Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Gülay Sahin, Maja Aagaard Thordsen, Morten Petersen, Tania Weber El-Azem
|
Hold
|
2022 HI/z (1z HI, 2z HI, 3z HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Danmarks tilblivelse - Vikingetid
I dette forløb arbejder vi med den første statsdannelse i Danmark. Vi starter forløbet med at få et overblik og indblik i perioden og dets kendetegn - derefter går vi i dybden med emnet og set på samfundsstrukturen og livsformerne i perioden. Vi skal arbejde med, hvad der kendetegner vikingetiden:
- hvordan vikingernes samfund var organiseret og hvilke sociale grupper det bestod af
- hvordan og hvorfor vikingerne sejlede til fjerne egne
- hvordan og hvorfor vikingerne gik fra asatro til kristendom
- hvilke slags skibe de havde, og hvilken teknologi de havde udviklet
- hvordan og på hvilke måder vikingetiden bruges i dag
I forløbet arbejder vi med forskellige formidlingsformer herunder rollespil, spillefilm, museumsudstillinger, skriftlige og mundtlige fremlæggelser og kilder. Vi ser nærmere på hvordan vikingetiden har været brugt og bliver brugt i dag( historiebrug) på museer. Vi arbejder med historisk empati gennem rollespil.
Faglige mål:
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samaspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Materiale:
- Indledning: https://voresdanmarkshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=141
- Vikingetiden 800-1050: https://voresdanmarkshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142
- Vikingetogter: https://voresdanmarkshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=143
- Else, Roesdahl: Vikingernes Verden, 1994. S 64-71 (PDF)
- Kaul, Flemming: Vikingetiden, vikingerne og deres verden, Nationalmuseet 2009: https://www.youtube.com/watch?v=0jva6gFYeUc
- Hall, Richard: I vikingernes verden, 2007 Gyldendal. S. 50 – 55 (PDF)
- Vikingernes dragter og levestil: https://www.viking.natmus.dk/vikingernes-toej
- Nationalmuseet: Vinkler på vikingetiden, s. 6-15 (PDF)
Kilder (alle kilder er fra grundbogen 'Vores Danmarkshistorie'):
- Brev til klosteret på Lindisfarne: https://voresdanmarkshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=143#c307
- Den Angelsaksiske Krønike om hærgen på Lindisfarne: https://voresdanmarkshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142#c299
- Danelagen-traktaten: https://voresdanmarkshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=143#c310
- Ibn Fadlan om vikingerne: https://voresdanmarkshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142#c301
- Svend Tveskægs erobring af England: https://voresdanmarkshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=187#c316
- Digt fra 1000-tallet om ofringer med slavegjorte: https://voresdanmarkshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=144#c323
- En arabisk købmand i Hedeby: https://voresdanmarkshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=144#c325
- Poppos jernbyrd: https://voresdanmarkshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=178#c331
- Adam af Bremen om Harald Blåtands overgang til kristendommen: https://voresdanmarkshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=178#c332
Medietekster (film m.m.)
- Jappe, Louise mfl. : Historien om Danmark – vikingetiden , Danmarks radio 2017
- Hirst, Michael: The vikings. 2013 episode 1
- Styhns leverpostej reklame: https://stryhnsfoodservice.dk/sortiment/leverpostej
Estimeret omfang: 70 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hekseforfølgelser
Forløbet omhandler trolddomsforfølgelsernes tidsalder (1485 – 1690) - med særligt fokus på de danske forfølgelser efter reformationen i 1536 og frem til 1693, hvor den sidste officielle hekseafbrænding fandt sted i Danmark.
Der er blevet arbejdet med folketro, mentalitetshistorie og datidens skelnen mellem 'sort' og 'hvid' magi. Så har vi vendt blikket imod den danske reformation og stridspunkterne mellem den lutheranske og katolske kirke. Synet på trolddom – før og efter reformationen – og betydningen af Christian den 4.’s trolddomsforordning fra 1617 er blevet belyst, og vi har set nærmere på, hvad man mente kendetegnede en 'typisk heks'.
Til sidst er der blevet draget paralleller op til i dag og de nutidige hekseforfølgelser, som finder sted i blandt andet Indien og en lang række afrikanske lande.
Eleverne har skulle arbejde kildekritisk med tekst – og billedmateriale, opstille problemstillinger og få indsigt i, hvordan og hvornår man bruger en kilde som henholdsvis levn eller beretning. Undervejs har vi lyttet til en historiepodcast og set en film om Maren Spliid og den danske renæssance. Forløbet er blevet afrundet med en lille konkurrence – et brætspil, hvor eleverne har skulle skelne mellem myter og fakta om trolddomsforfølgelser.
Hvert modul er begyndt med et mundtligt oplæg fra enkeltelever, der på skift har præsenteret klassen for et eksempel på historiens relevans i nutiden. Begreber som historiebrug og erindringshistorie er herigennem blevet repeteret løbende.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
-formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Materiale:
- Hekseprocesser: https://eneuropaeiskverdenshistorie.systime.dk/?id=193#c363
- Folketroen: https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134
- Mentalitetshistorie: https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=133#c265
- Historiefaglig billedanalyse: https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=132#c338
- Reformationen: https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=172
- Trosindhold og liturgi: https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=385#c889
- Oplæring i den nye tro: https://danmark.systime.dk/index.php?id=867#c2742
- Kildekritik det funktionelle kildebegreb (PDF)
- Trolddom: https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=169
- Den danske heks: https://historieportalen.systime.dk/?id=524
- Antallet af heksesager i Danmark: https://historieportalen.systime.dk/?id=526
- Kvindesyn: https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=168
- Efterforskning, bevisførelse og domfældelse: https://danmark.systime.dk/?id=365#c1905
- Hekseprocessernes ophør: https://www.museerne.dk/undervisning/gratis-undervisningsmateriale/hvad-er-en-heks/hekseprocessernes-ophor/
- Nutidige heksetroende: https://historieportalen.systime.dk/?id=535
- Hekseforfølgelser i nutiden: https://historieportalen.systime.dk/?id=538
Kilder:
- ’Smørkerningen’ (kalkmaleri fra Tingsted Kirke, ca. 1500): https://www.tingstedkirke.dk/vores-kirke/besoeg-kirken/kalkmalerier
- ’Sankt Jakob og troldmanden Hermogenes’, Peter Bruegel den ældre, 1565: https://artsandculture.google.com/asset/st-james-and-the-magician-hermogenes/ogF9fT8bxQCdiQ
- Erasmus af Rotterdam: Dårskabens pris, 1509: https://pestenstid.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=172#c365
- Heksehammeren, 1487: https://historieportalen.systime.dk/?id=483#c1526
- Kilder til Maren Splid (word-dokument)
Medietekster (film m.m.):
- DR LYD: Onde Anna, afsnit 2-4: https://www.dr.dk/lyd/p1/onde-anna-2551449540000
- DR2: ’Liv i renæssancen’, afsnit 4: Maren Spliid: https://www.youtube.com/watch?v=EmzqCsFnVS4
Estimeret omfang: 70 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Oplysningstid og revolution
Dette forløb omhandler den franske revolution og oplysningstiden. Vi ser nærmere på de nye tanker, som tog form i oplysningstiden, og vi undersøger samfundsstrukturen i Frankrig før revolutionen. Eleverne skal arbejde med årsagsforklaringer – hvorfor fandt den franske revolution sted? I den forbindelse bliver de introduceret til begreber som aktør, struktur og det henholdsvis idealistiske og materialistiske historiesyn. Senere skal eleverne blandt andet lave plancher med tidslinjer, øve sig i at danne problemstillinger til historiske kilder og reflektere over, hvilken betydning den franske revolution har haft og måske stadig har i dag. Undervejs bliver revolution anskuet i et større, internationalt perspektiv, hvor kønshistorie og postkolonial historieskrivning inddrages.
Hvert modul er begyndt med et mundtligt oplæg fra enkeltelever, der på skift har præsenteret klassen for et eksempel på historiens relevans i nutiden. Begreber som historiebrug og erindringshistorie er herigennem blevet repeteret løbende.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Materiale:
- Den franske revolution: https://derforhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131&L=10
- Farlige oplysningstanker: https://derforhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=151&L=10
- Religion og økonomi: https://derforhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=183&L=10
- Stændersamfundet: https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=460
- Stændersamfundet (skema): https://derforhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=150#c716
- Stænderforsamlingen bliver til nationalforsamlingen: https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=461
- Nationalforsamlingen revolutionerer samfundet: https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=462
- Kvindemarch og de slavegjorte: https://derforhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=185#c483
- Postkolonial historieskrivning og den franske revolution: https://derforhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145#c527
- Kønshistorie og den franske revolution: https://derforhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=144&L=10
- Revolutionen udvikler sig: https://historieportalen.systime.dk/?id=1263
- Moderne politik har rødder i den franske revolution: https://eneuropaeiskverdenshistorie.systime.dk/?id=224#c441
- Rædselsherredømmet og revolutionens afslutning: https://historieportalen.systime.dk/?id=1264
- Fra terrorregime til Napoleon: https://derforhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=146&L=10
- Historiesyn (PowerPoint)
Kilder:
- John Locke, Om naturretten, 1690: https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/?id=1226
- Montesquieu, Om lovenes ånd, 1748: https://verdenshistorietilhhx.systime.dk/?id=1227#c3411
- Bøndernes klager, 1789: https://historieportalen.systime.dk/?id=1315&L=10#c6579
- Det franske stændersamfund (karikatur, 1789): https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/fileadmin/indhold/Billeder_2020/235_staendersamfundet_karikatur_red.jpg
- Menneskerettighedserklæringen: https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=96#c583
- C.L.R. James: De Sorte Jakobinere, 1937: https://derforhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=190#c1020
- Rædselsherredømmet (kildesamling – PDF)
- Medietekster (film m.m.):
- Dan Snow: 1800-tallets Paris (00.00 – 14.25): 1800-tallets Paris (via MitCFU)
- Henry Louis Gates: De sortes atlanterhav (47.00 – 53:16): De sortes atlanterhav (via MitCFU)
- Conversations with History – Joan Wallach Scott (13.18 – 19.03): https://www.youtube.com/watch?v=MrknwNl818Y
- What caused the French Revolution?: https://www.youtube.com/watch?v=PBn7iWzrKoI
´
Estimeret omfang: 80 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vejen til folkedrab - Holocaust
Et forløb om Holocaust – hvad ledte op til folkedrabet, hvordan kunne det nå så langt, og hvordan begriber og bearbejder vi det i dag?
Indledningsvis skal eleverne opnå viden om folkedrab og andre internationale forbrydelser. De undersøger folkedrabskonventionen og de udfordringer, der kan være ved at anvende denne, og de introduceres for Gregory Stantons teori om folkedrabets ti stadier.
Eleverne skal arbejde med årsagsforklaringer – hvordan kunne Hitler komme til magten, og hvad satte gang i krystalnatten? Her er begreber som aktør, struktur, udløsende og bagvedliggende årsager i centrum. Vi ser også nærmere på nazistisk propaganda, socialdarwinisme og antisemitisme og forsøger at sætte os ind i den tankegang og kontrol over medierne, der lå til grund for folkedrabet.
Senere kommer Nürnberglovene, Einsatzgrupperne, Wannseekonferencen og udryddelseslejrene i fokus, og eleverne præsenteres for tre forskellige teoretiske skolers bud på, hvordan Holocaust kunne finde sted og hvorfor gerningsmændene gjorde, som de gjorde. I den forbindelse arbejder vi med Hannah Arendts idé om ’ondskabens banalitet’, Stanley Milgrams lydighedsforsøg og Christopher Brownings bog ’Ordinary Men’.
Til sidst er der et erindringshistorisk fokus. Eleverne skal undersøge, hvordan Holocaust er blevet bearbejdet i Tyskland over tid, og de skal se nærmere på erindringssteder og fremstillingen af Holocaust i populærkulturen. I dansk har de sideløbende et forløb kaldet ’Sort mælk - Holocaust i kunsten’, hvor de læser ’Sort mælk’ af Paul Celan og ser filmen ’Livet er smukt’.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ Holocaust og andre folkedrab
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Materiale:
- Indledning (Hvad er folkedrab): https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131
- Hvad er folkedrab?: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=153&L=10
- Indledning (Hitler vejs til magten): https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=133&L=10
- Folkedrab og andre internationale forbrydelser: https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/folkedrab-andre-internationale-forbrydelser
- Teorien om folkedrabets 10 stadier: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=154&L=10
- Hitlers vej til magten: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=151&L=10
- Årsagsforklaringer (PowerPoint)
- Farlige forestillinger: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=155&L=10#c354%20+
- Når videnskab slår ihjel: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=160&L=10
- Indledning (Propaganda til folket): https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135&L=10
- Propaganda til folket: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=156&L=10
- Indledning (Restriktioner og rettigheder): https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137&L=10
- Restriktioner og rettigheder: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=161&L=10
- Hvad er antisemitisme?: https://folkedrab.dk/temaer/holocaust-benaegtelse/hvad-er-holocaust-benaegtelse/hvad-er-antisemitisme
- Indledning (Krystalnatten): https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=138&L=10
- Krystalnatten: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=162&L=10
- Årssagsforklaringer: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=183#c912
- Indledning (Einsatzgrupper): https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=140&L=10&loopRedirect=1
- Einsatzgrupper: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=164&L=10
- Indledning (Wannsee-konferencen): https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=141&L=10
- Wannsee-konferencen: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=159&L=10
- Hvornår beordrede Hitler udryddelsen af jøderne?: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=159#c489
- Intentionalister versus funktionalister: https://derforhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=204#c615
- Indledning (Døden i lejrene): https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142&L=10
- Døden i lejrene: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=165&L=10
- Holocaust som et produkt af det moderne samfund: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=165#c515
- Indledning (Gerningsmænd): https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=147&L=10
- Gerningsmænd: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=170&L=10
- Kan ondskab være banal?: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=170#c613
- Hvordan bliver almindelige mennesker til gerningsmænd?: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=192#c915
- Indledning (Efter Holocaust): https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=149&L=10
- Efter Holocaust: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=158&L=10
- Historiebrug og erindringshistorie (PowerPoint)
- Tysklands erindring af Holocaust: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/retsopgoer-erindring-benaegtelse/tysklands-erindring-holocaust
- Erindringseksplosion i Tyskland: https://derforhistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=203#c642
- Holocaust-benægtelse: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/retsopgoer-erindring-benaegtelse/holocaust-benaegtelse
Kilder:
- Adolf Hitler: Den sorthårede jødedreng lurer i timevis (uddrag fra 'Mein Kampf'): https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=155&L=10#c704
- Adolf Hitler: En sådan parring strider mod naturens vilje til avlens forbedring (uddrag fra 'Mein Kampf'): https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=160&L=10#c763
- Livets mirakel (udstilling i Berlin, 1935): https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=160&L=10#c768
- Kildesamling (nazistisk propaganda) (PDF)
- Forbud og restriktioner for jøder: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=161#c413
- Anne Frank: Jødelov fulgte efter jødelov: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=161#c772
- Verdenserklæringen om menneskerettighederne: https://unric.org/da/verdenserklaeringen-om-menneskerettighederne/
- Heinrich Himmler: Et mindeværdigt blad i vor historie [...] som aldrig vil blive skrevet: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=164&L=10#c788
- Kurt Werner om Babij Jar-massakren: Jeg kan stadig huske jødernes fuldstændige frygt: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=164&L=10#c786
- Wanseeprotokollens overblik over jøder i Europa: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=159#c672
- Disse elementer vil blive behandlet på passende vis (uddrag af Wanseeprotokolen): https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=159#c484
- Det ondes banalitet: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=170#c829
- Børne - og Undervisningsministeriet: Formålet med Auschwitz-dag er at bevare mindet om ofrene: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=158#c654
- Per Stig Møller, 2003: Vejen til at undgå fortidens grusomme fejl: https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=158#c655
- Mindesmærket for Europas myrdede jøder: https://lex.dk/Holocaust_Mahnmal
Medietekster (film m.m.):
- How did Hitler rise to power?: https://www.youtube.com/watch?v=jFICRFKtAc4
- Besættelsens danske filmkonger (4.00 - 7.08): https://www.dr.dk/drtv/se/besaettelsens-danske-filmkonger_177970
-Terrorens fremmarch, afsnit 2 (Via mitCFU)
- Einsatzgruppen: https://www.youtube.com/watch?v=YoElznkTado
- The Nazi plan for extermination: https://www.youtube.com/watch?v=V9zZGvfgwB0
- Dilemmaspillet 'Folkedrabet på Bantikka': https://folkedrab.diis.dk/
Estimeret omfang: 100 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dansk kolonihistorie
Dette forløb har hovedfokus på Danmarks 250 år lange kolonisering af de tre vestindiske øer: St. Croix, St. Thomas og St. Jan.
Indledningsvis skal eleverne arbejde med den europæiske ekspansions begyndelse - i forbindelse med de store opdagelsesrejser i 1400-1500-tallet. De vil blive introduceret til begreberne kolonialisme, imperialisme og afkolonisering og få indblik i den globale, historiske kontekst, som de danske kolonier i Caribien opstod i.
Herefter sættes der fokus på dansk trekantshandel, merkantilisme og den florissante periode i Danmark i slutningen af 1700-tallet.
Eleverne skal fremlægge om forskellige samfundsgrupper i Dansk Vestindien og arbejde med, hvordan slaveriet blev anskuet og retfærdiggjort i samtiden.
Både slavehandelens - og senere slaveriets - afvikling vil blive belyst, og de efterfølgende vilkår for tidligere slavegjorte vil komme i fokus. Eleverne skal arbejde med erindringshistorie, og den måde vi i dag mindes The Fireburn Queens, som stod bag oprøret Fireburn i 1878. Derudover skal de sætte sig ind i, hvordan Danmarks kolonihistorie diskuteres i dag – skal Danmark komme med en officiel undskyldning for sin fortid som kolonimagt?
Sideløbende med dette forløb har eleverne haft en danskforløb om postkolonial læsning, orientalisme og diskursanalyse.
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
-skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Materiale:
- Kolonialisme, imperialisme og afkolonisering: https://historieportalen.systime.dk/?id=1202&L=0
- Spanien og Portugal: https://historieportalen.systime.dk/?id=1204
- Nederlandene, England og Frankrig: https://historieportalen.systime.dk/?id=1205
- Europæernes motiver: https://imperialisme.systime.dk/?id=157
- Den hvide mands byrde: https://historieportalen.systime.dk/?id=1219
- Kolonisering, sukker og slaveri: https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=130&loopRedirect=1
- Den florissante periode: https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=149&loopRedirect=1
- Trekantshandlen: https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=151
- Arbejdskraften: https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=150
- Hierarkiet i den slavegjorte befolkning: https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=160
- Livet på en sukkerplantage: https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=161
- Slaveri: https://natmus.dk/historisk-viden/temaer/danmarks-kolonier/dansk-vestindien/slaveri/
- Livet for de rigeste hvide: https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=158
- Danske soldater på øerne: https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=159
- Frikulørte: https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=163
- Maroons: https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=164
- Petit marronage: https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=165
- Grand marronage: https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=166
- Tro og traditioner på øerne: https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=137
- Herrnhuterne: https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=169
- Trospraksis med afrikanske rødder 'under dække': https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=170
- Obeah: https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=171
- Modstand og oprør: https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=136
- Slaveoprøret på St. Jan, 1733: https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=167
- Lov og ret: https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=168
- Slavehandlens afskaffelse (PowerPoint)
- Raceteorier retfærdiggør slaveri: https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=155
- Peter von Scholten: https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=177
- Oprøret i juli 1848: https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=178
- General Buddhoe: https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=179
- Livet i Dansk Vestindien efter emancipationen: https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=181
- The Fireburn 1878: https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=182
- The Fireburn Queens: https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=183
- Salget af øerne i 1917: https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=142
- Folkeafstemningen: https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=186
- Undskyldning?: https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=144
Kilder:
- Sæbereklame: Hvid mands byrde: https://historieportalen.systime.dk/?id=1219#c3552
- Cecil Rhodes: ’Engelsk overherredømme i Afrika’: https://europasfald.systime.dk/?id=145#c273
Oloudah Equianos erindringer: https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=199#c301
- Slavegjorte befolkning - kildesamling (PDF)
- Hvide og friculørte - kildesamling (PDF)
- Maroons - kildesamling (PDF)
- Tro og traditioner - kildesamling (PDF)
- Oprør og modstand - kildesamling (PDF)
- Raceteorier - kildesamling (PDF)
- Vestindiens ’Nelson Mandela’ gør fortidens brutalitet lettere at bære: https://www.information.dk/kultur/2017/03/vestindiens-nelson-mandela-goer-fortidens-brutalitet-lettere-baere
- I Ghana håber de på en undskyldning fra Mette Frederiksen, men det kommer ikke til at ske: https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-11-24-i-ghana-haaber-de-paa-en-undskyldning-fra-mette-frederiksen-men-det-kommer-ikke
- Hvornår er det rimeligt at give en undskyldning?: https://www.etik.dk/etik.dk/hvornaar-er-det-rimeligt-give-en-officiel-undskyldning
- Radikale ønsker undskyldning til Dansk Vestindien: https://www.dr.dk/nyheder/politik/radikale-oensker-undskyldning-til-dansk-vestindien
Medietekster (film m.m.):
- Expansion and Consequences: Crash Course European History #5: https://www.youtube.com/watch?v=AcphphFoijY&t=335s
- Europa koloniserer verden: https://www.youtube.com/watch?v=IjPS2c_4bBk
- Slavenation Danmark, afsnit 1 (hele afsnittet): https://www.dr.dk/drtv/se/slavenation-danmark_196964
- Slavenation Danmark, afsnit 2 (21:24 – 28:20): https://www.dr.dk/drtv/se/slavenation-danmark_198469
- Slavenation Danmark, afsnit 3 (18:08 – 28:54): https://www.dr.dk/drtv/se/slavenation-danmark_199779
- Frederikke Aspöck: Viften (via mitCFU)
- Danmarks sorte samvittighed, afsnit 2 (9.20 – 9.35 )(via mitCFU)
Estimeret omfang: 90 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kolonialisme, imperialisme og afkolonisering
-
Spanien og Portugal
-
Nederlandene, England og Frankrig
-
Europæernes motiver
-
Den hvide mands byrde
-
Kapitel 2: Kolonisering, sukker og slaveri
-
2.1 Den florissante periode
-
Lektie til gruppe 1: Amalie, Hajar, Loke, Ida, Mathias, Stanley: 5.3 Hierarkiet i den slavegjorte befolkning + 5.4 Livet på en sukkerplantage + https://natmus.dk/historisk-viden/temaer/danmarks-kolonier/dansk-vestindien/slaveri/
-
Lektie til gruppe 2: August Thestrup, Megan, Helena Johansen, Elvira, Line, Nicoline: 5.1 Livet for de rigeste hvide + https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=159 + 5.6 Frikulørte
-
Lektie til gruppe 3: August Dalsgaard, Isabella, Ester, Luca, Rümeysa, Sagal: 5.7 Maroons + 5.8 Petit marronage + 5.9 Grand marronage
-
Lektie til gruppe 4: Christina, Kasper, Marcus, Thore, Helena Helgstrand: Kapitel 7: Tro og traditioner på øerne + 7.1 Herrnhuterne + 7.2 Trospraksis med afrikanske rødder ‘under dække’ + 7.3 Obeah
-
Lektie til gruppe 5: Cibell, Laura, Mads, Majse, Rakel, Sophie: Kapitel 6: Modstand og oprør + 6.1 Slaveoprøret på St. Jan, 1733 + 6.2 Lov og ret
-
Raceteorier (kildesamling).pdf
-
Slavehandlens afskaffelse.pptx
-
4.1 Raceteorier retfærdiggør slaveri
-
9.1 Peter von Scholten
-
9.2 Oprøret i juli 1848
-
9.3 General Buddhoe
-
10.2 Livet i Dansk Vestindien efter emancipationen
-
11.1 The Fireburn 1878
-
11.2 The Fireburn Queens
-
Kapitel 12: Salget af øerne i 1917
-
12.1 Folkeafstemningen
-
Kapitel 14: Undskyldning?
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Romerriget
Forløbet har set på Romerrigets politiske system og vi har diskuteret i hvilke omfang, det kan perspektiveres til moderne demokratier. VI har undersøgt den romerske underholdningsindustri og dens dybere formål. Vi har undersøgt slavesamfundet og dets sammehæng med gladiatorsporten, og vi har set spillefilmen Gladiator med henblik på at undersøge forholdet mellem populærhistorie og faghistorie, her har vi især lagt væk på fremstillingen af Kejser Commodus og rigets styreform.
Fokus: Det politiske system, slavesamfundet, brød & skuespil, spillefilmen Gladiator og historie på film, synet på Kejser Commodus.
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Materiale:
- Carlsen, Jesper: Romerrigets historie – fremstillinger og kilder (e-bog)
- Bryld, Verdenshistorien før 1914 (2020) (e-bog)
- Konger og konsuler: https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=122
- De politiske rammer: https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=130
- Embedsmænd og senatet: https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=131
- Brød og skuespil: https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=165
- Landbrugsslaver: https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=146
- Varro, Om landbrugsslaver og hyrder: https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=154#c343
- Slaver og frigivne: https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=157&L=0
- Italien og provinserne: https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=153#c383
- Tacitus om udviklingen i Britannien: https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=154#c361
- To nye borgerkrige: https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=137
- Kejsere og Barbarer: https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=123
- Kristendommens sejr: https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=367
- Romaniseringen: https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=364
- Det julisk-claudiske dynasti: Augustus: https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=139
- Folkevandringerne opløser riget i vest: https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=368 –
- Brunbech, P.Y: Fortid, film og historie – historie på skærmen 1 RADAR - Historiedidaktisk Tidsskrift 2015, årg. 2 (1) (let redigeret af MP)
- Søndergård, B.: Er flygtningekrisen et forvarsel om Europas fald? I Kristeligt Dagblad 21. september 2015
Medietekster (Film m.m.):
- Gladiator (2000, Ridley Scott)
- Klip fra Life of Bryan: ”What have the romans ever done for us?” (1979, Monthy Pyton): https://www.youtube.com/watch?v=9foi342LXQE
Kilder:
- ”Cicero, Om gladiatorer ” og ”Seneca: en gladiatorforestilling”: https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=154#c351
- Dio Cassius, Romersk historie (uddrag om Kejser Commodus, oversat og redigeret af MP, engelsk oversættelse kan læses her: https://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Cassius_Dio/home.html)
- Varro: m landbrugsslaver og hyrder: https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=154#c343
- Thomas Coles malerier om et oldtidsimperium: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Course_of_Empire_(paintings)
Estimeret omfang: 70 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Den kolde krig
Forløbet har undersøgt sammenstødet mellem USA og Sovjetunionen realpolitisk og ideologisk fra 1947-1991. Vi har set på parternes forsøg på at markedsføre sig propagandamæssigt, vi har set på de amerikanske inddæmningsstrategier mod kommunismen, og vi har studeret Cuba-krisen helt tæt på. Vi har ført den kolde krig til dørs og diskuteret vindere og tabere og årsager hertil.
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Fokus: supermagternes ideologiske modsætninger, Cuba-krisen, sikkerhedspolitiske doktriner, propaganda.
Materiale:
- Nikolajsen & Ohnesorge, Den kolde krigs verden (2022) (e-bog)
- Søndberg & Olsen: Grundbog til historie (2009) s. 15-27, 36-37, 42-45, 74-80, 85-89, 161-71
- Kampen om hjerter og sind: https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=144
- Propaganda i den kolde krigs indledende fase: https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=166
- 1950’ernes kommunistforskrækkelse: https://denkoldekrigsverden.systime.dk/?id=167
Kilder:
- Churchills Jerntæppe-tale (1947) - https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=244
- Satiretegning om samme (amerikansk 1947, ukendt proviniens)
- Diverse for- og imod propagandategninger om Marshall-planen
- Cubakrisen, telegrammer (PDF)
- Propagandafilm: 1947 - year of division https://www.youtube.com/watch?v=Qf2m4e4bhw0
- Propagandafilm: American imperialist - the millionaire (1963) https://www.youtube.com/watch?v=jETJt_zbnKk
Medietekster (film m.m.):
- Historien bag den kolde krig afs. 1 (tysk dokumentar 2019) https://mitcfu.dk/Search?s=historien%20bag%20den%20kolde%20krig&mode=-1
- Netflix-dokumentaren Vendepunktet. Bomben og den kolde krig (afs. 3, 0.4-0.22).
- Klip fra spillefilmen Thirteen days (2000)
- Enlargement of NATO: https://en.wikipedia.org/wiki/Enlargement_of_NATO#/media/File:History_of_NATO_enlargement_animation.gif
https://en.wikipedia.org/wiki/Eastern_Bloc#/media/File:Europe-blocs-49-89x4.svg
Estimeret omfang: 80 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
FF5 Nazisme som civilreligion
Opstil i grupper en synopsis om nazisme og civilreligion på baggrund af nedenstående OPGAVEFORMULERING og materialer fra undervisningen i Historie A, se studieplan for tidligere forløb i Nazismen, samt i Religion C, se studieplan for FF5.
Husk at inddrage fagenes metoder og videnskabsteoretiske begrebspar fra Vidensmønstre.
OPGAVEFORMULERING:
Hvordan er Leni Riefenstahl: ”Triumph des Willens”, 1935 et udtryk for civilreligion og propaganda og havde instruktøren Leni Riefenstahl et ansvar?
1. Redegør for teori om civilreligion og det karismatiske lederskab.
2. Giv en analyse af Leni Riefenstahl: "Triumph des Willens", 1935 som et udtryk for civilreligion og propaganda. Herunder ønskes en vurdering af, om der er tale om en inkluderende og/eller ekskluderende form for civilreligion i 1930'ernes Tyskland?
3. Diskuter historiefaget og religionsfagets metoder og genstandsfelter i arbejdet med spørgsmål 2.
Faglige mål (historie)
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof (historie)
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Holocaust og andre folkedrab
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Materiale (historie)
- Historisk metode, kort oversigt (PDF)
- Riefenstahl, det 3. rige (PDF)
Kilder:
- Leni Riefenstahl: "Triumph des Willens", 1935
Estimeret omfang: 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kina i det 20. århundrede
Forløbet har undersøgt centrale træk af Kinas udvikling i det 20.århundrede fra borgerkrigen mellem Goumindang og KKP til Deng Xiaopengs reformer i begyndelsen af 1990'erne. Vi har undersøgt Maos reformer som Det store Spring Frem og Kulturrevolutionen, og vi har diskuteret hvordan spillefilmen "At Leve" fremstiller disse perioder og diskuteret hvorfor filmen ikke kunne få premiere i Kina.
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Materiale:
Frederiksen, P: Vores verdenshistorie (2025) (e-bog)
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=288&loopRedirect=1 - Kapitel 22: Kina: Tilbage til riget i midten?
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=323 – Indledning
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=317 – Rød stjerne over Kina
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=357 - ”Det Store Spring Fremad” og kulturrevolution
https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=316 - Grundlæggelsen af det moderne Kina
Kilder:
- Kinesiske plakater: http://chineseposters.net/posters/pc-1958-024.php + http://chineseposters.net/posters/e13-719.php + http://chineseposters.net/posters/e15-653.php + http://chineseposters.net/posters/e13-719.php + http://chineseposters.net/posters/e13-644.php + http://chineseposters.net/posters/e13-593.php + http://chineseposters.net/posters/pc-1959-001.php + http://chineseposters.net/posters/pc-1967-024.php + http://chineseposters.net/posters/e15-653.php + http://chineseposters.net/posters/e13-719.php
- De 23 forbud: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=357&loopRedirect=1#c1860
- Rødgardist under kulturrevolutionen: https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=357&loopRedirect=1#c1862
Medietekster (film m.m.)
Spillefilmen At leve (Yimou, 1994) https://www.youtube.com/watch?v=HorOrml6hKg
Estimeret omfang: 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Køn og seksualitet
Et forløb om køn og seksualitet i Danmark fra 1800-tallet og frem til i dag. Hvordan har vores forståelse af køn og seksualitet ændret sig over tid? På hvilken måde har køn og seksualitet haft indvirkning på folks rettigheder, livsvilkår og syn på både sig selv og andre - og hvilke konsekvenser har det haft for dem, der ikke levede op til samtidens normer? Med udgangspunkt i disse spørgsmål dykker vi ned i danmarkshistorien og ser nærmere på den udvikling, der har ført frem til nutidens omfattende debat om køn og seksualitet
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Materiale:
- Kampen om stemmeret: https://kvinder.systime.dk/?id=140
- Argumenter for og imod stemmeret: https://kvinder.systime.dk/?id=141
- Diskursanalyse: https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=152#c515
- Samfundsklasser (PDF)
- Kvindernes retsstilling i 1800-tallet: https://danmark.systime.dk/?id=851#c2658
- Den gode samfundsborger: https://kvinder.systime.dk/?id=148
- Historiefag og historiebrug (PDF)
- Historiebevidsthed: https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=167
- Flere kvinder på arbejdsmarkedet: https://kvinder.systime.dk/?id=157
- Rødstrømperne - den nye kvindebevægelse: https://kvinder.systime.dk/?id=158
- Prævention og legalisering af abort: https://kvinder.systime.dk/?id=161
- Efter 2000 Den danske kvinde i et nyt årtusinde: https://kvinder.systime.dk/?id=233
- Seksuelle krænkelser og #metoo: https://kvinder.systime.dk/?id=242
- Ikke to, men flere køn: https://kvinder.systime.dk/?id=240
- Periodisering: https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=275&L=0
- Fra idé til praksis: https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=294&L=0
Kilder:
- Brevkassedilemmaer (PDF)
- Fotos - køn og seksualitet (PDF)
- Carl Ploug i Landstinget i 1888: https://kvinder.systime.dk/?id=189&L=0
- Trille: Øjet, 1970
- Vesterbro Ungdomsgård: Vi går med røde sokker, 1976
- Shit & Chanel: Balløven, 1976
- Trille: Hej søster, 1975
- Eva Lankow: Øjenbrynene
- Statistik som kilde (PDF)
Medietekster (film m.m.):
- Sprogø podcast (uddrag af Politikens 'Karoline, journal 5305', afsnit 1)
- Brinkman podcast (uddrag af Brinkmans briks: Hvordan blev homoseksualitet fjernet som en psykisk diagnose?)
- Malou Reymann: Ustyrlig (via mitCFU)
Estimeret omfang: 70 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55177530207",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55177530207",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55177530207"
}