Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Gitte Keinicke Staghøj, Kasper Ramkær
|
Hold
|
2022 id/b (1b id, 2b id, 3b id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate, grundforløb
Færdighedsområde: Boldspil.
Forløbslængde: 7 moduler á 90 min. varighed.
Forløbsbeskrivelse
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate, herunder forståelse for fairplay. Først læres de basale kaste- og gribeteknikker, og i de følgende lektioner bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Der arbejdes med overblik, præcision og spilbarhed. Til sidst i forløbet arbejdes også med nogle taktiske muligheder.
Faglige mål:
• Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
• Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
• Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
• Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
• Beherske opdækningsteknik
• At kunne pivotere under pres og aflevere til makker
• At kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
• Taktisk evne til at gøre sig spilbar i de tomme rum og placere sig hensigtsmæssigt på banen i forhold til medspillere og modspillere (forsvar og angreb) og derved kunne indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for egne som andres roller.
• Kendskab til angrebstaktikken ”stack” og løbemønstre i Ultimate
• Kendskab til basale regler, organiseringen af Ultimate i DK og ”spirit of the game”
Forløbet afsluttes med en interne ultimateturnering
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Boldbasis/floorball
Forløbet kombinerer boldbasis med floorball. Der arbejdes med grundlæggende tekniske og taktiske elementer i boldbasis. Disse bruges i praksis i floorball.
Teori:
Teori fra boldbasis, floorball historie og taktik.
Tekniske elementer:
Eleverne har i 1. halvdel af forløbet arbejdet med følgende tekniske elementer af floorballspillet:
Ball-handling, afleveringstyper, modtagninger, afslutninger (trækskud, slagskud, vip-skud og lidt slagskud i baghånd), finter ("rotation", "mellem benene", "træk bold tilbage", osv...). Fokus på udførsel af funktionelle øvelser. Eksempelvis "driblinger-finte-trækskud" eller "modtagning-boldflytning-aflevering".
Taktiske elementer:
Eleverne har arbejdet på faste hold-par, hvor de under kampe har skulle observere og give feedback ud fra følgende taktisk fokuspunkter: opstilling/pladser på banen, sammenspil, (løb for hinanden, brug af banen, orientering), kommunikation, bredde+dybde i spillet, opdækning (fast mand eller zone), pres-spil eller fladt forsvar.
Teoretisk omfang: 7-10 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Rytmiske opvarmningsprogrammer
Eleverne har arbejdet med de enkelte elementer i opbygningen af et klassisk opvarmningsprogram, som de til sidst skulle sammensætte, fremvise og evaluere. Der var teoretisk og praktisk fokus på musikforståelse (tælling, BPM m.m.) samt betydningen af stemningen i musikken. Yderligere er der teoretisk arbejdet med kredsløb og ilttransport specielt i relation til opvarmning og aerob præstation.
Teoretisk omfang: 5-10 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Opgave, optælling og musikvalg (KR).docx
-
Læs de 3 afsnit om opvarmning på linket (1.1., 1.2, 1.3)
-
1 Opvarmning
-
Læs side 13.1.3 til og med 13.1.6 på linket.
-
13.1.3 Aerobe processer
-
Opvarmning - opgave og skema (KR).doc
-
Repetér den teoretiske lektie fra sidst. I skal kunne følgende begreber (som vi snakkede om sidst): Respiration, ATP, ilt, diffusion, kapillærer, arterier, vener, det store kredsløb, det lille kredsløb, puls (hvilepuls og makspuls), slagvolumen og mi
-
Læs vedhæftede dokument om konditionstræning. Det handler om noget af den teori, I har haft allerede.
-
Artikel - kondition.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Pickleball og anatomi
Forløbet fokuserer i særlig grad på de tekniske elementer af de enkelte slag i pickleball, da dette er helt essentielt for at spillet kan fungere (forhånd, baghånd, dink, 3.drop-shot, flugtninger, lop og smash),. Der arbejdes senere med spillets særlige taktiske elementer samt regler. Der er mest fokus på double, men der introduceres også til single.
Forløbet er koblet til funktionel anatomi. Der laves analyse på udvalgte bevægelser/slag i pickleball i modulerne. Der afsluttes med turnering og en lille afsluttende forløbsprøve i både pickleball og anatomi.
Teorien udgøres hovedsageligt af anatomi og regler + taktik i pickleball. Bemærk at ppt.-filen om bevægelser også er kernestof.
Omfang af teori: ca.15 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Se vedhæftede link om regler i pickleball. I skal sørge for at have helt styr på reglerne...
-
Pickleball, regler (uden pontsystem)
-
Pickleball, pointsystem
-
Se de vedhæftede links om teknik i pickleball. Notér de vigtigste pointer fra hver video (serv, forhånd, baghånd).
-
Pickleball, Serv
-
Pickleball, forhånd
-
Pickleball, baghånd
-
Se videoerne om 3. drop-shot og smash. Notér jer de vigtigste pointer.
-
Pickleball, 3. drop-shot
-
Pickleball: smash
-
Læs afsnit 12.1, 12.2 og 12.3 (frem til "muskler der bevæger rygsøjlen") på linket.
-
12.1 Bevægeapparatet
-
Se linket om lop. Notér de vigtigste pointer. Repetér også leddenes bevægelse ud fra slide 1-14 i vedhæftede powerpoint.
-
Pickleball, lop
-
Anatomi - BEVÆGELSER (elev).pptx
-
Repetér reglerne i pickleball ud fra dokument og videoer på modulet den 27/4. Repetér også grundslagene ud fra videoer den 28/4.
-
Læs så meget I kan nå på linket om muskler. Det er vigtigt at I forsøger at huske navne og lacering af alle muskler. Repetér evt. også bevægelserne ud fra Power-pointen på modulet (den har vi arbejdet med før ferien).
-
12.3 Muskler
-
I skal øve navne, placering og bevægelse af de muskler vi arbejdede med sidst - se linket.
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Fodbold - fysiologi og træning
Forløbet indeholder generelle tekniske og taktiske elementer af fodbold. Herunder introduktion til futsal. Der fokuseres specielt på den fysiologiske del af fodboldspillet med henblik på optimering af træningen. Udvalgte elever får lov at stå for dele af træningen og der reflekteres over det fysiologiske, tekniske og taktiske fokus i de enkelte øvelser. Forløbet indeholder praktiske eksempler på bl.a. tolerancetræning, anaerob effekt, aerob højintensitet etc. I den tekniske del af træningen involveres de elever med stor erfaring i fodbold i træningen af de øvrige. Både med øvelser, fejlretning og forevisning. Den teoretisk del af undervisningen omfatter aerob + anaerob træning, teori om fodboldspilleres fysiologi samt teori om øvelses- og spilkonstruktion.
Omfang af teoretisk stof: ca. 15 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Chachacha samt idrætskultur og historie.
I starten af forløbet fokuseres på tælling af musikken og korrekt udførelse af de forskellige variationer i chachacha. Der laves små serier, som tilpasses efter niveau. Senere arbejdes med "signaler" til de enkelte variationer, så dansen frit kan improviseres (af herren). Der arbejdes med styling kønsdifferentieret og resultatet fremvises i en dansebattle - drenge mod piger. Video integreret i denne. Til slut er der dansekonkurrence.
Det praktiske suppleres med generel idrætshistorie med folus på køn og fysisk aktivitet. Yderligere fokuseres der på dansens historie og dansens stilarter.
Omfang af teoretisk stof: Ca. 10 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Playliste, del 1.jpg
-
Playliste, del 2.jpg
-
Der var en del der bumlede noget med at tælle rigtigt (I ved selv hvem I er :-)), så hør derfor nogle af numerene fra playlisten vedhæftet (del 1) og øv jeg i at tælle ind forskellige steder i sangene (tælling: 1,2,3,4, og, 1,2,...). Lav grundtrinene
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Basketball - teknik og regler.
Klassisk forløb i basket med fokus på teknik, sammenspil og basale regler. Der er ikke arbejdet med de enkelte pladsers særlige funktioner. De tekniske elementer er generel "ball-handling", afleveringstyper, driblinger og finter, skud og layup samt forsvarsbevægelse/aktioner. Dette er udført under spilnære øvelser. Afslutningsvis har eleverne selv udarbejdet en række øvelser i grupper, som er præsenteret i en drejebog og udført som en forløbsprøve under eksamenslignende forhold. Teorien ligger i videoer og tekst om basketteknik og dets basale regler. Yderligere ligger et dokumenter med lidt basal boldbasistaktik (bredde/dybde, kommunikation og mand/zone).
Omfang af teoretisk stof: ca. 10-15 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Se vedhæftede videoer om regler, skud og lay-up.
-
Skridt-regler i basketball
-
Lay Up, Basketball
-
Skud, basketball
-
Lektien er at se grundigt på de 3 videoer på modulet her. Det handler om nogle af alle de (utroligt mange) regler der er i basket. Den 3 video er lang, så se bare eksemplerne der starter efter 2 minutter. Skriv gerne et par noter, da det er ret vigti
-
Fejl i basket (basic)
-
Fouls/fejl i Basketball
-
Eksempler på fejl i basket (charge og block)
-
Forsvarsbevægelser, basketball
-
Boldbasis, Bredde og dybde.pdf
-
Boldbasis, Kommunikation og samarbejde.pdf
-
Boldbasis, modtagninger.pdf
-
Zone og mandsopdækning.docx
-
Basic regler i basket.
-
Se først noten på modulet. Repetér links på tidligere basket-moduler, samt linket "blandet teknik, Basket",så I ved hvad I skal demonstrere til forløbsprøven. Find så en øvelse på linket på dette modul, som I mener kan bruges.
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Bordtennis - motorik og indlæring.
Praktisk arbejdes der med følgende tekniske elementer: Fodarbejde og bevægelse, forskellige typer af server, kontra, prik, loop/smash. Der arbejdes hovedsageligt med single, men der bruges også ét modul på at introducere doublespillet.
Teoretisk arbejdes der med nervesystem, mototik og indlæring. Men regler og videoer om teknik indgår også.
Omfang af teoretisk stof: 10-15 Sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs linket " Introduktion til bordtennis". Læs om og se så videoer af de 4 første slag på linket "slag, bordtennis" (kontra og prik i både forhånd og baghånd).
-
Introduktion til bordtennis
-
Slag, bordtennis
-
Se vedhæftede 2 videoer. Repetér også forhåndsprik og baghåndsprik - se video på sidste modul.
-
Serveregler
-
Kort serv
-
Se vedhæftede videoer på linksne. Noget af det er basic, men se især på forhånds- og baghåndsl-oop (linket "Bordtennisslag").
-
Bordtennisslaag
-
Benstilling
-
Benarbejde
-
Serv, forhånd, topspin
-
Se link om doubleregler og læs om nervesystem.
-
Regler i double
-
Tekniktræning: Motoriske færdigheder
-
Medfødte bevægelser
-
Komplekse tilførte bevægelser
-
Optimal motorisk læring | Idrætsportalen
-
I skal se nogle af vedhæftede videoer om server og vælge 2-3 servetyper, som I vil arbejde med. Der er en del, så vent med at vælge til I har fundet den rette "killer serve". Når man har valgt servetyper, må man gerne selv søge videre på nettet efter
-
Om at træne serv.
-
Baghåndsserv, basic
-
Forhåndsserv, basic variationer
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Træningsprojekt
Træningsprojektet. Forløbet startes og sluttes en konditions-test (bip-test). I forløbet skal eleverne træne målrettet for at forbedre konditionen. Der føres træningsdagbog og det tilstræbes at eleverne træner mindst 2 gange om ugen. Teoridelen omhandler basal fysiologi, træningslære og testning. Sundhedseffekter i forbindelse med konditionstræning understreges i forbindelse med træningen.Eleverne træner sammen i skoletiden en gang om ugen og selvstændigt minimumm én gang mere/uge og fører træningsdagbog. Der afsluttes med en skriftlig aflevering, hvor bl.a. træningen evalueres.
Omfang af teoretisk stof: ca. 10-15 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
10
|
Bevægelse, koreografi og performance + lanciers
Forløbet sigter mod at gøre eleverne klar til at kunne lave en danse-performance i grupper inden for genren "moderne dans"/"contemporary dance". Dette gøres ved at arbejde med Labans bevægelseslære, bevægelseskvaliteter, improvisation, kreativitet, koreografi, musik og tælling, timing og samarbejde. Yderligere analyseres forskellige klip fra dansefilm og koreografier. Der arbejdes afslutningsvis procesorienteret frem mod det endelige produkt, som er elevernes gruppe-performance. Yderligere lærer eleverne lancier. Som optakt til dette arbejdes med forskellige folkedanse.
Teoretisk arbejdes med Labans bevægelseslære, dansens udvikling og historie samt teori til procesorienteret arbejde med skabelse af danse-performance.
Teoretisk stof ca. 10-15 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs vedhæftede dokument om Labans bevægelsesteori. Det kan for nogen virke lidt underligt, men se om I kan rumme det :-)
-
Labans bevægelsesteori, (Idrætsportalen).docx
-
BESS (Idrætsportalen), print til praksis (KR).docx
-
Læs frem til "Dansens udvikling i DAnmark", side 5, i vedhæftede dokument.
-
Dansens baggrund (Artikel).docx
-
Opgave - performance uden temaer (KR).docx
-
Performance, arbejdsproces, (Idrætsportalen, skab_en_performancedans).pdf
-
Læs resten af artiklen om dans som ligger på sidste modul. Kig også på de to pdf-filer på dette modul.
-
Performance, Dansens_komponenter (Idrætsportalen).pdf
-
Læs vedhæftede artikel.
-
De forbistrede trin (om dans).docx
-
I skal have set alle 5 ture af Lanciers. Se særligt på 5 tur, som vi øver i modulet. Filmene ligger i en mappe på vores TEAM under filer/klassematerialer/lanciers.
-
Afsnit
-
videnskab.dk_-_derfor_danser_vi_lanciers_-_2012-06-22.pdf
-
Læs vedhæftede artikel om lanciers
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55187387572",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55187387572",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d55187387572"
}