Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Frederik Schildt Nabe-Nielsen
|
Hold
|
2022 HI/a (1a HI, 2a HI, 3a HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 Billeder af vikingen
Forløb med kort opstart og metodeforløb, efterfulgt af forløb med fokus på billeder af vikingen.
Vi ser på hvilket billede samtidige kilder giver af vikingerne og vikingetiden, afhængigt af afsenderforhold. Vi arbejder desuden med, hvordan vikingen og vikingetiden opfindes og etableres som brand i 1800 tallet, samt hvordan vikingen fungerer som nationalt symbol i dag.
Vi berører i forløbet erindringshistorisk teori med særligt fokus på fysiske erindringssteder.
Danmarks tilblivelse og kristning berøres desuden i forløbet, hvor vi bl.a. læser Widukind og Adam af Bremens version af kristningen.
Endvidere læses uddrag af arabiske (Ibn Fadlans og At-Tartusschis beskrivelse af møder med "vikinger") og engelske kilder (den angelsaksiske krønike samt billedsten fra Lindisfarne), og vi ser på hvilket billede disse kilder giver af vikingen.
I forløbet så og diskuterede vi de første to afsnit af Michael Hirsts serie "Vikings", og diskuterede hvorfor og hvordan de havde benyttet meget af det kildemateriale som var blevet gennemgået i timerne.
Faglige mål:
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
• hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
• stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
• nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• politiske og sociale revolutioner
• globalisering
• historiebrug og -formidling
• historiefaglige teorier og metoder.
forløbet har hovedvægt på tiden mellem ca. 500 og ca. 1500 og tager udgangspunkt i Danmarks Historie.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2 Nationalisme og industrialisering
DHO forløb
Forløb i samarbejde med Dansk, som oplæg til Dansk og Historieopgaven.
Forløbet tager i Historie udgangspunkt i nationalromantikkens tanker og demokratiseringen i midten af 1800 tallet. Vi kigger på nations og nationalismeteori med inddragelse af bl.a. Michael Billig, men ser desuden på hvordan nationen og demokratiet udviklede sig i begyndelsen af 1800 tallet.
Hovedvægten i forløbet ligger dog på industrialiseringen og udviklingen i arbejderforhold, og kønsforhold i tiden. Vi arbejdede bl.a. med pris- og løn-forhold opstillede budgetter for en fiktiv arbejderfamilie i tiden, ligesom vi behandlede sædelighedsfejden og den seksuelle dobbeltmoral. Slutteligt perspektiverede vi kort til moderne køns og seksualitetsdebatter.
Vi har bl.a. inddraget kilderne:
- Peter Fabers Dengang jeg drog afsted 1848. "Den tapre Landsoldat" med illustration.
- *"Fædrelandskærlighed - en Gave for Børn", 1849 ukendt forfatter.
- pris og lønforhold i slutningen af 1800 tallet.
- Kort uddrag af: Glen Beck. "jeg anerkender ikke længere jeres autoritet.
- selvvalgt kildemateriale til DHO.
Til opgaven i Dansk og Historie kunne eleverne selv vælge mellem følgende opgaveformuleringer, og til opgaven var det centralt at eleverne inddrog selvvalgte kilder til besvarelsen.
Nummer 1 er om det moderne gennembrud og sædelighedsfejden
Nummer 2 handler om de sociale forhold i datidens samfund med fokus på underklassens vilkår.
Nummer 3 er BONUS-opgaven. Den er til dem der synes emnet lyder interessant og vil grave lidt mere på egen hånd. Den handler om sygdommes udbredelse og indflydelse på kunst og kultur i perioden omkring det 19. århundrede. Denne opgave har lidt højere sværhedsgrad.
1. Hvilken betydning har køn for det enkelte menneskes vilkår og leveforhold i
industrialiseringen/det moderne gennembrud i slutningen af 1800-tallet, og hvordan kommer det til udtryk i litteratur og kunst?
a) Redegør kort for sædelighedsfejden i det danske samfund i slutningen af 1800-tallet med fokus på forskelle i levevilkår og seksualmoral for hhv. mænd og kvinder i borgerskabet. Redegør endvidere kort for de litterære og kunstneriske strømninger i det moderne gennembrud.
b) Undersøg på baggrund af selvvalgte historiske kilder leveforhold for borgerskabets kvinder i perioden og udarbejd en analyse (vælg selv noget materiale) med fokus på køn og kvinders vilkår.
