Holdet 2022 id/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Gitte Keinicke Staghøj, Sebastian Djurhuus
Hold 2022 id/a (1a id, 2a id, 3a id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Boldbasis
Titel 2 Softball
Titel 3 Stepaerobic
Titel 4 Pickleball
Titel 5 Basketball
Titel 6 Cha cha cha
Titel 7 Bordtennis

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Boldbasis

Formålet med dette boldbasisforløb er en grundlæggende indføring i centrale temaer inden for boldspil. Hvert modul vil være bygget op om en af disse temaer og være omdrejningspunkt i både den teoretiske og praktiske undervisning.

Materialer og teori:
Idræt C: https://idraetc.systime.dk/?id=185&L=0

Faglige mål fra læreplanen:
- Gennem alsidig idrætsundervisning opnå god fysisk kapacitet  
- Opnå færdigheder inden for idrætsdisciplinen boldspil 
- Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller og etiske forhold 

Fokuspunkter for det praktiske og teoretiske færdighedsniveau i boldbasis:
- Sparke, kaste og gribe bolde af forskellige størrelser og former
- Drible med hænder og fødder
- Indgå i forskellige former for boldspil på et basalt niveau
- Kunne reflektere over forskellige spil med baggrund i de gennemgåede modeller og figurer
- Opnå indsigt i taktiske aspekter i spillene
- Kunne justere forskellige spil mod et givent formål eller en bestemt målgruppe

Evaluering foregår ved fremvisning af udvalgte tekniske elementer :
- Kaste og gribe forskellige bolde
- Spilforståelse: Placere sig på banen i forhold til medspillere og modspillere (forsvar og angreb) 
- Spilbarhed: Forstår at anvende bredden og dybden i banen.
- Viser evne til både at kommunikere verbalt og nonverbalt

Boldspilsfamilier
- Kaosspil: Fodbold, håndbold, partibold, floorball, basketball, ultimate
- Net-væg-spil: Volleyball, badminton
- Slagspil: Cricket, rundbold, softball, M-bold
- Træfspil: Golf, bowling
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Softball

Fokus på kaste og gribeteknik med handske i forskellige tempi og situationer (sværhedsgrad i forhold til modtager, høje bolde, lave bolde).
Slagteknik med bat.
Det samlede spil med regler og taktik.

Grundlæggende anatomi og kastebevægelsen i teori.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Stepaerobic

I den praktiske undervisning har vi arbejdet med forskellige variationer på stepbænken, de første praktiske moduler som indlæring af trin og derefter en overgang til mere selvstændigt arbejde. Forløbet blev afsluttet med en performance i grupper, hvor hver gruppes stepaerobicserie var en et selvstændigt og eget komponeret produkt.

Fokus har været på:
- Bevægelseskvalitet
- Rytmisk forståelse
- Performance/udtryk (Hvad viser du dit publikum og hvordan leverer du en performance)
- Musikforståelse og tempo i musikken
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Pickleball

Forløbet gøres helt færdigt i løbet af marts, når alle elever har været igennem forløbet på C-niveau.
Vi har kun spillet double og haft fokus på:
- Slagteknik (forhånd og baghånd)
- Dink
- Benarbejde, som var har arbejdet en del med
- Slagserier med flugtninger
- samarbejde og taktik i double
- Det samlede spil

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 5 Basketball

I basket har vi spillet 3 mod 3 på én kurv for at få mange boldberøringer og have mindre fokus på helbanespillet. Vi har arbejdet med

- Driblinger
- Afleveringer
- Lay up
- Skud
- Forsvarspil
- Bevægelse for hinanden
- Finter
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Cha cha cha

Fokus på grundtrin, rytmisk forståelse og performance.
Forløbet er bygget ved, at de første fire gange er det stramt lærerstyret med indlæring af forskellige variationer:
Ladies turn
Newyorker
Spot turn
Full turn
Open break /turn
Chase
Turn Chase
Cross body lean (for de dygtige)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Bordtennis

I bordtennis har vi arbejdet med følgende slag og elementer

- Serv
- Kontra
- Loop
- Prik
- Smash
- Slag forhånd/baghånd, slå lige og skråt med
- Fokus på ben og kropsarbejde
- Det samlede spil med fokus på offensivt og defensivt spil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer