Tårnby Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tårnby Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/e - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Tårnby Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Morten Bendix Andersen
Hold
2022 HI/e (
1e HI
,
2e HI
,
3e HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Danmarks tilblivelse ca. 700-1300
Titel 2
Forløb#2 DHO forløb. Danmark i 1800-tallet
Titel 3
Forløb#3 Reformation og hekseforfølgelser
Titel 4
Forløb#4 Slaveri og racisme i USAs' erindring
Titel 5
Forløb#5 Østrig-Ungarn - kursen mod afgrunden
Titel 6
Forløb#6 Nazismen I. Vejen til magten og NS-staten
Titel 7
Forløb#7 Nazismen II. Forbrydelse og folkemord
Titel 8
Forløb#9 Sport, sex og magt i antikkens Grækenland
Titel 9
Forløb#10 1968 - kold krig, velfærd, ungdomsoprør
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Danmarks tilblivelse ca. 700-1300
Forløbet sætter fokus på Danmarks tilblivelse og i særdeleshed, hvornår vi kan tale om Danmark som et selvstændigt kongerige. Den grundlæggende tese, som vi forfølger i forløbet er, at Danmark først bliver til Danmark, da vi bliver europæere og overtager det kristne europæiske verdensanskuelse, kultur og struktur.
Faglige mål:
1. Du kan svare på, hvornår hhv. vikingetiden og middelalderen sådan cirka starter og slutter
2. Du kan tidsmæssigt placere centrale begivenheder i perioden bl.a.:
- Angrebet på Lindesfarne
- Jellingestenens tilblivelse
- Etableringen af Danelagen
- Knud den Stores erobring af England
- Borgerkrigen mellem Knud, Svend og Valdemar
- Erobringen af Arkona
- Jyske Lov
3. Du kan identificere centrale historiske personligheder i perioden - bl.a.:
- Harald Blåtand
- Svend Tveskæg
- Knud den Store
- Valdemar den Store
- Absalon
- Valdemar Sejr
4. Du kan anvende elementære kildekritiske begreber – som fx ophavssituation, 1. og 2. håndskilde, tendens på forskellige kildetyper
5. Du kan vise, hvor og hvordan vi – ud fra historiske kilder – kan opnå viden om vikingetidens og middelalderens samfund, sociale forhold og mentalitet
6. Du kan reflektere over, hvordan historien om vikingetiden og middelalderen bruges i nutiden og til hvad
7. Forklare sammenhængen mellem den katolsk kristne kulturs udbredelse og etableringen af et uafhængigt dansk kongerige
8. Diskutere samfundsmæssige forandringer fra 700-1300 i Danmark og Europa
Indhold
Kernestof:
Kapitel 1: Hvad bruger vi fortid til? - om histories betydning for individer og fællesskaber
Den lille og den store historie
Historiefag og historiebrug
Kapitel 2: Hvordan kan vi vide noget om fortid? - introduktion til historisk metode
Kilder
Kildekritik - hvad kan kilderne bruges til?
Forskellige kildetyper
Tv, film, serier, billeder og genstande
Analysespørgsmål til kilder og et par kildekritiske misforståelser
Lektieøvelse. Modul 2. Kildekritik (Webvisning)
Fokus 1 - Fra antikken til europæisk ekspansion
Kurt Villads Jensen: "Danmarks tilblivelse", i Kim Beck Danielsen (m.fl.): Fokus 1 - Fra antikken til europæisk ekspansion (ibog) (Gyldendal: København 2016); sider: 132, 162-165
Handel, ekspansion og krig
Jellingdynastiet
Uddrag af Vinkler på vikingetiden, s. 21-27.pdf
Mads Blom (red.): Vinkler på vikingetiden (Nationalmuseet 2013); sider: 21-27
Kristendommens sejr
*Poppo og Harald Blåtands omvendelse
*Harald Blåtand og kejser Otto den Store
Fra viking i vest til korsfarer i øst
Borgerkrig
Valdemarstiden 1157-1241
I skal også have lavet skriveøvelsen om Harald Blåtands omvendelse til kristendommen færdig. Husk den skal afleveres i jeres rum i Onenote på siden "mini-skriveøvelse om Harald Blåtand".
Økonomisk vækst
Tv-dokumentar: Gåden om Danmarks første konge (afsnit 2): På sporet af Thyra (DR: 2021)
Centralisering og statsdannelse
Saxo, Absalon og historikerens ansvar
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 DHO forløb. Danmark i 1800-tallet
Indhold
Kernestof:
Madsen Egon Nyrup: Dansk Historie og Litteratur 1.Udg 4.Opl, Systime; sider: 7-15, 31-38, 57-64, 79-87, 110-116
manus til dansk-historie001.pdf
5. Nationalisme, demokrati og klassesamfund 1814-1901
Danmark - tider og temaer
Orla Lehmann om bøndernes politiske interesser, 1841
Fra krise til fremgang 1830-1860
Sprækker i enevældens mur
Enevældens fald 1848
Slaget ved Dybbøl
Dommedag Als
Krigen 1864 - og tabet af Slesvig-Holsten
Inge Adriansen & Jens Ole Christensen: Anden Slesvigske Krig (Sønderborg Slot: 2014); sider: 24-32, 36-42
Kapitalismen på vej
Industrialismens fremmarch
De store vandringer
Industrialismens arbejderklasse
I skal lave skriveøvelse, som vi begyndte på sidst, færdig.Skriveøvelse: Boligforholdene i København (Webvisning) Besvarelsen skal skrives i word-dokumentet her Besvarelse af skriveøvelse om boligforholdene i Peder Madsens Gang (Webvisning) (Det li
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 Reformation og hekseforfølgelser
Indhold
Kernestof:
Kim Beck Danielsen (m.fl.): Fokus 1 - Fra antikken til europæisk ekspansion (Gyldendal: København 2016) (ibog); sider: 216-224
Husk at I skal kun læse de sider, der er knyttet til jeres gruppe. Arbejdssedlen med gruppeinddelingerne ligger her Arbejdsseddel til filmen ”Luther” (Webvisning)
Reformationen
Gendøberriget i Münster. Del 2
Gendøberriget i Münster. Del 1
I skal se de to videoer og lave "Lektieøvelse. Modul 3. Gendøberne i Münster og historien om reformationen", som ligger i jeres rum i Onenote
Podcast. Reformation #3
Podcast: Kongerækken. Reformationen #4
Hekse – historier og virkelighed
Opdagelserne
Hekseforfølgelse
2. Afklaring af begreber
Betegnelsen "heks
Trolddom og magi
Heksetro
Heksesabbat
I forbindelse med klimahandledagen på fredag, arrangerer Grønt Råd et loppemarked. I den forbindelse skal alle elever medbringe 3 ting, som I vil sælge på loppemarkedet. Den klasse, som får solgt mest, vinder drinkskort til festen om aftenen.
Grønt Råd om loppemarkedet
Gustav Henningsen: "Etnologiske grundbegreber", Fra heksejagt til heksekult 1484-1984 (1984); sider: 19-23
Græsrodsbevægelser
Organisationen til Oplysning om Atomkraft (OOA), 1974-2000
3.4: Kampagner
3.5: PLAKATER RÅBER
Heksene fra Agernæs
I skal have lyttet til podcasten inden timen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4 Slaveri og racisme i USAs' erindring
Med udgangspunkt i mordet på George Floyd, Stormen på kongressen i USA og diskussionen om statuer i Sydstaterne i USA og i Danmark, handler dette forløb om de sorte amerikanernes historie, om slaveriet som institution og dets menneskelige og samfundsmæssige konsekvenser. Og ikke mindst handler forløbet om, hvordan slaveriet har levet videre i USA både i form af diskrimination af og vold mod sorte amerikanere efter borgerkrigens afslutning, om Jim Crow-perioden, om borgerrettighedsbevægelsen og endelig Black Lifes Matters og den nuværende diskussion af statuer og mindesmærker for borgerkrigen.
Faglige mål:
- Redegøre for centrale udviklinger i slaveriet i USA og sorte amerikaneres historie ca. 1800-2020
- Analysere slaveriets konsekvenser for USA og for sorte amerikaneres selvopfattelse
- Analysere kilder til erindringen om slaveriet i USA
Anvende forskelligartet kildemateriale og forholde sig metodisk kritisk til dem
Kernefaglighed:
- Historiske metoder og fagets identitet
- Historiebrug og erindringshistorie
Indhold
Kernestof:
Troldomsforordningen 1617
Materiale til forløb om reformation og hekseprocesser.pdf
Vi kører fremlæggelser. Jeg mangler at finde flere af dem. Husk at få oploaded i Formidlingsprojekt om hekseprocesser (Webvisning) (Jeg skal nok medbringe, de som har afleveret)
Kilder til danske hekseprocesser.pdf
John Andersen m.fl.: Hekseprocesser i Europa; sider: 66-71
5.1: En slaveauktion
Oprindelse og grundlag
5.2: Slaveriet i Sydstaterne
Den amerikanske ekspansion og slaveriets udbredelse
Film: De sorte amerikaneres historie: "Slaveriets århundrede"
Livet på plantagerne
Sort modstand og hvid reaktion
I skal også lave Lektieøvelse. Modul 4. Modsætningerne skærpes (Webvisning) (den ligger også i jeres rum i Onenote. Husk at det er denne, som I kan skrive i)
5.4: Kampen om slaveriet i 1850"erne
De sorte amerikaneres historie: "De nye muligheders tid" 1900-1940
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5 Østrig-Ungarn - kursen mod afgrunden
Indhold
Kernestof:
A.7 Historiske forudsætninger
Forskellighedens rige
Revolutionen i 1848
Spild og modreaktion
flip.com
Fra krise til nederlag, 1853-66
Ny russisk-østrigsk rivalisering, 1853
Den anden italienske uafhængighedskrig, 1859
Den preussisk-østrigske krig, 1866
Dannelsen af Østrig-Ungarn, 1867
Statsmagtens og markeds rolle
På globaliseringens sidelinje?
D.7 Magtspillet og globaliseringen, 1890-1914
Et samfund i strid med sig selv
For- og bagsiden af Wien
Wien.pptx
Europas krudttønde
Krigsudbruddet i 1914
Balkankrigene
Ian Kershaw om Wien i starten af 1900-tallet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#6 Nazismen I. Vejen til magten og NS-staten
Indhold
Kernestof:
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - verdenshistorien i et dansk perspektiv (Systime: Århus 2009)
Vejen mod fascismen – Italien
Symboler og idéer
Tyskland: Weimarrepublikkens svaghed
Hitler hjælpes til magten
Grupper.docx
Nazisternes magtovertagelse
NSDAP's medlemmer og vælgere
Den nazistiske stat
Organiseringen af staten
Den totalitære stat
Tilslutningsdiktaturet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#7 Nazismen II. Forbrydelse og folkemord
Indhold
Kernestof:
Peter Frederiksen: Vores verdenshistorie 2, Forlaget Colombus (København: 2024); sider: 343
Tyskland: Nazismens ideologi
Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 - verdenshistorien i et dansk perspektiv (Systime: Århus 2009); sider: 105-108
Nazismens forbrydelser.pdf
Introduktion til Arven fra nazismen
Erindringshistorie og historiebrug
Afnazificering og Nürnbergdomstolen
Omgangen med nazismen i BRD og DDR
Knæfald og Vergangenheitsbewältigung
Østtyskland og antifascismen
Rehabiliteringspolitikken i Nordtyskland
Microsoft Forms
Supplerende stof:
Kapitel 5: Arven efter nazismen
5.1: Retsopgøret i Nürnberg
5.2: Afnazificeringen i det besatte Tyskland (1945-1949)
5.3: Arven efter nazismen i det delte Tyskland (1949-1990)
Det demokratiske Vesttyskland
Rehabiliteringspolitikken
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#9 Sport, sex og magt i antikkens Grækenland
Indhold
Kernestof:
Sport, sex, rigdom og magt. Intro
Sport, sex, rigdom og magt i Antikkens Grækenland ca. 776 - 323/22 f. Kr.
Klimahandledag.docx
Inklusion og eksklusion i klassisk græsk sport
Quizlet
Perserkrigene. Part 1
Perserkrigene. Part 2
Peter Frederiksen: Grundbog til historie, bind 1 (Systime 2009); sider: 44-45
Fra perserkrigene til den Peloponnesiske krig
Brugen af rigdom i det athenske demokrati
Poul Birk NIelsen: Torv og Tempel - Livsvilkår og mentalitet i den græske bystat (Gyldendal: 1995); sider: 54-55
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#10 1968 - kold krig, velfærd, ungdomsoprør
Sex, drugs and rock'n'roll: 1968: kold krig, velfærdsstat og ungdomsoprør.
”1968 - The year that rocked the world”. Sådan lyder titlen på den britiske journalist Mark Kulansky’s internationale bestseller fra 2007. Også i Danmark er 1968 et årstal, der vækker massevis af associationer og følelser, og hvortil knytter sig et utal af betydninger – både positive og negative. Men hvordan og hvorfor er 1968 blevet et centralt og omstridt årstal – ikke blot i DK, men i det meste af verden? Hvordan bruges ”1968” i den danske offentlighed, til hvad og af hvem? Hvad skete der egentlig i 1968? Hvad er ungdoms- og studenteroprøret? Hvem var ungdoms- og studenteroprørerne aktivister, hippier, drop-outs, koksere, krigere, provoer, befamlere, tumultanter ect. Det undersøger vi i dette forløb.
Hvad skal jeg kunne, når forløbet er slut:
- Redegøre for centrale udviklingslinjer i ungdoms/ og studenteroprøret
- Analysere sammenhængen mellem ungdoms- og studenteroprøret og den stærkt stigende materiale levestandard i DK og ændringer i Den Kolde Krig
- Bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af ”1968” og etableringen af 1968 som et nationalt erindringssted.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder. I skal kunne redegøre hovedtræk i nyere kulturhistoriske og diskursanalytiske begreber og analysestrategier i historiefaget samt anvende dem i praksis
Kernefaglighed:
- Sammenhængen mellem nationale og globale strømninger
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- sociale og politisk revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Kilder:
- Niels Skousen: '68'
- Bertel Haarder: "De intellektuelles svigt efter 1968 er flovt"
- Mads Kastrup: "Løgnen om 68"
- Niels Krause Kjær: "Græshoppe-generationen"
- Ole Vind: Oprørets myte, Superlove 1968
- Uddrag fra en række artikler kilde 2-8 om ungdomsoprør og beatmusikken
Indhold
Kernestof:
Økonomien i slæbesporet 1945-1957 | Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie
Velfærdsstaten folder sig ud | Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie
Det store økonomiske gennembrud 1957-1973 | Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie
Danmark i verden - Det moderne velfærdssamfund 1945-1973 | Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie
Den danske sikkerhedspolitik | Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie
Vesttyskland allieret - Danmarks medvirken | Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie
Det brogede ungdomsoprør | Danmark - tider og temaer. Digital danmarkshistorie
1968 og det globale studenteroprør
1968 i Danmark
Oprørets myte.pdf
Fede dage på Hannæs.pdf
HUSK at få læst op til jeres emne. Vi har travlt og skal nå en masse før eksamen
Kronologiforløb 3e - Kopi.pptx
Fremlæggelser. I får 10 min til at fremlægge - gerne lidt mindre. Vi trækker lod og resten fremlægger næste gang.
Fremlæggelser
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55176616674", "T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55176616674", "H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55176616674" }