c) Diskuter slutteligt hvilke rolle litteraturen spiller i forhold til forbedring af kvinders vilkår. Eller: Perspektiver slutteligt debatten og argumenterne i sædelighedsfejden til vore dages køns og seksualitetsdebat samt #metoo
2. Hvordan afspejles samfundsforholdene i underklassen i slutningen af 1800-tallet i kunsten og litteraturen?
a) Redegør kort for klasseforhold i det danske samfund i slutningen af 1800-tallet med fokus på underklassen. Redegør endvidere for de litterære og kunstneriske strømninger i perioden.
b) Lav en historisk undersøgelse af leveforholdene på bunden af samfundet i perioden på baggrund af samtidige kilder. Udarbejd desuden en analyse af [vælg selv noget materiale] med fokus på klasse og leveforhold.
c) Diskutér slutteligt hvilken rolle litteraturen spiller ift. forbedringen af forholdene i underklassen.
3.
Kunstnere blev i slutningen af 1800 tallet og starten af 1900 tallet ret fascinerede af motivet med den dødeligt syge (ofte tuberkulose) pige i sengen.
Se https://www.ny-carlsbergfondet.dk/da/den-syge-pige-i-kunsten for lidt mere info.
Se nedenstående problemformulering.
Hvordan er synet på køn og sygdom i perioden omkring år 1900, og hvordan kommer det til udtryk i kunsten i perioden.
Forsøg at udarbejde 3 problemstillinger der passer til denne opgaveformulering i samarbejde med dine undervisere.
Fra lærerplanen:
Forløbet har hovedvægt på perioden 1500-1900
Forløbet tager udgangspunkt i Danmarks historie
Faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks (og) Europas ... historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale (og) europæiske udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
̶ hovedlinjer i Danmarks (og) Europas (...) historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale (og) regionale (...) konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jensen, Olsen, Søndberg og Frederiksen. Grundbog til Danmarkshistorien
Ibog
Systime 2022
https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=1
-
Den florrisante handelsperiode
-
Iversen, Kristian. Nationer og Nationalisme
Ibog
Systime 2021
https://nationerognationalisme.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=55
-
Kapitel 1: Hvad er en nation, og hvad er nationalisme?
-
En bid af historien. Romantikken 1800 - 1848.
Udgiver: TV2, Udgivelsesår: 2016, Tilrettelægger: Kasper Jerichow
Værter: Hella Joof, Rasmus Bjerg
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=50&search=serietitel:%20En%20bid%20af%20historien&orderby=title&SearchID=0a12c2dd-376e-4e69-95e4-f7ae88230960&index=4
-
1.3: Michael Billig og banal nationalisme
-
Ny krig og ny grundlov
-
Bryld, Carl-Johan. Danmark, Tider og temaer
Ibog Systime
https://danmark.systime.dk/?id=c123
-
"Fædrelandskærlighed - en Gave for Børn", 1849
-
7. Industrialisering og demokrati, 1866-1914
-
Industrialisering og arbejderbevægelse
-
link til dokumentar du skal se
-
Historieselskabet. Rabarberdrenge mod panserbasser, 1880-1900, Ludere Lommetyve og lirekassemænd (3:6)
Historieselskabet
Udsendelsesdato:18. november 2015
Udgiver:DRKultur
https://old.mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=321511182000
-
Industrialisering og arbejderbevægelse Gårdmændenes store tid
-
Sædelighedsfejden 1883-1887
-
Glenn Beck.docx
-
Provinsbøsser er gud.pdf
-
Rangvid m.fl. Vidensmønstre, Basal videnskabsteori i STX
Systime.
-
2. Diakron og synkron
-
7. Idiografisk og nomotetisk
-
1917 spillefilm.
Sam Mendes film fra december 2019.
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3 Første verdenskrig. Mentalitetshistorie
Forløb om første verdenskrig.
Med udgangspunkt i filmen 1917 samt et besøg på mosede fort undersøges primært soldaternes forhold under 1. verdenskrig. Det primære fokus er på en mentalitetshistorisk og mikrohistorisk undersøgelse af forhold og omstændigheder ved skyttegravskrigen. Efter en kort præsentation af forskellige årsager til konflikten og soldaternes baggrund undersøger forløbet hvordan soldaterne oplevede krigen og skyttegravene. Slutteligt diskuteres hvilke konsekvenser krigen fik for efterkrigstidens kunst og litteratur i Europa.
Fokus er primært på vestfronten og på engelske, tyske og danske forhold før, under og efter krigen.
I forløbet arbejdede vi bl.a. med følgende kilder:
Uddrag af Claus Eskildsen, Thomas Dinesens og Harry Patchs erindringer
Kansler Bethmann-Hollwegs program 9. september 1914
Selvvalgt kildemateriale fra https://denstorekrig1914-1918.dk/
Satiretegning af Bruce Bairnsfather og hvervemateriale fra England.
Malerier af bl.a. Otto Dix
Robert Broby Johansen, Stridsmænd for det vi elsker.
Faglige mål i forløbet
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer...
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser...
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
hovedvægt er på tiden efter ca. 1900.
Der indgår materiale på engelsk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 Køn, seksualitet og kvindekamp
Forløb med udgangspunkt i #metoo og kønsrolledebatten idag med 4.generations feminisme osv, kigger vi på hvordan kønsrollerne og særligt synet på seksualitet har udviklet sig fra renæssancen og frem til idag.
Vi laver små synkrone nedslag i hhv. renæssance, oplysningstid, industrialisering og i det 20. århundrede.
I forløbet introduceres for socialkonstruktivismen og synet på biologisk og socialt køn. Endvidere ser vi på sammenhængen mellem seksualitet, kønsroller og prævention har påvirket hinanden igennem tiden, samt hvilken rolle kristendommen har spillet.
I forløbet har vi bl.a. arbejdet med følgende kilder
Peder Palladius om prostitutionen (1541-1544)
Retssagen om Sidsel og Jens, hvor Sidsel atter havde født udenfor ægteskab. (1780)
Danske Lov, 6. bog, 13. kapitel, 1. artikel, fra 1683
William Achton om kvinders seksualitet.
Carl Plough og kvindelig fremskridtsforening.
Mundtlige beretninger fra "Tulle" og Lone Hertz om at få illegale aborter i midten af det 20. århundrede.
Forskellige tekster fra 1970'ernes ungdomsoprør. Heriblandt tekster af Trille, Vesterbros ungdomsgård, Søsterrock samt Shit og Chanel.
Fra lærerplanen:
Faglige mål
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
• analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer...
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale...
• opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
• formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
• hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
• nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• politiske og sociale revolutioner
• demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• historiefaglige teorier og metoder.
Hovedvægt i forløbet var omkring perioden efter ca. 1900.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Køn og seksualitet som emne i historie? - HistorieLab
-
Sex gennem tiderne, Danmarkshistorien på vrangen
Dokumentar.
Historieselskabet Udgiver: DR2 Udgivelsesår: 2020 https://old.mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=0&page=1&pageSize=10&search=titel:%20Danmarkshistorien%20p%C3%A5%20vrangen%20-%20Sex%20gennem%20tiderne&orderby=title&SearchID=c9e77883-1226-4c2c-a552-b10bc259762e&index=1
-
Palladius, Peder Visitatsbog. 1541-1544. Om prostitutionen.
Fra Lis Jakobsens udgave af Visitatsbogen, 1551-1544.
København 1925, s. 68 f, s. 140 f samt side 152 ff.
-
Læs Peder Palladius om prostitutionen
-
Peder Palladius om prostitutionen.docx
-
Ebdrup, Niels. Videnskab.dk Hvad er socialkonstruktivisme?
https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvad-er-socialkonstruktivisme/
2011
-
Hvad er socialkonstruktivisme?
-
De to links er til samme podcast om køn, sex og ægteskab i 1700 tallet.
-
Historier fra Historien: Barnemordersken fra Østrup
-
Chakravarty og Mortensen, De danske kvinders historie
Ibog Systime 2021.
-
oplysningstidens tanker
-
kvinder i den traditionelle bondefamilie
-
ægteskabelige rettigheder før grundloven
-
Kvindesagen i verden
-
Red. Damsholt, Nanna. Indefra, Europæiske kvinders historie belyst ved kildetekster; sider: 224-226
Museum Tuscelanums forlag, Københavns Universistet. 1999
-
RIGSARKIVET: Farlig seksualitet (alle kilder til Sidsel og Jens)
-
2: 1850-1915 Fra grundlov til stemmeret
-
Den sorte skole, Kvinderne får valgret.
Udgiver: DR2 Udgivelsesår:2012
-
3: 1915-1940 Seksualitet og børnebegrænsning.
-
Efterkrigstiden - kvinde og køkken
-
Ny husmoderrolle
-
efter 2000 Den danske kvindekamp
-
Lone Hertz - Abortfortælling [Sex og Samfund]
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5 studietursforløb, Berlin
Med klassens studietur til Berlin som omdrejningspunkt gennemførte vi et forløb med fokus på storbyens Historie og erindringskultur. Vi lavede korte nedslag i Berlins historie med fokus på perioden og begivenhederne omkring Berlinmurens opbygning samt på perioden omkring murens fald. Her kiggede vi bl.a. på ideologierne og verdensordenen under den kolde krig. Endvidere fokuserede vi i forløbet på erindringshistorie og på forskellige erindringssteder i Berlin.
Her var fokus på Berlins forhold til deres egen fortid heriblandt forholdet til nazitiden og Holocaust.
I forløbet har vi bl.a. arbejdet med følgende kilder:
- George Kennans syn på Sovjetunionen (1946)
- Nikolai Novikovs syn på USA (1946)
- Diverse propagandamateriale
- selvvalgte erindringssteder i Berlin.
- Rammsteins Deutschland
Fra lærerplanen:
2.1. Faglige mål
Eleverne har i forløbet arbejdet med at:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i (...) Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
Kernestoffet der er behandlet i forløbet:
̶ hovedlinjer i Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Der har indgået materiale på tysk.
Forløbet har hovedvægt på tiden efter ca. 1900.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6 kolonisering og Imperialismen
Med udgangspunkt i en behandling af forskelligt musik relateret til slaveriet og den afroamerikanske kultur i USA, undersøgte vi forskellige årsager til og konsekvenser af koloniseringen af hhv. Caribien og de amerkanske stater samt koloniseringen af den vestafrikanske kyst. Forløbets fokus var på det menneskesyn som var udbredt i både kolonitid og imperialismens tidsalder. Her kom vi bl.a. ind på emner som Mudsill-teorien, socialdarwinisme og "Hvid mands byrde". Slutteligt endte vi ud med at kigge på Hobsons og Lenins imperialisme-kritik og kort på afkoloniseringsprocessen.
I forløbet arbejdede vi bl.a. med følgende kilder:
William Harpers erindringer 1837
James Henry Hammond, Mudsill teorien, 1858
Jenkins, Ella. Wade in the water
Beyonce "Freedom"
Kipling, Rudyard: Hvid mands byrde.
Hobson og Lenins Imperialismekritik i 1902 og 1916.
Cecil Rhodes 1877
Harold MacMillan, 1957.
Fra lærerplanen:
I forløbet har vi eleverne arbejdet med de følgende faglige mål ved at:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
I forløbet er der afbejdet med følgende kernestof
̶ hovedlinjer i Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Der indgår materiale på engelsk. (sangtekster)
Forløbet har hovedvægt på tiden
mellem ca. 1500 og 1900.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Folkersen, Helle. Det Britiske imperium - fra Englands ekspansion til Commonwealth
IBog. fra Systime IBiblioteket 2015.
-
Indledning
-
Sådan blev Vesten til ( 1 ): Årene 1500-1848. Dokumentar
Udgiver: DR2, Udgivelsesår: 2007 https://old.mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=0&page=1&pageSize=6&search=titel:%20S%C3%A5dan%20blev%20vesten%20til&orderby=title&SearchID=c562e3f5-aae0-45ff-9c98-e8d5abce863e&index=1
-
Frederiksen, Peter. Vores Verdenshistorie
Columbus 2021 Ibog.
-
Slavespørgsmålet
-
Beyoncé (feat. Kendrick Lamar) - Freedom Live at BET AWARDS 2016 (HD)
-
Wade in the water - Ella Jenkins
-
Munk, Morten Hilligsø. Afrikas historie
Systime 2016
-
3. Hvid erobring
-
Rangvid m.fl. Vidensmønstre, Basal videnskabsteori i STX
Systime.
-
6. Kausal, intentionel og funktionel
-
Nielsen og Ørsted, Kampe for ligetilling,
Ibog.
Columbus 2021.
https://kampeforligestilling.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=55&L=10
-
Kilder: Kipling, Rudyard. Hvid mands byrde,
-
Madsen m.fl. KS-Bogen -
Red. Henriksen, Per
Maria Madsen
Anna Amby Frejbæk
Hanne Friis Johnsen
Brian Egede-Pedersen
Mikkel Pedersen
Karen Mølbæk
Marie-Louise Ebert Lauritsen
Systime 2020
https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=55
-
Europæisk imperialisme i Afrika i 1800-tallet | Kultur og samfund
-
An Englishman Plays Risk - Foil Arms and Hog
-
Læs Lenin og Hobson om Imperialisme.
-
Lenin, Vladimir. Imperialismen, Kapitalismens højeste stadium 1916.
-
7. Afkoloniseringen af Det Britiske Imperium, 1945-1965 Den britiske model for afkolonisering
-
Genlæs om afkolonisering!
-
Harold Macmillan: Status over imperiet, 1957 | Det Britiske Imperium - fra Englands ekspansion til Commonwealth
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 7 Kina. Kultur, kommunisme og konfucianisme
Forløb hvor vi undersøger Kinas historie og kultur.
Forløbets fokus er primært på Mao Zedongs formands-tid og overgangen til Deng Xiaopings styre. (dvs. 1949-1989)
I forløbet tager vi udgangspunkt i et kort blik på den lange historie og den konfuzianske filosofis opståen og indvirkning på det kinesiske samfund i det 20. århundrede. Vi kigger kort på Webers og Huntingtons ideer om civilisation og stat. Herefter behandler vi Kinas fortolkning af kommunismen i praksis med dyk ned i 5 års planer, det store spring fremad, kulturrevolutionen, Deng Xiaopings økonomiske reformer og oprøret på den himmelske freds plads.
Vi ser kort på den moderne kinesiske stats behandling af befolkning og propaganda.
I forløbet samarbejdede vi med religion i et FF forløb omkring Maoisme som civilreligion. Dette gjorde vi ved hjælp af Ninian Smarts teorier om civilreligion.
Desuden arbejdede vi en del på ideologierne, med hovedfokus på kommunisme.
I forløbet arbejdede vi bl.a. følgende kilder
Forskellige eksempler på propagandaplakater for bla. det store spring fremad og kulturrevolutionen.
Artikel fra Folkets Dagblad april 1958 om Spurvejagt.
Uddrag af historikeren Jasper Beckers bog Hungry Ghosts (1997).
Maos direktiv vedrørende spørgsmålet om "Rød og Ekspert" fra den 31. januar 1958
Statistisk materiale omkring udvikling i bl.a. handelsbalance og ginikoefficient efter Maos død.
Fra lærerplanen
Forløbet har hovedvægt i tiden efter 1900 og tager udgangspunkt i et i samfund og kulturer uden for Europa og USA.
Faglige mål:
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i (...) verdens historie
-redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
-analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
-skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer...
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
- Hovedlinjer i (...) verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kinaforløb opstart.
-
Nedergaard, Peter. Kina. Politik, økonomi og samfund.
IBog. Systime. 2020
https://kina.systime.dk/?id=c123
-
Kina som civilisation og stat
-
besvar spørgsmålene i 7. forløb. 1. modul 4. sektion
-
Arven efter Kina (1) Dokumentar
TV-optagelse, 53 min, Udgiver:DR2, Udgivelsesår: 2012 https://old.mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=0&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Arven%20efter%20Kina&orderby=title&SearchID=e69f792f-54bd-4fb8-9ca8-e363d89e273a&index=1
-
Kina efter kommunismens indførsel 3.1
-
Arven efter Kina, DR2 dokumentar
DR2 2012.
Finnigan, Jonathan. ved selskabet Mercuria.
https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=031201241755
-
Danske arbejder- og protestsange, 1870-
-
Læs om Marx tanker og ideer og se hvordan det kommer til udtryk i den kommunistiske slagsang/protestsang "Internationale"
-
klimahandledag-2.docx
-
Kilde 27
-
3.5 Kulturrevolutionen: 1966-1969
-
3.6 Mao som ikon: 1970-1977
-
4. Folkerepublikken Kina efter 1978 – på vej mod en position som verdens anden supermagt
-
Verdens brændpunkter, verdenshistorie set gennem DR's udsendte, Beijing 1989. Dokumentar
Dokumentar om Mette Holms oplevelser i Beijing 1989. Udgiver:DR2, Udgivelsesår: 2015. https://old.mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=0&page=1&pageSize=6&search=verdens%20br%C3%A6ndpunkter&orderby=title&SearchID=4e261e73-69fa-4803-80bd-b23b4a34d15b&index=5
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb 8 Demokratibegrebet gennem historien.
Demokratibegrebet gennem historien, med hovedvægt omkring antikkens demokrati.
Diakront begrebshistorisk forløb med fokus på begrebet "Demokrati"
Med inddragelse af relevant begrebshistorisk teori, tager forløbet udgangspunkt og har hovedfokus i antikkens demokratibegreb og debat om styreformer. Herudover undersøges hvordan man i oplysningstiden samt i vore dage forholder os til ordsskallen "Demokrati". I forløbet fokuseres på den del af demokratiet der omfatter folkets medbestemmelsesret og valgret. Dvs. folkestyret, og i mindre grad dele af det moderne demokratibegreb som omfatter begreber som ytringsfrihed, forsamlingsfrihed mv.
I forløbet inddrages engelsksproget materiale.
I forløbet inddrages desuden en diskussion af hvilke moderne udfordringer demokratiet står over for.
I forløbet arbejdede vi bl.a. med følgende kilder:
- Perikles gravtale
- Den gamle oligark
- James Madison i The Federalist nr. 10, 22. november 1787 (engelsk tekst.)
- John Locke om styreformen (1690)
Fra lærerplanen
Forløbet har hovedvægt i tiden før 500.
Faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale...
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer (...) i Europas (...) historie
̶ stats- og nationsdannelser , herunder Danmarks
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier...
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ny opgave
|
10-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb 9 Vejen til Holocaust
Forløb med fokus på antisemitisme og Holocaust.
Kort Forløb med udgangspunkt i antisemitisme og jødeforfølgelser igennem tiderne fokusere på mellemkrigstidens og nazitysklands jødeforfølgelser. NSDAPs vej til magten og anden verdenskrig belyses igennem analyser af propaganda og politikken med fokus rettet imod behandlingen af jøderne og jødernes rolle i partiets politik. Vi inddrager gerningsmandsteori og ser på hvordan man historiografisk har fremstillet og erindret holocaust i Tyskland efter krigens slutning.
I forløbet arbejdede vi bl.a. uddrag af følgende kilder.
forskellige eksempler på nazistisk propaganda.
uddrag af NSDAP’s partiprogram, 24. februar 1920
Uddrag af Mein Kampf
udvalgt Propagandamateriale
Gestaporapport fra Bielefeld om ødelæggelserne fra Krystalnatten, 26. november 1938
Karl Christian Lammers historiografiske gennemgang af tyskernes forhold til Holocaust
2.1. Faglige mål fra lærerplanen der blev behandlet i forløbet:
Hovedfokus på perioden efter 1900.
eleverne skal kunne
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer...
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
2.2. Kernestof
Kernestoffet berørt i forløbet:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser...
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Forløbet har hovedvægt på tiden efter 1900
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Folkedrab.dk
Webside
-
Hvad er antisemitisme?
-
Darth Vader vs Hitler. Epic Rap Battles of History
-
Bjerre, Jacob Halvas. Holocaust
Ibog. https://holocaust.ibog.frydenlund.dk/?id=1
Frydenlund 2022.
-
Kapitel 1: Hvad betyder Holocaust?
-
Kapitel 2: Nazismens raceideologi
-
Meier og Østergaard, Tyskerne og Nazismen,
Ibog, Columbus 2021. https://tyskerneognazismen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=55
-
Tekster til kapitel 2 | TYSKERNE OG NAZISMEN
-
Berlau , Solvej , Thuge Stine, Vejen til folkedrab
Forlaget Columbus. Første udgivelsesår 2023.
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=55
-
→ Farlige forestillinger | VEJEN TIL FOLKEDRAB. Kilde 5: “Den sorthårede jødedreng lurer i timevis”
-
3.2 Kupforsøget i 1923
-
Kapitel 4: Antijødisk lovgivning i 1930’erne
-
Gestaporapport fra Bielefeld om ødelæggelserne fra Krystalnatten, 26. november 1938
-
11.1 Wannsee-konferencen
-
Lammers, Karl Christian. Det ny Tyskland. Fra kapitulation til genforening 1945-1992
uddrag, 1993
-
Lammers om holocaust.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb 10. Kronologi og repetition.
Forløbet repeterer de gennemgåede forløb, men med fokus på kronologien. Undervejs kommer vi ind på forskellige periodiseringsprincipper og problematikker ved periodisering samt opsamling og uddybning af historisk teori og metode.
Desuden arbejdes meget med eksamenstræning og arbejde med problemstillinger til relevante kilder.
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Forløbet har hovedfokus på perioden efter 1900.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55176563961",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55176563961",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55176563961"
}