunkt i dokumentaren ’Min indre kode’, hvor videnskabsjournalist, forfatter og ph.d. i neurobiologi undersøger genetikkens betydning for et individs personlighed og muligheder i livet. Eleverne har lært at skelne mellem fem af de mest typiske dokumentargenrer - den autoritative, observerende, deltagende/interaktive, performative og poetiske dokumentar. De har herunder genrebestemt ’Min indre kode’ og skrevet en analyserende artikel om værket – med særligt fokus på, hvordan videnskabelig formidling kombineres med Lone Franks personlige fortælling/selvfremstilling.
Derudover har vi arbejdet med filmiske virkemidler, autenticitetsmarkører, remediering og fiktions – og faktakontrakter - alt sammen med afsæt i ’Min indre kode’. Forløbet er blevet afrundet med en national klimahandledag, hvor eleverne har produceret deres egne små dokumentarfilm om klimaforandringer og bæredygtighed.

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof:
Sproglige perspektiver
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed i 1. og 3.g.

Mediemæssige perspektiver
- medieanalyse og - fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Baggrundslitteratur:
- Dokumentar: https://danskitiden.systime.dk/?id=175
- Dokumentarens undergenrer: https://danskitiden.systime.dk/?id=325
- Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm: https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c745
- Brugen af fiktion og fiktionskoder: https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c1435
- Filmiske virkemidler: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=226

Læste tekster:
- Pernille Rose Grønkjær: Min indre kode: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000031866&s=43136449&n=1&o=hits
- Lone Frank: Mit smukke genom (Fra ’Jeg er dødtræt...’ til og med ’Og hvis man kender dens spådomme i god tid, kan fremtiden så skrives om?’): https://ereolen.dk/ting/object/870970-basis%3A52119006

Baggrundslitteratur (Skriftlighed og metoder):
- Den debatterende artikel: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=135
- Genretræk: https://skriftligeksamenidansk.systime.dk/?id=148
- Skema over den debatterende artikels opbygning: https://skriftligeksamenidansk.systime.dk/?id=150
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Det moderne gennembrud

Et litteraturhistorisk forløb om det moderne gennembrud. Vi drager paralleller tilbage til romantikken for at gøre det klart, hvad det moderne gennembrud var en reaktion på, og vi ser nærmere på de tre k’er og sædelighedsfejden. Eleverne skal - igennem tekstanalyse og skriveøvelser - blive fortrolige med realisme, naturalisme og impressionisme, og der arbejdes blandt andet med fortælleteknik, personkarakteristik og fremstillingsformer (scenisk vs. panoramisk).

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof:

Litterære perspektiver:
– tekster fra 1700- og 1800-tallet (naturalisme)
– læsning af en afgrænset periode før 2000
– fra dansk litteraturs kanon: Herman Bang og Henrik Pontoppidan

Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Sproglige perspektiver:
Her arbejdes metodisk med:
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag

Baggrundslitteratur:
- Da Danmark blev moderne: https://bl.systime.dk/?id=197
- 1800-tallets naturvidenskabelige gennembrud: https://bl.systime.dk/?id=196
- Litteraturens moderne gennembrud: https://bl.systime.dk/?id=195
- Retninger i det moderne gennembrud: https://bl.systime.dk/?id=193
- Fortælleren (pdf)
- Mande – og kvinderoller til debat: https://bl.systime.dk/?id=192
- Herman Bang og impressionismen: https://textur.systime.dk/?id=375

Læste tekster:
- Henrik Pontoppidan: Ane-Mette: https://detmodernegennembrud.systime.dk/?id=145#c290
- Amalie Skram: Constance Ring (uddrag): https://bl.systime.dk/?id=189#c449
- Herman Bang: Ved vejen (uddrag)
- Øgendahl og de store forfattere: Herman Bang: https://www.dr.dk/drtv/se/oegendahl-og-de-store-forfattere_-herman-bang_334154
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Skyggesider

I dette forløb er psykoanalytisk læsning (med udgangspunkt i Jungs dybdepsykologi) i centrum. Vi ser nærmere på, hvordan menneskets skyggesider er blevet bearbejdet og portrætteret i litteratur og kunst igennem tiden. Der arbejdes med flere forskellige litterære perioder og strømninger – romantisme, ekspressionisme, eksistentialisme, konfrontationsmodernisme og storbymodernisme/80’er-modernisme. Undervejs gøres forskellen på realisme og modernisme tydelig for eleverne - blandt andet igennem små skriveøvelser. Eleverne læser Strunges digtsamling ’Vi folder drømmenes faner ud’ som værklæsning og holder oplæg om udvalgte digte derfra.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof:
Litterære perspektiver:
– tekster fra 1800-tallet - romantisme
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– svenske tekster (Edith Södergran)
– fra dansk litteraturs kanon: H.C. Andersen, Steen St. Blicher, Tom Kristensen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.

Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Mediemæssige perspektiver:
Her arbejdes metodisk med:
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Baggrundslitteratur:
- Romantisme: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2680#c13422
- Dobbeltgængermotivet (frem til afsnittet ’Emil Aarestrup’): https://litthist.systime.dk/?id=165#c1006
- Personkarakteristik (PDF)
- Jung og den analytiske psykologi: https://idansk.systime.dk/?id=462
- Jegfortællere: https://textur.systime.dk/?id=348
- Ismer i krigs – og mellemkrigstid – ca. 1900-1945: https://danskitiden.systime.dk/?id=210
- Ekspressionisme: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=814#c3965
- Genrebestemmelse af digte (PDF)
- Rudolf Broby-Johansen: https://foeldigfrem.systime.dk/?id=140#c312
- KLASSISK DANSK: Rudolf Broby-Johansen – Ekspressionisme, BLOD (1922): https://www.youtube.com/watch?v=HHXDMY2x11g
- Krig og efterkrig: https://textanalyse.systime.dk/?id=5175#c20544
-  Peter Seeberg (fra ’Den seeberske eksistentialisme’ til og med ’Skrivestilen’): https://textur.systime.dk/?id=381
- Personkarakteristik: https://dbd.ibog.gyldendal.dk/?id=252&loopRedirect=1#c591
- Tema: https://dbd.ibog.gyldendal.dk/?id=252#c597
- Upålidelige fortællere: https://textur.systime.dk/?id=348&L=0#c2639
- 80’er-lyrik: et sort nærvær: https://bl.systime.dk/?id=332&L=0
- Michael Strunge og drømme om fremtiden: https://bl.systime.dk/?id=334
- Efterkrigstidens litteratur (til og med afsnittet ’Efterkrigstidens danske litteratur 1940-1960): https://textanalyse.systime.dk/?id=5207

Læste tekster:
- H.C. Andersen: Skyggen (forkortet udgave)
- St. St. Blicher: Brudstykker af en Landsbydegns Dagbog: https://litthist.systime.dk/?id=253#c1122
- Tom Kristensen: Nat i Berlin (uddrag): https://krydsfelt.systime.dk/?id=168#c691
- Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål: https://bl.systime.dk/?id=212#c506
- Rudolf Broby-Johansen: ODALISK SKØNHED: https://foeldigfrem.systime.dk/?id=140#c313
- Edith Södergran: Triumf att finnas till: https://foeldigfrem.systime.dk/?id=150#c374
- Peter Seeberg: Spionen: https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2018#c6922
- - Deadline den 16.8.2016 (uddrag: 2:31 – 8:04): https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=Svend%20Brinkmann&orderby=title&SearchID=45daf814-9ff2-47ad-bb31-e9ef8b714731&index=3
- Klaus Rifbjerg: Skyernes skygge rammer mig: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=483&L=10
- Jonas Cornell: Skyernes skygge rammer mig: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/skyernes-skygge-rammer-mig
- Værk: Michael Strunge: Vi folder drømmenes faner ud
- Digtere, divaer og dogmebrødre (uddrag: 00-15.15): https://www.dr.dk/drtv/se/digtere-divaer-og-dogmebroedre_-1980_1990_436970
- Torben Skjødt Jensen: Væbnet med ord og vinger (uddrag: 23:06 – 39:49): https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/vaebnet-med-ord-vinger
- Paul Celan: Dødsfuga:
https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2833#c16117
- Todesfuge (oplæst på tysk):  https://www.youtube.com/watch?v=gVwLqEHDCQE&t=20s
- Roberto Benignini: Livet er smukt

Baggrundslitteratur (Skriftlighed og metoder):
- Genretræk: https://skriftligeksamenidansk.systime.dk/?id=151
- Den reflekterende artikel: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=136
- Skema over den reflekterende artikels opbygning: https://skriftligeksamenidansk.systime.dk/?id=153


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Sort mælk - mindet om holocaust i kunsten

’Sort mælk - mindet om holocaust i kunsten’ er en del af et overordnet, litteraturhistorisk forløb - ’Skyggesider' - hvor klassen ser nærmere på litterære skildringer af menneskets undertrykte og ofte dystre sider. Nu snævres fokusset ind. Vi undersøger, hvordan noget så voldsomt og uforståeligt som Holocaust kan skildres og bearbejdes kunstnerisk - og vi diskuterer, hvor grænsen går i den sammenhæng. Hvordan kan – og bør – man sætte fokus på folkedrab som kunstner? Klassen har forinden haft et forløb om netop Holocaust i historie og arbejdet med erindringshistorie.

