Holdet 2022 HI/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Gülay Sahin, Peder Mertner Vind, Tania Weber El-Azem
Hold 2022 HI/w (1w HI, 2w HI, 3w HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Danmarks tilblivelse - Vikingetid
Titel 2 Velfærdsstaten
Titel 3 Danmark under besættelsen
Titel 4 Antikkens Rom
Titel 5 Renæssancen og Reformation
Titel 6 Fra Korstog til karikaturkrise
Titel 7 Afrika og afkolonisering
Titel 8 Nazisme og Holocaust
Titel 9 USA
Titel 10 Kold Krig
Titel 11 Kina

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Danmarks tilblivelse - Vikingetid



VIKINGERNE
I dette forløb arbejder vi med den første statsdannelse i  Danmark.  Vi skal arbejde med, hvad der kendetegner vikingetiden:
hvordan vikingernes samfund var organiseret og hvilke sociale grupper den bestod af
hvordan og hvorfor vikingerne sejlede til fjerne egne
hvordan og hvorfor vikingerne gik fra asatro til kristendom
hvad slags skibe de havde og hvilken teknologi de havde udviklet
hvordan og på hvilke måder vikingetiden bruges i dag
I forløbet arbejder vi  med forskellige formidlingsformer herunder rollespil, spillefilm, museumsudstillinger, skriftlige og mundtlige fremlæggelser.
Vikingetid
I dette forløb går vi i dybden med tidlig  Danmarks historie ved at arbejde i dybden med vikingetiden. Vi starter forløb med at få et overblik og indblik i perioden og dets kendetegn - derefter går vi i dybden med emnet og set på samfundsstrukturen og livsformerne i perioden.
I dette forløb skal vi arbejde med den første statsdannelse i  Danmark.  Vi skal arbejde med, hvad der kendetegner vikingetiden:
hvordan vikingernes samfund var organiseret og hvilke sociale grupper den bestod af
hvordan og hvorfor vikingerne sejlede til fjerne egne
hvordan og hvorfor vikingerne gik fra asatro til kristendom
hvad slags skibe de havde og hvilken teknologi de havde udviklet
hvordan og på hvilke måder vikingetiden bruges i dag
I forløbet arbejder vi  med forskellige formidlingsformer herunder rollespil, spillefilm, museumsudstillinger, skriftlige og mundtlige kilder. Vi ser nærmere på hvordan vikingetiden har været brugt og bliver brugt i dag( historiebrug), på museum. Vi arbejder med historisk empati gennem rollespil.

I forløbet arbejder vi med følgende faglige mål:
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Der er arbejdet med følgende kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder

MATERIALE
Else, Roesdahl:  Vikingernes Verden, 1994. S  64-71                                     =  8 normalsider
Noes, Ivar:  Pantheoens Danmarks- og verdenshistorie, 2002  s. 43 –44  = 3 normalsider
Jappe, Louise  mfl. : Historien om Danmark – vikingetiden , Danmarks radio 2017
                                                                                                    59 minutter    = 30 normalsider
Kaul, Flemming: Vikingetiden, vikingerne og deres verden, Nationalmuseet 2009
   https://www.youtube.com/watch?v=0jva6gFYeUc              3 minutter = 3 normalsider

Ahmed ,Ibn fadlan : AR RUS skikke, Danmarkshistorien. Dk                = 7 Normalsider
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/ibn-fadlan-om-vikingernes-ar-rus-skikke-ca-922/
Hall, Richard: I vikingernes verden, 2007 Gyldendal. S. 50 – 55 =           6 sider

Styhns leverpostej reklame:   https://stryhnsfoodservice.dk/sortiment/leverpostej                                                                                                    
                                                                                                                               = 1 normalside
   Hirst, Michael :  The vikings . 2013  episode 1                                            = 3 normalsider


Vikingernes dragter og levestil.
https://www.viking.natmus.dk/vikingernes-toej



Kilder
- Ibn Fadlan om vikingerne
- Svend Tveskægs erobring af England
-
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Velfærdsstaten

Indhold
Velfærdsstatens historiske rødder, mellemkrigstiden pg socialreform
Efterkrigstidens velfærdsstat
Velfærdsstatens krise
Reformer og nyorientering
Konkurrencestat

Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede

Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Materialer

Historieportalen.systime.dk

Forløb: Fra fattighjælp til velfærdsstat
https://historieportalen.systime.dk/?id=1732#c5862
(se de specifikke sider i indhold eller i skemaet)

Kilder:
Christian Christensen om fattigdom i 1887

Louis Pio: "Maalet er fuldt!" 1872.

Nu er det ARNES tur


Forbruget af udvalgte varer og tjenesteydelser 1945-2000
Mogens Glistrup i Focus (1971)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Danmark under besættelsen

Indhold:
Krigsudbruddet 1939
Operation Weserubung
Samarbejdspolitikken og økonomisk samarbejde
Erik Scavenius
Samarbejdspolitikkens ophør
Jødeaktionerne
Retsopgøret

Kernestof:
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
politiske og sociale revolutioner
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede

Faglige mål:
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg

Materialer
Historieportalen.systime.dk
Forløbet Danmark Besat!
https://historieportalen.systime.dk/?id=1567#c5768
(se de specifikke sider i 'Indhold' eller i skemaet)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Antikkens Rom

Indhold:
Antikkens Rom: Myten om grundlæggelsen
Myte og historie
Tidligt kongedømme
Republikken og magtspil mellem magtinstanserne
Dagligdag i Rom: Familier og slaver
Republikken fald & borgerkrig
Kejserrige

Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie



Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper

Materialer:
Romerriget
Forløb: https://historieportalen.systime.dk/?id=129#c544
(se de specifikke sider i 'Indhold' eller i skemaet)

Kilder
Quintus Tullius Cicero: Vejledning i valgkamp § 16, 42, 52 og 53.
Varro og Columella: Om slaven i det romerske landbrug


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Renæssancen og Reformation

Indhold
Renæssance og Reformation
Italiens renæssance
Humanisme og renæssancekunst
Naturvidenskabelig revolution
Leonardo da Vinvi
Nikolaus Kopernikus
Machiavelli og magt
Analyse af renæssanceværker ifm studietur til Firenze

Pavekirkens svækkelse
Luther, bruddet med den katolske kirke og den evangeliske-lutherske kirke
Reformationen i Danmark
Modreformation

Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
F̶orskellige styreformer og samfundsorganiseringer
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
politiske og sociale revolutioner

Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Materialer:
Verden før 1914 - i dansk perspektiv
Renæssance og reformation
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=159
(se de specifikke sider i 'Indhold' eller i skemaet)

Kilder:
Uddrag af Poul Helgesens Skibbykrønike: om stormen på Vor Frue Kirke i København i 1530

Brev fra Alessandra Strozzi til sønnen Filippo

”En stor politiker tænker både taktisk og strategisk!” - Vid&Sans

Renæssancens idealby " (1465) og " Peters hyrdebrev " (1481-82).





Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Fra Korstog til karikaturkrise

Indhold:
Middelalderen og europæiske kristnes rejse  til Mellemøsten.
Samfundsorganisering
Delingen i øst, og vest-romerriget
Talen i Clermont: Urban II
Korstog som militære, religiøse og handelsorienterede aktioner., særligt mellem 1095 og 1230.
Korsfarernes natur, motiver og de efterfølgende tolkninger?
Karikaturkrisen og den historiske argumentation ift til karrikaturkrisen

Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
historiebrug og -formidling

Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

Materialer:
Historieportalen
Fra korstog til karikaturkrise
https://historieportalen.systime.dk/?id=132#c1171
(se de specifikke sider i 'Indhold' eller i skemaet)

Kilder
Et råb om hjælp"

https://www.youtube.com/watch?v=X_fhKCG2inQ

Podcast om angrebet på Alkona
Brevveksling mellem 11 ambassadører (12. oktober 2005)





Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Afrika og afkolonisering

Indhold:
Afrika og afkolonisering
Europæisk ekspansion
De imperialistiske mål
The 'Scramble for Africa´
Afkolonisering
Postkoloniale stater og interne udfordringer
Modernisering og afhængighed

Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer

Faglige mål:
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

Materialer:
Forløbet Afrika i Studieportalen
https://historieportalen.systime.dk/?id=1488#c5699
(se de specifikke sider i 'Indhold' eller i skemaet)

Kilder:
Joseph Chamberlain om imperialismens betydning for arbejderne
Karikatur af Cecil Rhodes
Robert Mugabes tale på Zimbabwes uafhængighedsdag, 17.4. 1980
Uafhængighedsdagen i Ghana i 1957 f
Francis Omondi: Stammemodsætninger i Kenya
Andreas Kamm spørger sig selv: Har vi overhovedet forstået, hvad der sker?

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Nazisme og Holocaust

Nazisme og holocaust
Europa i krise efter 1.WW
Versaillesfred og børskrak
Adolf Hitler og nazistpartiet
Hitlers magtovertagelse
Nazisme, racisme og antisemitisme
Socialdarwinisme
Holocaust
Jødelovene: Nürnberg og krystalnatten
Masseudryddelse og KZ-lejrene
Det industrialiserede massedrab
Wahnsee konferencen
Krigslykken vender for tyskerne
Gerningsmændene og det retslige efterspil
Ofrene: de hjemvendte jøder
En ny antisemitisme

Kernestof:
Holocaust og andre folkedrab
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede

Faglige mål:
Holocaust og andre folkedrab
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede

Materialer:
Historieportalen.systime.dk

Nazisme og Holocaust
https://historieportalen.systime.dk/?id=1516#c5723
(se de specifikke sider i 'Indhold' eller i skemaet)

Kilder:
En tysk skolepiges syn på jøderne, januar 1935.docx

Befolkningens reaktioner på Nürnberg

Kurt Gersteins rapport om besøg i udryddelseslejren Belzec” (holocaust-uddannelse.dk)

Overlevende fra Auschwitz'


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 USA

Ideen om USA: Utopi, myter og virkelighed
Den amerikanske drøm og guds eget land: Skabelsen af den amerikanske identitet
Pionerånden og ekspansionen mod vest
De indianske kulturers forfald
Vietnamkrigen og cowboymytens forfald
Make america great again: Trumpismen  og Harris
Stormen på kongressen

Kernestof:
historiebrug og -formidling
̶historiefaglige teorier og metoder

Faglige mål:
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Materialer:
USA. Historie og identitet. Systime

https://usahistorieogidentitet.systime.dk/?id=134
(se de specifikke sider i 'Indhold' eller i skemaet)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Kold Krig

Den kolde krig
Elevstyret forløb
Nedslag ift den kolde krig opstart, forløb og afslutning
Nato
Warszawa pagten
Danmark under den kolde krig
Cuba krisen
Vietnamkrigen

Kernestof:
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder


Faglige mål:
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg


Materialer:

(se de specifikke sider i 'Indhold' eller i skemaet)

https://www.his2rie.dk/kildetekster/danmark-under-den-kolde-krig/kildetekst-10/
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=890
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=893
https://forsvarshistorien.dk/fra-neutralitet-til-kold-krig/
https://koldkrig-online.dk/forsvaret/
Cubakrisen. På afgrundens rand. https://koldkrig.systime.dk/?id=194
www.docsteach.org/documents/document/tonkin-gulf-resolution
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Kina

Indhold:
Kejsertiden og Kinas position før 1500 tallet
Ydmygelserne i 1800tallet
Fra kejserdømme til republikansk demokrati
Folkerepublikken
Økonomiske eksperimenter - det store spring fremad
Kulturrevolutionen
Opgøret med maoismen
markedsøkonomi i et kommunistisk land
Demokratibevægelsen og dets fald
økonomisk vækst, nationalisme og systemkritikere
Kina og håndteringen af coronavirus

Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
politiske og sociale revolutioner
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder

Faglige mål:
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie


Materialer:
Kina
hthttps://historieportalen.systime.dk/?id=1807#c5896
(se de specifikke sider i 'Indhold' eller i skemaet)

Kilder:
Sun Yat-sens revolutionære proklamation 1907”.
The Great Leap Forward (1958-62)
”Erindringer fra Kulturrevolutionen”,
”Længe leve proletariatets revolutionære oprørs ånd, manifest fra rødgardister 1966”
”Maos lille røde, udvalgte citater fra Formand Mao”.
Gennemsnitlig årsindtægt pr. indbygger (CNY) 1980-2010
Erklæring om normalisering af bilaterale forhold mellem Den Kinesiske Folkerepublik og Kongeriget Norge 2016
Kina hader udtrykket Den kinesiske virus




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer