Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Gitte Keinicke Staghøj, Sebastian Djurhuus
|
Hold
|
2022 id/a (1a id, 2a id, 3a id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Boldbasis
Formålet med dette boldbasisforløb er en grundlæggende indføring i centrale temaer inden for boldspil. Hvert modul vil være bygget op om en af disse temaer og være omdrejningspunkt i både den teoretiske og praktiske undervisning.
Materialer og teori:
Idræt C: https://idraetc.systime.dk/?id=185&L=0
Faglige mål fra læreplanen:
- Gennem alsidig idrætsundervisning opnå god fysisk kapacitet
- Opnå færdigheder inden for idrætsdisciplinen boldspil
- Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller og etiske forhold
Fokuspunkter for det praktiske og teoretiske færdighedsniveau i boldbasis:
- Sparke, kaste og gribe bolde af forskellige størrelser og former
- Drible med hænder og fødder
- Indgå i forskellige former for boldspil på et basalt niveau
- Kunne reflektere over forskellige spil med baggrund i de gennemgåede modeller og figurer
- Opnå indsigt i taktiske aspekter i spillene
- Kunne justere forskellige spil mod et givent formål eller en bestemt målgruppe
Evaluering foregår ved fremvisning af udvalgte tekniske elementer :
- Kaste og gribe forskellige bolde
- Spilforståelse: Placere sig på banen i forhold til medspillere og modspillere (forsvar og angreb)
- Spilbarhed: Forstår at anvende bredden og dybden i banen.
- Viser evne til både at kommunikere verbalt og nonverbalt
Boldspilsfamilier
- Kaosspil: Fodbold, håndbold, partibold, floorball, basketball, ultimate
- Net-væg-spil: Volleyball, badminton
- Slagspil: Cricket, rundbold, softball, M-bold
- Træfspil: Golf, bowling
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Softball
Fokus på kaste og gribeteknik med handske i forskellige tempi og situationer (sværhedsgrad i forhold til modtager, høje bolde, lave bolde).
Slagteknik med bat.
Det samlede spil med regler og taktik.
Grundlæggende anatomi og kastebevægelsen i teori.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Stepaerobic
I den praktiske undervisning har vi arbejdet med forskellige variationer på stepbænken, de første praktiske moduler som indlæring af trin og derefter en overgang til mere selvstændigt arbejde. Forløbet blev afsluttet med en performance i grupper, hvor hver gruppes stepaerobicserie var en et selvstændigt og eget komponeret produkt.
Fokus har været på:
- Bevægelseskvalitet
- Rytmisk forståelse
- Performance/udtryk (Hvad viser du dit publikum og hvordan leverer du en performance)
- Musikforståelse og tempo i musikken
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Pickleball
Forløbet gøres helt færdigt i løbet af marts, når alle elever har været igennem forløbet på C-niveau.
Vi har kun spillet double og haft fokus på:
- Slagteknik (forhånd og baghånd)
- Dink
- Benarbejde, som var har arbejdet en del med
- Slagserier med flugtninger
- samarbejde og taktik i double
- Det samlede spil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Basketball
I basket har vi spillet 3 mod 3 på én kurv for at få mange boldberøringer og have mindre fokus på helbanespillet. Vi har arbejdet med
- Driblinger
- Afleveringer
- Lay up
- Skud
- Forsvarspil
- Bevægelse for hinanden
- Finter
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Cha cha cha
Fokus på grundtrin, rytmisk forståelse og performance.
Forløbet er bygget ved, at de første fire gange er det stramt lærerstyret med indlæring af forskellige variationer:
Ladies turn
Newyorker
Spot turn
Full turn
Open break /turn
Chase
Turn Chase
Cross body lean (for de dygtige)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Bordtennis
I bordtennis har vi arbejdet med følgende slag og elementer
- Serv
- Kontra
- Loop
- Prik
- Smash
- Slag forhånd/baghånd, slå lige og skråt med
- Fokus på ben og kropsarbejde
- Det samlede spil med fokus på offensivt og defensivt spil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55183541443",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55183541443",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55183541443"
}