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden

Kernestof:

Litterære perspektiver:
– tekster fra 1900-tallet
– verdenslitteratur i oversættelse (’Dødsfuga’ af Paul Celan – oversat af Peter Nielsen)

Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning

Mediemæssige perspektiver:
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

- Efterkrigstidens litteratur (til og med afsnittet ’Efterkrigstidens danske litteratur 1940-1960): https://textanalyse.systime.dk/?id=5207

Læste tekster:
- Paul Celan: Dødsfuga: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2833#c16117
- Todesfuge (oplæst på tysk):  https://www.youtube.com/watch?v=gVwLqEHDCQE&t=20s
- Roberto Benignini: Livet er smukt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Nation - koloni - identitet

Hvad er typisk dansk? Hvordan anskuer vi os selv og alle ’de andre’, og hvilken rolle spiller diskurser i den sammenhæng? I dette forløb arbejder vi med diskursanalyse og ser nærmere på dannelsen af en national identitet. Vi vender også blikket væk fra Danmark og ser nærmere på tekster fra og om Afrika. I den forbindelse introduceres eleverne for postkolonial læsning og begrebet ’orientalisme’.  Sideløbende har eleverne haft et historieforløb om dansk kolonihistorie.  

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof:
Litterære perspektiver:
– tekster fra 1800-tallet,
– tekster fra 1900-tallet
– tekster fra 2000-tallet
– verdenslitteratur i oversættelse ('White man's burden'/'Hvid mands byrde' af Rudyard Kipling - oversat af Tom Kristensen. “Jumping Monkey Hill” af Chimamanda Ngozi Adichie - oversat af Susanne Staun. 'Sådan skriver du om Afrika' af Binyavanga Wainaina - oversat af Anna Raaby Ravn)

Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder

Sproglige perspektiver:
Her arbejdes metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation

Baggrundslitteratur:
- Diskurs: https://danskitiden.systime.dk/?id=155
- Diskursanalyse (frem til afsnittet ’Flydende betegner’): https://hbdansk.systime.dk/?id=202#c940
- Om den postkoloniale læsemåde: https://kb.systime.dk/?id=143

Læste tekster:
- ’Et godt liv uden røg (uddrag): https://diskurs.systime.dk/?id=139#c270
- DF: "Vores Danmark": https://textur.systime.dk/?id=147#c409
- DF: ’Det kæmper Dansk Folkeparti for’: https://textur.systime.dk/?id=210#c958
- Kashif Ahmad. Berlingske den 27.9.2016: 'Der er 5.6 millioner måder at være dansk på’: https://www.berlingske.dk/samfund/kashif-ahmad-der-er-56-millioner-maader-at-vaere-dansk-paa
- Mellemfolkeligt Samvirke: ”Vores Danmark” https://textur.systime.dk/?id=151#c450
- Rudyard Kipling: Hvid mands byrde (oversat af Tom Kristensen): https://danskitiden.systime.dk/?id=283#c2189
- Karen Blixen: Den afrikanske farm (uddrag): https://hudensvaerk.systime.dk/?id=215#c901
- Chimamanda Ngozi Adichie: Jumping Monkey Hill (oversat af Susanne Staun)
- Bunyavanga Wainaina: Sådan skriver du om Afrika (oversat af Anna Raaby Ravn)
- Anna Raaby Ravn. Information den 7.6.2016: Ny afrikansk litteratur gør op med gamle stereotyper: https://www.information.dk/kultur/2016/05/ny-afrikansk-litteratur-goer-gamle-stereotyper
- Chimamanda Ngozi Adichie: Faren ved en enkelt historie (uddrag og oversat)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Eksistentialisme

Eksistentialismen er en filosofi om selve det at være til og tager udgangspunkt i den enkeltes evne til at reflektere over sit eget liv.
Eksistentialismen handler om at stille fundamentale spørgsmål:  
Hvem er jeg?
Hvorfor er jeg her?  
Hvorfor handler jeg, som jeg gør?

I dette litterære forløb arbejder vi med tekster, der kredser om eksistentialistiske temaer. I vores læsninger vil vi gøre brug af eksistentialismens kernebegreber som frihed, valg, meningsløshed, skæbne, ansvar, angst og handling.

Faglige begreber og teori:
*Liv-krise-angst-modellen
*Determinationspunkt og kulminationspunkt
*Kierkegaards stadier; spidsborgeren, æstetikeren, etikeren og den religiøse livsposition, at springe ud på de "70000 favne".
*Nietzsches nihilisme, slavemoral, overmenneske, Amor Fati.
*Camus´ absurde eksistentialisme, Sisyfosmyten, valget, det etiske liv.
*Sartres filosofi om valg og handling, ond tro/god tro, blikket fra den anden og værensformer.

Baggrundslitteratur:
Liselotte Henriksen: Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard. Systime, 2017:
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=1

Læste tekster:
Martin A. Hansen: Agerhønen (1947)
Johs. V. Jensen: Paa Memphis Station (1906)
Karen Blixen: Ringen (1956)
Antoine de Saint-Exupéry: Den lille prins (1950, VÆRK)
Limbo - når sabbatår er fucked, afsnit 1 (DR3, 2019)

Grundtvig: Hvad er det, min Marie (1851) (Brugt til kickstart af oplægsrække "Dagens digt")
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 12 Køn og seksualitet

Dette forløb går på tværs af det litterære, det sproglige og det mediemæssige perspektiv, og teksterne spænder fra en repetition af Det moderne Gennembrud og frem til moderne sangtekster, debattekster, serier og dokumentarfilm.

Faglige begreber:
Køn: Essentialisme eller konstruktivisme?
Det moderne gennembrud og de 3 K´er (Køn, Klasse, Kirke)
Sædelighedsfejden
Impressionisme
#MeToo
Repetition af argumentation, retorik, bl.a. det retoriske pentagram

Baggrundslitteratur
Uddrag af "Litteraturhistorien på langs og på tværs", kapitlet Det moderne gennembrud:
https://litthist.systime.dk/?id=142#c293

Læste tekster:
Herman Bang: Den sidste Balkjole (1887)
Tessa: Ben (2019)
Tobias Rahim: Når mænd græder (2022)
Ole Bornedal: Liktorernes tyranni (2017)
Pernille Maria Bärnheim: Jeg har oplevet krænkelser... (2017)
Leny Malacinsky: #HeToo (2017)
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla (2020)
Tine Høeghs nytårstale på DR2 (2020)
SKAM: Sæson 3, afsnit 3 (2017)
Sex med P3: Transkrop (2022)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 De dyre piger

Med afsæt i dokumentarserien 'De dyre piger' fra 2021 trænes filmanalyse og digital dannelse. Eleverne præsenteres for dokumentarens typiske genretræk og ser derudover nærmere på identitetsdannelse og Erving Goffmans teatermetafor. De skal løbende forholde sig kritisk til nutidens mediebillede og reflektere over egen digital identitet

Faglige begreber:
Online identitet
Facework
Branding
Front- og backstage, middle region
Filmiske virkemidler i dokumentargenren
Fiktions-/faktakoder og autenticitetsmarkører

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag – navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

Kernestof:

Sproglige perspektiver:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag

Mediemæssige perspektiver:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og - fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Baggrundslitteratur:
- En kreativ bearbejdning af virkeligheden: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=224&loopRedirect=1
- Dokumentarfilmens genrer: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=225
- Reality-tv: https://hbdansk.systime.dk/?id=226
- Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm: https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c745
- Brugen af fiktion og fiktionskoder: https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c1435
- Filmiske virkemidler: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=226
- ‘Jeg kan ikke lide den, jeg har skabt på internettet’: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=165
- På de sociale mediers scene: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=167
- Facework på nettet: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=168


Læste tekster:
- Luksusfælden (07.09.2021): https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=4&pageSize=6&search=Luksusf%C3%A6lden&orderby=title&SearchID=b4106a61-53c0-4e99-bf96-b3dbb4865ff1&index=3
- Værk: De dyre piger
Alle elever har set:
De dyre piger: sæson 1, episode 1: ’Det er dyrt at se godt ud’: https://www.dr.dk/drtv/se/de-dyre-piger_-det-er-dyrt-at-se-godt-ud_259472
Klassen har lavet fremlæggelser i grupper om følgende afsnit:
De dyre piger: sæson 1, episode 2: ’Alt for Insta’: https://www.dr.dk/drtv/se/de-dyre-piger_-alt-for-insta_259474
De dyre piger: sæson 1, episode 3: ’Shopaholics’: https://www.dr.dk/drtv/se/de-dyre-piger_-shopaholics_259470
De dyre piger: sæson 1, episode 8: ’Insta giver angst’: https://www.dr.dk/drtv/se/de-dyre-piger_-insta-giver-angst_259478
De dyre piger: sæson 2, episode 1: ’Perfekt på insta’: https://www.dr.dk/drtv/se/de-dyre-piger_-perfekt-paa-insta_317750
De dyre piger: sæson 2, episode 2: ’Længe leve luksus’: https://www.dr.dk/drtv/se/de-dyre-piger_-laenge-leve-luksus_317748

Estimeret omfang: 110 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Sprogets magt

I dette forløb skal eleverne arbejde med sproglig analyse og se nærmere på forholdet mellem sprog, sociale klasser og magt. De skal herunder benytte sig af begreberne 'kommunikativ kompetence', 'gruppesprog' og 'kodeskift' og undersøge sproglige træk, som påkalder sig opmærksomhed - med henblik på at karakterisere teksters stilistiske niveau. Vi skal arbejde med teksters ordvalg, skriftsprog, talesprog, syntaks, diskurser og multietnolekt, og eleverne skal lære, hvordan de på en nuanceret måde kan sætte ord på andres sprog og sproglige stil, og hvilken effekt stilen har på modtageren.

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof:

Litterære perspektiver:
– tekster fra 1700- og 1800-tallet (oplysningstid)
– tekster fra 2000-tallet
Fra dansk litteraturs kanon: Ludvig Holberg, Karen Blixen

Sproglige perspektiver:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag

Mediemæssige perspektiver:
– kommunikationsanalyse

Baggrundslitteratur:
- Klassesprog: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=203
- Sprog er status: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=204
- Grupper og sprog: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=205#c704
- Høj og lav stil: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=206
- Flere sprog i et: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=207
- Semantiske kategorier: https://danskitiden.systime.dk/?id=313
- Diskursanalyse: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=180

Læste tekster:
- Snobberne: Arbejdsløshed. Rytteriet. DR Satire: https://www.youtube.com/watch?v=HAtdP3FhLq0
- Tove Ditlevsen: Barndommens gade (uddrag): https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=205#c1136
- Fenar Ahmad: Ækte vare 1 (filmdialog): https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=205#c1142
- Ækte vare 2 (opdigtet dialog): https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=205#c1146
- Prinsesser fra blokken, episode 4 (17:45-21:15)
- Gangster Snak. Telefonen – Det Slører Stadig: https://www.youtube.com/watch?v=FeF6vDSQU4c
- Ludvig Holberg: Jean de France (uddrag): https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=206#c1149
- Georg Metz: Intermetzo: En tur med Karen J.: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=206#c1149
- Per Højholt: Gittes monolog om Information: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=206#c1159
- Yahya Hassan: Langdigt (uddrag): https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=207#c1165
- Karen Blixen: Den afrikanske farm (uddrag): https://hudensvaerk.systime.dk/?id=215#c901  

Estimeret omfang: 110 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Ibøger og digitale ressourcer

Ibøger fra undervisningen, som derfor må benyttes til eksamen (ALT indhold i de nedenfor nævnte ibøger):

Dansk i tiden: https://danskitiden.systime.dk/?id=1
Textanalyse: https://textanalyse.systime.dk/?id=1
Brug litteraturhistorien: https://bl.systime.dk/?id=1
Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=1
Litteraturportalen: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1
Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=1
Litteraturhistorien på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/?id=1
Perspektiver i dansk: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=1

iDansk: https://idansk.systime.dk/?id=1
Textur: https://textur.systime.dk/?id=1
At læse Karen Blixen: https://kb.systime.dk/?id=1

Skriftlig eksamen i dansk: https://skriftligeksamenidansk.systime.dk/?id=144
Eksamensgenrerne dansk stx: https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=1

Tårnby Gymnasiums skriftlighedssite (hele sitet): https://tgy.dk/skriftstedettg/

Ordnet.dk
Ordbogen.dk
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer