Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Gülay Sahin, Peder Mertner Vind, Tania Weber El-Azem
|
Hold
|
2022 HI/w (1w HI, 2w HI, 3w HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Danmarks tilblivelse - Vikingetid
VIKINGERNE
I dette forløb arbejder vi med den første statsdannelse i Danmark. Vi skal arbejde med, hvad der kendetegner vikingetiden:
hvordan vikingernes samfund var organiseret og hvilke sociale grupper den bestod af
hvordan og hvorfor vikingerne sejlede til fjerne egne
hvordan og hvorfor vikingerne gik fra asatro til kristendom
hvad slags skibe de havde og hvilken teknologi de havde udviklet
hvordan og på hvilke måder vikingetiden bruges i dag
I forløbet arbejder vi med forskellige formidlingsformer herunder rollespil, spillefilm, museumsudstillinger, skriftlige og mundtlige fremlæggelser.
Vikingetid
I dette forløb går vi i dybden med tidlig Danmarks historie ved at arbejde i dybden med vikingetiden. Vi starter forløb med at få et overblik og indblik i perioden og dets kendetegn - derefter går vi i dybden med emnet og set på samfundsstrukturen og livsformerne i perioden.
I dette forløb skal vi arbejde med den første statsdannelse i Danmark. Vi skal arbejde med, hvad der kendetegner vikingetiden:
hvordan vikingernes samfund var organiseret og hvilke sociale grupper den bestod af
hvordan og hvorfor vikingerne sejlede til fjerne egne
hvordan og hvorfor vikingerne gik fra asatro til kristendom
hvad slags skibe de havde og hvilken teknologi de havde udviklet
hvordan og på hvilke måder vikingetiden bruges i dag
I forløbet arbejder vi med forskellige formidlingsformer herunder rollespil, spillefilm, museumsudstillinger, skriftlige og mundtlige kilder. Vi ser nærmere på hvordan vikingetiden har været brugt og bliver brugt i dag( historiebrug), på museum. Vi arbejder med historisk empati gennem rollespil.
I forløbet arbejder vi med følgende faglige mål:
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Der er arbejdet med følgende kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
MATERIALE
Else, Roesdahl: Vikingernes Verden, 1994. S 64-71 = 8 normalsider
Noes, Ivar: Pantheoens Danmarks- og verdenshistorie, 2002 s. 43 –44 = 3 normalsider
Jappe, Louise mfl. : Historien om Danmark – vikingetiden , Danmarks radio 2017
59 minutter = 30 normalsider
Kaul, Flemming: Vikingetiden, vikingerne og deres verden, Nationalmuseet 2009
https://www.youtube.com/watch?v=0jva6gFYeUc 3 minutter = 3 normalsider
Ahmed ,Ibn fadlan : AR RUS skikke, Danmarkshistorien. Dk = 7 Normalsider
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/ibn-fadlan-om-vikingernes-ar-rus-skikke-ca-922/
Hall, Richard: I vikingernes verden, 2007 Gyldendal. S. 50 – 55 = 6 sider
Styhns leverpostej reklame: https://stryhnsfoodservice.dk/sortiment/leverpostej
= 1 normalside
Hirst, Michael : The vikings . 2013 episode 1 = 3 normalsider
Vikingernes dragter og levestil.
https://www.viking.natmus.dk/vikingernes-toej
Kilder
- Ibn Fadlan om vikingerne
- Svend Tveskægs erobring af England
-
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Velfærdsstaten
Indhold
Velfærdsstatens historiske rødder, mellemkrigstiden pg socialreform
Efterkrigstidens velfærdsstat
Velfærdsstatens krise
Reformer og nyorientering
Konkurrencestat
Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Materialer
Historieportalen.systime.dk
Forløb: Fra fattighjælp til velfærdsstat
https://historieportalen.systime.dk/?id=1732#c5862
(se de specifikke sider i indhold eller i skemaet)
Kilder:
Christian Christensen om fattigdom i 1887
Louis Pio: "Maalet er fuldt!" 1872.
Nu er det ARNES tur
Forbruget af udvalgte varer og tjenesteydelser 1945-2000
Mogens Glistrup i Focus (1971)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Danmark under besættelsen
Indhold:
Krigsudbruddet 1939
Operation Weserubung
Samarbejdspolitikken og økonomisk samarbejde
Erik Scavenius
Samarbejdspolitikkens ophør
Jødeaktionerne
Retsopgøret
Kernestof:
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
politiske og sociale revolutioner
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Faglige mål:
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Materialer
Historieportalen.systime.dk
Forløbet Danmark Besat!
https://historieportalen.systime.dk/?id=1567#c5768
(se de specifikke sider i 'Indhold' eller i skemaet)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Antikkens Rom
Indhold:
Antikkens Rom: Myten om grundlæggelsen
Myte og historie
Tidligt kongedømme
Republikken og magtspil mellem magtinstanserne
Dagligdag i Rom: Familier og slaver
Republikken fald & borgerkrig
Kejserrige
Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
Materialer:
Romerriget
Forløb: https://historieportalen.systime.dk/?id=129#c544
(se de specifikke sider i 'Indhold' eller i skemaet)
Kilder
Quintus Tullius Cicero: Vejledning i valgkamp § 16, 42, 52 og 53.
Varro og Columella: Om slaven i det romerske landbrug
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Renæssancen og Reformation
Indhold
Renæssance og Reformation
Italiens renæssance
Humanisme og renæssancekunst
Naturvidenskabelig revolution
Leonardo da Vinvi
Nikolaus Kopernikus
Machiavelli og magt
Analyse af renæssanceværker ifm studietur til Firenze
Pavekirkens svækkelse
Luther, bruddet med den katolske kirke og den evangeliske-lutherske kirke
Reformationen i Danmark
Modreformation
Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
F̶orskellige styreformer og samfundsorganiseringer
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
politiske og sociale revolutioner
Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Materialer:
Verden før 1914 - i dansk perspektiv
Renæssance og reformation
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=159
(se de specifikke sider i 'Indhold' eller i skemaet)
Kilder:
Uddrag af Poul Helgesens Skibbykrønike: om stormen på Vor Frue Kirke i København i 1530
Brev fra Alessandra Strozzi til sønnen Filippo
”En stor politiker tænker både taktisk og strategisk!” - Vid&Sans
Renæssancens idealby " (1465) og " Peters hyrdebrev " (1481-82).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fra Korstog til karikaturkrise
Indhold:
Middelalderen og europæiske kristnes rejse til Mellemøsten.
Samfundsorganisering
Delingen i øst, og vest-romerriget
Talen i Clermont: Urban II
Korstog som militære, religiøse og handelsorienterede aktioner., særligt mellem 1095 og 1230.
Korsfarernes natur, motiver og de efterfølgende tolkninger?
Karikaturkrisen og den historiske argumentation ift til karrikaturkrisen
Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
historiebrug og -formidling
Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Materialer:
Historieportalen
Fra korstog til karikaturkrise
https://historieportalen.systime.dk/?id=132#c1171
(se de specifikke sider i 'Indhold' eller i skemaet)
Kilder
Et råb om hjælp"
https://www.youtube.com/watch?v=X_fhKCG2inQ
Podcast om angrebet på Alkona
Brevveksling mellem 11 ambassadører (12. oktober 2005)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Afrika og afkolonisering
Indhold:
Afrika og afkolonisering
Europæisk ekspansion
De imperialistiske mål
The 'Scramble for Africa´
Afkolonisering
Postkoloniale stater og interne udfordringer
Modernisering og afhængighed
Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Faglige mål:
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Materialer:
Forløbet Afrika i Studieportalen
https://historieportalen.systime.dk/?id=1488#c5699
(se de specifikke sider i 'Indhold' eller i skemaet)
Kilder:
Joseph Chamberlain om imperialismens betydning for arbejderne
Karikatur af Cecil Rhodes
Robert Mugabes tale på Zimbabwes uafhængighedsdag, 17.4. 1980
Uafhængighedsdagen i Ghana i 1957 f
Francis Omondi: Stammemodsætninger i Kenya
Andreas Kamm spørger sig selv: Har vi overhovedet forstået, hvad der sker?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Nazisme og Holocaust
Nazisme og holocaust
Europa i krise efter 1.WW
Versaillesfred og børskrak
Adolf Hitler og nazistpartiet
Hitlers magtovertagelse
Nazisme, racisme og antisemitisme
Socialdarwinisme
Holocaust
Jødelovene: Nürnberg og krystalnatten
Masseudryddelse og KZ-lejrene
Det industrialiserede massedrab
Wahnsee konferencen
Krigslykken vender for tyskerne
Gerningsmændene og det retslige efterspil
Ofrene: de hjemvendte jøder
En ny antisemitisme
Kernestof:
Holocaust og andre folkedrab
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Faglige mål:
Holocaust og andre folkedrab
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Materialer:
Historieportalen.systime.dk
Nazisme og Holocaust
https://historieportalen.systime.dk/?id=1516#c5723
(se de specifikke sider i 'Indhold' eller i skemaet)
Kilder:
En tysk skolepiges syn på jøderne, januar 1935.docx
Befolkningens reaktioner på Nürnberg
Kurt Gersteins rapport om besøg i udryddelseslejren Belzec” (holocaust-uddannelse.dk)
Overlevende fra Auschwitz'
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
USA
Ideen om USA: Utopi, myter og virkelighed
Den amerikanske drøm og guds eget land: Skabelsen af den amerikanske identitet
Pionerånden og ekspansionen mod vest
De indianske kulturers forfald
Vietnamkrigen og cowboymytens forfald
Make america great again: Trumpismen og Harris
Stormen på kongressen
Kernestof:
historiebrug og -formidling
̶historiefaglige teorier og metoder
Faglige mål:
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Materialer:
USA. Historie og identitet. Systime
https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=134
(se de specifikke sider i 'Indhold' eller i skemaet)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kold Krig
Den kolde krig
Elevstyret forløb
Nedslag ift den kolde krig opstart, forløb og afslutning
Nato
Warszawa pagten
Danmark under den kolde krig
Cuba krisen
Vietnamkrigen
Kernestof:
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder
Faglige mål:
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Materialer:
(se de specifikke sider i 'Indhold' eller i skemaet)
https://www.his2rie.dk/kildetekster/danmark-under-den-kolde-krig/kildetekst-10/
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=890
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=893
https://forsvarshistorien.dk/fra-neutralitet-til-kold-krig/
https://koldkrig-online.dk/forsvaret/
Cubakrisen. På afgrundens rand. https://koldkrig.systime.dk/?id=194
www.docsteach.org/documents/document/tonkin-gulf-resolution
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kold krig
-
MODUL 1
-
Nato's oprettelse + opgaver.docx
-
Undervisning om Warszawa pagten
-
FF5.docx
-
Warszawa pagten
-
Vilja, Anna B, Frederikke P
-
MODUL 5 William, Aksel, Nikolaj B, Nikolaj F, Viggo & Kasper - Cubakrisen
-
Vietnamkrigen - Safran, Molly, Mai, Frederikke A, Anna C
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Kina
Indhold:
Kejsertiden og Kinas position før 1500 tallet
Ydmygelserne i 1800tallet
Fra kejserdømme til republikansk demokrati
Folkerepublikken
Økonomiske eksperimenter - det store spring fremad
Kulturrevolutionen
Opgøret med maoismen
markedsøkonomi i et kommunistisk land
Demokratibevægelsen og dets fald
økonomisk vækst, nationalisme og systemkritikere
Kina og håndteringen af coronavirus
Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
politiske og sociale revolutioner
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder
Faglige mål:
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Materialer:
Kina
hthttps://historieportalen.systime.dk/?id=1807#c5896
(se de specifikke sider i 'Indhold' eller i skemaet)
Kilder:
Sun Yat-sens revolutionære proklamation 1907”.
The Great Leap Forward (1958-62)
”Erindringer fra Kulturrevolutionen”,
”Længe leve proletariatets revolutionære oprørs ånd, manifest fra rødgardister 1966”
”Maos lille røde, udvalgte citater fra Formand Mao”.
Gennemsnitlig årsindtægt pr. indbygger (CNY) 1980-2010
Erklæring om normalisering af bilaterale forhold mellem Den Kinesiske Folkerepublik og Kongeriget Norge 2016
Kina hader udtrykket Den kinesiske virus
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55176903954",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55176903954",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55176903954"
}